۵-۵ نتیجه گیری کلی
در بررسی توصیفی عوامل موثر در استفاده از تکنولوژی اطلاعات تمام چهار عامل بالا تر از حد متوسط قرار دارند .بنا بر این چهار عامل تایید شده موثر در استفاده از تکنولوژی اطلاعات بر اساس شدت تاثیر که از آزمون های مقایسه ای و رتبه بندی عوامل بدست آمده است به ترتیب زیر می باشد .
کاهش خطای کاربران
کاهش مراجعه حضوری ارباب رجوع
کاهش هزینه های مالی سازمان
افزایش رضایت مندی ارباب رجوع
همچنین بر اساس نتایج مقایسه ای و رتبه بندی شدت تاثیر شاخص های هر یک از عوامل فوق در استفاده از تکنولوژی اطلاعات عامل کاهش خطای کاربران بالاترین رتبه را با توجه به شاخص های موجود بدست آورد و عامل افزایش رضایت مندی ارباب رجوع در پایین ترین رتبه با توجه به شاخص های موجود قرار گرفت .
۵-۶ مدل مفهومی نهایی
با توجه به مدل مفهومی ارائه شده در بخش ۱-۴ که بر اساس مبانی نظری و بیشینه تحقیق بیان شده بود ، با توجه به شدت تاثیر هر یک از فرضیه ها مدل اصلاح شده و عوامل نهایی عوامل موثر در استفاده از تکنولوژی اطلاعات در قالب شکل زیر ارائه می گردد .
مدل مفهومی :
تکنولوژی اطلاعات
عملکرد سازمان تامین اجتماعی
۱-کاهش خطای کاربران
۲-کاهش مراجعه حضوری ارباب رجوع
۳-کاهش هزینه های سازمان تامین اجتماعی
۴-افزایش رضایت مندی ارباب رجوع
۱-ارسال لیست اینترنتی
۲-پرداخت حق بیمه اینترنتی
۵-۷ مقایسه نتایج تحقیق با تحقیقات گذشته
در هر تحقیقی ، محقق به دنبال آن است که یا تحقیقات دیگران را بر اساس همان مدل ها در جامعه ای دیگر تکرار نماید و یا مفاهیم نظری را در قالب مدلی جدید مورد بررسی قرار دهد . هر دو حالت لازم است محقق، مقایسه بین نتلایج پژوهشی خود با تحقیقات گذشته انجام دهد ، و سپس به ارائه پیشنهاد های خود بپردازد .
در “بررسی نقش تحولات علمی و فناوری در وضعیت بازار کار “مشخص گردید که ،
علم و فناوری عنصـــر اساســی و موتور محرک اقتصاد مبتنی بر دانش یا اقتصاد دانائی محور است و بر کلیه زمینه های زندگی بشری از جمله کار و فعالیت او تأثیر دارد. در تحقیق انجام شده پس از مروری بر نظریات و تجربیات جهانی شاخصهای علم و فناوری در ۵ گروه به شرح زیر معرفی و مقدار کمی آن برای ایران در دوره
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱۳۷۵ - ۱۳۵۵ محاسبه شده است.

 

    1. شاخصهای معرف پیشرفت کلی علم و فناوری .

 

    1. شاخصهای معرف هزینه واحد تولید.

 

    1. شاخصهای معرف خرید فناوری

 

    1. شاخصهای معرف کاربرد علم و فناوری در تولید.

 

    1. شاخصهای معرف کاربرد عمومی و فناوری.

