دانلود فایل های پایان نامه در مورد برنامه ریزی استراتژی صادرات در شرکت ایران خودرو با تلفیق دو مدل کارت ... |
نقشه استراتژیک
گسترش توپ گیری
گسترش توپ گیری
واحدها، اهداف، سنجه KPI اهداف کمی و
شکل شماره (۱-۳) گامهای اجرایی مدل پیشنهادی (یانگ و یه)
بر طبق مدل ارائه شده در جدول(۹-۳) بنا بر این که در این تحقیق طرح ریزی برنامه استراتژیک ادعا گردیده است تمامی فازها و مراحل تحقیق شامل مدل فوق می باشدومراحل بعد از آن قلم گرفته شده است.
۱۰-۳ تشریح مدل تحقیق
۱-۱۰-۳ماموریت
ماموریت سازمان همان فلسفه وجودی سازمان است که بیان می کند سازمان چگونه می خواهد رقابت نموده و برای مشتریان خود ارزش خلق کند. در تدوین بیانیه ماموریت بایستی به پنج سوال زیر پاسخ داد . (عابدی وهمکاران۱۳۸۷)
۱-چه چیزی؟ (کالا و خدماتی که سازمان ارائه می دهد ، و در واقع سازمان چه نیازی از جامعه را با تامین این محصولات برآورده می سازد)
۲-چه کسی؟ (مشتریان سازمان چه کسانی هستند)
۳-کجا؟ (حیطه ی رقابتی کجاست)
۴-چرا؟(هدف بهینه سازمان کدام است)
۵-چگونه؟ (ویژگی منحصر به فرد و مزیت رقابتی سازمان در راه رسیدن به اهداف چیست )
۲-۱۰-۳چشم انداز
چشم انداز آرزوهای آتی سازمان در شرایط کنونی است.
چشمانداز یا دورنما باید خصوصیات زیر را داشته باشد :(رضایی قهرمان وسید حسینی:۴۸)
آیندهای بهتر را به تصویر بکشد و چشمانداز آینده مطلوب را نشان دهد.
پسندیده و مطلوب باشد.
هدایتکننده و جهتدهنده باشد
واضح و قابل فهم باشد.
حتیالامکان تغییرات آینده را پاسخگویی نماید.
دستیابی به ارزشهای مشترک را سهولت بخشد.
پیامدهای مثبت را بیان دارد.
ایجاد هیجان، انگیزه و تحرک نماید.
ارزشها ۳-۱۰-۳
ارزشهای سازمانی زیربناهای فرهنگ سازمانی میباشند. یعنی چیزی که شرط بقا و رشد سازمان است و به عبارت دیگر اصول و راهنمای سازمانها بوده و بعنوان رهنمودهایی جهت تصمیم گیریها و رفتار در سازمان مورد توجه قرار میگیرند بسیاری از محققین بر این باورند که آنچه سازمان را پایدار نگه میدارد و بقای سازمان را تضمین میکند، ارزشهای اصولی سازمان است، نه صرفاً سودآوری و رشد اقتصادی. در تدوین یک بیانیه ارزش، پنج ویژگی باید رعایت شود که عبارتند از
شفاف و قابل رویت باشد. : (رضایی قهرمان وسید حسینی:۴۸).
در سازمان قابل رویت باشد (رفتار مجموعه سازمان نشاندهنده اعتقاد به ارزش در سازمان باشد .
مبنای رشد افراد در سازمان باشد. .
با اهداف سازمانی مرتبط و همراستا باشد. .
ارزشها باید همسو و همافزا باشند.
۴-۱۰-۳ شناخت و تحلیل محیط داخلی/ خارجی و تشکیل ماتریس نقاط قوت،ضعف،فرصتهاوتهدیدات
شرایطی که بر شرکت احاطه داشته و بر آن تاثیر میگذارد از نظر نحوه تاثیرگذاری به دو دسته تقسیم میشوند
( دسته اول: آنهایی که به طور مستقیم و از درون سازمان تاثیر دارند. (در درون شرکت و تحت کنترل سازمان هستند دسته دوم: آنهایی که در سطح کلان و از بیرون سازمان اثر میگذارند. (خارج از کنترل شرکت ولی بر عملکرد شرکت تأثیر میگذارند.)
