۴-در مطالعات و پژوهش­های شهری و منطقه ای سال چهارم، شماره پانزدهم، زمستان(۱۳۹۱) با عنوان برنامه­ ریزی به منظور مکان­ یابی بازارچه­های صنایع­ دستی که توسط مهرداد کرمی صورت گرفته­است به بررسی نقاطی که دارای پتانسیل بازدهی سرمایه هستند، پرداخته شده­است که منفع اقتصادی و اجتماعی را برای جامعه به همراه دارد و هدف پژوهش انتخاب مکان بهینه برای ایجاد بازارچه­های صنایع ­دستی در خراسان جنوبی است که با ، برنامه­ ریزی گردشگری، مکان یابی، بازارچه­های صنایع­ دستی می­توان عمده­ترین اهداف پژوهشی را مورد نظر قرار داد.
مقاله - پروژه
توزیع عادلانه امکانات و ثمرات توسعه در میان اکثریت جمعیت، از خصیصه های اقتصاد پویا و سالم است. برنامه­ ریزی فضایی که سعی در کاهش نا برابری و عدم تعادل­ و اجرای برنامه ­های محرومیت زدایی و گسترش همه جانبه، توسعه دارد. بررسی استعداد ها و ظرفیت­­های ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی مناطق، یکی از مبرم ترین وظایف دولت در شرایط کنونی است. با هدف تحمل هزینه کمتر و به دست آوردن سود بیشتر، سهولت دسترسی به منابع، مکان فعالیت جهت تاسیس بازارچه های صنایع دستی مورد تحقیق قرار گرفته است. همچنین به صنایع دستی و گروه­بندی صنایع دستی در ایران پرداخته شده است که شامل صنایع دستی هنری که دارای جنبه­ های هنری قومی بوده است ومصرف چندانی نداشته است. صنایع دستی، هنری- مصرفی، که علاوه بر برخورداری از ارزش­های هنری، دارای جنبه­ های مصرفی است که مینای نقاشی در این بخش قرار می­گیرد. صنایع دستی مصرفی که ارزش هنری ناچیز دارد اما جنبه مصرفی قوی­تری دارد مثل مصنوعات حصیری و …
در این پژوهش شناخت جایگاه خیابان ویلا به عنوان یکی از مهم­ترین و شاخص­ترین خیابان­ها در عرضه صنایع دستی در تهران، نقش و جایگاه و موقعیت مکانی این خیابان به لحاظ سودآوری و استعداد ظرفیت­های اشتغال در بخش صنایع دستی، نزدیکی به جاذبه­های تاریخی یا قرار داشتن در محورهای پر تردد شهر و برخورداری از دسترسی و دید بصری مناسب که موجب رونق بخشیدن به اقتصاد صنایع دستی شده است، مورد نظر قرار خواهد گرفت.
۵-در مقاله­ای که توسط دکتر اعظم راودراد با عنوان جایگاه اقتصاد در جامعه شناسی هنر در مجله بیناب، مرداد ۱۳۸۴ ، شماره ۸٫ (۴۸ تا ۶۳). نوشته شده است، قصد دارد تا از طریق شناخت هنرها و کشف رابطه­ای میان هنر و جامعه به این هدف برسد که مخاطبین برای دریافت اشارات هنر و اهداف هنری به چه میزان از آگاهی­ های اجتماعی و توانایی­های زیبایی شناختی بهره می­­­گیرند. با عنایت به این که هنر خود نوعی آگاهی و شناخت است و هنرمند، آگاهی و شناختی را بی ­واسطه با جهان به دست آورده و در مرحله بعد با بیان هنری خویش آنرا به مخاطب عرضه می­نماید. پس هنر و آثار هنری بخشی از آگاهی مخاطب را می­سازد اما ملاحظه می­ شود که تاثیرات اقتصادی بر شرایط تولید آفرینش­های هنری موثر است و حتی در مواردی هنرمند را از فرایند هنر آفرینی دور ساخته است. بنابراین بر خلاف تصور رایج در بین هنرمندان و هنر شناسان، هنر امری صرفا متعالی و فارق از دغدغه­ های حیات مادی اجتماعی نیست؛ گرچه به نظر می­رسد هنرمندان نسبت به سایر افراد جامعه وابستگی کمتری نسبت به جنبه های مادی جامعه داشته باشند. در پایان این مقاله تاکید شده است که ساخت اقتصادی به اندازه سهم خود در این تاثیرگذاری باید در مباحث جامعه شناسی هنر جدی گرفته شوند کاری که تا امروز کمتر صورت گرفته است.
در شناخت مؤلفه­ های هنری تاثیرگذار بر رونق اقتصادی، ارتباط میان اقتصاد و خلق یک اثر هنری به ویژه در شاخه صنایع دستی مورد نظر است، ارتباطی میان هنرمند و اقتصاد و جامعه. با نگاهی درآثار مینای نقاشی به خوبی می­توان تاثیر بازاری شدن کارها با آثار هنری بسیار نفیس و ارزشمندی که به دور از تاثیرات اقتصادی است مشاهده نمود. با روش علمی می­توان به اثبات این فرضیه که اقتصاد می ­تواند دگرگونی عظیمی در حیطه صنایع دستی داشته باشد، بپردازیم. هدف اصلی جامعه شناسی هنر، کشف رابطه میان هنر و جامعه و هدف فرعی آن، آشکار کردن تاثیرات اجتماع بر هنر که غالبا از طریق ساخت­های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … است که بر شرایط وجودی دنیای هنر اعمال می­ شود.
۶- پیرامون ذوق و سلیقه مصرف‌کنندگان در زمینه‌های طراحی، رنگ­بندی و ابعاد فرش دستباف ایران(در کشورهای اروپایی) در طرح پژوهشی در مرکز تحقیقات فرش دستباف، توسط مسئول: محمد مناف پور و پژوهشگر: زهرا دهجو و دیگران صورت گرفته است. دراین مطالعه به منظور شناسایی گرایشات خریداران اروپایی فرش دستباف ایران در بازار اروپایی انجام می‌شود.در ایران، غالب فرش­های دستباف بدون در نظر گرفتن نظرات، خواسته‌ها و نیازهای مصرف‌کنندگان (اروپایی) تولید می‌شود. این امر از آنجا ناشی می‌شود که رفتارها و خواسته‌های خریداران فرش در بازار جهانی ناشناخته است. هدف از این مطالعه، گشایش بازار جهانی فرش ایران است. روش پژوهش به طریق غیرمستقیم، به صورت گردآوری اطلاعات در رابطه با ذوق و سلیقه مصرف‌کنندگان در کشورهای آلمان، یونان، ایتالیا، سوئیس و فرانسه از طریق تکمیل پرسشنامه توسط فروشندگان، کارشناسان و صاحبنظران است .