 

یافته های پژوهش نشان میدهد که افزایش سطح علم و فناوری در مجموع تأثیر مثبت برروی اشتغال کل و نیز اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی دارد.
یافته های پژوهش نشان میدهد که افزایش سطح علم و فناوری در مجموع تأثیر مثبت برروی اشتغال کل و نیز اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی دارد.
در بررسی ” فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و اشتغال در اقتصاد ایران” مشخص گردید که ،
 
          ITنقش دوگانه در اقتصاد دارد. آن نهاده برای صنایع استفاده‌کننده و ستانده برای استفاده‌ کنندگان فن‌آوری است. کیفیت شاغلین مربوط به ICT به دو گروه مهارت بالا و مهارت پایین تقسیم می شوند. ICT علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم، نقش موثری در افزایش اشتغال غیر مستقیم نیز دارد. سهم اشتغال بخش ارتباطات از اشتغال بخش خدمات بیش از یک درصد و از کل اشتغال  ایران حدود ۴۵/۰ درصد در سال ۱۳۸۲است. سوال این است که آیا ICT بر اشتغال و بهره‌وری کار در سطح کلان  در ایران تأثیر دارد؟
تشویق سرمایه‌گذاری و آزادسازی در بخش ICT ، اجرای سیاست‌های مکمل ICT  از قبیل سرمایه‌گذاری غیر ICT ، آگاه‌سازی، تربیت نیروی انسانی ماهر ، شفاف سازی قوانین، توسعه بخش خصوصی در افزایش اثرات و سرریز‌های آن موثر خواهد بود. برای گسترش اشتغال غیر مستقیم ICT، لازم است کاربری در زمینه‌های تجارت و اقتصاد مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس، بهبود زیر‌ساخت‌های مخابراتی از قبیل دسترسی به  اینترنت پرسرعت و باکیفیت و افزایش ضریب تفوذ میزبانان اینترنتی  ضروری است.
و همچنین در “ بررسی تأثیر فنآوری اطلاعات با اشتغال نیروی کار تحت پوشش قانون کار در ایران  ”
فناوری کاربرد علم درحوزه فنون و مهارتهای کاربردی است و منابع طبیعی ، سرمایه و نیروی انسانی را به کالا و خدمات تبدیل میکند. فناوری را میتوان ترکیبی از سختافزار و نرمافزار دانست و نرم افزار خود دارای سه جزءِ انسان افزار، اطلاعات افزار و سازمان افزار است.
جزء فناوری اطلاعات افزار یا فناوری اطلاعات از اجزا مهمی است که توجه بسیاری از کشورهارا در دو دهه اخیر به خود جلب نموده است .
در عصر حاضر فناوری اطلاعات به عنوان بستر و ابزاری قدرتمند به شمار میآید که میتواند تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شگرفی برجای بگذارد.
در این مجموعه سعی بر آن است که به بخشی از تأثیرات فوق اشاره شود؛ ” تأثیر فناوری اطلاعات بر اشتغال نیروی کار با تأکید بر ابعاد مدیریتی آن” . برای این منظور به طرح فرضیات ۷ گانه پرداخته شد، که در آن تأثیر فناوری اطلاعات بر تولید مشاغل جدید، نوسازی مشاغل، نوع نیروی کار مورد نیاز، نوع ساختار سازمانی و کارآفرینی ، مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
ولی تحقیق حاضر بر تاثیر تکنولوژی اطلاعات بر عملکرد یک سازمان بزرگ به نام تامین اجتماعی متمرکز شده است که یک سازمان خدماتی در کل جهان محسوب می شود و در کشور ایران نیز با توجه به اینکه بیش از ۴۵ میلیون نفر از افراد جامعه با این سازمان بزرگ، از روز تولد تا مرگ سر و کار دارند و خدمت رسانی مطلوب، می تواند موجبات رضایت مندی این حجم بالای افراد جامعه را در بر داشته باشد و همچنین با توجه به اینکه تامین اجتماعی، در هر جامعه ای نشانگر توسعه یافتگی آن کشور محسوب می گردد و سازمان با این عرض و طول بلند بدون استفاده از تکنولوژی اطلاعات می تواند موجبات نارضایتی مشتریان و کارکنان شاغل در سازمان را سبب گردد لذا این تحقیق مشخص و تایید نمود که استفاده از تکنولوژی اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی موجبات ،
