صفدری (۱۳۹۱)، در پژوهشی به بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخت. نتایج به دست آمده نشان داد که میان سرمایه فکری و بازده حقوق صاحبان سهام، بازده خالص فروش و بازده دارایی در شرکتهای مورد مطالعه رابطه مستقیم وجود دارد و همبستگی میان این شاخص ها و سرمایه فکری در سطح نسبتا” بالایی قرار دارد.
همتی و مهرابی (۱۳۸۹) به بررسی رابطه بین سرمایه فکری و بازده مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در خلال سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ پرداختند. نتایج تحقیق نشان داد بین سرمایه فکری و بازده مالی شرکت ها رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.
چن و همکاران (۲۰۰۵) رابطه بین سرمایه فکری با ارزش بازار و عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس سهام تایوان را بررسی کردند. آنها مدل ارزش افزوده سرمایه فکری پالیک را معیار سنجش سرمایه فکری قرار دادند و به وسیله رگرسیون نتیجه گرفتند، که هر چه سرمایه فکری شرکت ها بیشتر باشد، عملکرد مالی آنها بهتر است و ارزش بازار بیشتری خواهند داشت.
چانگ (۲۰۰۷) با بهره گرفتن از ضریب ارزش افزوده فکری و ضریب ارزش افزوده تعدیل شده، تاثیر سرمایه فکری را بر ارزش بازار (نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری) و سودآوری (بازده دارایی ها، بازده حقوق صاحبان سهام، قدرت سودآوری ساده و حاشیه سود) در صنعت فناوری اطلاعات تایوان طی سال های ۲۰۰۵-۲۰۰۱ بررسی نمود. نتایج تحقیق نشان داد بین سرمایه فکری و هر یک از زیر مجموعه های آن با ارزش بازار و عملکرد مالی شرکت رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
پژوهش اصغر مشبکی و وهاب خلیلی شجاعی(۱۳۸۸) به بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی سازمان ها می پردازد که وزارت نیرو به عنوان مورد تحقیقاتی انتخاب شده است. در این مقاله مباحث به دو بخش تقسیم شده اند. نخست مباحث مربوط به فرهنگ سازمانی ومدیریت فرهنگ سازمانی عنوان می شود و سپس تاثیر مولفه های فرهنگ سازمانی بر پیاده سازی مسئولیت اجتماعی سازمان ها بررسی می شود.در این پژوهش، ابتدا مباحث مربوط به ادبیات تحقیق با استناد به مقالات و مدل های معتبر بررسی شده است، که فهرست اولیه مربوط به معیارهای فرهنگ سازمانی از مدل بارون و گرینبرگ و معیارهای مسئولیت اجتماعی سازمان ها از مدل دنیسون استفاده گردید است و اصلاحات لازم در این فهرست، از طریق انجام مصاحبه گروه کانون با کارشناسان و صاحبنظران شکل گرفت. همچنین برمبنایی این معیارها، پرسشنامه ای طراحی شد که با بهره گرفتن از روش های آزمون تحلیل واریانس فریدمن و آزمون دوجمله ای، فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.از یافته های این مقاله می توان به این نتیجه رسید که بین مولفه های فرهنگ سازمان و مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان همبستگی مثبت و بالایی وجود دارد(P<% 5) و اینکه مدل ذهنی کارکنان ، اصلی ترین مولفه موثر بر مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان می باشد. همچنین ضرایب همبستگی پیرسون بین مولفه ها ونتایج به دست آمده نیز حاکی از آنست که فرهنگ سازمان بر مولفه های مسئولیت پذیری اجتماعی تاثیر بالایی دارد و با انجام مصاحبه گروه کانون، که با کارکنان و پرسنل وزارت نیرو انجام شد، آنان نیز این امر را تایید کردند.
