دانلود مطالب پژوهشی با موضوع شبیه سازی و مدل سازی ریاضی زنجیره تامین خدمات شرکت ... |
پس از محاسبه ضرایب توابع انتقال در زیر به بررسی هویت سیستم در اثر اجرای هر کدام از سیاستهای بهبود پرداخته شده است.
۱-اجرای سیاست اول
با اجرای این سیاست ماتریسهای اصلی سیستم در بخشهای تلفن همراه و هلدینگ تغییر می کند. تغییرات ماتریس A یا ماتریس سیستم، Y بردار خروجی یا بردار رفتار، u بردار ورودی، B ماتریس توزیع، C ماتریس خروجی یا ماتریس رفتار و D ماتریس انتقال سیستم نشان داده شده است. ماتریسهای ، و نیز به ترتیب نشاندهنده کنترلپذیری، رؤیتپذیری و دسترسپذیری سیستم میباشند. هر ماتریس با اندیس m نشاندهنده وضعیت سیستم در بخش تلفن همراه و بدون اندیس نشاندهنده وضعیت کلی سیستم در هلدینگ میباشد.
با توجه به ماتریسهای فوق ملاحظه می شود که با اجرای این سیاست، سیستم کنترلپذیر، رؤیتپذیر و دسترسپذیر میباشد. ماتریس نیز به منظور تعیین پایداری یا ناپایداری سیستم محاسبه شده است. نتایج این ماتریس نیز نشان میدهد که قسمت حقیقی ریشهها منفی میباشد و بنابراین با اجرای این سیاست سیستم هم در بخش تلفن همراه و هم در سطح هلدینگ به پایداری خواهد رسید. البته با توجه به اینکه ریشه اول در سطح هلدینگ مقدار صفر میباشد پایداری حاصل در این سطح پایداری حاشیهای خواهد بود.
= =
Det(I – Am) = S3 + ۰/۲۱S2 + ۰/۲۲S + 0/002 =0
Det(I – A) = S3 + ۰/۰۰۳S2 + ۰/۰۰۱S =0
۲-اجرای سیاست دوم
با اجرای این سیاست ماتریسهای اصلی سیستم در بخشهای خدمات دیتا و هلدینگ تغییر می کند. تغییرات ماتریس A یا ماتریس سیستم، Y بردار خروجی یا بردار رفتار، u بردار ورودی، B ماتریس توزیع، C ماتریس خروجی یا ماتریس رفتار و D ماتریس انتقال سیستم نشان داده شده است. ماتریسهای ، و نیز به ترتیب نشاندهنده کنترلپذیری، رؤیتپذیری و دسترسپذیری سیستم می باشند. هر ماتریس با اندیس d نشاندهنده وضعیت سیستم در بخش دیتا و بدون اندیس نشاندهنده وضعیت کلی سیستم در هلدینگ میباشد.
با توجه به ماتریسهای فوق ملاحظه می شود که با اجرای این سیاست، سیستم کنترلپذیر، رؤیتپذیر و دسترسپذیر میباشد. ماتریس نیز به منظور تعیین پایداری یا ناپایداری سیستم محاسبه شده است. نتایج این ماتریس نیز نشان میدهد که قسمت حقیقی ریشهها منفی میباشد و بنابراین با اجرای این سیاست سیستم در بخش دیتا و در سطح کلی هلدینگ به پایداری کامل خواهد رسید.
= =
Det(I – Ad) = S3 + ۰/۱۴S2 + ۰/۰۸S + 0/004 =0
Det(I – A) = S3 + ۰/۰۴S2 + ۰/۰۰۱S + 0/001 =0
۳-اجرای سیاست سوم
با اجرای این سیاست ماتریسهای اصلی سیستم در بخشهای تلفن ثابت و هلدینگ تغییر می کند. تغییرات ماتریس A یا ماتریس سیستم، Y بردار خروجی یا بردار رفتار، u بردار ورودی، B ماتریس توزیع، C ماتریس خروجی یا ماتریس رفتار و D ماتریس انتقال سیستم نشان داده شده است. ماتریسهای ، و نیز به ترتیب نشاندهنده کنترلپذیری، رؤیتپذیری و دسترسپذیری سیستم میباشند. هر ماتریس با اندیس f نشاندهنده وضعیت سیستم در بخش تلفن همراه و بدون اندیس نشاندهنده وضعیت کلی سیستم در هلدینگ میباشد.