درشناخت مؤلفه­ های تاثیر گذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی نیز با نگاهی به جامعه خریداران و نظر خواهی به واسطه پرسشنامه ­ها، همگام با روش به کار گرفته شده در طرح پژوهشی فوق صورت پذیرفته است. به این وسیله می­توان عوامل موثر بر ذوق و سلیقه مخاطبین اثر هنری و خریداران را جستجو کرد و میزان تاثیراتی که نقش و طرح و ابعاد بر روی مخاطب دارد را مورد تحقیق قرار داد. همچنین در رسیدن به اهداف مشترکی که میان دو پژوهش است می­توان به عنوان پیشینه­ای به آن توجه نمود.
۷-در پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان مطالعه تحلیلی عوامل روانشناختی و زیبایی شناختی موثر بر انتخاب فرش توسط مصرف کننده در دانشگاه شاهد،دانشکده هنر ۱۳۹۱٫ می باشد و توسط استاد راهنما، مهدی پوررضاییان، استاد مشاور، امیر حسین چیت سازیان، دانشجو، رضا الهامی گردآوری شده است، به توضیح این مطلب پرداخته است که آدمی همواره زیبایی را ستوده است و زیبایی­های طبیعت را برای خود، به عنوان الگو جهت ساخت انواع زیبایی هنری استفاده کرده است. در این رهگذر او به معیارها و ملاک­هایی دست پیدا کرده که الهام بخش او در آفرینش آثار هنری و ساخته­هایش بوده است. زیبایی همواره با روان آدمی در ارتباط بوده تا جایی که عده ای از صاحبنظران، زیبایی شناسی را شاخه­ای از علم روانشناسی دانسته ­اند. میل به زیبایی امری است فطری که خداوند در نهاد بشر قرار داده است و ضرورت روح فرهنگی بشر به زیبایی از مهمترین علل زیبایی گرایی انسان­ها می­باشد. ذوق و سلیقه، لذت از زیبایی، ارزشمند و مفید بودن زیبایی، تنوع طلبی حیات انسان از دیگر عوامل گرایش آدمی به زیبایی می­باشداین پایان نامه با موضوع بررسی تحلیلی عوامل زیبایی شناختی و روانشناختی موثر بر انتخاب فرش توسط مصرف کننده با تاکید بر بازار داخلی، کوشید تا عوامل تعیین کننده زیبایی در فرش ایرانی، عوامل شکل دهنده سلیقه خریداران فرش دست باف ایرانی، و تمایلات خریداران فرش دستباف در بازار داخلی از نظر معیارهایی زیبایی را بررسی نماید. روش انجام تحقیق به شیوه کتابخانه­ای و میدانی می­باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات از روش­های آماری و همچنین آنالیز نقشه­های فرش استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که معیارهای زیبایی فرش ایرانی منطبق با معیارهای زیبایی در سایر هنرها به ویژه هنرهای سنتی می­باشد. میل فطری به زیبایی و علاقه به تملک آثار هنری باعث می­ شود خریداران فرش دستباف از آن به عنوان کالایی فرهنگی و هنری و سرمایه­ای استقبال نمایند. مهمترین عوامل بستر ساز فرش ایرانی شامل، رعایت تناسبات متن و حاشیه، تناسبات نگاره­ها با یکدیگر، تناسبات نگاره­ها با متن، رنگ و به کارگیری به جا از رنگ به ویژه هارمونی و هماهنگی رنگ و نظم که مهمترین نمونه آن نظم خطی در فرش­ها می­باشد. ریتم، تقارن، ارزش خطوط در طراحی، ارزش نقاط رنگین در ساخت خطوط و سطوح رنگین، اهمیت فضای خالی، پلان­بندی محدود و … می­باشد که در پسند فرش ایرانی توسط خریدار موثر واقع می­ شود.
نتایج به دست آمده در این پایان نامه کمک شایانی به اهدافی خواهد کرد که در رونق اقتصادی مینای نقاشی به دنبال آن خواهیم بود. این پایان نامه مورد توجه قرار گرفت زیرا با موضوع بررسی تحلیلی عوامل زیبایی شناختی و روانشناختی موثر بر انتخاب توسط مصرف کننده با تاکید بر بازار داخلی، کوشید تا عوامل تعیین کننده زیبایی در ایران، عوامل شکل دهنده سلیقه خریداران ایرانی، تمایلات خریداران در بازار داخلی را، از نظر معیارهایی زیبایی بررسی نماید. همچنین روش انجام تحقیق به شیوه کتابخانه ای و میدانی می باشد که همان روش و عملکرد در جمع آوری مطالب این پژوهش است. جهت تجزیه و تحلیل داده ­ها و اطلاعات از روش­های آماری و همچنین آنالیز استفاده شده است. ذوق و سلیقه، لذت از زیبایی، ارزشمند و مفید بودن زیبایی، تنوع طلبی انسان، گرایش آدمی به زیبایی، معیار­هایی که در هنرسنتی ایران همواره در نظر آورده شده است و تفاوتی که میان رشته­ های آثار هنری است، موجب نخواهد شد تا اصل زیبایی شناسی اثر کمرنگ گردد.
۸- پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان تأثیرات و پیامدهای انقلاب صنعتی اروپا بر هنر- صنعت نساجی ایران در دوران قاجار (از منظر طراحی و نقش) به پژوهش دانشجو، فریناز فربود و راهنمایی استاد مسعود لطیفی در دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۸۸صورت گرفته است.
