درستکاری، بیشتر با صادق‌بودن و راستگویی ارتباط دارد و کمالجویی تبعیت از کدهای عمومی اخلاقی را منعکس میکند.

 

 

 

اعتماد

 

اعتماد، به‌واسطه تعامل مستقیم رهبر با پیروان به‌وجود میآید. در غیاب اعتماد، ترس سازمان را فرامیگیرد و مانع بهره وری میشود. رهبران به‌منظور ایجاد اعتماد باید کمالجو و درستکار باشند.

 

 

 

خدمترسانی

 

در درجه نخست و مقدمتر از هر کاری، یک رهبر خوب به دیگران خدمت میکند. انگیزه اساسی و بنیادین برای رهبری باید علاقه مندی به خدمترسانی باشد.
دانلود پایان نامه

 

 

 

الگوسازی

 

رهبران از طریق انجام برخی از اقدامات و نمونه ها، مدل رفتاری خود را در معرض دید پیروان قرار میدهند. آنها تلاش میکنند تا با ارائه مدل رفتاری خود، پیروان را به تعهد، فداکاری، نظم و انضباط، تعالی و بهترین بودن تشویق کنند. آنها، ارزشهای مناسب را از طریق عمل و کردار که چیزی بیش از حرف و کلمات است به تدریج در فرهنگ سازمان تزریق میکنند.

 

 

 

پیشگامی

 

رهبران، لازم است که در ریسکپذیری، ایجاد روشها و مسیرهای جدید، به کارگیری رویکردهای جدید نسبت به مسائل قدیمی پیشگام باشند. آنها باید عامل تغییر و تحول در سازمان و دارای ابتکار عمل باشند.

 

 

 

قدردانی از دیگران

 

رهبران خدمتگزار به صورت آشکار و قابل مشاهده از پیروان خود قدردانی میکنند، به آنها ارزش میدهند، آنها را ترغیب میکنند و به آنها توجه دارند. آنها از موفقیت دیگران لذت میبرند. همچنین الهامبخش امید، شجاعت، عشق، تصاویر مثبت ذهنی به پیروان هستند و آنها را تشویق میکنند.

 

 

 

توانمندسازی

 

رهبران خدمتگزار، توان رهبری خود را از طریق توانمندساختن افراد برای هدایت، چندین برابر میکنند. توانمندسازی بر کار تیمی تاکید میکند. به‌منظور دستیابی به توانمندسازی، رفتار رهبر باید کششی باشد تا اینکه فشاری باشد. سبک کششی از طریق جذب افراد و انرژی دادن به آنها موثرتر از سبک فشاری است. هدف از توانمندسازی پرورش رهبران کافی در همه سطوح سازمان است.

 

 

 

علاوه بر ویژگیهای وظیفهای، در بررسی ادبیات، ویژگیهای دیگری برای رهبری خدمتگزار قابل تشخیص است که در اینجا با عنوان ویژگیهای مکمل طبقهبندی شدهاند و عبارتند از:
جدول ۲-۲٫ ویژگیهای مکمل مدل راسل و استون

 

 

ویژگیهای مکمل

 

توضیح

 

 

 

ارتباطات

 

رهبران باید بینش الهامبخش خود را به‌صورت روشن به دیگر اعضای سازمان منتقل کنند و پیروان را با خود همجهت و همراه سازند. بسیاری از محققان معتقدند که اثربخشی کل رهبری بستگی به توسعه کافی مهارتهای ارتباطی میان رهبر و پیروان دارد.

 

 

 

اعتبار (مقبولیت)

 

رهبران دارای اعتبار عادات، ارزشها، خصیصهها و شایستگیهایی هستند که از طریق آنها میتوانند اعتماد و تعهد پیروان را نسبت به خود جلب کنند.

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...