اگر نمونه­های ورودی مطابق شکل فوق باشند مشخص است که می توان داده ­ها را به دو خوشه تقسیم کرد. اما مشکلی که پیش میآید این است که داده­ی مشخص شده در وسط می ­تواند عضو هر دو خوشه باشد. بنابراین، باید تصمیم گرفت که داده­ی مورد نظر متعلق به کدام خوشه است؛ خوشه­ی سمت راست یا خوشه­ی سمت چپ. اما اگر از خوشه بندی فازی استفاده کنیم، داده­ی مورد نظر با تعلق ۰٫۵ عضو خوشه­ی سمت راست و با تعلق مشابه عضو خوشه­ی سمت چپ است. تفاوت دیگر در این است که مثلاً نمونه های ورودی در سمت راست شکل می توانند با یک درجه تعلق خیلی کم عضو خوشه­ی سمت چپ نیز باشند که همین موضوع برای نمونه های سمت چپ نیز صادق است.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
زمانی که در سال ۱۹۶۵ پروفسور لطفی‌زاده، استاد ایرانی‌الاصل دانشگاه برکلی، اولین مقاله خود را در زمینه­ فازی تحت عنوان مجموعه‌های فازی منتشر کرد، هیچ کس باور نداشت که این جرقه‌ای خواهد بود که دنیای ریاضیات را به طور کلی تغییر دهد.
یکی از مهم­ترین و پرکاربردترین الگوریتم­های خوشه­بندی فازی، الگوریتم c میانگین می­باشد[۳۵]. در این الگوریتم نمونه­ها به c خوشه تقسیم می­شوند به گونه ­ای که تعداد c از قبل مشخص شده باشد. در نسخه فازی این الگوریتم نیز تعداد خوشه ­ها © از قبل مشخص شده است. در الگوریتم خوشه بندی c میانگین فازی تابع هدف بصورت زیر می باشد:
(۲-۸)
در فرمول فوق m یک عدد حقیقی بزرگتر از ۱ است که در اکثر موراد برای m عدد ۲ انتخاب می­ شود. اگر در فرمول فوق m را برابر ۱ قرار دهیم تابع هدف خوشه­بندی c میانگین (کلاسیک) غیرفازی به­دست می ­آید. در فرمول فوق  نمونه  ام و  نماینده یا مرکز خوشه  ام و  تعداد نمونـه­ها می­باشد.  میـزان تعلق نمونه  ام در خوشه  ام را نشان می دهد. علامت ||*|| میزان تشابه (فاصله) نمونه با (از) مرکز خوشه می­باشد که می­توان از هر تابعی که بیانگر تشابه نمونه و مرکز خوشه باشد، استفاده کرد. از روی  می­توان یک ماتریس  تعریف کرد که دارای  سطر و  ستون می­باشد و مؤلفه­ های آن هر مقداری بین صفر تا ۱ را می­توانند اختیار کنند. اگر تمامی مؤلفه­ های ماتریس  به ­صورت صفر و ۱ باشند، الگوریتم مشابه c میانگین کلاسیک خواهد بود. با این­که مؤلفه های ماتریس  می توانند هر مقداری بین صفر تا ۱ را اختیار کنند، اما مجموع مؤلفه­ های هر یک از ستون­ها باید برابر ۱ باشد و داریم:
(۲-۹)
این شرط به این معنا است که مجموع تعلق هر نمونه به c خوشه باید برابر ۱ باشد. برای به­دست آوردن فرمول­های مربوط به  و  باید تابع هدف تعریف شده، حداقل گردد. با بهره گرفتن از شرط فوق و برابر صفر قرار دادن مشتق تابع هدف خواهیم داشت:
(۲-۱۰)
(۲-۱۱)
با اسـتفاده از دو فرمول فوق، مراحل انجام الگوریتم خوشـه­بندی c میانگین فازی بصورت زیر می باشد:
مرحله­ اول: مقدار دهی اولیه برایc، m و U، با توجه به قید ۲-۹٫
مرحله­ دوم: مراکز خوشه ها با بهره گرفتن از فرمول ۲-۱۰ محاسبه شوند.
مرحله­ سوم: محاسبه­ی تابع هدف با توجه به فرمول ۲-۸٫ در صورتی­که از مقدار آستانه­ای  کوچک­تر است، الگوریتم خاتمه یابد در غیر این­صورت برو به مرحله­ دوم.
مرحله­ چهارم: محاسبه­ی مقدار جدید  با بهره گرفتن از فرمول ۲-۱۱٫
برای مشاهده­ عملکرد خوشه­بندی فازی به مثال زیر توجه کنید. در شکل ۲-۶ یک توزیع یک بعدی از نمونه­های ورودی آورده شده است.

شکل ۲-۶ توزیع یک بعدی نمونه ها.
اگر از الگوریتم c میانگین کلاسیک استفاده کنیم داده ­های فوق به دو خوشه­ی مجزا تقسیم خواهند شد و هر نمونه تنها متعلق به یکی از خوشه ­ها خواهد بود. به­عبارت دیگر، تابع تعلق هر نمونه مقدار صفر یا ۱ خواهد داشت. نتیجه­ خوشه بندی کلاسیک در شکل ۲- ۷نشان داده شده است:

شکل ۲‑۷ خوشه بندی کلاسیک نمونه های ورودی.
در این شکل تابع تعلق مرتبط به خوشه­ی A را نشان می­دهد. تابع تعلق خوشه­ی B متمم تابع تعلق A می­باشد. همان­طور که مشاهده می­کنید نمونه­های ورودی تنها به یکی از خوشه ­ها تعلق دارند و به­عبارت، دیگر ماتریس U به­ صورت باینری می باشد. حال اگر از خوشه بندی فازی استفاده گردد، همان­طور که در شکل ۲-۸ مشاهده می­کنید، تابع تعلق هموارتر است و مرز بین خوشه ­ها به­ طور قطع و یقین مشخص نشده است. به­عنوان مثال، نمونه ­ای که با فلش مشخص شده است با درجه تعلق ۰٫۲ به خوشه­ی A و با درجه­ تعلق ۰٫۸ به خوشه­ی B نسبت داده شده است.

شکل ۲-۸ خوشه بندی فازی نمونه ها.
در جدول ۲-۱ نقاط ضعف و قوت الگوریتم c میانگین فازی نشان داده شده است.
جدول۲‑۲ معایب و محاسن الگوریتم c میانگین فازی.

 

نقاط قوت الگوریتم c میانگین فازی نقاط ضعف الگوریتم c میانگین فازی
همگرایی همیشگی پاسخ زمان محاسبات زیاد
بدون ناظر وابسته به مقادیر اولیه
  همگرا به کمینه های محلی
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...