انگیزه های نوآوری در بخش دولتی

این قسمت از بحث به موضوع مهم انگیزه های نوآوری در بخش دولتی می پردازد. نلسون و وینتر (۱۹۷۱) بر این اعتقادند که انگیزش در نوآوری یکی از اجزاء مهم فرایند نوآوری است. آنان نوآوری را یک فرایند هدفمند ولی در عین حال توأم با شانس می دانند.
فلر[۱۳۸] (۱۹۸۱) دو انگیزاننده بالقوه را برای نوآوری تشخیص داد. یکی افزایش کارای را تولیدات که از کاهش هزینه های سطح خاصی از تولید بوجود می آید. این انگیزاننده در بخش دولتی می تواند به افزایش در کارایی خدمات تعبیر شود. در این حالت تلاش می شود، خدمات ارائه شده بردون افزایش هزینه ها، افزایش یابد. با این حال فلر بر این نکته تأکید می نماید که بوروکراتهای دولتی که عمدتاً مخالف مخاطره هستند ترجیح می دهند، نوآوری را از طریق افزایش در خدمات بانجام رسانند و کمتر به جنبه های کارایی موضوع توجه داشته باشند.
دانلود پایان نامه
کرامر و کلینگ[۱۳۹] (۱۹۸۵) در تحقیقی در زمینه کامپیوتری کردن امور در بخش اولویت به خدمات بیشتر و منصفانه بودن آن تأکید نمودند. در عین حال این امر وسیله ای برای منافع و قدرت بیشتر نیز محسوب می شود از نظر آنان به کمک رایانه ای نمودن امور به افزایش کنترل و بهینه سازی در تصمیم گیری در مقامات عالی سازمانی منجر می شود. کرامر و کلینگ نیز همچون فلر بر این اعتقادند که مدیران دولتی قبل از آنکه به کارایی در خدمات توجه کنند، تقویت مناسبات قدرت را در نوآوریهای خود مدنظر قرار می دهند.
خانم هناوی[۱۴۰] (۱۹۸۷) نیز در تحقیق خود به این نکته تأکید نموده است که رشد سازمانی بیش از افزایش سودآوری مورد توجه مدیران دولتی است.
مهر[۱۴۱] (۱۹۶۹) نیز در تحقیق خود به وضعیت حرفه ای[۱۴۲] عطف توجه دارد وی در تحقیقی در سازمانهای بهداشتی اعلام نمود که بخشهای متفاوت سازمانی به برنامه های بزرگ بیش از برنامه های کوچک توجه می نمایند این امر به دلیل تمایل آنها به شهرت و اعتبار و نیز موقعیت حرفه ای آنان حاصل می شود.
جیمز پری و همکاران (۱۹۹۲) عامل دیگری را نیز به این مجموعه اضافه می نماید از نظر وی پنجمین عامل، همان چیزی است که نوآوری در پی آن است. نوآوری در پی چیزهای «نو» است. از نظر وی یک امر «مدرن» نیز می تواند انگیزاننده قوی در مدیران برای نیل به نوآوری بوجود آورد.
پری در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که نوگرایی و حرفه گرایی در به کارگیری نوآوری کمتر مورد توجه مدیران است. در عوض آنان به تجارب شخصی مرتبط با فناوری اشاره می نمایند از نظر وی انگیزاننده اصلی در نوآوری در سازمانهای دولتی ناشی از سه عامل اصلی محیط، تجربه و شخصیت است.

شکل ۲-۱۱) : عوامل انگیزاننده نوآوری (فلر،۱۹۹۸: ۸)

بر این اساس در مجموع ۵ انگیزاننده: ۱- بهره وری ۲- افزایش خدمات ۳- کنترل و نوسازی ۴- حرفه گرایی و ۵- نوگرایی را می توان از مهمترین عوامل انگیزشی در بخش دولت برشمرد.

بخش دوم- پیشینه تحقیق

 

