Chi-Square

 

 

 

۱۵۳/۵۲۸

 

 

 

 

 

df

 

 

 

۴

 

 

 

 

 

Sig.

 

 

 

۰۰۱/۰

 

 

 

 

نتایج آزمون فریدمن نشان می‏دهد که از نظر ابعاد تأثیرگذارِ مدیریت دانش بر روی فشار روانی کارکنان از نظر اولویت، تفاوت معنی‏داری (p<0/01) وجود دارد. بدین صورت که نگهداری از دانش (با میانگین رتبه‏ای=۵۰/۴) در اولویت اول و ذخیره کردن دانش (با میانگین رتبه‏ای = ۰۶/۲) در اولویت پنجم قرار دارند.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات

مقدمه

در این تحقیق به “ارتباط فرایند مدیریت دانش و فشار روانی کارکنان بانک ملت شهر تهران” پرداخته شده است که سعی می شود هر یک از سؤالات تحقیق در زیرآورده و نتایج آنها مورد تحلیل قرار گیرد و در پایان پیشنهادهای اجرایی و پژوهشی و محدودیتهای تحقیق نیز ارائه شده است.

نتایج سؤالات تحقیق

در این قسمت نتایج تحلیلی سؤالات تحقیق، به تفکیک گزارش می شود:
سؤال اصلی تحقیق:
۵-۲-۱- آیا فرایندهای مدیریت دانش بر فشار روانی کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران تأثیر معناداری دارد؟
مدیریت دانش، راز موفقیت سازمان‌ها در قرن ۲۱ است. دانش، مفهومی فراتر از داده و اطلاعات است. دانش به مجموعه اطلاعات، راه کار عملی مرتبط با آن، نتایج بکارگیری آن در تصمیمات مختلف، آموزش مرتبط با آن، نگرش افراد در مشاغل و مسئولیت‌های مختلف در ارتباط با آن گفته می‌شود. دانش هر نفر، حتی در موردی خاص، ممکن است با دیگران متفاوت باشد. دانش زیربنای مهارت و تجربه و تخصص هر فرد است که مدیریت آن می تواند نتایج مفیدی برای سازمان داشته باشد که نتایج تحقیق حاضر نیز نشان داد که فرایندهای مدیریت دانش بر کاهش فشار روانی کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران تأثیر معناداری (R2adj. =0/537؛p<0/01 ) دارد که این یافته با نتایج مطالعات زیتینوگلو و همکاران (۲۰۰۷)، قاسمی نژاد و سیادت (۱۳۸۳)، خاتونی و همکاران (۱۳۸۸) و صفرزاده و همکاران (۱۳۹۱) همسو می باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
سؤالات فرعی تحقیق:
۵-۲-۲- آیا اکتساب دانش بر فشار روانی کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران تأثیر معناداری دارد؟
در مرحله اکتساب دانش، دانش باید از محیط داخلی و خارجی شناسایی شده و کسب گردد؛ و نیز مشخص شود که چه قابلیت هایی را می توان مورد استفاده قرار داد که این موارد می تواند در افزایش و بهبود عملکرد افراد نقش مهمی برجای گذارد که این مهم رفته رفته باعث بهبود کارایی فرد شده و نتایج مفیدی برای فرد به ارمغان خواهد آورد که نتایج تحقیق حاضر نیز نشان داد که اکتساب دانش بر کاهش فشار روانی کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران تأثیر معناداری (R2adj. =0/394؛p<0/01 ) دارد که این یافته با نتایج مطالعات چانگ (۲۰۰۹) و جایی پور و رحیمی (۱۳۸۷) همسو می باشد.
۵-۲-۳- آیا ایجاد دانش بر فشار روانی کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران تأثیر معناداری دارد؟
نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر نشان داد که ایجاد دانش بر کاهش فشار روانی کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران تأثیر معناداری (R2adj. =0/348؛p<0/01 ) دارد که این یافته با نتایج مطالعات رجایی پور و رحیمی (۱۳۸۷) و قاسمی نژاد و سیادت (۱۳۸۳) همسو می باشد. ایجاد دانش باعث می شود که افراد بتوانند در مواقع لازم نسبت به ایجاد دانش کارآمد اقدام کنند که این مهم رفته رفته توان سازگاری فرد را بهبود بخشیده و همانگونه که نتایج تحقیق حاضر نیز نشان داد، می تواند باعث کاهش فشار روانی در بین کارکنان و بخصوص کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران شود.
