با توجه به مقدار آمار t که اهمیت نسبی حضور هر متغیر مستقل در مدل را نشان می دهد و با توجه به سطح معناداری کمتر از ۵ درصد برای کلیه متغیرهای مستقل می توان پی برد که اثر همه متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته پژوهش معنادار است. همچنین با توجه به معادله رگرسیون می توان بیان کرد:
پایان نامه - مقاله - پروژه
یعنی با افزایش یک نمره در رازداری و بیطرفی حسابداران، میانگین نمره سبکهای نوین رهبری به اندازه ۱۳/۰ افزایش می یابد.
با افزایش یک نمره در مسئولیت­ پذیری اجتماعی حسابداران، میانگین نمره سبکهای نوین رهبری به اندازه ۱/۰ افزایش می یابد.
با افزایش یک نمره در الزامات قانونی حسابداران، میانگین نمره سبکهای نوین رهبری به اندازه ۴۱/۰ افزایش می یابد.
با افزایش یک نمره در ارزش­های فردی حسابداران، میانگین نمره سبکهای نوین رهبری به اندازه ۲۵/۰ افزایش می یابد.
۴-۴ برآورد و آزمون مدل‌های اندازه گیری
وجود اجزای متعدد در مدل تدوین شده، پژوهشگران را به این سمت سوق داده است که قبل از آنکه مدل تدوین شده در همان گام اول مورد برآورد و آزمون قرار گیرد، در ابتدا مدل‌های اندازه گیری برآورد و آزمون شوند. می‌توان گفت بررسی روابط ساختاری بین متغیرهای پنهان، هنگامی منطقی‌تر و با معناتر تفسیر می‌شود که اندازه گیری سازه های پنهان با توجه به معیارهای علمی قابل قبول باشند. وجود شاخص‌های برازش کلی ضعیف برای هر یک از مدل‌های اندازه گیری به معنای آن است که ورود آن مدل اندازه گیری به مدل معادله ساختاری می‌تواند پژوهشگر را در تحلیل روابط ساختاری بین متغیرهای پنهان با اشتباه مواجه سازد (قاسمی،۱۳۸۹).
محقق با توجه به تلاشی که در تدوین مدل نظری خود و گردآوری داده‌ها به انجام رسانده است، این انتظار را دارد که برازش داده‌ها به مدل در پژوهش او بر اساس معیارهای علمی قابل قبول باشد (قاسمی، ۱۳۸۹). یک مدل اندازه گیری جزئی از مدل معادله ساختاری است که نحوه سنجش یک متغیر پنهان را با بهره گرفتن از دو یا تعداد بیشتری متغیر مشاهده شده تعریف می‌کند. همچنین می‌توان گفت که در مدل اندازه گیری مشخص می‌شود که مجموعه متغیرهای مشاهده شده برای یک متغیر پنهان تا چه حد تحت تأثیر متغیر پنهان مورد نظر و تا چه حد تحت تأثیر متغیر خطا (همه عوامل تأثیرگذار غیر از متغیر پنهان مورد نظر) هستند. وزن هر یک از معرف‌ها در تعریف متغیر پنهان پس از ورود داده‌ها و برآورد پارامترها مشخص خواهد شد. در مجموع هر چه واریانس مشترک یک متغیر پنهان با یک متغیر مشاهده شده بیشتر باشد وزن آن متغیر مشاهده شده در تعریف متغیر پنهان بیشتر خواهد شد. به این ترتیب می‌توان گفت به ازای هر متغیر دارای یک مدل اندازه گیری هستیم (قاسمی، ۱۳۸۹). با توجه به مدل مورد نظر، پژوهش حاضر دارای چهار مدل اندازه گیری می‌باشد.
۴-۴-۱ سنجش مدل اندازه گیری ارزشهای فردی
در پژوهش حاضر متغیر ارزشهای فردی با ۴ سؤال در مقیاس لیکرت ۵ گزینه ای (۱: خیلی کم تا ۵: خیلی زیاد) طراحی شد. نتایج تحلیل عاملی انجام شده برای تعیین صحت مدل سنجش در جدول زیر مشاهده می‌شود.
جدول ۴-۱۲: شاخص‌های برازش مدل اندازه گیری ارزشهای فردی

 

شاخص برازش
NC RMSEA NFI NNFI GFI RMR
۲۲/۲ ۰۵۹/۰ ۹۰/۰ ۹۰/۰ ۹۰/۰ ۰۳۲/۰
             

جدول فوق شاخص‌های برازندگی مدل اندازه گیری متغیر را نشان می‌دهد. بر اساس جدول آشکار می‌شود که مدل اندازه گیری متغیر، مدل مناسبی است زیرا مقدار کای دو به هنجار در بازه‌ی مطلوب بین یک تا پنج قرار دارد. مقدار RMSEA زیر ۱/۰ و RMR زیر ۰۵/۰ بوده و مقادیر سایر شاخص‌ها بالاتر از ۹۰/۰ می‌باشد که همگی مقدار مطلوبی هستند.
شکل۴-۱: نتایج تحلیل عاملی تأییدی عامل ارزشهای فردی در حالت استاندارد
در شکل فوق نتایج مربوط به تحلیل عاملی تأییدی چهار شاخص مربوط به عامل در حالت استاندارد ارائه شده است که به منظور مقایسه‌ی بین متغیرهای مشاهده گر می‌باشد. در این شکل به دلیل این که واحدهای اندازه گیری متغیرها یکسان است امکان مقایسه بین متغیرهای مشاهده گر به یک متغیر پنهان فراهم می‌شود.
.
شکل۴-۲ : نتایج تحلیل عاملی تأییدی ارزشهای فردی در حالت معنا داری
شکل فوق، معناداری تک تک پارامترها و ضرایب خطای مدل را مورد بررسی قرار می‌دهد. برای این که پارامتری معنادار شود عدد معناداری یا مقدار t باید از عدد ۹۶/۱- کوچک‌تر و از عدد ۹۶/۱ بزرگ‌تر باشد. در مدل فوق همان طور که ملاحظه می‌شود تمام پارامترهای مربوط به ارتباط متغیرها از ۹۶/۱ بزرگ‌تر بوده و بنابراین معنادار است.
۴-۴-۲ سنجش مدل اندازه گیری الزامات قانونی
در پژوهش حاضر متغیر الزامات قانونی با ۳ سؤال در مقیاس لیکرت ۵ گزینه ای (۱: خیلی کم تا ۵: خیلی زیاد) طراحی شد. نتایج تحلیل عاملی انجام شده برای تعیین صحت مدل سنجش در ادامه مشاهده می‌شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...