پیشینه تحقیقات داخلی

صفرزاده و همکاران (۱۳۹۱)، در پژوهشی به بررسی “تاثیر استراتژی های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی” پرداختند. نتایج تحقیق نشان می دهد که شخصی سازی دانش و کدگذاری دانش تاثیر مثبتی بر نوآوری و عملکرد سازمانی دارد و همچنین این متغیرها از طریق نوآوری بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبتی می گذارند و بین نوآوری و عملکرد سازمانی نیز رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
ناصحی فر و حبیبی بدرآبادی و حبیبی بدرآبادی (۱۳۸۹) تحقیقی تحت عنوان “عوامل ساختاری موثر بر نوآوری و خلق دانش در سازمان ها (مطالعه موردی سازمان امور مالیاتی کشور)” انجام دادند که در خلاصه مقاله حاضر اینگونه آمده که شناسایی عوامل موثر بر خلق دانش در سازمان، اولین گام در تدوین برنامه های گسترش دانش آفرینی و نوآوری در سازمان به شمار می آید. ویژگی های ساختار سازمانی از جمله عوامل موثر بر خلق دانش در سازمان ها به شمار می آید. در این پژوهش پس از شناسایی عوامل ساختاری موثر بر خلق دانش در سازمان ها با تکیه بر پژوهش های پیشین و ادبیات موضوع، به صورت موردی عوامل ساختاری موثر بر خلق دانش در سازمان امور مالیاتی کشور مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا از آزمون T تک نمونه ای جهت شناسایی عوامل ساختاری موثر بر خلق دانش در این سازمان استفاده می شود و سپس اولویت تاثیر گذاری عوامل مذکور با بهره گیری از آزمون فریدمن تعیین می شود. نتایج این بررسی حاکی از آن است که وجود پست های سازمانی رسمی برای پیشبرد فرایند خلق دانش، وجود شبکه های ارتباط اجتماعی، استفاده از تیم های کاری در کنار ساختار دیوانسالارانه، انعطاف پذیری ساختار سازمان و وجود ساختارهای غیر رسمی در سازمان از ویژگی های ساختار دانش آفرین به شمار می آیند. از میان عوامل مذکور وجود پستهای سازمانی رسمی برای پیشبرد فرایند خلق دانش، به عنوان مهمترین عامل ساختاری تاثیر گذار بر میزان خلق دانش در سازمان امور مالیاتی کشور شناسایی شده است.
سیف الدین اصل؛ سلیمی و سیداصفهانی، (۱۳۸۵) تحقیقی تحت عنوان “مقایسه اشتراک و انتقال دانش در سطوح نظام های نوآوری” انجام دادند، در این مقاله سعی می شود تا رویکرد نظامهای نوآوری و چارچوب ها یا سطوح مختلف آن شناسایی و با هم مقایسه شود. نظامهای نوآوری رویکرد، جدیدی به نوآوری و توسعه فناوری است که در دو دهه اخیر توسعه و تکامل یافته است. وجه تسمیه آن با سایر رویکردهای مربوط به نوآوری در نگرش سیستمی آن است. این مقاله در سه بخش سازماندهی شده است. در بخش نخست سعی شده تا چارچوبهای تحلیل مختلف موجود در رویکرد نظامهای نوآوری شناسایی و تحلیل مقایسه ای شود. بخش دوم به دانش اختصاصی و انواع دانش، تعاملات ممکن دانشی و طبیعت تولید و به کارگیری دانش به عنوان پایه نوآوری بررسی می شود. در بخش سوم مقایسه ای بین سه چارچوب اصلی نظام های نوآوری از منظر انتقال دانش می شود و تفاوتهای هر یک از این سه چارچوب مشخص می شود.
مرادی، محمود؛ عبدالهیان، فرزانه و صفردوست، عاطیه (۱۳۹۱) تحقیقی تحت عنوان ” بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر رابطه بین یادگیری از خطاهای سازمانی و نوآوری سازمانی” انجام دادند که در خلاصه مقاله حاضر اینگونه آمده که شکست یا خطا یکی از حقایق زندگی است که بیشتر سازمان ها نمی توانند از آن بگریزند و اهمیت فهم و یادگیری از خطاهای سازمانی نیازی است که اخیراً افزایش یافته است. یادگیری از خطا، منبع دانشی پایدار را برای سازمان ها فراهم می کند که به نوبه خود موجب افزایش ظرفیت جذب در کارکنان می شود. افراد با توانایی و انگیزه بالا که از عوامل مهم ظرفیت جذب کارکنان است، انتقال دانش در سازمان را تسهیل می کنند و نوآوری سازمانی را بهبود می بخشند. این مقاله به بررسی رابطه بین متغیرهای یادگیری از خطاهای سازمانی، ظرفیت جذب کارکنان و نوآوری سازمانی می پردازد. جامعه آماری تحقیق مدیران و سرپرستان شرکت های داروسازی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران حجم نمونه آماری ۱۱۳ نفر تخمین زده شد. تحلیل ها با بهره گرفتن از نرم افزارهای لیزرل به منظور ارزیابی مدل معادلات ساختاری و SPSSبرای تحلیل رگرسیون صورت گرفت. یافته های به دست آمده حاکی از آن است که رابطه مثبت و معناداری بین متغیرهای تحقیق وجود داشته و ظرفیت جذب کارکنان در رابطه بین یادگیری از خطاهای سازمانی و نوآوری، نقش میانجی دارد.
دانایی فرد، رجب زاده و حصیری (۱۳۸۸) تحقیقی تحت عنوان “ارتقاء اعتماد درون سازمانی در بخش دولتی: بررسی نقش شایستگی مدیریتی مدیران” انجام دادند که هدف از ارائه این مقاله بررسی رابطه بین اعتماد درون سازمانی و شایستگی مدیریتی مدیران دولتی بوده است. در بین مؤلفه های مختلف تأثیرگذار بر اعتماد درون سازمانی، در این پژوهش شایستگی مدیریتی مدیران به عنوان مؤلفه تأثیرگذار مد نظر قرار گرفته است .در ابتدا مؤلفه های اعتماد سازمانی و مؤلفه های شایستگی مدیریتی مدیران مورد بررسی تحلیلی قرار گرفته و سپس اقدام به تدوین معادله ارتباط بین دو مؤلفه شده است. روش پژوهش مبتنی بر تحلیل توصیفی می باشد و نمونه آماری شامل ۸۰۰ نفر از کارکنان سازمان خدمات عمومی بوشهر بوده است . تحلیل داده ها نشان می دهد که بین شایستگی مدیریتی مدیران و اعتماد سازمانی در سازمان های دولتی رابطه مثبتی وجود دارد.
حسن زارعی متین و حسن زاده (۱۳۸۳) تحقیقی تحت عنوان “اعتماد درون سازمانی و بررسی وضعیت موجود سازمان های اجرایی کشور” انجام دادند که. این مقاله اطلاعاتی را در مورد اعتماد درون سازمانی ارائه می‌کند و پیامدهای مثبت و منفی آن را به همراه سه گام اساسی برای ایجاد اعتماد در سازمان بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که اعتماد یک عنصر اساسی برای مدیریت تغییر اثربخش و نهایتاَ موفقیت سازمان است.