با توجه به ماتریسهای فوق ملاحظه می شود که با اجرای این سیاست، سیستم کنترلپذیر، رؤیتپذیر و دسترسپذیر میباشد. ماتریس نیز به منظور تعیین پایداری یا ناپایداری سیستم محاسبه شده است. نتایج این ماتریس نیز نشان میدهد که قسمت حقیقی ریشهها منفی میباشد و بنابراین با اجرای این سیاست سیستم به پایداری خواهد رسید. البته مشابه سیاست اول در این بخش نیز با توجه به اینکه ریشه اول در سطح هلدینگ مقدار صفر میباشد پایداری حاصل در این سطح پایداری حاشیهای خواهد بود.
= =
Det(I – Af) = S3 + ۰/۰۲S2 + ۰/۰۰۱S =0
Det(I – A) = S3 + ۰/۰۳S2 + ۰/۰۰۱S =0
۴-اجرای سیاست ترکیبی
با اجرای این سیاست ماتریسهای اصلی سیستم در بخشهای تلفن همراه و هلدینگ تغییر می کند. تغییرات ماتریس A یا ماتریس سیستم، Y بردار خروجی یا بردار رفتار، u بردار ورودی، B ماتریس توزیع، C ماتریس خروجی یا ماتریس رفتار و D ماتریس انتقال سیستم نشان داده شده است. ماتریسهای ، و نیز به ترتیب نشاندهنده کنترلپذیری، رؤیتپذیری و دسترسپذیری سیستم میباشند. هر ماتریس با اندیس m نشاندهنده وضعیت سیستم در بخش تلفن همراه و بدون اندیس نشاندهنده وضعیت کلی سیستم در هلدینگ میباشد.
با توجه به ماتریسهای فوق ملاحظه می شود که با اجرای این سیاست، سیستم کنترلپذیر، رؤیتپذیر و دسترسپذیر میباشد. ماتریس نیز به منظور تعیین پایداری یا ناپایداری سیستم محاسبه شده است. نتایج این ماتریس نیز نشان میدهد که قسمت حقیقی ریشهها منفی میباشد و بنابراین با اجرای این سیاست سیستم به پایداری کامل خواهد رسید.
=
Det(I – A) = S3 + ۳/۱۷S2 + ۰/۰۳S + 0/001 =0
۴-۱۰-تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری
در این فصل با بهره گیری از ادبیات موضوع در فصل قبل، ابتدا به بررسی و ارزیابی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات با بهره گرفتن از روش پویاییهای سیستم پرداخته شد. با بهره گرفتن از این رویکرد میتوان این بازار را در افق زمانی بلندمدت شبیهسازی کرد و سناریوهای مختلف را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد که این از مزیتهای مهم این روش نسبت به روشهای دیگر است. جهت ارزیابی زنجیره در این پژوهش از چهار دسته شاخص مالی، زمان، ظرفیت و کیفیت در سه بخش زنجیره استفاده شد. سپس با بهره گرفتن از نتایج شبیهسازی ورودی و خروجی اصلی سیستم یعنی میزان سرمایه گذاری در خرید تجهیزات در هر بخش و درآمد حاصل از زنجیره، به طراحی مدل سیستمی زنجیره و تعیین هویت آن با بهره گرفتن از مفهوم مدلسازی سیستمهای پویا پرداخته شد. در سیستمی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت نشان داده شد که سیستم در هر سه بخش کنترلپذیر است یعنی اینکه ورودیهای سیستم، متغیرهای حالت سیستم را کنترل مینمایند. به همین جهت گاه به این مفهوم کنترلپذیری، کنترلپذیری حالت نیز گفته می شود. به عنوان مثال در بخش تلفن ثابت، ظرفیت منصوبه تلفن ثابت بعنوان یک متغیر حالت توسط سرمایه گذاری در خرید تجهیزات جدید بعنوان متغیر ورودی کنترل می شود. مفهوم مشاهدهپذیری نیز کاملاً شبیه مفهوم کنترلپذیری است. به طور کلی سیستمی کاملاً مشاهدهپذیر است که هریک از متغیرهای حالت آن سیستم بر برخی از خروجی ها تاثیر بگذارد. به عبارت دیگر با اندازه