کاهش خطای کاربران شاغل در سازمان
کاهش مراجعات به سازمان تامین اجتماعی
کاهش هزینه های مالی سازمان تامین اجتماعی
افزایش رضایت مندی مشتریان سازمان
را سبب می گردد .علاوه بر اینکه این تحقیق، بر استفاده از فن آوری های نوین جهت خدمت رسانی مطلوب تاکید دارد، ولی می تواند، باعث اشتغال افراد تحصیل کرده در سازمان و یا خارج سازمان به طور مستقیم و غیر مستقیم نیز گردد .
در نتیجه جمع بندی نتایج تحقیق حاضر همراه مقایسه آن ها با نتیج تحقیقات انجام شده، مباحثی را که در خصوص مبانی نظری تحقیق مورد بررسی قرار دادیم ف مورد تایید قرار دهد .
۵-۸ پیشنهاد ها
در این بخش با توجه به نتایج فرضیه ها و یافته های تحقیق، پیشنهاد های برای مسئولان سازمان تامین اجتماعی ارائه می شود تا بتوانند با بهره گرفتن از آن ها ، سازمان خود را به منظور موفقیت بیشتر در استفاده از تکنولوژی اطلاعات و خدمت رسانی مطلوب به حجم بالای افراد تحت پوشش این سازمان یاری دهد . برای این منظور ابتدا پیشنهاد های کاربردی بر مبنای نتایج فرضیه ها بیان شده و پس از ارائه پیشنهاد هایی که بر اساس یافته های تحقیق است ، پیشنهاد هایی برای تحقیقات آتی ارائه می شود .
۵-۸-۱ پیشنهاد های کاربردی همراه با ارائه راه کارهای اجرائی مبتنی بر نتایج فرضیه ها ی تحقیق
در این قسمت بر اساس نتایج فرضیه های تحقیق ، پیشنهاد هایی ارائه می شود و سعی می شود تا راهکار های عملی نیز برای این منظور ارائه گردد .
پیشنهاد اول :
مطابق نتیجه فرضیه اول – ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن به صورت اینترنتی باعث کاهش مرا جعه حضوری ارباب رجوه در سازمان می گردد . به این منظور پیشنهاد می گردد
سازمان تامین اجتماعی جهت کارفرمایان کارگاه ها برای استفاده از تکنولوژی اطلاعات بایستی تسهیلاتی مانند آموزش گروهی کارفرمایان در محل اداره کل سازمان تامین تدارک ببیند تا از سرگردانی کارفرمایان محترم جلوگیری به عمل آید .
سازمان تامین اجتماعی، بایستی زیر ساخت های لازم برای ارسال لیست غیر حضوری و پرداخت آن را تدارک ببیند به عنوان مثال سایت طراحی شده بابت این کار بایستی جوابگوی خیل عظیم مراجعه کننده بالاخص در آخر هر برج باشد که این کار مستلزم این می باشد که سایت و سرور مورد استفاده از جهت نرم افزاری و سخت افزاری خیلی قوی باشد تا مراجعه کنندگان محترم بدون اتلاف وقت به ارسال لیست و پرداخت آن اقدام نمایند .
سازمان تامین اجتماعی با همکاری دولت محترم بالاخص وزارت محترم ارتباطات و فن آوری اطلاعات بایستی زیر ساخت مخابراتی لازم از قبیل پهنای باند بالا جهت استفاده عموم مردم بالاخص کارفرمایان محترم برای استفاده از تکنولوژی اطلاعات را مهیا نماید تا کارفرمایان محترم با سرعت و دقت بیشتر به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه خود اقدام نمایند .
سازمان تامین اجتماعی بایستی با همکاری کلیه بانک های عامل جهت تسریع و روانسازی پرداخت حق بیمه اقدامات لازم را به انجام برساند تا در هر لحظه از شبانه روز که کارفرمایان محترم اقدام به ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن می نمایند سریعا پول واریزی کارفرما به حساب کارگاه منظور شده و بیمه شدگان محترم بتوانند از مزایای قانونی لازم بهره مند گردند .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...