پایین

 

۳

 

۳

 

۴۰

 

۴۰

 

۸۰

 

 

 

به منظور افزایش درجه اعتبار تحقیق نمونه عابران در دو نوبت صبح از ساعت۸ تا۱۰و بعداز ظهر از ساعت ۴ تا ۶انتخاب شدند.
۴-۷-روش جمع آوری اطلاعات
اطلاعات با بهره گرفتن از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. عابرین پیاده شامل زنان ومردانی بودند که درزمان جمع آوری اطلاعات تحقیق(۰۳/۰۹/۱۳۹۳ تا ۰۶/۰۹/۱۳۹۳) در معابر اصلی وفرعی مناطق مختلف بالا، متوسط وپایین شهرمشهد(طبق جدول۴-۲) درحال تردد بودند. عابرین پیاده در ساعات ۸تا ۱۰ صبح و ۴ تا ۶ عصر در هنگام عبور از خیابان، توسط پرسشگر مورد مصاحبه حضوری قرار گرفتند. تعداد پرسشنامه ها بطور مساوی درساعات مزبور توزیع شد. پاسخگویان شامل گروه سنی۱۵ سال به بالابودند. گزینش پاسخگویان پس از توضیح اهداف تحقیق وبا تمایل آنان به پاسخگویی همراه بود. تعداد اندکی از افراد کسانی بودند که به دلیل عجله حاضر به پاسخگویی یا تکمیل پرسشنامه نشدند. پرسشنامه های ناقص کنار گذاشته شد.
۴-۸-تعریف عملیاتی متغیرها و شیوهی سنجش آنها
۴-۸-۱- متغیر وابسته(ناهنجاری ترافیکی عابرین پیاده)
تعریف مفهومی: اگر رفتار عابرین پیاده با هنجارها، ارزش‌ها و مقررات ترافیکی مخصوص عابرین پیاده در جامعه مثل خطکشی وتابلومحل عبورعابرپیاده،چراغ عابرپیاده،پل هوایی ، زیرگذرعابرپیاده و ….در تعارض و تضاد باشد، در این صورت رفتار ترافیکی، رفتار نابهنجار خواهد بود، زیرا که بین خواسته‌ها، نیازها و آرمان اجتماعی سیستم موجود و عابرین پیاده هماهنگی دیده نمی‌شود .
تعریفعملی:رفتارناهنجار ترافیکی عابرین پیاده به دو روش سنجیده شده است.یک روش مشاهده و ثبت رفتار ترافیکی عابرین پیاده توسط پرسشگران در لحظه عبور از خیابان به صورت بهنجار و نابهنجار .دیگری از ترکیب بعد نگرش و سابقه رفتاری عابرین پیاده تشکیل شده است.نگرش نسبت به قوانین ترافیکی( با ۵ گویه) و سابقه رفتاری در زمینه رعایت قوانین ترافیکی ( با ۴ گویه) توسط پرسشگران ثبت شد.بنابراین در مجموع شاخص ناهنجاری ترافیکی عابرین پیاده شامل ۹ گویه است که از طیف پنج قسمتی تشکیل شده است. کمترین نمره ۹ و بالاترین نمره ۴۵ است. برای مقایسه بهتر متغیرها، تمامی شاخص ها در این تحقیق با بهره گرفتن از نمرات عاملی آنها استاندارد شده است. به طوری که درجات نمرات کل تمامی شاخصها بین ۰ تا ۱۰۰ یکسان شده است. که هرچه نمره عاملی[۴۱] به ۱۰۰ نزدیک باشد نشان از آن دارد که فرد درصد بالایی از آن ویژگی را داراست و برعکس هر چه به صفر نزدیک باشد این مقدار پایینتر میشود.
پایان نامه
فرمول نمرات عاملی به شرح زیر است:  .
بنابراین با توجه به فرمول نمرات عاملی، نمره کلی ناهنجاری ترافیکی عابرین پیاده و همچنین ابعاد آن محاسبه شده است.
جدول ۴-۳- عملیسازی شاخص ناهنجاری ترافیکی عابرین پیاده و گویه های مربوط به آن

 

 

ابعاد سه گانه

 

گویه ها

 

دامنه پاسخ ها

 

 

 

ناهنجاری ترافیکی عابرین پیاده

 

نگرش نسبت قوانین ترافیکی عابرین پیاده

 

ضرورتی نداردهنگام عبور از تقاطع ها، به چراغ راهنمای عابرپیاده توجه شود.

 

۵- ۱

 

 

 

 

 

    1. به نظر من گاهی اوقات برای عبور از عرض خیابان به جای استفاده از پل هوایی و زیرگذر از موانع نصب شده در وسط خیابان هم می توان عبور کرد.

 

 

 

۵- ۱

 

 

 

 

 

    1. به نظر من عبور ازگذرگاه‌های پیاده، پل‌های هوایی و گذرگاه‌های زیرزمینی همیشه ضرورت ندارد.

 

 

 

۵- ۱

 

 

 

 

 

    1. در محل هایی که پیاده رو شلوغ است ، تردد از سواره رو خیابان مانعی ندارد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...