دوران انقلاب صنعتی اروپا در قرن هجدهم تنها حرکتی اروپایی و بخشی از جهش اروپا برای نوگرایی نیست؛ این انقلاب، سومین جهش بشر برای اعتلای سطح زندگی خود می‌باشد. انقلاب صنعتی به همراه دگرگونی فناوری به ابعاد مختلف زندگی بشر و از جمله فرهنگ بشری و هنر به‌عنوان اصلی‌ترین پیامدآن، شکل جدیدی بخشید. دوره قاجاریه در ایران مقارن با ظهور انقلاب صنعتی اروپا و این دوران آغاز تغییر و تحول صنعت، فرهنگ و جامعه ایرانی برای همگام شدن با بزرگ‌ترین تحول جهان معاصر خود یعنی انقلاب صنعتی محسوب می‌شود. پژوهش حاضر این دگرگونی در هنر و صنعت نساجی ایران دوران قاجار را مورد بررسی قرار داده و تغییر نقوش در این دوره را مورد مطالعه قرار داده است. ابتدا دوره‌های پیش از قاجار در تاریخ نساجی ایران مورد بررسی قرار گرفته تا نوعی خط ‌سیر منسوجات ایرانی تا دوره قاجار مشخص گردد. پس از آن سیر تاریخ اروپا و دگرگونی‌های آن موردتوجه قرار گرفته و تأثیرات انقلاب صنعتی بر اندیشه و هنر این دوران، در نهایت نیز قاجاریه از منظر سیاست، اقتصاد و تجارت و هنر نساجی از طریق مستندات تصویری و نمونه‌‌های عینی به‌جای مانده از آن دوران انجام گرفته و از طریق مطالعه تطبیقی سعی شده تا ارتباط میان ایران و تحولات انقلاب صنعتی در این دوران مشخص گردد. در نهایت مشخص گردید برای مصارفی که پارچه بخشی از هویت ایرانی را معرفی می کند، دوخت پارچه‌های ترمه و زری دارای نقوش ایرانی رونق واحیا شده و علیرغم تطور جزیی نقشمایه‌ها این رسته از منسوجات ایرانی در راستای سنت ایرانی تداوم یافت‌ و پیشرفتی در زمینه ترکیب‌بندی در منسوجات ایرانی محسوب شد. به‌واسطه عدم تناسب شرایط ایران با تحولات دوران صنعتی و عدم توان رقابت با کشورهای صنعتی در عرصه تولید منسوجات، در این دوره بخش مهمی از صنعت نساجی ایران که پارچه‌های متناسب با نیاز توده مردم را تولید می‌کرده، نابود شده و استفاده از پارچه‌های اروپایی وارداتی به الگوی مصرف ایرانی بدل می‌گردند. برخی از تولید‌کنندگان این دوره که غالباً از سوی علما نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند؛ به منظور رقابت به الگوبرداری از طرح‌های اروپایی می‌پردازند. اما عدم توان آنها برای رقابت با کیفیت دستبافته‌های خود با تولیدات ماشینی اروپایی، موجب حذف آنها می‌گرد. انقلاب صنعتی به‌واسطه توان تولید خود مجموعه‌ای از پارچه‌های دارای نقش و نگارهای مورد توجه فرهنگ ایرانی و فرهنگ‌های وابسته را تولید و آنها را وارد بازار این کشورها می‌‌نماید. در همین دوره فرهنگ ایرانی از توان تولید دوخته‌دوزی برای افزودن نقوش ایرانی بر روی این لباس‌ها بهره می‌گیرد تا آنها را با زیبایی‌شناسی ایران هماهنگ سازد. در عرصه کاربرد منسوجات برای مصارف طراحی فضاهای داخلی، پیوسته از محصولات وارداتی اروپایی استفاده می‌شود و در این دوره به‌واسطه عدم توان تولید، هیچ تلاشی برای رقابت یا تقلید از این محصولات وارداتی صورت نمی‌گیرد.
از دیگر پژوهش­های مورد بررسی که در راستای رونق صنایع دستی و توسعه بسیار موثر بوده است تأثیرات و پیامدهای انقلاب صنعتی است که در شناخت مؤلفه­ های تاثیر گذار بر مینای نقاشی نقش به سزایی دارد و به دلیل اینکه تکنولوژی درارتقاء سطح کیفی و بالا بردن روند ساخت آثار صنایع دستی به ویژه مینا نقش بسیار مهمی را بر عهده گرفته است، از این مقاله در پایان نامه مدد خواهیم گرفت.
دوره قاجاریه در ایران مقارن با ظهور انقلاب صنعتی اروپا و این دوران آغاز تغییر و تحول صنعت، فرهنگ و جامعه ایرانی برای همگام شدن با بزرگ‌ترین تحول جهان معاصر خود یعنی انقلاب صنعتی محسوب می‌شود. رساله حاضر این دگرگونی در هنر ایران دوران قاجار را مورد بررسی قرار داده و پژوهش پیرامون تغییر در این دوره را مورد سنجش قرار دهد.
پژوهش­هایی نیز در زمینه اقتصاد هنر، در شاخه هنرهای تجسمی، در دوره معاصر وجود دارد، که به آنها اشاره خواهد شد.
۱۰-پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی اقتصاد هنر در نقاشی، پس از انقلاب ایران وتاثیر تحولات اجتماعی بر آن (با تاکید بر دهه ۸۰ ه.ش) به پژوهش، سید مصطفی حسینی و راهنمایی همایون سلیمی و مشاوره ایرج اسکندری تربقان در دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی دانشگاه هنر تهران(۱۳۹۰).
در این پژوهش تاثیر تحولات سیاسی و اجتماعی و عوامل موثر بر بازار هنر نقاشی اجتماعی پس از انقلاب بر نقاشی ایران ، رشد فزاینده بنگاه های خصوصی هنر(گالری ها، جشنواره ها، اکسپوهای هنری، مجموعه داران هنری، دلالان هنری و …) در دهه ۸۰ ه.ش در ایران در این دهه پرداخته شده است. از اهداف این تحقیق، بررسی نقش مراکز هنری(داخلی، منطقه ای و جهانی)، ویژگی های فردی و اجتماعی، ویژگی های بصری و زیباشناختی تابلوهای نقاشی، رسانه های جمعی بر بازار نقاشی می­باشد. برای نیل به این اهداف، به دو روش توصیفی و تحلیلی عمل شده و به جمع آوری آمار و اطلاعات و نظرات کارشناسان و دست اندرکاران هنری به صورت آرشیوی (کتب، مجلات، مقالات و …) و مطالعه­ میدانی (از طریق تهیه و توزیع پرسشنامه در برخی از نگارخانه های تهران) پرداخته شده و عوامل موثر بررسی شده است. نتایج به دست آمده از بررسی آمار و اطلاعات جمع آوری شده، از وجود رابطه ای پایدار و معنادار میان عوامل مذکور و تاثیر گذاری آن بر بازار هنر، حکایت دارد.
