قصد خرید

 

۸۵۶/۳

 

۹۲۰/۳

 

۰۱۱۸/۰-

 

۲۵۶/۲-

 

۰۲۱/۰

 

۲۴۷۱/۰-

 

۰۱۴۶/۰-

 

 

 

۴-۵-۳- «آزمون تحلیل واریانس یک عامله»[۸۱] جهت مقایسه میانگین بیش از دو جامعه
برای بررسی اینکه آیا بین میانگین­های نمونه ­ای که از جامعه­های مختلف گرفته شده است تفاوت­های واقعی وجود دارد و یا آن مقدار تفاوت قابل اغماض بوده و می­توان آن را معلول تصادف دانست، از آزمون تحلیل واریانس استفاده می­ شود. هدف از تحلیل واریانس یک عامله (One-Way Anova)، بررسی و مقایسه میانگین یک متغیر وابسته بر حسب یک متغیر مستقل طبقه­ای دارای بیش از دو سطح می­باشد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
در تحقیق حاضر، متغیرهای جمعیت­ شناختی سن و تحصیلات هر کدام متغیرهای طبقه­ای هستند که از بیش از دو سطح برخوردارند، لذا میانگین هر یک از متغیرهای اصلی تحقیق، برحسب هر کدام از این متغیرهای طبقه­ای مورد بررسی و مقایسه قرار می­گیرد. فرض صفر و فرض مقابل برای برای همه متغیرهای تحقیق، و با توجه به هر یک از متغیرهای طبقه­ای دارای k سطح به این صورت می­باشد:
H0: ۱ = ۲ = … = k
H1: دست کم دو تا از میانگین­ها برابر نیستند
به عبارت دیگر فرضیه بدین صورت مطرح گردیده است که آیا میانگین هر یک از متغیرهای تحقیق، در سطوح متفاوت متغیرهای طبقه ای (در اینجا متغیرهای جمعیت شناختی) با هم برابر هستند یا خیر. نتایج انجام آزمون تحلیل واریانس یک عامله، برای تمامی متغیرهای تحقیق، و با توجه به هر یک از متغیرهای طبقه­ای، در ادامه ارائه خواهد شد.
۴-۵-۳-۱- مقایسه میانگین متغیرهای تحقیق در گروه ­های سنی مختلف
برای پی بردن به میزان این تأثیر از آزمون One Way Anovaاستفاده شد. همانطور که در جدول ۴-۱۷ مشاهده می شود، با توجه به اختلاف ناچیز میانگین ها در تمامی متغیرها و ضرایب معناداری که همگی بزرگتر از ۰۵/۰(ضریب خطا) می باشند، اینگونه استنباط می شود که اختلاف معناداری در میانگین متغیرهای تحقیق به لحاظ گروهای سنی مختلف وجود ندارد.
.جدول ۴-۱۷- نتایج آزمون تحلیل واریانس یک عامله جهت سنجش اثر گروهای سنی مختلف بر متغیرهای تحقیق

 

 

متغیر

 

Mean square

 

آماره F

 

ضریب معناداری

 

 

 

بین گروه ها

 

درون گروه ها

 

 

 

مسئولیت اجتماعی

 

۷۱۷/۰

 

۴۵۸/۰

 

۵۶۵/۱

 

۱۹۷/۰

 

 

 

تصویر قیمت

 

۵۰۶/۰

 

۳۹۵/۰

 

۴۱۰/۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...