P-EY-G2-N

 

۷

 

۰/۸۱

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به منظور سهولت در مقایسه اعداد موجود در جدول ۴-۲ و نیز درک بهتری از چگونگی عملکرد سازه­ی مورد بررسی، شکلهای ۴-۸ تا ۴-۹ ارائه شده است.
شماره­های ۱ تا ۸ موجود درشکلهای ۴-۸ و ۴-۹ به ترتیب مربوط به ترکیب بارهای P-EX-G1، P-EX-G1-N، P-EY-G1، P-EY-G1-N، P-EX-G2، P-EX-G2-N P-EY-G2، P-EY-G2-Nمیباشد.
شکل۴-۸ مقایسه شاخص تنومندی در مدل ساختمان ۵ طبقه سیستم های مختلف در موقعیت حذف ستون گوشه طبقه اول
شکل۴-۹ مقایسه شاخص تنومندی در مدل ساختمان ۵ طبقه سیستم های مختلف در موقعیت حذف ستون میانی طبقه اول
بر اساس معیارهای FEMA 356 و دستورالعمل بهسازی، سطح عملکرد مجاز برای چرخش مفاصل پلاستیک در تیرها، آستانه فروریزش و برای ستون ها، ایمنی جانی می باشد. با این توضیح که چنانچه میزان چرخش مفاصل پلاستیک در هر یک از اعضا در هر یک از سناریوهای حذف ستون از این مقادیر فراتر برود، سازه توانایی مقابله در برابر خرابی پیشرونده را ندارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
با توجه به این مفهوم که مفصل پلاستیک هنگامی در یک عضو سازه­ای ایجاد می­ شود که مقطع عرضی کاملا تسلیم شود، در این قسمت سعی بر مقایسه­ بین تعداد مفاصل پلاستیک ایجاد شده در ترکیب بارهای مختلف و سناریوهای گوناگون حذف ستون شده است تا مشاهده شود که آیا طرح تقویت مورد نظر توانسته تعداد مفاصل پلاستیک را کاهش دهد یا خیر.لازم به ذکر است که به دلیل تعداد بسیار زیاد حالات حذف ستون و تعدد بارگذاری­های مختلف، از آوردن تمامی اشکال مربوط به نحوه تشکیل مفاصل پلاستیک صرف­نظر شده و تنها سه مورد از آنها در شکل ۴-۸ زیر آورده شده است که قسمت a مربوط به تشکیل مفاصل پلاستیک در سازه تقویت شده با خرپای هشت شکل و قسمت b مربوط به تشکیل مفاصل پلاستیک در سازه تقویت شده با خرپای هفت شکل و قسمت c مربوط به تشکیل مفاصل پلاستیک در سازه تقویت شده با خرپای ضربدری است.
(a) (b)
©
شکل ۴-۱۰ شکل­ گیری مفاصل پلاستیک با حذف ستون گوشه در سازه­ی پنج طبقه(ترکیب بار P-EY-G1)
در شکل ۴-۱۰ به وضوح مشخص است که عملکرد سازه­ی تقویت شده با خرپای هم­محور ۷شکل بهتر از سایر طرحهای تقویت میباشد و تقریبا تمامی مفاصل پلاستیک به رنگ صورتی درآمده حال آنکه در دو سازه­ی دیگر بیشتر مفاصل به رنگ آبی درآمده و این نشان از عملکرد بهتر خرپای ۷ شکل میباشد.
خلاصه نتایج مربوط به شش حالت حذف ستون سازه­ پنج طبقه در دو جدول ۴-۳ و ۴-۴نشان داده شده است.
جدول۴-۳: تعداد مفاصل پلاستیک تشکیل شده در مدل های پنج طبقه بهمراه طرح تقویت مورد نظردر تحلیل استاتیکی غیر خطی

 

 

بارگذاری

 

حالت حذف ستون

 

سطح عملکرد مفاصل پلاستیک تشکیل شده در سازه پنج طبقه

 

 

 

سازه طراحی شده بدون وجود خرپا

 

سازه طراحی شده در برابر بار جانبی با خرپا ضربدری

 

 

 

<IO

 

IO< <LS

 

LS< <CP

 

>CP

 

<IO

 

IO< <LS

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...