گیری خروجی ها، اطلاعاتی در باره متغیرهای حالت به دست آید. اگر با اندازه گیری خروجی ها نتوان همه حالتها را مشاهده کرد، حالت موجود را مشاهدهناپذیر مینامند و اصطلاحاً سیستم مشاهدهناپذیر می شود. چنانچه قبلاً نیز نتیجه گیری شد سیستم مورد مطالعه در بخشهای تلفن ثابت و دیتا مشاهدهپذیر است و لذا با اندازه گیری خروجی سیستم میتوان متغیرهای حالت سیستم را اندازه گیری کرد. به عنوان مثال میتوان با اندازه گیری حاشیه سود به عنوان خروجی سیستم، ظرفیت منصوبه به عنوان یک متغیر حالت را اندازه گیری کرد. اما سیستم در بخش تلفن همراه مشاهدهناپذیر است. همچنین سیستم مورد مطالعه در هر سه بخش، دسترسپذیر میباشد یعنی اینکه میتوان سیستم را در مدت زمان محدود از حالت اولیه به یک حالت دلخواه تغییر داد. در واقع سیستمی که کنترلپذیر باشد، دسترسپذیر نیز است اما در تعیین وضعیت پایداری سیستم این نتیجه گیری حاصل شد که در بخشهای تلفن ثابت و دیتا قسمت حقیقی تمامی ریشه های مخرج کسر تابع انتقال منفی است و در نتیجه سیستم پایدار است و دارای خروجی مطلوبی میباشد. بنابراین سیستم دارای درآمد و حاشیه سود مطلوبی در مقایسه با میزان سرمایه گذاری در این بخشها به عنوان ورودی سیستم میباشد. در واقع این وضعیت باعث می شود رفتار سیستم با گذر زمان نوسانات پایدار داشته باشد. اما در بخش تلفن همراه به علت صفر یا مثبت بودن قسمت حقیقی ریشهها سیستم ناپایدار است و در واقع میزان خروجی های مدل نیز در این بخش در مقایسه با ورودیهای تزریقی به سیستم قابل توجیه نیست. نتایج مدلسازی ریاضی همچنین نشان میدهد که شرکت هلدینگ نیز با ادامه روند فعلی ناپایدار خواهد بود. با توجه به مسئله اصلی پژوهش در پایان ابن فصل چهار سیاست جهت افزایش درآمد و حاشیه سود در شرکت هلدینگ مخابرات ایران و شرکتهای زیرمجموعه پیشنهاد داده شد. بررسی نتایج سیاستهای پیشنهادی نشان میدهد که علاوه بر افزایش قابل توجه خروجی های سیستم باعث می شود سیستم در نهایت به پایداری کامل برسد.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه
در این تحقیق در راستای محققشدن هدف اصلی پژوهش یعنی ارزیابی زنجیره تأمین خدمات شرکت مخابرات ایران به طراحی و شبیهسازی مدل این زنجیره پرداخته شد. مدل مربوطه با مطالعه دقیق مبانی نظری و شناسایی شاخص های ارزیابی و با توجه به فضای مسأله مورد مطالعه این تحقیق طراحی شد. پس از طراحی مدل به شبیهسازی رفتار شاخص های ارزیابی پرداخته شد. در واقع جهت پوشش خلاهای موجود، به جای اندازه گیری شاخص های ارزیابی در یک زمان ایستا به شبیهسازی آن شاخص ها در یک دوره زمانی ۲۰ ساله پرداخته شد. پس از شبیهسازی رفتار بلندمدت زنجیره جهت اطمینان از پایداری یا ناپایداری سیستم شبیهسازی به تعیین هویت سیستم، ارائه سناریوهای بهبود، ارائه نتایج حاصله از حل مدل و بررسی کیفیت جوابها پرداخته شد. این فصل به تحلیل بیشتر این جوابها میپردازد و عمدتاً باید با تحلیل و تفسیر نتایج حاصله از فصول قبل خصوصاً فصل چهارم همراه باشد. تفسیر و تحلیلهای این فصل به شکل زیر سازماندهی شده است:
تحلیل جوابهای حاصل از مدل
نوآوری رساله
پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی
پیشنهادهای اجرایی
در ادامه موارد مذکور از نظر خواهد گذشت.
