با توجه به جدول (۴-۱۲) مقدار ضریب همبستگی مشاهده شده در سطح ۰۵/۰ ≤ P معنی دار بوده، فرضیه آماری Hرد و فرضیه مقابل یا Hتایید می گردد. بنابراین با ۹۵ درصد اطمینان می توان گفت که، رضایت مندی سهامداران فعلی با جذب سرمایه افراد حقیقی در بورس منطقه ای استان قم رابطه معنی دار دارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۲-۸) فرضیه هشتم: شفافیت بورس با جذب سرمایه افراد حقیقی در بورس منطقه ای استان قم رابطه معنی دار دارد.
برای آزمون فرضیه فوق از پاسخ های نمونه آماری به همه مولفه های سوالات اصلی اول و نهم پرسشنامه استفاده گردید. نمرات داده شده به پاسخ های خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد، در کدگذاری داده ها به ترتیب ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ با توجه به طیف لیکرت می باشد. برای آزمون این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید تا مشخص شود از نظر سهامداران بورس اوراق بهادار، شفافیت بورس با جذب سرمایه افراد حقیقی در بورس منطقه ای استان قم رابطه معنی دار دارد یا خیر. برای انجام آزمون ضریب همبستگی پیرسون فرضیه های آماری را به صورت زیر بیان می شود:

برای توضیح فرضیه های آماری، فرضیه H1 به این صورت بیان می شود که میانگین نمره پاسخ های مربوط به جذب سرمایه افراد با میانگین نمره شفافیت بورس دارای رابطه معنی دار می باشند، و فرضیه H0 نیز به این صورت که دو میانگین دارای همبستگی نمی باشند، بیان شده است.
جدول(۴-۱۳) آزمون ضریب همبستگی مربوط به فرضیه هشتم پژوهش

 

 

متغیرها

 

N

 

میانگین

 

انحراف معیار

 

ضریب همبستگی

 

P

 

 

 

جذب سرمایه افراد حقیقی

 

۳۸۵

 

۳۹۴/۳

 

۶۱۴/۰

 

۴۶۵/۰

 

۰۰۴/۰

 

 

 

شفافیت بورس اوراق بهادار

 

۳۸۵

 

۷۴۱/۲

 

۷۵۹/۰

 

۱

 

 

 

 

 

با توجه به جدول (۴-۱۳) مقدار ضریب همبستگی مشاهده شده در سطح ۰۵/۰ ≤ P معنی دار بوده، فرضیه آماری Hرد و فرضیه مقابل یا Hتایید می گردد. بنابراین با ۹۵ درصد اطمینان می توان گفت که، شفافیت بورس با جذب سرمایه افراد حقیقی در بورس منطقه ای استان قم رابطه معنی دار دارد.
۴-۳) یافته های جانبی پژوهش
۴-۳-۱) بررسی نظرات پاسخ دهندگان با توجه به جنسیت
از آزمون t مستقل به منظور بررسی معنی دار بودن تفاوت میانگین نمره نظرات پاسخ دهندگان بر اساس جنسیت در خصوص عوامل و متغیرهای مورد مطالعه (جذب سرمایه افراد حقیقی، امنیت سرمایه گذاری، فرهنگ سهامداری، گروه های مرجع، موقعیت مکانی بورس، سرمایه گذاری های غیر بورسی، ریسک سیاسی و اقتصادی، رضایت مندی سهامداران فعلی و شفافیت بورس) استفاده شده است. از آزمون t مستقل زمانی که دو گروه مستقل از همدیگر وجود داشته باشد استفاده می گردد. توسط نرم افزارSPSS همسانی واریانس ها (از طریق آزمون لوین) بررسی شده است. در آزمون t مستقل فرضیه های آماری به شکل زیر تعریف می شوند:

فرض Hبه این صورت بیان می شود که تفاوت معنی داری بین میانگین نمره نظرات پاسخ دهندگان زن و مرد وجود ندارد و فرض H1 بدین صورت است که بین میانگین نمره نظرات پاسخ دهندگان زن و مرد تفاوت معنی داری وجود دارد. بر طبق یافته های جدول (۴-۱۴) t مستقل مشاهده شده در سطح ۰۵/۰ ≤ P در مورد جذب سرمایه افراد حقیقی، امنیت سرمایه گذاری، فرهنگ سهامداری، سرمایه گذاری های غیر بورسی، ریسک سیاسی و اقتصادی و رضایت مندی سهامداران فعلی تفاوت بین دو گروه مرد و زن معنی دار نبوده و بین نظرات پاسخ دهندگان زن و مرد تفاوتی وجود ندارد یعنی فرضیه آماری Hتایید و فرضیه مقابل یا Hرد می شود و در بقیه عوامل یعنی گروه های مرجع، موقعیت مکانی بورس و شفافیت بورس تفاوت معنی داری وجود دارد. البته با توجه به میانگین نمرات سهامداران زن در مورد عوامل گروه مرجع (۸۴۷/۳) و شفافیت بورس (۸۸۶/۲) بیش از میانگین نمرات سهامداران مرد می توان بیان کرد از نظر زنان این دو عامل بیشتر ارزیابی شده اند یا به عبارتی مهمتر می باشند. اما در خصوص موقعیت مکانی بورس میانگین نمرات سهامداران مرد (۲۳۱/۴) بیش از میانگین نمرات سهامداران زن می باشد.
جدول (۴-۱۴) آزمون t مستقل برای بررسی نظرات پاسخ دهندگان بر حسب جنسیت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...