۵-۲-۴- آیا ذخیره کردن دانش بر فشار روانی کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران تأثیر معناداری دارد؟
با اینکه سازمانها تولید دانش می کنند، در عین حال آن را فراموش هم می کنند. بنابراین ذخیره، سازماندهی و بازیابی دانش سازمان در عین حال به حافظه سازمانی هم اشاره می کند. حافظه سازمانی بخش مهمی از مدیریت مؤثر دانش سازمانی را تشکیل می دهد. حافظه سازمانی حاوی دانشی است که در اشکال مختلف از جمله مستند سازی، اطلاعات ساخت یافته ذخیره شده در پایگاه اطلاعات الکترونیکی، دانش اشخاص به صورت مستند شده در سیستم های خبره، رویه های سازمانی مستند شده و فرآیندها و دانش ضمنی کسب شده توسط افراد و شبکه های افراد ظاهر شده و باعث بهبود عملکرد آنها می شود که نتایج تحقیق حاضر نیز نشان داد که ذخیره کردن دانش بر کاهش فشار روانی کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران تأثیر معناداری (R2adj. =0/286؛p<0/01 ) دارد که این یافته با نتایج مطالعات کاظمی و همکاران (۱۳۸۹) و صفرزاده و همکاران (۱۳۹۱) همسو می باشد.
۵-۲-۵- آیا توزیع دانش بر فشار روانی کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران تأثیر معناداری دارد؟
دانش سازه ای است که در اثر تعامل افراد و ارتباطات آنها قابل انتقال می باشد. به عبارت بهتر تسهیم دانش هم می تواند به معنای یک فرایند متمرکز جهت دار برای پخش دانش در میان گروه معینی از کارکنان قلمداد شود؛ و هم می تواند مبین انتقال دانش بین افراد در داخل گروه های کاری باشد. در توزیع دانش باید به یک اصل عمومی توجه کرد و آن این است که “لازم نیست که همه کس همه چیز را بدانند". بنابراین برخی از دانش های سازمان که محرمانه بوده و یا جزو اسرار تلقی می شوند، نباید توزیع شوند. فناوری اطلاعات، یکی از ابزارهای مهم تسهیم دانش است. همچنین وجود ساختارها و ارتباطات غیررسمی در توزیع دانش نقش مهمی ایفا می کنند. در توزیع دانش مسائلی همچون چگونگی به اشتراک گذاری دانش موجود و انتقال آن به محل مناسب و مورد نیاز و چگونگی انتقال دانش، به گونه ای که در سازمان قابل دسترسی و استفاده باشد؛ و نیز چگونگی انتقال دانش از سطح فردی به سطح دانش گروهی و سرانجام سطح دانش سازمانی، از جمله مواردی است که در دستور کار این بخش از مدیریت دانش قرار می گیرد که این موارد می توانند باعث بهبود مسیر شغلی افراد شود که نتایج تحقیق حاضر نیز نشان داد که توزیع دانش بر کاهش فشار روانی کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران تأثیر معناداری (R2adj. =0/357؛p<0/01 ) دارد که این یافته با نتایج مطالعات ناسوردین و همکاران (۲۰۰۶) همسو می باشد.
۵-۲-۶- آیا نگهداری دانش بر فشار روانی کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران تأثیر معناداری دارد؟
برخی از برنامه های سازمانی باعث خروج افرادی از سازمانها می شود که دارای تجربیات و دانش‏های با ارزشی هستند. چنین پدیده ای می‏تواند منجر به از دست دادن دائمی و غیرقابل برگشت دانش این سازمانها شود که ذخیره، نگهداری و روزآمد کردن دانش را امری لازم می‏گرداند. نگهداری از دانش، از نابودی دانش جلوگیری کرده و به آن اجازه اینکه مورد استفاده قرار گیرد را می دهد. فرایند محافظت از دانش سازمانی شامل سه مرحله انتخاب، ذخیره و روزآمدکردن دانش می باشد که هر یک می توانند حاوی توانایی هایی برای سازمان باشند که نتایج آن می تواند یاری رسان کارکنان سازمان شود که نتایج تحقیق حاضر نیز نشان داد که نگهداری دانش بر کاهش فشار روانی کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران تأثیر معناداری (R2adj. =0/428؛p<0/01 ) دارد که این یافته با نتایج مطالعات صفرزاده و همکاران (۱۳۹۱) همسو می باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...