پژوهش فوق، ضمن مروری اجمالی بر تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، با تاکید بر عوامل موثر بر بازار هنر نقاشی پرداخته شده است. از اهداف این تحقیق، بررسی نقش مراکز هنری(داخلی، منطقه ای و جهانی) ویژگی­های فردی و اجتماعی، ویژگی­های بصری و زیباشناختی، رسانه­های جمعی وتحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر بازار می باشد. این عوامل نیز بر رونق اقتصادی مینا تاثیر گذار خواهد بود. همچنین حوزه مطالعاتی و پژوهشی و شیوه گردآوری مطالب و روش تحقیق در راستای اهداف رونق اقتصادی مینا و عوامل تاثیرگذار می­باشد.
۱۱-پایان نامه کارشناسی ارشد نقش و اهمیت بنگاه های هنری(گالری،نمایشگاه،…)درعرصه آثار تجسمی به پژوهش میثم اربابون و راهنمایی حسن سلطانی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران (۱۳۸۸). در این پایان نامه سعی شده بعداز عبوراز سوابق تاریخی در عرصه خرید و فروش آثار هنری برخی از مباحث کلی در عرصه مذکور اشاره شود و همچنین به بررسی زوایای مختلف مانند حراجی­های هنری، نمایشگاه فروش آثار هنری، انواع حراجی­ها، و مباحثی از این دست گرد آوری و تدوین گردد.
اقتصاد هنر در ایران به ابعاد مختلف جریانات موازی با هنر می‌پردازد که با حضور مشاورین اقتصاد فرهنگ و هنر، کارشناسان برجسته هنرهای تجسمی و …صورت می­­پذیرد. وضعیت اقتصادی هنر ایران در منطقه خاورمیانه، حضور ایران در حراج‌های معتبر خارجی، نقش حراج‌های داخلی بر جریان اقتصادی هنر، وضعیت هنر و نوع اقتصادی شدن آن، با حضور کارشناسان مختلف بررسی شده است. با نگاهی به واکاوی جریانات اقتصادی موازی با هنر که نقش تعیین‌کننده‌ای در وضعیت و جریان هنر دارد. اقدام به برپایی نشست‌ها و انتشار کتاب‌های متعدد، که توانسته است که به اقتصاد در هنر ایران کمک شایانی نماید. پیشینه تاریخی در عرصه خرید و فروش آثار هنری از مباحث کلی در اقتصاد و رونق اقتصادی است که محصولات هنری و صنایع دستی مانند مینا نیز شامل می­گردد وهمچنین بررسی حراجی­های هنری، نمایشگاه فروش آثار هنری،انواع حراجی­ها قابل توجه در توسعه اقتصادی است گرچه هنوز جایگاه صنایع دستی در این حوزه فعال نبوده است، اما می­توان به این موقعیت رسید.
۱۲-پایان نامه کارشناسی ارشد، بررسی اقتصاد هنر و تحلیل وضعیت اقتصادی هنرمندان تجسمی معاصر ایران به پژوهش دانشگاه شاهد محمد هادی عبداللهی و راهنمایی احمد نادعلیان و مشاوره محمد رضا مریدی در دانشگاه شاهد - دانشکده هنر۱۳۹۰٫
پایان نامه ی فوق به بررسی اقتصاد هنر و بازار نقاشی ایران طی سال­های (۱۳۶۷) تا (۱۳۸۹) می ­پردازد. با افزایش تعداد هنرجویان و دانش آموختگان دانشگاهی رشته ی نقاشی در طی این سال­ها، تولید و عرضه ی آثار نیز به همان نسبت افزایش یافته است. فروش آثار هنرمندان ایران در بازار هنر خاورمیانه از سال ۱۳۸۵ به این سو، منجر به تحولاتی در بازار داخلی نقاشی ایران شده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر «توصیفی- تحلیلی» بوده و گردآوری داده ­ها با شیوه ­های اسنادی و میدانی صورت گرفته است. بحران­های اجتماعی و اقتصادی جامعه­ بعد از جنگ تحمیلی و همچنین عدم اتخاذ سیاست­های مناسب ازسوی دولت­های بعد ازجنگ در خصوص ایجاد بازارهنر، سبب شد تا فروش آثار هنری در بیش از ۱۷ سال راکد مانده و فقط از سوی بخش خصوصی و به طور ناقص و محدود در نقاطی از تهران جریان داشته باشد. همچنین فروش آثار برخی هنرمندان ایرانی در بازار خارجی از سال ۱۳۸۵ به این سو، بر قیمت آثار هنرمندان فعال در بازار داخلی نقاشی ایران و همچنین بر مضامین و شیوه­ ارائه­ آثار برخی از آنان تاثیرگذار بوده است. علی رغم این مسئله، در خصوص تغییر ذائقه­ی خریداران داخلی، برای خرید آثار با همان مضامین و شیوه­ آثار فروخته شده در بازار خارجی، تغییر محسوسی مشاهده نمی­ شود.
روش تحقیق در پژوهش حاضر «توصیفی- تحلیلی» بوده و گردآوری داده ­ها با شیوه ­های اسنادی و میدانی صورت گرفته­است که مشابه جمع ­آوری اطلاعات در پژوهش رونق اقتصادی است. بحران­های اجتماعی اقتصادی جامعه­ و همچنین سیاست­های دولت­های بعد ازجنگ در خصوص ایجاد بازارهنر، سبب شد تا فروش آثار هنری در بیش از راکد مانده و این امر در خصوص صنایع دستی نیز به چشم می­خورد و فقط از سوی بخش خصوصی و به طور ناقص جریان داشته باشد. همچنین فروش آثار برخی هنرمندان ایرانی در بازار خارجی، بر قیمت آثار هنرمندان فعال در بازار داخلی نقاشی ایران و همچنین بر مضامین و شیوه­ عرضه آثار برخی از آنان، تاثیرگذار بوده است که این تاثیرات اقتصادی بر ساخت و توزیع مینای نقاشی نیز قابل بسط و توسعه نظری است.