پژوهش انجام شده توسط سعید مرتضوی و همکارانش(۱۳۸۹) با هدف بررسی نقش تعدیل­گری متغیر اهمیت مسؤولیت­ اجتماعی بر رابطه بین مسؤولیت اجتماعی و تعهد سازمانی انجام گرفته است.یافته های این تحقیق نشان داد که مسؤولیت پذیری اجتماعی در قبال ذینفعان اجتماعی و غیر اجتماعی، کارکنان، دولت و مشتریان، پیش بینی کننده ­ای قوی برای تغییرات تعهد سازمانی محسوب می­ شود. این نتایج می ­تواند این اطمینان را برای مدیران سازمان­های مورد مطالعه به همراه داشته باشد که هزینه های پذیرش مسؤولیت اجتماعی توسط سازمان، به ویژه در قبال محیط بیرونی، می تواند از طریق ارتقای سطح تعهد کارکنان که به تبع خود، مشارکت فعال، بهره­وری و انسجام درونی را به همراه دارد، جبران گردد. هم­چنین این یافته ها، شاهدی بر استحکام نظریه هویت اجتماعی است که با درک مسؤولیت پذیری اجتماعی توسط سازمان و رعایت آن، تعهد نیز افزایش می یابد. همچنین مطالعه نشان داد که مسؤولیت­پذیری اجتماعی در قبال کارکنان، پیش ­بینی کننده قوی­تری برای تعهد سازمانی در بین دیگر عوامل محسوب می شود.مقاله حاضر به تبیین نقش تعدیل­گری این متغیر در ابعاد چهار­گانه مسؤولیت اجتماعی پرداخته است. در این راستا، صنعت مواد غذایی به عنوان جامعه مورد مطالعه انتخاب گردید که با مشارکت ۱۰۵ عضو در قالب نمونه آماری و استفاده از پرسش‌نامه جهت جمع آوری داده ­ها انجام پذیرفت. پردازش حاصل از داده ­ها با بهره گرفتن از مدل رگرسیون سلسله مرتبی حاکی از آن است که نقش تعدیل­گری متغیر مورد مطالعه بر رابطه بین ابعاد چهارگانه مسؤولیت اجتماعی (کارکنان، مشتریان، دولت و ذینفعان اجتماعی و غیر­اجتماعی) مورد تایید است، این یافته بدان معناست که تاکید بر اهمیت مسؤولیت اجتماعی و رعایت آن از سوی سازمان­ها می ­تواند از کارکردی مثبت بر عملکرد سازمانها برخوردار باشد به نحوی­که به‌طور معناداری تعهد سازمانی کارکنان را تحت تاثیر خود قرار می­دهد.
دانلود پروژه
مقاله کاووسی و چاوش باشی (۱۳۸۹) با توجه به اهمیت استراتژی های پایدار جهت ایجاد مسئولیت اجتماعی، نخست به ارائه تعاریف و ذکر اهمیت مسئولیت اجتماعی پرداخته و سطوح مسئولیت های سازمانی و مسئولیت های اجتماعی و نیز ابعاد آن در سطح کلان را مطرح گردیده و در ادامه ضمن بررسی مدل ماتریسی مسئولیت اجتماعی آفریقای جنوبی ، استراتژی های پایدار جهت مسئولیت اجتماعی در آنجا را مطرح شده و در نهایت به ارائه استراتژی هایی جهت ایجاد مسئولیت اجتماعی درآن کشور پرداخته شده است.
بر اساس پیمایش و مطالعاتی که در بیش از ۲۰۰ شرکت بزرگ در دانشگاه (RSM) اروپایی در سال ۲۰۰۷ ، توسط گروه آر . اس. ام اراسماس صورت گرفت، ضمن بررسی اثراتی که مسئولیت اجتماعی بر بهبود عملکرد سازمان ها دارد، ۱۰ مورد که مسئولیت اجتماعی بر آنها تأثیرگذار بوده، شناسایی و تأثیراتی را که هرکدام از آنها بر امور کاری وتجاری سازمان می گذارد، جمع آوری گردید. بر اساس مقیاس لیکرت از ۱(کم ترین اثر) تا ( ۵بیشترین اثر ) امتیاز دهی شد و در این میان جلوگیری از فساد بیشترین و کاهش فقر ،کمترین اثر را در سازمان در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی داشتند از طرفی این گروه تحقیقاتی عوامل مهم مرتبط و وابسته به مسئولیت اجتماعی را نیز از مقیاس ۱(کمترین اهمیت)تا ۵ (بیشترین اهمیت) اندازه گیری کرده؛ بر اساس نتایج حاصل بیشترین اثر و اهمیت را »اعتبار و شهرت «برعهده دارد و سطوح دیگر مدیریت نیز از اهمیت نسبتا بالایی برخوردار هستند.
