دارای خاصیت نرم کننده پوست (زخم)
کاهنده قند خون
تسکین التهاب معده
ضد حساسیت
ضد درد و ضد التهاب
درمان سوء حاضمه
درمان و کاهش علائم خماری از الکل
ارزش دارویی کاکتوس بسیار زیاد است. مطالعات انجام گرفته حاکی از آن است که کاکتوس دارای خواص ضد تومور، ضد زخم معده، ضد التهابی و ضد روماتیسی است. علاوه بر این، کارشناسان اظهار داشته اند که کاکتوس توانایی جلوگیری از رشد سلول­های سرطانی را دارد. برای مثال کاکتوس گلابی خاردار، علاوه بر طعم خوشمزه و لذت بخش دارای ارزش و اهمیت دارویی فراوان می باشد. رادیکال های آزاد، بیماری­های مهمی از جمله آلزایمر، پارکینسون، ناراحتی­های قلبی، آب مروارید و آترواسکلروز را ایجاد می­ کنند. ترکیبات فعال موجود در کاکتوس مانند بتالایین، کاروتنوئیدها، ویتامین C و اسید کارمینک به عنوان آنتی اکسیدان با مهار رادیکال های آزاد سبب تأخیر و جلوگیری از آسیب اکسیداتیو می شود (استکی، ۱۳۹۲).
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۱-۶-خاک و عناصر غذایی مورد نیاز
۱-۶-۱-خاک
در یک خاک مطلوب باید ۴۵ درصد مواد معدنی، ۵ درصد مود آلی، ۲۵ درصد آب و ۲۵ درصد هوا باشد. ذرات تشکیل دهنده خاک یعنی بافت خاک باید به نسبت­های مناسب باشد. قسمت جامد خاک را مواد آلی و معدنی تشکیل می­ دهند و قسمت مایع آن را محلول خاک می­نامند، که شامل آب و مواد معدنی قابل حل در آب می باشد. قسمت گازی خاک را نیتروژن، اکسیژن و دی اکسیدکربن تشکیل می­دهد. وجود اکسیژن کافی برای رشد ریشه­ها الزامی می­باشد. بافت خاک را ذرات شن با قطر ۲-۰۲/۰ میلی­متر، سیلت با قطر۰۰۲/۰-۰۲/۰ میلی­متر و رس با قطر کمتر از ۰۰۲/۰ میلی­متر تشکیل می­ دهند. بافت لومی اندازه کافی از ذرات خاک را دارا بوده و خاک مناسب برای ازدیاد گیاهان می­باشد. ساختمان خاک مربوط به چگونگی قرار گرفتن ذرات خاک در توده خاک می­باشد (جلیلی مرندی، ۱۳۸۲).
منشأ اصلی مشکلات پرورش دهندگان گیاهان (کاکتوس ها)، اغلب بستر­کشتی است که رشد نشاء از مرحله جوانه­زنی و ریشه زایی تا زمان انتقال به محیط دائمی در آن صورت می­گیرد. تمام آب و مواد غذایی توسط ریشه ­های کاکتوس از محیط کشت جذب می­ شود. برای تأمین مقادیر کافی مواد غذایی، محیط کشت باید این مواد غذایی را در خود نگه دارد، دارای اسیدیته قابل قبول برای فراهمی این عناصر باشد و محیطی را ایجاد نماید که ریشه­ها بتوانند در آن رشد کرده و عمل خود را انجام دهند.
کیفیت بستر­کشت را می­توان به دو عامل تقسیم نمود: ویژگی­های فیزیکی و ویژگی های شیمیایی. این ویژگی­ها اهمیت زیادی در بسترکشت خوب دارند و تفاوتی نمی­کند که اندازه گیاه ما چقدر باشد.کمبود وسمّیت عناصر غذایی، بیماری­های پوسیدگی ریشه، رشد ضعیف ریشه، کشیدگی گیاهان و جوانه زنی ضعیف، همگی مشکلاتی هستند که از کیفیت نامناسب بسترکشت ناشی می شوند. بسیاری از پرورش­دهندگان کاکتوس، به دلیل عدم درک کیفیت بسترکشت و چگونگی کنار آمدن با آن، کل محصول خود را از دست می دهند. هدف کلی هر پرورش دهنده کاکتوس، توسعه و بهبود کیفیت بستر­کشت و سپس ارزیابی ثبات آن در طول زمان است.
۱-۶-۲-ویژگی های فیزیکی
شایستگی عمومی محیط­کشت کاکتوس­ها برای جذب آب و مواد معدنی توسط ویژگی فضای باز یا روزنه­هایی تعیین می­ شود که بین ذرات جامد محیط­کشت وجود دارد. این فضاها در اصل جایی در خاک هستند که آب و هوا در آنها ذخیره شده یا حرکت می­ کنند و ریشه ­های گیاه در آن رشد می­یابند. حجم کل حفره ها(تخلخل) و اندازه حفره­ها هر دو مهم هستند. تخلخل تعیین کننده ظرفیت نگهداری آب و اندازه حفره­ها تعیین کننده مقدار حقیقی نگهداری آب و فضای هوا پس از آبیاری و زهکشی است.
