۴

 

۳

 

۲

 

۱

 

شماره روش تخمین

 

 

 

۲۱

 

۲۵

 

۲۰

 

۲۳

 

۱۸

 

تعداد PMU بدست آمده

 

 

 

همان طور که در جدول ‏۴‑۱۰ نشان داده شده است با داشتن مقادیر دقیق مقادیر پارامتر خطوط و اعمال روش اول جایابی بهینه واحدهای اندازه ­گیری فازوری که در[۲۵] و [۲۶] ارائه شده ­اند، می­توان با ۱۸ واحد اندازه ­گیری فازوری به تخمین حالت سیستم پرداخت. اما فرض داشتن مقادیر دقیق پارامترهای خطوط به این الگوریتم ایراداتی را وارد می­ کند. با روش ارائه‌شده در این پایان نامه می­توان بدون نیاز به پارامترهای خطوط و با ۲۳ واحد اندازه ­گیری فازوری به تخمین حالت سیستم پرداخت. در این حالت تعداد دستگاه­های اندازه ­گیری در حدود ۲۵% افزایش یافته است اما باید دقت داشت که علاوه بر اینکه نیاز به داشتن پارامترهای خطوط را از بین می­رود، قادر خواهیم بود پارامترهای ۹۰% خطوط را نیز تخمین بزنیم.
در روش ارائه‌شده شماره ۳، با ۲۵ واحد اندازه ­گیری فازوری قادر خواهیم بود تا تمامی ولتاژهای شین­ها و پارامترهای خطوط را به طور همزمان تخمین بزنیم. این در حالی است که در[۴] و [۱۱]برای تخمین زدن ولتاژ شین­ها و پارامترهای خطوط بر روی تمامی شین­های سیستم از واحدهای اندازه ­گیری فازوری استفاده کرده ­اند که در این سیستم به ۳۹ دستگاه نیاز است. اما این کار، در روش ارائه‌شده در این پایان نامه با ۲۵ واحدهای اندازه ­گیری فازوری قابل انجام است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
علاوه بر این با در نظر گرفتن شین­های تزریق صفر که در روش ۴ و ۵ بررسی شده ­اند باز هم از تعداد واحدهای اندازه ­گیری فازوری استفاده­شده برای رویت­پذیری سیستم کاسته شده است. بطوریکه با در نظر گرفتن این شین­ها با ۲۰ واحد اندازه ­گیری فازوری و بدون نیاز به پارامترهای سیستم می­توان به تخمین حالت سیستم پرداخت.
همچنین در روش شماره ۵ با در نظر گرفتن شین­های تزریق صفر و بوسیله ۲۱ واحد اندازه ­گیری فازوری می­توان به طور همزمان به تخمین حالت و پارامتر سیستم پرداخت. همان طور که مشخص است با روش ارائه ­شده تقریباً با قرار دادن واحدهای اندازه ­گیری فازوری تنها بر روی نیمی از شین­های سیستم، الگوریتم تخمین قادر خواهد بود تا تمامی ولتاژهای شین­ها و پارامترهای خطوط را به طور همزمان تخمین بزند.
ارزیابی دقت تخمینگر پارامترهای سیستم
پس از اینکه جایابی بهینه واحدهای اندازه‌گیری فازوری انجام شد نوبت به تخمین پارامتر می­رسد. هر یک از نتایج جایابی بهینه واحدهای اندازه‌گیری فازوری را که در جدول ‏۴‑۲ آورده شده ­اند را می‌توان بر روی شبکه جایگذاری کرد و به تخمین پارامتر پرداخت. برای بررسی کارایی الگوریتم، تمامی بسته‌های تخمینگر موجود بر روی شبکه ۳۹ شینه IEEE به الگوریتم تخمین پارامتر داده شده است تا وابستگی الگوریتم تخمین حالت-پارامتر سیستم به جایابی بهینه واحدهای اندازه‌گیری فازوری در آن از بین رود. همان طور که در فصل ۳ توضیح داده شد برای تخمین پارامتر نیاز داریم تا بیش از ۳ نمونه گیری از سیستم قدرت داشته باشیم. الگوریتم ارائه‌شده را می‌توان از دیدگاه­ های متفاوتی مورد بررسی قرار داد:
فاصله نمونه گیری­ها
تعداد نمونه‌گیری­ها
تخمین پارامترهای یک خط بوسیله تخمینگرهای مختلف
در ابتدا به بررسی تأثیر تعداد نمونه گیری­ها بر روی الگوریتم تخمین پارامتر پرداخته خواهد شد و سپس به تأثیر فاصله نمونه گیری­ها بر روی دقت تخمین پرداخته می­ شود.
بررسی تأثیر تعداد نمونه گیری­ها بر دقت تخمین
همان طور که بررسی شد برای این الگوریتم حداقل ۳ نمونه گیری نیاز است؛ بنابراین الگوریتم را با تعداد مختلفی نمونه گیری بر روی سیستم اعمال کرده و نتایج با هم مقایسه خواهد شد.­ برای بررسی این موضوع مطابق با جدول ‏۴‑۱۱ از ۳، ۴ و ۵ نمونه گیری استفاده خواهد شد. برای بررسی الگوریتم، دو ترکیب ۳تایی مختلف از میان ۸۲ ترکیب انتخاب شده است. نتایج کامل شبیه­سازی­ها در پیوست ۱ آورده شده است.
جدول ‏۴‑۱۱: تعداد نمونه­برداری در الگوریتم تخمین

 

 

تعداد نمونه­برداری

 

شماره حالت نمونه­برداری

 

 

 

۳

 

حالت ۱

 

 

 

۴

 

حالت ۲

 

 

 

۵

 

حالت ۳

 

 

 

در جدول ‏۴‑۱۲ مقدار دقیق پارامترهای خطوط ۸-۷ و ۸-۵ آورده شده است. مقادیر تخمین زده‌شده و درصد خطای تخمین در جدول ‏۴‑۱۳ و جدول ‏۴‑۱۴ قابل مشاهده است.
جدول ‏۴‑۱۲: مقدار دقیق پارامترهای خطوط ۸-۷ و ۸-۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...