سرعت چرخشی کاهیده ()

 

 

 

 

 

کار محوری انجام شده روی سیال گاز

 

 

 

 

 

ضریب بی‌مرکزی

 

 

 

 

 

بعد مکان

 

 

 

 

 

جزئی از طول خط لوله اصلی، لوپ شده با یک خط لوله موازی

 

 

 

Z

 

ضریب تراکم‌پذیری

 

 

 

فصل اول: اهمیت گاز طبیعی؛ خطوط لوله انتقال گاز و شبیه سازی
مقدمه
گاز طبیعی به عنوان سوخت شهری و صنعتی و ماده خام در کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. از موارد استفاده گاز طبیعی به عنوان سوخت شهری می‌توان به گرمایش خانگی، آبگرمکن‌ها، اجاق گازها اشاره کرد. به عنوان یک سوخت صنعتی در کارخانجات سیمان، آجر سفال، شیشه‌سازی، دیگهای بخار صنعتی و کارخانجات صنایع غذایی استفاده می‌شود. همچنین به عنوان ماده خام صنایع پتروشیمی ‌برای تولید هیدروژن و آمونیاک استفاده می‌شود.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
از دیدگاه زیست محیطی، گاز طبیعی یک سوخت پاک تلقی می‌شود زیرا در مقایسه با سایر سوخت‌های فسیلی دارای امتیازات زیست محیطی مهمی ‌است. دلیل برتری گاز طبیعی نسبت به نفت خام یا ذغال‌سنگ این است که آلودگی‌های دی‌اکسید‌گوگرد، دی‌اکسید ‌نیتروژن و دی‌اکسید‌‌کربن آن، بسیار کم است. این موضوع به کاهش مشکلات ناشی از باران‌های اسیدی، تخریب لایه ازن یا مشکلات ناشی از گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند[۱]. پر‌اهمیت‌ترین راه انتقال گاز طبیعی از مبادی تولید تا نقاط مصرف، خطوط لوله انتقال گاز می‌باشد. شبیه‌سازی جریان گاز درون خط لوله برای بررسی وضعیت و کارآیی خطوط لوله در شرایط مختلف کاربرد دارد.
در این فصل ضمن اشاره به جایگاه ایران در منابع گازی جهان، مفاهیم اساسی گاز طبیعی، شامل رفتار فازی، ترکیب گاز طبیعی، سیستم خطوط لوله و تجهیزات مورد استفاده در خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار مورد بحث قرار گرفته است. همچنین اهمیت و کاربردهای شبیه‌سازی جریان گاز درون خطوط لوله بیان شده‌است.
جایگاه ایران در منابع گازی جهان
ذخایر گاز نیز مانند ذخایر نفت به سه دسته ذخایر تثبیت شده، ذخایر احتمالی و ذخایر ممکن تقسیم می‌شوند. طبق جدول (۱-۱) براساس جدیدترین گزارش‌ها تا پایان سال ۲۰۱۰، میزان ذخایر گاز جهان در حدود ۱/۱۸۷ تریلیون متر‌مکعب برآورد شده است که کشور روسیه با ۸/۴۴ تریلیون متر‌مکعب و با سهم ۹/۲۳ درصد دارای بیشترین منابع گازی جهان و پس از آن، ایران با ۶/۲۹ تریلیون متر‌مکعب و با سهم ۸/۱۵ درصد، دومین منبع گازی جهان و کشور قطر با ۳/۲۵ تریلیون مترمکعب و با سهم ۵/۱۳ درصد از کل ذخایر جهان، سومین منبع گازی جهان می‌باشند[۲].
جدول۱-۱ ذخایر تثبیت‌شده گاز طبیعی در جهان[۲]

 

 

ذخایر تثبیت‌شده

 

انتهای سال ۱۹۹۰

 

انتهای سال ۲۰۰۰

 

انتهای سال ۲۰۰۹

 

انتهای سال ۲۰۱۰

 

 

 

تریلیون مترمکعب

 

تریلیون مترمکعب

 

تریلیون مترمکعب

 

تریلیون مترمکعب

 

سهم از کل جهان

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...