۵-۲- تحلیل جوابهای حاصل از مدل
در راستای پاسخ به سوالات پژوهش که در فصل اول مطرح شد و با توجه به ساختار زنجیره تامین خدمات مورد پژوهش، در مرحله اول متغیرها و پارامترهای مهم که جهت مدلسازی شاخص های اصلی مستخرج از ادبیات پژوهش موردنیاز بودند شناسایی و تحت عنوان شاخص های فرعی طبقه بندی شدند. لازم به ذکر است که شاخص های اصلی ارزیابی در قالب چهار گروه مالی، زمان، ظرفیت و کیفیت طبقه بندی شده اند. در واقع شناسایی شاخص های فرعی پژوهش در جهت دستیابی به شاخص های اصلی هر کدام از گروه های فوق بوده است. در مرحله بعد در پاسخ به سوال دوم پژوهش، مدل پویاییشناسی سیستم جهت ارزیابی عملکرد زنجیره تامین خدمات مورد مطالعه طراحی شد. طراحی مدل بر مبنای ساختار زنجیره تامین مورد نظر در برگیرنده شرکتهای زیرمجموعه مخابرات ایران و مدلسازی و شبیهسازی تمامی شاخص های فرعی و اصلی ارزیابی بوده است. در مرحله سوم پس از طراحی مدل پویاییشناسی سیستم و شبیهسازی روند شاخص ها در بخشهای مختلف زنجیره به طراحی مدل ریاضی سیستم شبیهسازی شده با بهره گرفتن از مفهوم مدلسازی ریاضی سیستمهای پویا پرداخته شد و با بهره گرفتن از ورودی و خروجی اصلی سیستم یعنی میزان سرمایه گذاری در خرید تجهیزات و حاشیه سود حاصل در بخشهای سهگانه مدلسازی ریاضی انجام شد. در زیر به نتایج و تحلیل آن پرداخته می شود:
در تلفن همراه روند کلی هزینه ابتدا افزایشی با یک شیب تند و سپس کاهشی و با یک شیب ملایم میباشد. روند افزایشی این تابع در ابتدا در واقع روند طبیعی آن به علت تورم و افزایش هزینههاست. اما روند کاهشی از سال ۹۳ به بعد به دلیل کاهشی بودن هزینه نگهداری هر کاربر به دلیل ارتقا تکنولوژی میباشد. شاخص درآمد در این بخش نیز شبیه به شاخص هزینهها ابتدا روند صعودی و سپس نزولی دارد. روند صعودی این شاخص به علت رشد مشتریان در این بازار تا یک مقطع و روند نزولی آن به علت کاهش بودن درآمد به ازای هر کاربر از یک مقطع به بعد به علت رشد شدید رقابت در این بخش و کاهش درآمدهای این بخش در مجموع میباشد.
به تبعیت از توابع فوق تابع حاشیه سود نیز شبیهسازی می شود. تابع حاشیه سود در این بخش ابتدا صعودی و سپس با یک شیب بسیار ملایم کاهشی است. علت این امر نیز این میباشد که کاهشی بودن درآمدها بسیار کمتر از کاهشی بودن هزینهها در این بخش میباشد.
