جدول ۴-۱۵) نتایج آزمون شاپیرو- ویلک

 

 

 

 

 

کولموگروف اسمیرنف

 

شاپیرو- ویلک

 

 

 

آماره

 

درجه آزادی

 

سطح معنا داری

 

آماره

 

درجه آزادی

 

سطح معنا داری

 

 

 

Studentized Residual

 

۰۹۶/۰

 

۸۲

 

۰۶۱/۰

 

۹۷۵/۰

 

۸۲

 

۱۰۴/۰

 

 

 

 

 

 

 

۴-۳-۲)آزمون فرضیه ها
مهم ترین روش آماری خصوصاَ در تحلیل‌های علی روش رگرسیون می‌باشد، رگرسیون برای به دست آوردن معادله‌ای است که با بهره گرفتن از آن به پیش بینی متغیر وابسته پرداخته می‌شود. اهمیت اصلی روش رگرسیون در امکان به کارگیری آن برای تبیین همزمان روابط چندین متغیر مستقل با متغیر وابسته می‌باشد. واضح است که بسیاری از همبستگی‌ها بین یک متغیر وابسته با متغیر مستقل، ظاهری و جعلی می‌باشد. برای پرهیز از این اشتباه لازم است که تاثیر کلیه متغیرها را بر متغیر وابسته به طور همزمان مشخص نمود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
در تحقیق حاضر از روش پس رونده[۳۰۰]۲ در رگرسیون های چند متغیره استفاده شده است، در این روش ابتدا کلیه متغیرهای مستقل به روش جبری اینتر[۳۰۱]۳ وارد معادله می‌شوند و سپس به ترتیب، متغیری که کمترین تاثیر و پائین‌ترین سطح معنی‌داری را دارد از معادله خارج می‌شود، پس از خروج هر متغیر، پارامترهای معادله رگرسیون با متغیرهای باقیمانده محاسبه و تنظیم می شود. به همین ترتیب، خروج متغیرهای فاقد سطح معنی‌داری قابل قبول و تعیین شده ادامه می یابد و متغیرهایی در معادله باقی می مانند که دارای حداقل سطح معنی داری مورد قبول محقق باشند.
در این بخش از تحقیق به تحلیل رگرسیونی چندمتغیره از داده‌ها پرداخته شده است. هدف از این تحلیل مشخص نمودن سهم و تأثیر متغیرهای مستقل تحقیق در تبیین و پیش بینی تغییرات متغیر وابسته است. از این رو اگر کار اصلی علم را تبیین پدیده‌های طبیعی از طریق کشف و مطالعه روابط میان متغیرها بدانیم، در این صورت رگرسیون چند متغیره روش عمومی و اثربخشی خواهد بود که ما را در رسیدن به این مقصود یاری می‌کند(عریضی و همکاران،۱۳۹۱، ص۱۰۲).
نمودار ۴-۱۳) اثر مستقیم ، اثر غیر مستقیم و اثر کل
در بررسی رابطه دو متغیر باید تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرها بر روی هم محاسبه شود.
اثر مستقیم: بیانگر یک اثر مستقیم متغیر x بر روی متغیر y است.( β۱)
اثر غیر مستقیم: یک اثر غیرمستقیم متغیر x بر روی y از طریق یک متغیر پیش بینی کننده دیگر. رابطه بین X و Y وقتى غیر مستقیم است که X علت Z است و Z نیز به نوبه خود در Y اثر دارد.
اثر کل: اثر مستقیم + اثر غیر مستقیم
اثر غیر مستقیم: حاصلضرب ضرایب هر مسیر (β۲ × β۳)
جدول ۴-۱۶ ) اثر مستقیم و غیر مستقیم متغیرها

 

 

اثر کل

 

اثر غیر مستقیم

 

اثر مستقیم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...