۱۳- پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی پتانسیل های توریستی در توسعه نواحی روستایی مطالعه موردی : دهستان شاپور به پژوهش جواد درخشان داوری و راهنمایی مهدی قرخلو و مشاوره کرامت اله زیاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دانشکده هنر و معماری ۱۳۹۰٫
گردشگری و اقتصاد گردشگری در حال حاضر، در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است. افزون بر این بسیاری از برنامه ریزان و سیاست گذاران توسعه نیز از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می­ کنند. در این راستا گردشگری روستایی نیز جزئی از صنعت گردشگری به حساب می آید که می ­تواند با برنامه ریزی اصولی مناسب و شناسایی مزیت­ها و محدودیت های گردشگری روستایی، نقش موثری در توسعه این مناطق و در نتیجه توسعه ملی و در نتیجه توسعه ملی و تنوع بخشی به اقتصاد ملی بر عهده داشته باشد. یکی از این نواحی که قابلیت ­های زیادی برای گسترش گردشگری داراست، دهستان شاپور از توابع شهرستان کازرون فارس است که دارای جاذبه های تاریخی و فرهنگی فراوانی می­باشد و می ­تواند با برنامه­ ریزی صحیح جایگاه مهمی در جذب گردشگری داشته باشد.
لذا پژوهش حاضر با هدف شناخت قابلیت توسعه گردشگری از دیدگاه جامعه میزبان، میهمان و مسئولین که به بررسی و شناخت تمایلات گردشگران در زمینه جاذبه­ها و امکانات و تعیین جایگاه فعلی صنعت گردشگری در ناحیه مورد مطالعه پرداخته است. بنابراین سئوال اصلی تحقیق، آن است که مهمترین پتانسیل­ها و محدودیت­های توسعه گردشگری در ناحیه مورد مطالعه کدامند؟ و راهبردها و راهکارهای مناسب جهت توسعه گردشگری در راستای توسعه روستایی دهستان شاپور کدام است؟ ساکنین چه نگرش و گرایشی نسبت به توسعه گردشگری دارند؟ در این راستا تمایل گردشگران در زمینه بازدید مجدد، گرایش و نگرش ساکنین نسبت به توسعه گردشگری و میزان پتانسیل منطقه مورد مطالعه در زمینه گردشگری تاریخی، در قالب فرضیه ­های تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. برای رسیدن به اهداف تحقیق با تهیه یک نوع پرسشنامه قالب سه گروه (مردم، مسئولین و گردشگران) ، داده ­های به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان می­دهد که بین متغیرهای مستقل گرایش و نگرش ساکنین با توسعه گردشگری و تمایل گردشگران و بازدید از محدوده مورد مطالعه رابطه معناداری وجود دارد. همچنین ، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید در دهستان شاپور شناسایی شد و مشخص گردید که منطقه مورد مطالعه پتانسیل بالایی در زمینه گردشگری تاریخی دارد. با توجه به پتانسیل بالای گردشگری تاریخی در منطقه مورد مطالعه، رویکرد مطلوب برای توسعه نواحی روستایی، گسترش گردشگری فرهنگی تاریخی و گردشگری است.
در پژوهش شناخت مؤلفه­ های تاثیر گذار بر رونق اقتصادی حضور گردشگران بسیار اهمیت دارد. مطالعه پتانسیل­ها و محدودیت­های توسعه گردشگری و راهبردها و راهکارهای مناسب در جهت توسعه آن، در راستای توسعه و افزایش جایگاه و ماندگاری صنایع دستی است. فروشندگان نگرش و گرایشی مثبت نسبت به توسعه گردشگری دارند. تمایل گردشگران در زمینه بازدید مجدد، گرایش و نگرش تولیدکنندگان نسبت به توسعه گردشگری و میزان پتانسیل در این زمینه در قالب تحقیق، مورد بررسی قرار گرفت.
۱۴-در پایان نامه کارشناسی ارشد بررسی وضعیت زنان عشایر روستایی در ارتباط با چگونگی تولید صنایع دستی در منطقه ممسنی به پژوهش سازمان پژوهش­های علمی و صنعتی ایران، بررسی وضعیت صنایع زنان عشایر روستایی، در ارتباط با چگونگی تولید صنایع دستی است. در منطقه ممسنی صنایع دستی یکی از قطب­های ایجاد اشتغال و کسب درآمد غیررسمی در بین روستاییان و بخصوص عشایر می‌باشد. در بین زنان عشایر شهرستان ممسنی نیز انواع صنایع دستی (قالی، جاجیم، گلیم، سرانداز) رایج می‌باشد که زنان از این محل مقداری کسب درآمد داشته و در اقتصاد خانواده نیز موثر می‌باشند. می‌توان گفت صنایع دستی تولید شده، اثرات بسزایی در اقتصاد شهرستان دارد. این طرح به بررسی اثرات اقتصادی و اجتماعی صنایع دستی رایج در بین زنان عشایری منطقه ممسنی به عنوان یکی از قطبهای ایجاد اشتغال و کسب درآمد غیررسمی می‌پردازد.
پایان نامه­ هایی که در مورد مینا صورت گرفته است عبارتند از :
۱۵-ساخت جواهرات با تزئینات مینای نقاشی انجام شده دردانشگاه هنر - اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی ۱۳۹۲٫ به پژوهش الهه ربانی فر و راهنمایی مهرنوش شفیعی و مشاوره غلامعلی فیض الهی.
در ایران هنرمندان و استادکارانی هستند که بازماندگان تعلیم ‌دیده‌ی این هنر، به صورت سینه به سینه‌اند و اگر برای حفظ و اشاعه‌ی اندوخته‌های ایشان کوششی جدی به عمل نیاید، ناگزیر این رشته از هنرهای سنتی کشورمان را، رو به زوال خواهیم دید. ناآشنایی با این هنر، پیشامدی است که هم مینا را در داخل کشور تهدید می­ کند و هم عرضه‌ی آن را در جامعه‌ی جهانی مختل خواهدکرد. بنابراین با این سوال اصلی که چگونه می‌توان از این هنر، در ساخت دیگر آثار هنری، استفاده کرد سعی شده که با تغییر کاربری تجربه‌ای در ساخت زیورآلات با این شیوه داشت. بطوری که با ترکیب مینا سازی با ساخت زیورآلات، شکلی متفاوت و کاربردی به این هنر داده و نقش محدود مینا را که فقط در ظروف تزیینی خلاصه شده است، را شاید به نقشی پویا و با صرفه در زمینه‌ی اقتصادی تبدیل کند. که این تحقیق کاربردی با بهره گرفتن از منابع کتابخانه‌ای و میدانی و بدست آوردن تجربیات عملی برای رسیدن به این هدف، تلاش کرده است.