ویژگی­های فیزیکی اصلی را که باید در مورد محیط کشت بدانیم شامل: ظرفیت نگهداری آب، تخلخل هوا و ظرفیت تبادل کاتیونی است. ظرفیت نگهداری آب (WHC)[1]، یا ظرفیت گلدانی یک محیط کشت، شامل تواتایی نگهداری آب توسط آن محیط است. آبی که توسط محیط کشت نگه داشته می­ شود، ممکن است برای گیاه قابل دسترس باشد یا نباشد. آب غیرقابل دسترس آبی است که با نیروی زیادی به سطح ذرات چسبید و ریشه ­های گیاه نمی ­توانند آن را جدا نماییند. درخاک­های معدنی، آب بسیار کمی وجود دارد که آن هم برای ریشه غیر قابل دسترس است. مقدار آب غیر قابل دسترس محیط کشت­های آلی یا آمیخته­های تجاری بالاست و تحت تاثیر اجزای تشکیل دهنده محیط قرار می­گیرد. ظرفیت نگهداری آب محیط بر دفعات آبیاری محیط تاثیر گذار است. فضاهای روزنه­ای کاپیلاری (حفره­های بسیار ریز بین ذرات) آب را بر خلاف نیروی جاذبه زمین در خود نگه می­دارند، بنابراین درWHC دخیل هستند. هرچهWHCبیشتر باشد، نیاز به آبیاری آن محیط بیشتر خواهد بود (Kramer, 1995).
برخلاف WHC، این فضاهای تخلخل هواست (AP)[2] که تا حدی توسط مقدار فضا­های روزنه­ای غیر کاپیلاری در محیط­کشت تعیین می شود. فضاهای غیر­روزنه­ای غیر کاپیلاری حفره­های بزرگتری بین ذرات هستند که آب بین آنها توسط نیروی جاذبه زمین زهکشی شده و به جای آن هوا قرار می گیرد (Kramer 1995). به طور طبیعی، در یک گلدان ۱۵سانتی متری، یک محیط رشد خوب غیر­خاکی باید %۲۰-۱۵AP داشته باشد. هر چه ظروف کشت و اندازه ذرات سازنده محیط­کشت کوچکتر باشند، میزان AP کاهش می­یابد.
ظرفیت تبادل کاتیونی (CEC)[3]محیط کشت، توانایی محیط در جلوگیری از نشت عناصراست، بنابراین آنها را برای استفاده گیاه در خود نگه می­دارد. ظرفیت­تبادل­کاتیونی معمولأ به صورت میلی­اکی­والان بر ۱۰۰سانتی متر مکعب (meq/100cc) اجزای خشک تشکیل دهنده محیط ریشه بیان می شود. سطح ۶ تا ۱۵ میلی­اکی­والان بر۱۰۰سانتی­متر­مکعب، برای محیط کشت گلخانه ای، مناسب تلقی می شود(Nelson, 1991). آمیخته­های بر پایه پیت، دارایCEC پایین­تری نسبت به خاک­های معدنی هستند، بنابراین نیاز به دفعات کوددهی تکمیلی بیشتری دارند.
چگالی توده عبارتست از وزن خشک اجزای تشکیل دهنده محیط کشت به حجم آنها. برای مثال، ماسه دارای چگالی توده زیاد است و پرلایت دارای چگالی توده کم است. برخی از اجزای تشکیل دهنده مانند پیت خزه هنگامی که خشکند خیلی سبک هستند اما توانایی جذب مقدار زیادی آب را دارند و سنگین می­شوند. به طور معمول، برای بیشتر فراورده­ها محیط­کشتی با چگالی توده کم تا متوسط ۱۶۰ تا ۱۸۰ گرم بر لیتر مکعب به کار گرفته می­ شود تا از خستگی کارگران بکاهد و هزینه­ های جا­به­جایی را کم کند. افزون بر این، سبدهای آویزان باید هرچه ممکن است سبک وزن باشند تا وزن روی اسکلت گلخانه کم شود. در بعضی موارد محیط کشتی با چگالی توده بالاتر ممکن است لازم باشد تا گیاهان بلند مانند گیاهان برگساره­ای و گیاهان مادری در مراحل تولید و بازار رسانی نیفتند (خوشخوی، ۱۳۹۲).
۱-۶-۳-ویژگیهای شیمیایی
ویژگی­های شیمیایی بسته به چگونگی آبیاری و کوددهی، کیفیت آب و محیط رشدگیاهان به سرعت تغییر می کند. باید موارد زیر را بدانید:
اسیدیته محیط­کشت ۲) نمک­های محلول ۳) عناصر غذایی
۱-۶-۳-۱-اسیدیته محیط
فراهمی عناصر توسط اسیدیته محیط ریشه کنترل می­ شود (جدول۱-۱).
جدول (۱-۱) فراهمی عناصر با pHدر محیط کشت بر پایه پیت تغییر می کند.

 

زیاد بود:
کلسیم، نیتروژن آمونیومی
به راحتی قابل استفاده زیاد بود:
آهن، منگنز، بور، مس، روی،
سدیم، نیتروژن آمونیومی
کمبود:
آهن، منگنز، بور، مس، روی،
منیزیم، فسفر
کمبود:
کلسیم،­ منیزیم، فسفر، پتاسیم،گوگرد، مولیبدن
۶٫۵ دامنه تغییرات pH 5.5
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...