دراین مقاله در راستای معرفی استراتژی هایی جهت ایجاد مسئولیت اجتماعی پس از ارا ئه دیدگاه های نظری، ابعاد و سطوح مسئولیت اجتماعی به معرفی مدل ماتریس مسئولیت اجتماعی در آفریقای جنوبی پرداخته شد . در این مقاله نخست به توصیف ویژگی های حاکم و شرایط موجود در قالب ابعاد اقتصاد دانش محور، جهانی شدن، سالخوردگی،الگوهای جدید خانواده و انسجام در یک سوی ماتریس پرداخته و درطرف دیگر ماتریس، تعلیم و تربیت، حمایت های اجتماعی، شمول اجتماعی، مقررات کار و گفتگوی اجتماعی مطرح شده است . در تقابل ،هر یک از این ابعاد ، استراتژی هایی مطرح شده که قابل تأمل می باشد .آنچه برای کشورما می تواند حائز اهمیت باشد این است که با توجه به شرایط موجود در کشور بدین طریق به تدوین استراتژی پرداخته شود . در خاتمه مقاله نیز برای اقشارمختلف از قبیل جوانان، دانشگاه ها، مدارس،سازمان ها و نوآوران استراتژی هایی در راستای ارتقای مسئولیت اجتماعی تدوین و با توجه به محیط کشور مورد مطالعه (آفریقای جنوبی)، معرفی شده که می تواند برای الگوگیری مفید باشد . البته برخی از ویژگی های مطرح شده در مدل نمی تواند با فرهنگ ما همخوانی داشته باشد . برای نمونه الگوهای جدید خانواده در غرب قابل مقایسه با الگوهای موجود خانواده در کشور ما نیست و یا اینکه شکل و ماهیت سازمان ها در کشور ما با کشورهای غربی یکسان نیست،که این موارد به هنگام مدل سازی و تدوین استراتژی باید رعایت شده ومورد توجه قرار گیرد.اگر نقش و اهمیت مسئولیت اجتماعی را باور داریم ، قطعا باید به بررسی این مقوله در میان جوانان بپردازیم؛ چراکه همین جوانان در آینده اداره کنندگان امور جامعه هستند. بالابردن توانمندی های آنها، تأکید بر یادگیری های آنها و غیره می تواند ما را به اهداف خود در این رابطه نزدیک تر کند. همین طور دانشگاه ها و سازمان های کشور باید به کارایی، اثربخشی، نوسازی و بالابردن میزان پاسخ گو یی آنها اندیشیده و درراستای ایجاد و ارتقای مسئولیت اجتماعی استراتژی هایی مناسب برای آنها طراحی و تدوین کنند.
پژوهش شربت اوغلی و همکارانش(۱۳۸۹) به سنجش دیدگاه بنگاه های ایرانی نسبت به مفهوم مسئولیت اجتماعی پرداخته.پژوهشگران چارچوب کارول را انتخاب وبراساس آن پرسشنامه ای تهیه وبرای همه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان جامعه آماری ارسال شد.تحلیل داده ها این موضوع که تعریف شرکتهای ایرانی از مسئولیت اجتماعی بیشتر با بعد حقوقی هرم کارول قرابت دارد(۳۷%) واولویت بندی آنان نیز با هرم کارول مطابقت دارد را مشخص کرد.همچنین مشخص شد شرکتها در وهله اول به بعد اقتصادی وسپس اخلاقی وحقوقی و در انتها به بعد نوع دوستانه اهمیت می دهند.
بر اساس تحقیقات دیگری که در سال ۲۰۰۷ توسط گروه شرکت توشیبا انجام شد، در یک نظر سنجی گسترده در مورد مسئولیت پذیر بودن اجتماعی ، ۳۷ درصد این شرکت را » خوب« و ۴۷ درصد » عالی« ارزیابی کردند، از طرفی این شرکت با بیش از ۱۹۰۰۰۰ نفر پرسنل در اکثر نقاط دنیا به عنوان یک شرکت جهانی و با توجه به موفقیت های حاصل،یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت را در پرداختن به موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی و مدیریت آن می داند. از دیدگاه این گروه نیزاعضای مؤثر در ایجاد مسئولیت اجتماعی این شرکت ها، مصر ف کنندگان ،سرمایه گذاران، تأمین کنندگان، کارمندان، ارتباطات سازمانی و محلی،دولت و نیز مشارکت با سازمان های غیردولتی و غیرانتفاعی هستند.(Toshiba Group CSR Report, 2007)
در تحقیق نریمانی و همکارانش (۱۳۹۲) رفتار نوع دوستی، حس همدلی و مسؤولیت‌ پذیری اجتماعی در دو گروه افراد داوطلب اهدای خون و افراد غیر داوطلب بررسی شده است. مواد و روش‌ها مطالعه حاضر از نوع مقطعی - مقایسه ای و جامعه آماری پژوهش، کلیه مردان داوطلب اهدای خون در پایگاه انتقال خون اردبیل بودند. دو گروه ۳۰ نفره از بین داوطلبان اهدای خون و افراد غیر داوطلب، به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه‌های رفتار نوع دوستانه، مقیاس بهره همدلی و پرسشنامه شخصیتی به عنوان ابزار استفاده شد و داده‌ها جمع آوری گردید. داده ها با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نتایج نشان داد میانگین نمره مسؤولیت‌ پذیری اجتماعی در دو گروه داوطلب و غیر داوطلب اهدای خون به ترتیب ۱۳/۴ ± ۹۳/۲۸ و ۶۸/۳ ± ۱۳/۲۴ می‌باشد. میانگین متغیرهای نوع دوستی، همدلی و مسؤولیت‌ پذیری اجتماعی در گروه داوطلب بیشتر از افراد غیر داوطلب اهدای خون بود. هم‌چنین بین نوع دوستی، حس همدلی و انگیزه مسؤولیت‌ پذیری اجتماعی رابطه مثبت معناداری وجود داشت. نتیجه گیری رفتار نوع دوستی، حس همدلی و انگیزه مسؤولیت‌ پذیری اجتماعی در افراد داوطلب اهدای خون بیشتر از افراد غیر داوطلب می‌باشد، لذا با شناسایی افراد نوع‌دوست، همدل و مسؤولیت‌ پذیر می‌توان زمینه گسترش اهدای خون را فراهم آورد.