آنچه مسلم است در پژوهش فوق، برای حفظ و حراست از این هنر، آن را در بخش جواهرات کاربردی ساخته است، تا در احیاء مینا مدد گیرد. می­توان از این هنر در ساخت دیگر آثار هنری استفاده کرد همچون گسترش در شاخه ضریح سازی و حتی در محصولات صناعی چوبی و … سعی شده که با تغییر کاربری مینا در حوزه های دیگری چون ظروف، تجربه‌ای در ساخت مینای نقاشی و یا خانه بندی با این شیوه داشت. بطوری که شاید، مینا را به نقشی پویا و با صرفه در زمینه‌ی اقتصادی تبدیل کند. وجه تمایز با پژوهش شناخت مؤلفه­ های هنری تاثیر گذار بر رونق اقتصادی آن است که عناصر تاثیر گذار دیگری را جستجو خواهیم کرد که در رونق آثار مینا موثر باشد و همچنین توجه به نوع کاربرد مینا در صنایع دستی مورد نظر خواهد بود.
۱۶-در پایان نامه دیگر با عنوان بررسی تطبیقی هنر میناکاری ایران و روسیه( عصر قاجار) به راهنمایی استاد محمد تقی آشوری و مشاور استاد احمد تندی و به تحقیق حکیمه شریعت نیا می­باشد. این پژوهش به بررسی تطبیقی هنر میناکاری که از صنایع دستی شاخص ایران در زمان قاجار بوده است، پرداخته و با بررسی تطبیقی این هنر با میناکاری روسیه سعی در فهم میزان تاثیرپذیری و تاثیر­گذاری هنری و تکنیکی این هنر میان دو کشوری داشته است که همواره در طول تاریخ در ارتباطات فرهنگی و هنری با یکدیگر بوده اند.
۱۷- در پایان نامه مطالعه زیورآلات زنان در دوره قاجارکه در دانشگاه سمنان - دانشکده هنر. ۱۳۹۲با راهنمایی سید ابوتراب احمدپناه و پژوهش دانشجو مهدیه نائیجی صورت­ گرفته است، ابتدا جایگاه جواهرات سلطنتی در دوره قاجار مطرح شده، پس از آن موقعیت زنان در این دوره مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت اطلاعات و تصاویر پراکنده مربوط به زیورآلات زنان قاجار در یک مجموعه گردآوری شده است. طبقه بندی داده ­های این تحقیق بر اساس تجریه و تحلیل بیش از ۳۰۰ تصویر بوده ­است. ضمن مطالعه و طبقه بندی نمونه­ها، بررسی زیورآلات زنان از نظر مواد تشکیل دهنده، نوع ساخت و نقش و فرم آن­ها نیز، از اهداف این تحقیق می­باشد. اطلاعات به شیوه کتابخانه­ای اسنادی و انجام مصاحبه گردآوری شده است .
مینا کاری در دوره قاجار و دیدن گنجینه موجود در بانک ملی تهران واقع در خیابان فردوسی، نشان دهنده نقش و اهمیت مینا در این دوره است و به دلیل پرداختن و تولیدات در شاخه جواهرات سلطنتی مینا، مورد توجه قرار خواهد گرفت. و با توجه به تصاویر مربوط به زیورآلات زنان قاجار که گردآوری شده‌است. مینای دربار همچون سنگهای قیمتی و پر ارزش، بر روی طلا به کار رفته است. طلا، به هنگام ذوب شدن مینا اکسید نمی‌شود، ازاینرو امکان اجرای طرحی همراه با جزئیات و با شباهت هر چه تمامتر در ساخت چهره­ها، بر روی مینا را ایجاد می‌کند در حالی که میناهای ساخته شده بر مس و نقره‌ چنین کیفیتی را ندارند. شکل‌گیری مینا نیز از ترکیب اکسیدهای فلزات و چند گونه نمک در مجاورت حرارت بالا می‌باشد که رنگ‌ها در طول زمان و بر اساس دما بوجود می‌آیند. طبقه بندی داده‌های این تحقیق که بر اساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته است در پژوهش شناخت مؤلفه­ های تاثیرگذار بررونق اقتصادی مورد توجه است و مینا در دوره حاضر به لحاظ جایگاه و اهمیت، مطالعه می­گردد، زیرا بعد از دوره قاجار برای مدتی هنر مینای نقاشی به فراموشی و کم فروغی سپرده شده است. حضور استاد شکرالله صنیع زاده و کارگاهش که در آن هنرمندان بنامی پرورش یافتند باعث شد که این هنر دوباره به روزهای پر شکوهش باز گردد و توانست نام مینا را تا احیا دوباره توسط استاد علیرضا پروازی زنده نگاه دارد. اکنون استاد پروازی با اصول و روشها و مکتب­داری زمان قاجار روحی تازه به این هنر بخشیده و دوباره مینای ایرانی بر روی طلا به درخشش ادامه داده است.
۱۸-فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظتی تزیینات میناکاری تخت خورشید (تخت طاووس) پایان نامه دانشگاه هنر، تهران ، دانشکده هنرهای کاربردی ۱۳۸۸٫ استاد راهنما: میترا اعتضادی استاد مشاور: دانشجو: ماندانا پورضرغام.
موضوع این پایان نامه «فن شناسی؛ آسیب شناسی و طرح حفاظتی تزئینات مینا کاری تخت خورشید (طاووس)» می­باشد. با توجه به آنکه تاکنون پژوهشی جامع در زمینه حفاظت از آثار مینایی و به ویژه این اثر ارزشمند صورت نگرفته بود، در این تحقیق، گام­هایی در جهت شناخت، حفظ و نگهداری از این گنجینه مینایی انجام شده است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی ساختار مینا؛ تکنیک­های به کار رفته و شناسایی آسیب های وارده بر میناهای تخت خورشید و اتخاذ روشی مناسبی در جهت حفاظت از آن بوده است. در این تحقیق چهار فرضیه مورد آزمون و بررسی قرار و گرفته و نتایج زیر حاصل شده است: دوام مینا کاری علاوه بر تکنیک اجرا با ترکیبات مینا و دمای پخت آن در ارتباط است؛ آسیب های وارده در مینای پشتیبان، زمینه را برای ایجاد آسیب در لایه مینای تزئینی فراهم می ­آورد؛ عامل اصلی ایجاد ترک و ریختگی فراوان در لایه مینای آبی فیروزه­ای بکار رفته درتزیینات مینایی تخت خورشید ناشی از ساختار درونی مینا است و قرار گرفتن ترکیب فلز و شیشه درکنار یکدیگر در ساخت مینا، باعث ایجاد دسته جدیدی از آسیب­ها شده است.
