از جامعه آماری آن دسته از شرکت هایی که در گروه فلزات اساسی واز سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۲ در بورس فعال بوده و به علت گستردگی حجم جامعه آماری و وجود ناهمگونی ها میان اعضای جامعه، شرایط زیر برای انتخاب نمونه آماری قرار داده شده و از این رو نمونه آماری به روش حذف سیستماتیک انتخاب شده که تعداد ۲۹ شرکت در صنعت فلزات اساسی بوده اند که تعداد ۲۶ شرکت با توجه به محدودیت های ذیل انتخاب شده اند:
پایان نامه
۱- در گروه فلزات اساسی باشند.
۲- سال مالی منتهی به پایان اسفند هر سال باشد.
۳- شرکت ها در طول این مدت نباید سال مالی خود را تغییر داده باشند.
۴- جزء شرکت هایی باشند که بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دهند.
۵- اطلاعات آن ها در دسترس باشد.
۳-۴- روش ها و ابزارهای جمع آوری اطلاعات
یکی از ضروریات هر مطالعه و پژوهش اطلاعات مربوط و قابل اتکاء، سرعت و سهولت دسترسی به آن می باشد. مباحث تئوریک پژوهش از مسیر مطالعه منابع، نشریات، منابع داخلی و خارجی موجود در کتاب ها و استفاده از اینترنت جمع آوری شده است. جمع آوری اطلاعات با بهره گرفتن از اطلاعات مالی شرکتها با بهره گرفتن از نرم افزار ره آورد نوین و برخی از اطلاعات از سامانه پایگاه سری های زمانی اقتصادی ایرانی گردآوری شده است.
۳-۵- متغیرهای پژوهش و شیوه اندازه گیری پژوهش
برای بررسی ارتباط بین ریسک عملیاتی با بازده شرکت، نسبت دارائی های نقد و نوسان پذیری و قیمت ها از مدل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است و به شرح ذیل می باشد:
۳-۵-۱- ریسک عملیاتی
یکی از متغیرها در این پژوهش ریسک عملیاتی می باشد که در این پژوهش برای ارزیابی ریسک عملیاتی از مدل زیر برای شدت های ورود استفاده می کنیم:

جایگاه  شدت ریسک عملیاتی برای شرکت i در صنعت j در طول ماه t در این مدل است  اش ثابت در صنعت است  شاخص متغیرهای مشخص شرکت است،  شاخص متغیرهای اقتصادی کلان است و  یک متغیر ساختگی برای ما است. ما متغیر ساختگی را به این دلیل بر می گیریم که زمان یا روز راه اندازی این رویداد نامعلوم است و مجموعه داده های ما زمان رویداد را در اول هر سال و در زمانی که این رویداد اتفاق می افتد فهرست بندی می کند.(basd refrencd)
۳-۵-۲- نسبت های نقدینگی:
نقدینگی معیاری از سرعت تبدیل شدن داراییهای یک شرکت به پول نقد است. سرمایه گذارها با بررسی نسبتهای نقدینگی یک شرکت میتوانند بفهمند شرکت مورد نظر چه میزان در جذب پول نقد برای خرید داراییهای جدید یا در پرداخت بدهیهای خود در حالتهای اضطراری یا عادی توانایی دارد. برخی از مهمترین نسبتهای نقدینگی به شرح زیر میباشند :
۳-۵-۲-۱- نسبت جاری:
عبارت است ازحاصل تقسیم داراییهای جاری به بدهیهای جاری. این نسبت نشان دهندهی توانایی بازپرداخت بدهیهای جاری ازمحل داراییهای جــاری موسسه است.
۳-۵-۲-۲- نسبت سریع ( آنی ):
نسبت سریع ازتقسیم نقدترین اقلام دارایی جاری (وجوه نقد، موجودی بانک و اسنــاد دریافتنی)‌ به بدهیهای جــاری بدست میآید. موجودی کالا به دلیل اینکه برای نقد شدن به مدت زمان طولانیتری نیاز دارد، دراین محاسبه لحاظ نمیشود. پیش پرداختها نیز به دلیل اینکه اصولاً ‌به وجه نقد تبدیل نمیشوند، دراین محاسبه جزء داراییهای جاری محسوب نمیشوند. بدیهی است که رقم بیش ازیک برای این نسبت نشاندهندهی توانایی شــرکت دربازپــرداخت بدهیهای جاری است. (وب سایت مدیریت فن آوری بورس)
۳-۶- تعریف متغییرهای عملیاتی
۳-۶-۱- متغییروابسته تحقیق
ریسک عملیاتی که شاخصه آن دراین مطالعه ریسک ورشکستگی می باشد وازمدل زیمسکی (۱۹۸۴) به شرح ذیل استفاده شده است .
Z=-4.5x1+5.7x2-4.3
X1=سودخالص /کل دارائی ها
=x2کل بدهیها /کل دارائی ها
=x3دارائی جاری /بدهی جاری
Z=ریسک ورشکستگی
اگر ۰٫۵>z شرکت دارای ریسک عملیاتی واگر۰٫۵<z شرکت دارای ریسک عملیاتی پایین می باشد .
۳-۶-۲- متغییرهای مستقل تحقیق
۳-۶-۲-۱- نوسان پذیری قیمت سهام :
برای سنجش نوسان پذیری قیمت سهام مطابق پژوهش وهمکاران (۲۰۱۱) ازلگاریتم بیشترین قیمت معامله شده سهم درهرروز تقسیم برکمترین قیمت معامله شده سهم درهرروزاستفاده می شود
(کمترین قیمت /بیشترین قیمت) =نوسان پذیری قیمت سهام
۳-۷- متغیرهای کمکی (MVM)
لگاریتم طبیعی قیمت سهام :جهت محاسبه این متغیرازروش شافرو(۲۰۱۴) طبق رابطه زیراستفاده شده است.
(میانگین قیمت سهام درطول سال ) MVM=Log
-نسبت ارزش دفتری به ارزش بازارحقوق صاحبان سهام (BM)
جهت محاسبه این متغییرازرابطه زیراستفاده شده است .
BVE/MVE=BM
BVE=ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام
MVE=ارزش بازارحقوق صاحبان سهام
درصد بازده سرمایه گذاری (ROE)
EBIT/EQ=ROE
EBIT=سودوزیان پس ازکسرمالیات
EQ=حقوق صاحبان سهام

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...