بر همین اساس عوامل داخلی یا درونی، عواملی هستند که در درون شرکت وجود داشته و از نظر اداری و رسمی تحت کنترل سازمان میباشند. همچنین عوامل خارجی یا بیرونی نیز نیز عواملی هستند که خارج از کنترل شرکت بوده، و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر عملکرد شرکت تاثیر میگذارند. شناسایی و تحلیل هر یک از عوامل فوق منجر به تهیه فهرست فرصتها، تهدیدات (خارجی) و قوت ها و ضعفهای (داخلی) می شود. (پاپالکساندریس ۲۰۰۵)
SWOT
گام اول در مراحل برنامه ریزی استراتژیک تعیین رسالت، اهداف و ماموریتهای سازمان است و پس از آن میتوان از طریق تحلیل این ماتریس که یکی از ابزارهای تدوین استراتژی است، برای سازمان استراتژی طراحی کرد که متناسب با محیط آن باشد. با بهره گرفتن از این تحلیل این امکان حاصل میشود که اولاً به تجزیه تحلیل محیطهای داخلی و خارجی پرداخته و ثانیاً تصمیمات استراتژیکی اتخاذ نمود که قوتهای سازمان را با فرصتهای محیطی متوازن سازد.(ویچر وچاو۲۰۰۷ )
نقطه قوت: عبارت است از شایستگی ممتازی که بوسیله آن سازمان میتواند در زمینههایی مانند نوع منابع مالی، تصویر مثبت ذهنی میان خریداران، روابط مثبت با تأمینکنندگان و مواردی از این دست نسبت به رقبا برتر باشد.
نقطه ضعف: نوع محددیت یا کمبود در منابع، مهارتها و امکانات و تواناییهایی است که بطور محسوس مانع عملکرد اثر بخش سازمان بشود. عملکرد مدیریت نیز در تشدید نقاط ضعف موثر است.
فرصت: عبارت است از یک موفقیت مطلوب عمده در محیط خارجی سازمان مانند شناخت بخشی از بازار که پیش از این فراموش شده بود. تغییر در وضعیت رقابت یا قوانین و بهبود در روابط با خریداران و فروشندگان.
تهدید: یک تهدید موفقیت نامطلوبی در محیط خارجی سازمان است مانند قدرت چانه زنی خریداران یا تامینکنندگان کلیدی، تغییرات عمده و ناگهانی تکنولوژی و مواردی از این است که میتوانند تهدید عمدهای در راه موفقیت سازمان باشند.
۵-۱۰-۳ تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد
شاخص های عملکرد کلیدی، معیارهای اندازهگیری مالی و غیر مالی هستند که به منظور تعیین کیفیت اهداف و انعکاس عملکرد استراتژیک یک سازمان بکار برده می شوند . این شاخص ها به منظور ارزیابی موقعیت کنونی شرکت و تعیین راه کارهای مناسب برای هوشمند کردن کسب و کار استفاده میشوند. فعالیت مراقبت و بازبینی شاخصهای عملکرد کلیدی در طول زمان به عنوان یک موضوع شناخته شده در مراقبت از فعالیت کسب و کار شرکت ها مطرح می باشد . شاخصهای عملکرد کلیدی اغلب به عنوان یک “ارزش” استفاده می شوند و برای اندازهگیری فعالیتهایی از قبیل میزان سودمندی نقش رهبری در توسعه سازمان ، اشتغال، خدمات و رضایت ، با مشکل مواجه می باشند. (مهدی انصاریان و فائزه هاشمی ۱۳۸۹)
شناخت عوامل حیاتی موفقیت ۶-۱۰-۳
عوامل حیاتی موفقیت پیامدهایی را که با سلامت و حیات سازمان مرتبط است شناسایی و تعیین می کند.
وظایف کلیدی در شناسایی عوامل حیاطی موفقیت سازمان :
گام ۱ :رایزنی و مشورت در مورد اسناد برنامه ریزی استراتژیک.
گام۲ :تعیین سلسله مراتبی از عوامل موفقیت حیاطی سازمان.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 09:51:00 ق.ظ ]
|