یحیی زاده فر و همکاران(۱۳۹۳) به بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه مالی در ایران پرداختند. در این مطالعه از داده های آماری سالهای ۱۳۹۱-۱۳۶۳ و الگوی تصحیح خطای برداری استفاده گردیده است.نتایج بدست آمده از آزمون هم جمعی جوهانسن بیانگر وجود یک رابطه تعادلی بلندمدت بین سرمایه اجتماعی و توسعه مالی در ایران می‌باشد.همچنین برآورد الگوی پیشنهادی به کمک روش تصحیح خطای برداری نشان میدهد که سرمایه اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر توسعه مالی در ایران داشته است.
نتایج مطالعه سوری(۱۳۹۳) با هدف بررسی رابطه مابین رشد و سرمایه اجتماعی نشان میدهد که سرمایه اجتماعی در کنار سایر عوامل تولید تاثیر معناداری بر رشد اقتصادی داشته است؛ با این وجود عوامل اقتصادی نیز می توانند نقش مهمی در بهبود سرمایه اجتماعی داشته باشد.
پایایوانو(۲۰۱۳) در بررسی نقش اعتماد در توسعه اقتصادی اروپا در فاصله سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ به این نتیجه رسید که در کشورهای با سرمایه اجتماعی بالاتر،دسترسی افراد به منابع مالی بانکی بالاتر بوده و این مناطق از بازارهای سرمایه توسعه یافته تری برخوردارند.
۱٫۳ مقدمه
روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و راه های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است لذا لازم است پس از آشنایی با ادبیات پژوهش، وارد مباحث اجرایی طرح پژوهشی شد؛ یعنی می توان پس از جمع آوری داده های مورد نیاز، به تحلیل داده ها پرداخته و به نتایج دست یافت. در این فصل به ماهیت روش انجام پژوهش، شیوه نمونه گیری و تعیین حجم نمونه، ماهیت ابزار و روش جمع آوری داده ها و نحوه پردازش اطلاعات پرداخته می شود.
۲٫۳ روش اجرای پژوهش
تحقیق حاضر از نوع هدف پژوهشی کاربردی محسوب می شود و روش و چگونگی بدست آوردن داده های مورد نیاز از نوع توصیفی پیمایشی است . پژوهش حاضر وضعیت موجود ررا توصیف کرده و به شرایط ، فرآیندها و عوامل موجود توجه می نماید و از این رو توصیفی تلقی می گردد. این مطالعه در دو بخش کتابخانه ای و میدانی انجام می شود. ابتدا مبنای نظری تحقیق مورد بررسی قرار گرفته و سپس با مطالعات میدانی و با ابزار پرسشنامه به سوالات پاسخ داده می شود. مراحل انجام تحقیق به شرح جدول ۱٫۱ می باشد. در این تحقیق در بخش آمار استنباطی از آزمون­های همبستگی و رگرسیون توسط نرم افزار SPSS نسخه ۱۹ استفاده خواهد شد و در بخش آمار توصیفی از شاخص­ های مرکزی و پراکندگی نظیر میانگین و انحراف معیار جهت توصیف متغیرهای تحقیق استفاده می­ شود.
جدول۱٫۳٫ مراحل انجام تحقیق

 

ردیف عنوان مرحله فعالیت های اصلی مرحله
۱ مطالعه نظریه های ارائه شده پیشنه تحقیق مطالعه آموزه های نظری، تعاریف، نظریه های ارائه شده و پیشینه تحقیق در زمینه های مربوط به موضوع
۲ مستند سازی مطالعات انجام شده جمع بندی مطالعات صورت گرفته
۳ طراحی و تدوین پرسشنامه استخراج شاخص های موثر و مهم
تدوین پرسشنامه ای به شیوه لیکرت ۵ امتیازی رتبه ای ، (ترتیبی)به کمک شاخص های به دست آمده
۴
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...