پیشینه تحقیقات خارجی

نیک دو پریز و لوئیس لوف[۱۴۳] (۲۰۰۸) تحقیق تحت عنوان «چارچوبی برای مدیریت فرایند نوآوری» را انجام دادند که هدف از این تحقیق ارائه ی یک رویکرد ترکیبی همگرا و واگرا برای مدیریت نوآوری در چارچوب یک چشم انداز نوآوری می باشد که محیطی برای حوزه ها ، نقش آفرینان، نکات تصمیم گیری و شبکه ی دانش را فراهم می آورد.
واترا آنوکا [۱۴۴](۲۰۰۸) تحقیقی تحت عنوان «بررسی عوامل سازمانی تاثیرگذار بر پذیرش نوآوری در آموزش ابتدایی در فنلاند» را انجام داد که هدف از این تحقیق پرداختن به پذیرش نوآوری های فناوری اطلاعات در آموزش ابتدایی در کشور فنلاند بوده است همچنین عوامل پیش برنده و موانع پیش روی نوآوری سازمانی نیز مورد بررسی قرا ر گرفته است.
آندرآ استوکی و همکاران[۱۴۵] (۲۰۱۰) تحقیقی تحت عنوان «مدیریت نوآوری در صنعت پست: عوامل درونی تاثیرگذار بر مدیریت نوآوری اپراتورهای پستی» را انجام دادند که هدف از این تحقیق تشریح و تبیین عوامل درونی اثرگذار بر مدیریت نوآوری اپراتورهای پستی بوده است. همچنین تبیین عوامل درونی تاثیر گذار بر توانایی سازمان ها بر مدیریت نوآوری و تجزیه و تحلیل این عوامل برای محیط های خاص در صنعت پست نیز از جمله دیگر اهداف تحقیق پیش رو می باشند.
سونیا گویال و مایکل پیت[۱۴۶] (۲۰۰۶) تحقیقی تحت عنوان «بررسی نقش مدیریت نوآوری در مدیریت تسهیلات» را انجام دادند که هدف از این تحقیق تبیین مفهوم نوآوری زایا (عمومی و کلی گرا) بوده و پیشنهاد می شود که این مفاهیم بطور گسترده در چارچوب نقش مدیریت کارکردی که به عنوان یکی از ابزارهای پویای کسب و کار عمل می کند کاربرد دارند. نتایج حاصل از تحقیق نشان داده است که نقش مدیریت نوآوری در مدیریت کارکردی صرفا پیرامون تولید و عرضه ی راه حل های نوآورانه نیست بلکه به فراهم ساختن یک محیط خلاق می پردازد که در آن می توان راه حل ها استنباط نموده، تبیین نموده و بکار بست.
آنتونیو واکارو و رونالدو پرنتی و فرانسیسکو ام.ولوسو درسال (۲۰۱۰) مقاله ای تحت عنوان: ” ابزارهای مدیریت دانش، روابط بین سازمانی، نوآوری و عملکرد شرکت” را انجام دادند که هدف این مقاله این تحقیق دیدگاه های جدیدی را برای درک بهتر مکانیزم هایی فراهم می نماید که این رابطه را بوسیله تحلیل تاثیر ابزارهای مدیریت دانش (KMTs) بر روی عملکردهای واحد های تجاری که در پروژه های نوآوری همکاری بین شرکت درگیر هستند، پشتیبانی می‌کند.