به دلیل شناخت، حفظ و نگهداری از هنر میناکاری و با هدف اصلی این پژوهش که شناسایی ساختار مینا ؛ تکنیک­های به کار رفته و شناسایی آسیب های وارده بر مینا و اتخاذ روشی مناسبی در جهت حفاظت از آن بوده است در پژوهش رونق اقتصادی و بحث پیرامون کیفیت و ماندگاری اثر هنری قابل واکاوی و توجه است. و نتایج حاصله این پژوهش بسیار مفید است زیرا که دوام مینا کاری را علاوه بر تکنیک اجرا با ترکیبات مینا و دمای پخت آن مرتبط می­سازد؛ تمرکز بر مینا و عوامل موثر در ماندگاری و تکنیک اجرا و ساخت آثار مینا، مورد استفاده در پژوهش رونق اقتصادی مینای نقاشی خواهد بود.
مقاله بررسی لباس و پوشاک دوره قاجار مبتنی بر آثار مینایی به جا مانده از این دوره در موزه آذربایجان تبریز توسط نویسندگان : مریم فیض الهی، زهرافنایی صورت گرفته است که درنشریه نگره، پاییز ، ۱۳۸۹ دوره  ۵, شماره  ۱۶; از صفحه ۵۷ تا صفحه ۷۱به چاپ رسیده است.
میناسازی یکی ازهنرهای ماندگار ایرانی است که به عنوان هویت و پیشینه فرهنگی، نسل گذشته را به آینده پیوند می­دهد. در دوره قاجار این هنر نیز همچون سایر هنرها دچار تحولات جدیدی شد به نحوی که در زمان حکومت فتحعلیشاه به پیشرفت زیادی دست یافت و تا اواخر دوره ناصرالدین شاه به صورت هنری درباری و اشرافی به کار می­رفت، اما پس از آن به فراموشی سپرده شد. آثار میناکاری یافت شده از دوره قاجاری در موزه­های داخل و خارج از کشور نمونه­های با ارزشی از این هنر می­باشند. در این میان ۱۷ قطعه مینایی که در موزه آذربایجان تبریز نگه­داری می­ شود به طور عمده شامل تصاویر زنان درباری آن روزگار است. در این پژوهش که به شیوه تاریخی _ توصیفی انجام شده و بر اساس شیوه کتابخانه­ای، کتب، اسناد و مدارک موجود، ویژگی­های هنر میناسازی در دوره قاجار مورد مطالعه قرار گرفته و سپس به بررسی تطبیقی و تحلیلی لباس و پوشاک موجود در نگاره­های قطعات میناکاری شده و مقایسه آنها با نگارگری ایرانی پرداخته شده است تا محدوده زمانی و سیر تحول پوشاک در دوره­ های مختلف قاجار ارزیابی شود.
این پژوهش به لحاظ تحولات رونق بخشی که دوره قاجار در هنر مینا ایجاد نمود و مانند سایر هنرها دچار تحولات جدیدی شد، مورد توجه می­باشد. مینا تا اواخر دوره ناصرالدین شاه به صورت هنری درباری و اشرافی به کاررفت، اما پس از آن به فراموشی گرایید.آثار میناکاری یافت شده از دوره قاجاری در موزه­های داخل و خارج از کشور نمونه­های با ارزشی از این هنر می­باشند و اوج شکوفایی این هنر در آثار این دوره تاریخی دیده می­ شود.
۵اهداف وارزش نظری پژوهش
جایگاه مینای نقاشی به لحاظ عرضه و تقاضا در بازار تهران و شناخت راهکارایی جهت رونق اقتصادی مینای نقاشی
در این تحقیق، با هدف مطالعه جایگاه مینای نقاشی به لحاظ عرضه و تقاضا در بازار تهران، مؤلفه های هنری تاثیرگذار بر رونق اقتصادی مینا، شناخت و واکاوی مسائل مربوط به رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران، ارائه راهبردها و پیشنهادات در توسعه اقتصادی صنایع دستی مینای نقاشی، به تجزیه و تحلیل عوامل می­پردازیم . مطالعه روند تحولات و پیشینه تاریخی مینای نقاشی با تاکید بر ساختار اقتصادی و اجتماعی آن و نقش و کارکرد صنایع دستی و مینای نقاشی، بررسی محدودیت­ها و مسایل اصلی توسعه اقتصادی صنایع دستی مینای نقاشی به مطالعه و شناخت مؤالفه­های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران پرداخته خواهد شد.به منظور درک اهمیت صنایع دستی در ارکان حیات اجتماعی، اقتصادی یک جامعه تنها کافی است تا نظری به مهمترین ویژگی های صنایع دستی افکند:
صنایع دستی نقش مهمی برای نیروی انسانی در امر تولید، در نظر می­گیرند، چرا که در فرایند تولید این مصنوعات، دست انسان دارای نقش اساسی است.از آن جا که در فعالیت­های مربوط به صنایع دستی نیازی به کارشناس خارجی نیست و مواد اولیه مورد استفاده معمولا از مواد ساده و در دسترس تشکیل می گردد که به آسانی و با بهای نسبتا ارزان قابل تامین است.
صنایع دستی در مناطق روستایی یکی از عوامل رشد اقتصادی است. به دلیل دارا بودن پتانسیل ایجاد فرصت­های شغلی وکسب درآمد، ضمن پر کردن اوقات فراغت و بیکاری مانع از مهاجرت­های گسترده فصلی یا دائمی روستاییان، که یکی از آسیب­های اجتماعی حال حاضر است می­گردد.
