فرضیه اول

 

سرمایه ­گذاری کل

 

۱٫۰۶

 

۰٫۳۰۳

 

OLS

 

 

 

فرضیه دوم

 

سرمایه ­گذاری تحقیق و توسعه

 

۳۱۷٫۷۹

 

۰٫۰۰۰

 

GLS

 

 

 

سرمایه ­گذاری سرمایه ای

 

۱٫۱۱

 

۰٫۲۹۲

 

OLS

 

 

 

فرضیه سوم

 

شرکت­های با رشد بالا

 

۱۳۱٫۸۲

 

۰٫۰۰۰

 

GLS

 

 

 

شرکت­های با رشد پایین

 

۲۶۰٫۶۸

 

۰٫۰۰۰

 

GLS

 

 

 

با توجه به نگاره (۴-۷) همانطور که در نگاره هم مشخص شده است نتایج آزمون بروش پاگان نشان‌دهنده این است مدل مورد بررسی فرضیه اول سطح معناداری بیشتر ۵ درصد دارد و در نتیجه فرض صفر مبنی بر همسانی واریانس رد نمی شود و نیاز است مدل رگرسیون OLSاستفاده شودو به عبارت دیگر روش تخمین OLS روشی کارا و بدون تورش برای این مدل است و برای فرضیه دوم از دومل استفاده شده است که مدل تحقیق و توسعه از مدل رگرسیون GLS استفاده می شود و مدل سرمایه ­گذاری سرمایه ای نیز از مدل OLS استفاده می شود. در مورد فرضیه سوم نیز باید گفت که سطح معناداری هر دو مدل کمتر ۵ درصد هست و در نتیجه فرض صفر مبنی بر همسانی واریانس رد می شود و از مدل رگرسیون GLS جهت برآورد مدل های فرضیه استفاده می شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۸ آزمون هم خطی متغیرها
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مدل رگرسیون اطمینان از عدم وجود هم خطی کامل بین متغیرهای توضیحی است. جهت بررسی وجود ارتباط خطی از شاخص هم خطی استفاده می­گردد. هم خطی وضعیتی است که نشان می­دهد یک متغیر مستقل تابعی خطی از سایر متغیرهای مستقل است. اگر هم خطی در یک معادله رگرسیون بالا باشد ، بدین معنی است که بین متغیرهای مستقل همبستگی بالایی وجود دارد و ممکن است با وجود بالا بودن ضریب تعیین R2 ، مدل اعتبار بالایی نداشته باشد. به عبارت دیگر ، با وجود آنکه مدل خوب به نظر می­رسد ولی دارای متغیرهای مستقل معنی­داری نمی ­باشد.
یکی از روش‌های بررسی هم خطی بین متغیرها استفاده از آزمون VIF می‌باشد که این آزمون نشان می‌دهد که VIF هر متغیری که بالای ۱۰ باشد مشکل هم خطی شدیدی دارد و اگر کمتر از ۱۰ باشد هم خطی بین متغیرها وجود ندارد. و می‌بایست به طور میانگین هم VIF مدل کمتر از ۱۰ باشد. همچنین هر چقدر VIF بدست آمده به یک نزدیکتر باشد نشان می دهد که درجه هم خطی کمترین حد ممکن است. در ادامه به بررسی هم خطی بین هر یک از مدل با پرداخته می‌شود.
نگاره(۴-۸) نتایج آزمون هم خطی(VIF)

 

 

فرضیه اول

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...