بررسی نتایج شبیهسازی شاخص زمان تحویل محصول زنجیره نشان میدهد که روند این متغیر کاهشی میباشد که ابتدا این روند با شیب تند است و سپس این شیب ملایم می شود. با توجه به اینکه این شاخص تابعی از ظرفیت شبکه میباشد، روند این شاخص نشان میدهد که تا یک مقطعی سرعت افزایش ظرفیت شدیدا افزایشی بوده است و سپس روند افزایشی بودن آن کند شده است.
شاخص کیفیت شبکه، تابعی از ظرفیت شبکه است و با آن رابطه مستقیم دارد. بنابراین انتظار میرود با افزایش ظرفیت شبکه کیفیت شبکه نیز بهبود یابد. با بررسی روند شاخص های کیفیت شبکه مشخص است که این شاخص در طول دوره شبیهسازی بهبود مییابد. همچنین شاخص رضایت مشتری نیز رابطه مستقیم با کیفیت شبکه دارد. بنابراین بررسی این شاخص نیز روند افزایشی آن را نشان میدهد.
نتایج حاصل از نمودارها و توابع ضرایب همبستگی و دگرهمبستگی ورودیها و خروجی های شبیهسازی سیستم در این بخش نیز نشان میدهد که توابع این بخش از توابع درجه سوم نزولی پیروی می کنند. به دنبال رسم این توابع در مرحله بعد مشخص شد که سیستم در این بخش کنترلپذیر و دسترسپذیر است اما مشاهدهپذیر نیست. همانطوریکه در فصل قبل نیز به آن پرداخته شد شرایط کنترلپذیری و مشاهدهپذیری غالباً اساس وجود راهحل برای یک مساله کنترل بهینه می باشند. فرآیندی را کاملاً کنترلپذیر مینامند که هر متغیر حالت فرایند را بتوان کنترل یا بر آن تاثیر گذاشت تا در مدت معین بتوان به هدف معین رسید. در این بخش از سیستم نشان داده شد که فرایند کنترلپذیر است یعنی اینکه ورودیهای سیستم ، متغیرهای حالت سیستم را کنترل مینمایند. به همین جهت گاه به این مفهوم کنترلپذیری، کنترلپذیری حالت نیز گفته می شود. به عنوان مثال در این بخش مورد تحقیق، ظرفیت شبکه تلفن همراه بعنوان یک متغیر حالت توسط سرمایه گذاری در خرید تجهیزات جدید بعنوان متغیر ورودی کنترل می شود. مفهوم مشاهدهپذیری نیز کاملاً شبیه مفهوم کنترلپذیری است. به طور کلی سیستمی کاملاً مشاهدهپذیر است که هریک از متغیرهای حالت آن سیستم بر برخی از خروجی ها تاثیر بگذارد. به عبارت دیگر با اندازه گیری خروجی ها، اطلاعاتی در باره متغیرهای حالت به دست آید.. اگر با اندازه گیری خروجی ها نتوان همه حالتها را مشاهده کرد، حالت موجود را مشاهدهناپذیر مینامند. چنانچه قبلاً نیز نتیجه گیری شد سیستم در این بخش مشاهدهناپذیر است و لذا با اندازه گیری خروجی سیستم نمی توان متغیرهای حالت سیستم را اندازه گیری کرد. به عنوان مثال نمی توان با اندازه گیری حاشیه سود به عنوان خروجی سیستم، ظرفیت شبکه را به عنوان یک متغیر حالت اندازه گیری کرد. همچنین سیستم موردنظر یک سیستم دسترسپذیر میباشد یعنی اینکه میتوان سیستم را در مدت زمان محدود از حالت اولیه به یک حالت دلخواه تغییر داد. در واقع سیستمی که کنترلپذیر باشد، دسترسپذیر نیز است اما در تعیین وضعیت پایداری سیستم این نتیجه گیری حاصل شد که قسمت حقیقی تمامی ریشه های مخرج کسر تابع انتقال صفر یا مثبت است و در نتیجه سیستم ناپایدار است. در واقع این وضعیت باعث می شود رفتار سیستم با گذر زمان نوسانات ناپایدار داشته