فعالیت­های صنایع دستی به دلیل برخورداری از ویژگی­های تکنیکی ساده و بهره­ گیری ازابزارها و وسایل تکنولوژیکی آسان، به گونه ­ای است که امکان پرداختن به آنها در جوامع شهری و روستایی و عشایری و به صورت کارگاهی، خانگی و یا حتی دوره گردی و سیار وجود دارد. صنایع دستی به دلیل برخورداری از بار فرهنگی و دارا بودن جنبه­ های هنری می ­تواند عامل ترویج عناصر فرهنگی در نقاط مختلف کشور و حتی فراسوی مرزها باشد.
۱-۶ روش و منطق اجرایی پژوهش
اگرچه تحقیقات علمی به دلیل گستردگی و تنوع موضوعی، قابل تقسیم ­بندی به­ طور خاص نیستند اما می­توان آنها را از نظر چیستی، هدف و ماهیت یا روشی که در تحقیق مدنظر می­باشد دسته­بندی کرد. چیستی یک تحقیق از طریق متغیر مورد بررسی شناسایی می­ شود. مفهوم، تجریدی از رویدادهای قابل مشاهده است که معرف شباهت­ها یا جنبه­ های مشترک میان آنها است. مفاهیم واژه ­هایی انتزاعی هستند، که برای توضیح دادن و یا معنا دادن به تجربیاتمان از آنها استفاده می­کنیم. این مفاهیم پیچیده که در سطح بالایی از تجرید (انتزاع) قرار دارند سازه نامیده می­شوند. سازه­ها غالبا از نظریه ­ها مشتق می­گردند. مشاهده قابلیت یک سازه تنها با ایجاد شرایط خاص و با کمک متغیرها امکان­ پذیر می­گردد. متغیر عبارت است از ویژگی واحد مورد مشاهده. متغیر، کمیتی است که می ­تواند از واحدی به واحد دیگر و یا از یک شرایط به درآمده به شرایط دیگر مقادیر مختلفی را اختیار کند به عبارت دیگر متغیر نمادی است که اعداد با ارزش­ها به آن منجر می­ شود به طور کلی متغیرها را از نوع ماهیت مقادیری (حالت­هایی) که می­پذیرد می­توان به دو دسته تقسیم کرد ۱٫ کیفی ۲٫ کمی.
متغیرهای کیفی را متغیرهای مقوله­ای نیز می­نامند که شامل حالت­های گوناگون یک ویژگی مانند مذهب، شغل و غیره است اما متغیرهای کمی متغیرهایی هستند که برای اندازه ­گیری آنها می­توان اعداد را به وضعیت آزمودنی و برطبق قاعده­ای معین منتسب کرد (سرمد و بازرگان، ۱۳۹۱). متغیر در این پژوهش اقتصاد می­باشد. از این رو این تحقیق به لحاظ چیستی کمی است. چرا که در رویکردهای کمی محقق تصمیم می­گیرد درباره چه چیزی مطالعه کند. پرسش­های مشخص و کاملا تعریف شده­ای را طرح می­ کند، اطلاعات کمی را از نمونه تحقیق جمع­آوری می­ کند، با روش­های آماری به تجزیه و تحلیل این اطلاعات می ­پردازد. تحقیق خود را به صورت کاملا عینی و به اصطلاح غیرسوگیرانه اجرا می­ کند. به­ طور کلی پژوهش­های کمی دارای سه ویژگی اصلی می­باشند.
۱- تأکید بر اعداد در جمع­آوری و تحلیل اطلاعات ۲- تأکید بر جمع­آوری نمره­ها برای اندازه ­گیری ویژگی­های جزئی و مشخص افراد، سازمان­ها و … ۳- تأکید بر مقایسه گروه­ ها و رابطه متغیرها و عوامل در مطالعات تجربی، همبستگی و پیمایشی (هوشیار و افتخاری­راد، ۱۳۹۱). به این ترتیب همانگونه که اشاره شد، از آنجایی که این پژوهش حائز ویژگی­های فوق می­باشد، به لحاظ چیستی، پژوهش کمی به حساب می ­آید. «اما از لحاظ هدف تحقیقات علمی به سه دسته تقسیم می­ شود: بنیادی، کاربردی، تحقیق و توسعه. این پژوهش به لحاظ هدف در پاسخ دادن به جایگاه فعلی مینای نقاشی در مقایسه با دیگر محصولات فلزی صنایع دستی از نظر فروش و عرضه در بازار تهران، بنیادی می­باشد. چرا که هدف اساسی در این نوع تحقیقات آزمون نظریه ­ها، تبیین روابط بین پدیده ­ها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است. تحقیقات بنیادی نظریه ­ها را بررسی کرده، آنها را تأیید، تعدیل یا رد می­ کند. با تبیین روابط میان پدیده ­ها، تحقیق بنیادی به کشف قوانین و اصول علمی می ­پردازد. با این اهداف، تحقیقات بنیادی درصدد توسعه مجموعه دانسته ­های موجود درباره اصول و قوانین علمی است. این نوع تحقیقات نتیجه­گرا می­باشد» (سرمد و بازرگان، ۱۳۹۱، ۷۹). در نهایت، پژوهش­های بنیادی هستند که مرزهای دانش بشری را گسترش داده و قوانین علمی را کشف می­نماید. بر همین اساس و با توجه به تعاریف ارائه شده این پژوهش به لحاظ هدف این تحقیق که از چگونگی ارتباط بین محصول صنایع دستی مینای نقاشی و اقتصاد هنراست، بنیادی تشخیص داده می­ شود چرا که تحقیقات بنیادی همانطور که گفته شد به تبیین روابط میان پدیده ­ها می ­پردازد. اما از لحاظ ماهیت پژوهش به دلیل اینکه یک متغیر و سه جامعه آماری تعریف شده داریم و قرار است تأثیر مؤلفه­ های هنری را براقتصاد مینای نقاشی، را مورد بررسی قرار دهیم. بدین جهت این پژوهش از لحاظ ماهیتی پژوهش از نوع همبستگی می­باشد. در روش همبستگی چند جامعه با یک متغیر و با یک جامعه با متغیرهای گوناگون مورد بررسی قرار می­گیرد. بنابراین در این تحقیق متغیر اصلی دلایل رونق اقتصادی است که در سه جامعه آماری تولیدکنندگان فروشندگان و مصرف کنندگان مینای نقاشی در خیابان ویلای تهران مورد مطالعه قرار می­گیرد که بعد از آن به روش توصیفی (تحلیل محتوا) داده ­های به دست آمده تحلیل می­شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...