و نتایج آن نشان داد که که اعتماد دو طرفه و فرهنگ برای تغییر بر گسترش استفاده از (KMTs) تاثیر نمی گذارد. در حالیکه تجربه همکاری و سادگی در استفاده از ICTs به عنوان جانشینی تماس های رو در رو از یک تاثیر چشمگیری برخوردار است. علاوه بر این، ما نشان دادیم که استفاده بیشتر از (KMTs) تاثیر مثبت مستقیمی روی عملکرد و سرعت محصول جدید به بازار و همینطور عملکرد مالی دارد. نتایج این تحقیق همچنین دیدگاه های جدیدی برای تمرین مدیریتی می گشاید. نخست اینکه، مدیرران پروژه های تحقیق و توسعه بین شرکتی باید سیستم هاو روال‌های کاری سازمانی را به طور کافی مورد توجه و توسعه قراردهند تا از فرصت هایی بهره گیرند که توسط (KMTs) در پشتیبانی از تبادلات مبتنی بر دانش پیشنهاد شده اند. تحقیق ما همچنین اشاره میکند که پذیرش و بهره برداری از (KMTs) خصوصاً هنگامیکه مناسب هستند که بهبود‌ها در نوآوری بودن و سرعت توسعه محصول جدید مرتبط باشند.
ماریو جاویر دونیت و فاتیما گاندیمیلاس درسال: ۲۰۱۱ مقاله ای تحت عنوان: ” عوامل سازمانی برای پشتیبانی از مدیریت دانش و نوآوری” را انجام دادند که هدف این مقاله تحلیل آن است که چطور عوامل سازمانی از قبیل ارزش های فرهنگی، رهبری و شیوه های منابع انسانی بر روی تحقیق دانش و بهره برداری و نوآوری از طریق بررسی تجربی تاثیر می گذارد.
این مقاله مدرکی از یک اثر تعدیل کنندگی فرهنگ، رهبری دانش محور و شیوه های منابع انسانی متمرکز بر دانش، در رابطه میان تحقیق از دانش و شیوه های بهره برداری، و نتایج نوآوری از شرکت ها فراهم می نماید. در راستای ادبیات پیشین، پیشنهاد می شود اگرچه، شیوه های مدیریت دانش به نوبه خود برای هدف نوآوری مهم هستند، وقتی توانمندسازهای مشخص، یعنی عوامل سازمانی جهت غلبه بر موانع انسانی مدیریت دانش، بدرستی استقرار یافته باشند، ظرفیت نوآوری شرکت می تواند با موفقیت بیشتری بهره برداری گردد.
میریام دلگادو ورد و گروگوریو مارتین- د کاسترو و ژوز ایمیلیو ناواس لوپز درسال (۲۰۱۱) مقاله ای تحت عنوان: “دارایی های دانش سازمانی و توانایی نوآوری – مدرکی از شرکت های تولیدی اسپانیا” را انجام دادند که بیان می کنند دارایی های دانش سازمانی از عوامل سازمانی کلیدی محسوب می شوند که در نوآوری شرکت و مدیریت مؤثر نقش بسزایی دارند. به لحاظ سنتی، یک بخش خوب از این تحقیق، فرآیندهای نوآوری را از دیدگاه خارجی می گیرد، صرف نظر از پیچیدگی داخلی که پویایی نوآوری را مشخص می کند. با وجود این، توانایی نوآوری یک شرکت مشخص، بسیار نزدیک وابسته به دارایی های عقلانی و دانش سازمانی است که مالک آن است. و همینطور به توانایی آن در بکار گیری آنها بستگی دارد. این مقاله سعی میکند به طور تجربی رابطه بین دارایی های دانش سازمانی و توانایی نوآوری شرکت را بررسی و آزمایش کند.
و نتایج آن نشان داد که بر اساس بازنگری از ادبیات، این کار به بررسی ویژگی و اندازه گیری سرمایه سازمانی و همینطور نقش آن در عملکرد سازمانی در شرکت های تولیدی متوسط- بالا و بالا می پردازد.