باشد. نتیجه گیری از این بحث را میتوان به نتیجه گیری شبیهسازی معیارهای ارزیابی در بخش پویاییشناسی سیستم نیز ارتباط داد. همانطوریکه در شبیهسازی شاخص های ارزیابی در بخش پویاییشناسی سیستم مربوط به تلفن همراه نشان داده شد رفتار آن شاخص ها بر خلاف رفتار شاخص های تلفن ثابت و دیتا به صورت نوسانی و ناپایدار است. روند نزولی شاخص های کلیدی خروجی زنجیره در مسئله پژوهش نیز ناپایداری سیستم را تائید می کند. بنابراین جهت حل مسئله پژوهش و پایداری سیستم میبایست با اجرای سیاستهای کارآمد روند کاهشی را به افزایشی تغییر داد. سیاست پیشنهادی افزایش ظرفیت استفاده از خدمات ارزشافزوده باعث خروج سیستم از این وضعیت خواهد شد. در واقع اجرای این سیاست باعث ارتقا شاخص های کلیدی زنجیره و کمک به حل مسئله پژوهش خواهد شد. شکل ۵-۱ نسبت شاخص های درآمد هر مشتری و حاشیه سود تلفن همراه را در حالت اجرای این سیاست و ادامه روند کنونی را نشان میدهد. مطابق شکل این نسبت در مورد هر دو شاخص افزایشی است و این بدین معنی میباشد که اجرای سیاست جدید باعث افزایش بیشتری در درآمد و حاشیه سود سیستم به عنوان خروجیهای اصلی سیستم خواهد شد. لازم به ذکر است که در اثر اجرای این سیاست نیازی به افزایش سرمایه گذاری به عنوان ورودی اصلی سیستم نخواهد بود.
شکل ۵-۱- نسبت رشد شاخص های خروجی زنجیره تامین
خدمات تلفن همراه در اثر اجرای سیاست جدید
در خدمات تلفن ثابت و دیتا، بررسی روند شبیهسازی شاخص هزینه نشان میدهد که این روند افزایشی با تابع نمایی مثبت میباشد. علت افزایش بودن این روند به دلیل افزایشی بودن هزینه های نگهداری هر کاربر تلفن ثابت و دیتا به دلیل نوع تجهیزات منصوبه و ارتباط باسیم میباشد. اما بر خلاف هزینه شاخص درآمد در خدمات تلفن ثابت و دیتا از یک تابع نمایی مثبت پیروی می کند. که به دلیل افزایش بودن درآمد به ازای هر کاربر در این دو محصول می باشد. لازم به ذکر است که این روند افزایشی در دیتا شدیدتر از ثابت میباشد. که علت آن نیز نوظهور بودن این خدمت و پتانسیل بسیار قوی است که در بازار نسبت به این خدمت وجود دارد. طوریکه ضریب نفوذ آن از کمتر از یک درصد در ابتدای دوره شبیهسازی به حدود پنجاه درصد در پایان دوره میرسد.
به تبعیت از توابع فوق تابع حاشیه سود نیز برای هر دو محصول شبیهسازی شده است. در هر دو بخش همانند توابع هزینه و درآمد این تابع نیز از یک رشد نمایی مثبت پیروی می کند.
بررسی نتابج شبیهسازی شاخص زمان تحویل محصول نیز همانند تلفن همراه نشان میدهد که روند این متغیر کاهشی میباشد که ابتدا این روند با شیب تند است و سپس این شیب ملایم می شود. با توجه به اینکه این شاخص تابعی از ظرفیت شبکه میباشد، روند این شاخص نشان میدهد که تا یک مقطعی سرعت افزایش ظرفیت شدیدا افزایشی بوده است و سپس روند افزایشی بودن آن کند شده است. بررسی روند ظرفیت شبکه، نشانگر صحت این موضوع است.
بررسی شاخص های ظرفیت شبکه و تعداد مشتریان در بخشهای دیتا و تلفن ثابت نشاندهنده روند افزایش آن با یک تابع نمایی مثبت است.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 06:35:00 ق.ظ ]
|