۳۱۷

 

 

 

۲۰۰۷-۲۰۰۱

 

-

 

-

 

۳۱۸

 

۳۱۷

 

 

 

۲۰۱۲-۲۰۰۷

 

-

 

-

 

-

 

۳۱۸

 

 

 

حداکثر درصد تفاوت (%)

 

-

 

۰

 

۱/۴

 

۸۵/۰

 

 

 

در جدول (۵-۲۱) مقادیر بارندگی سالیانه برای چهار ایستگاه سینوپتیک از سال ۱۹۸۸ الی ۲۰۱۲ با بهره گرفتن از دوره‌های آماری متفاوت و الگوسازی مجدد، محاسبه شده و درصد تفاوت روش‌ها با هم مقایسه گردیده‌است. با نگاهی به جدول ملاحظه می‌شود که حداکثر درصد تفاوت مجموع بارندگی سالیانه پیش‌بینی شده در یک سال با بهره گرفتن از دوره‌های آماری مختلف، برابر ۸/۱۱، حداقل برابر صفر و متوسط درصد تفاوت برابر ۴ می‌باشد و این بدین معنی است که اگر در ایستگاه‌های مذکور جهت پیش‌بینی بارندگی سالیانه (بدون اینکه داده‌های واقعی در هرسال به انتهای آمار اضافه شود و مجدداً الگوسازی گردد) از مدل تعیین شده استفاده شود، حداکثر ۸/۱۱ و به طور متوسط ۴ درصد خطا خواهیم داشت.
دانلود پروژه
جهت بررسی کارآیی مدل‌های پیش‌بینی، میانگین بارندگی ماهیانه ایستگاه‌های مورد مطالعه با بهره گرفتن از آزمون t، تست شدند. نتایج این آزمون در جدول آورده شده است. در این آزمون مقادیر پیش‌بینی شده بارندگی ماهیانه در مقابل مقادیر واقعی آن‌ها با انتخاب فرضیه‌های آزمون مناسب، تست گردیدند.
با مشاهده مقادیر t محاسبه شده در جدول (۵-۱۹) و مقایسه آن‌ها با مقادیر جدول t استودنت با درجه آزادی مربوطه، ملاحظه می‌گردد که در تمام موارد، مقدار t محاسبه شده از مقدار t استودنت کم‌تر بوده و مقدار p محاسبه شده نیز برای کلیه موارد، از ۰۵/۰ (سطح معنی‌دار بودن) بزرگ‌تر است و فرض  در هیچ‌یک از موارد آزمون شده در سطح اطمینان ۹۵/۰ رد نمی‌شود. بنابراین می‌توان گفت که تفاوت مقادیر آزمون شده، اختلاف معنی‌داری با صفر ندارند و به عبارت دیگر مقادیر میانگین واقعی بارندگی ماهیانه با مقادیر پیش‌بینی شده آن‌ها در سطح اطمینان ۹۵% با هم تفاوت معنی‌داری ندارند.
شکل۵-۴۲- نمودار میانگین واقعی و پیش بینی شده بارندگی سالیانه ایستگاههای مورد مطالعه
نتایج به‌دست آمده را می‌توان به صورت زیر دسته بندی نمود:
۱- نتایج به‌دست آمده از مدل‌سازی ARIMA فصلی ضربی آریما برای ۵ ایستگاه‌ سینوپتیک در سطح استان کرمانشاه، با نتایجی که مهدوی و صیدی ۱۳۹۳ از کار مشابهی به‌دست آورده است، تفاوت اساسی دارد. یکی از دلایل تفاوت‌ در مدل‌های انتخابی، می‌تواند مربوط به طول دوره آماری و تفاوت در روش تحقیق باشد. اولاً در تحقیق انجام شده توسط مهدوی و صیدی ۱۳۹۳ ، از یک دوره‌ آماری کوتاه مدت برای کلیه ایستگاه‌ها استفاده شده‌است در حالی‌که در این تحقیق از دوره‌های آماری طولانی‌تر و با طول دوره متغیر برای ایستگاه‌ها، استفاده شده‌است.
جدول۵-۲۲- نتایج آزمون t جهت تعیین معنی‌دار بودن اختلاف بین میانگین ماهیانه مقادیر واقعی و پیش‌بینی شده بارندگی در ایستگاه‌های مورد مطالعه استان کرمانشاه در یک سال معین

 

 

ردیف

 

نام ایستگاه

 

کد

 

سال

 

T

 

درجه آزادی

 

P

 

 

 

۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...