بخش سوم- تاریخچه قلمرو مکانی (بیمه آسیا)

شرکت سهامی بیمه‌آسیا در تیرماه سال ۱۳۳۸ به منظور انجام انواع معاملات بیمه و عملیات بازرگانی تأسیس شد. این شرکت در همان تاریخ ذیل شماره ۶۷۹۵ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.
براساس مصوبه شورای انقلاب اسلامی و لایحه قانونی ملی شدن مؤسسات بیمه و مؤسسات اعتباری، مصوب سال ۱۳۵۸ شرکت سهامی بیمه‌آسیا از تاریخ ۱۳۵۸/۴/۴ ملی اعلام شد.
در سال ۱۳۸۸ نیز براساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و در راستای اجرای بند (ج) آن، شرکت سهامی بیمه‌آسیا در زمره شرکت‌های مشمول واگذاری بخش خصوصی قرار گرفت و بدین ترتیب پس از پذیرفته شدن در سازمان بورس اوراق بهادار، سهام آن در تاریخ ۱۳۸۸/۱۰/۲ عرضه گردید و بیمه‌آسیا بزرگ‌ترین بیمه خصوصی کشور شد.
شرکت بیمه‌آسیا به منظور توسعه فعالیت‌های خود و تأمین نیاز بیمه‌ای مردم شریف میهن اسلامی مبادرت به ایجاد شبکه فروش گسترده‌ای در کشور کرده است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شعبه و اداره پرداخت خسارت و بیش از ۲۰۰۰ نمایندگی حقیقی و حقوقی در سراسر کشور شبکه فروش شرکت بیمه‌آسیا را تشکیل می‌دهند.
انواع بیمه در شرکت بیمه آسیا به شرح زیر می باشد:
بیمه اتومبیل
در کشور ما اتومبیل بیشترین نقش را در مسافرت های درون شهری و میان شهری به خود اختصاص داده است. عدم برخورداری خیابان ها و جاده ها از استانداردهای مطلوب و همچنین وجود نارسایی های دیگر در امور مربوط به رانندگی ، موجب شده است تا همه ساله با حجم بسیار بالایی از تصادفات رانندگی و خسارت های جانی و مالی رو به رو شویم. شرکت سهامی بیمه آسیا به منظور ارائه خدمات مناسب ، پوشش های خود را در سه بخش به هموطنان عزیز عرضه می کند.
ثالث
بدنه
سرنشین
راهنمای صدور
راهنمای دریافت خسارت
بیمه آتش سوزی
بیمه آتش سوزی یکی از قدیمی ترین رشته های بیمه ای است. اهمیت این بیمه تا آنجاست که در کشور های توسعه یافته تقریبا هیچ دارایی یا مالی را نمی توان یافت که دارای بیمه اتش سوزی نباشد. در بیمه اتش سوزی ، اموال و دارایی های مختلف در برابر خطر آتش سوزی و همچنین خطرهای جانبی تحت پوشش قرار می گیرد. خدمات بیمه آتش سوزی ذر قالب بیمه نامه های مختلفی عرضه می شود. برای آشنایی شما با انواع پوشش های بیمه ، ضمن بیان خطرهای تحت پوشش این بیمه ، انواع آن معرفی می شود
مراکز صنعتی
مراکز غیر صنعتی
واحدهای مسکونی
مرهونات بانکی
انبارها
راهنمای صدور
راهنمای دریافت خسارت
بیمه اشخاص
یکی از مهم ترین اندیشه های هر شخص در زندگی فردی و اجتماعی ، ایجاد شرایط مطلوب برای تامین آتیه و پیشگیری از عواقب نا مطلوب حوادث ناخواسته به منظور نیل به آرامش خاطر است. عدم وجود پشتوانه های موثر در مواجهه با حادثه های غیر منتظره ، اغلب موجب ناامیدی میشود و گاهی امواج سهمگین حوادث ، چنان ویران کننده است که انسان را تا مرز نیستی سوق میدهد. هدف از تکاپوی مداوم انسان در مسیر پرفراز و نشیب زندگی ، دستیابی به شرایط مطلوب و مطمئن به منظور غلبه بر مشکلات و رسیدن و ماندن در ساحل امن و آرامش است. بیمه یکی از ابزارهایی است که بشر برای تحقق این اهداف فراهم آورده است. در میان انواع بیمه های زندگی ، بیمه عمر و پس انداز از جمله بیمه نامه هایی است که آثار اقتصادی بسیار سودمندی را برای افراد و جامعه ایجاد می کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...