۳) به علت اینکه مجلات دارای تیراژ زیادتری هستند بیشتر میتوانند خواننده و در نتیجه مشتری برای کالاهای مورد آگهی پیدا نمایند.
پایان نامه - مقاله
۴) انتشار آگهیهایی که جنبه عمومی دارد و برای تمام کشور و حتی کشورهای خارج منتشر میشود و در مجلات مؤثرتر و سودمندتر میباشند.
۵) مجلات دارای مطالب متنوعی هستند که ممکن است مورد توجه همه مردم و تمام طبقات قرار گیرد.
معایب آگهی در مجلات
بزرگترین عیب مجله در عدم انعطاف آن از نظر قبول آگهی است. به عبارت دیگر در مجله محدودیت زمان عامل بسیار مهمی میباشد بیشتر آگهیهای سیاه و سفید و همچنین آگهیهای رنگی باید تا قبل از موعد معین که مجله زیر چاپ میرود به دفتر نشریه واگذار شده باشند.
گرچه در اثر پیشرفت تکنولوژی تا اندازهای این عیب برطرف گردیده است، معالوصف انعطافپذیری لازمی را که روزنامهها در این قسمت دارد، متأسفانه مجله فاقد آن است. همچنین عامل دیگر زمان در مجله مدت طول انتشار، هفتگی، ماهانه و … است. مؤسسهای که تبلیغ خود را به مجلهای واگذار مینماید بایستی تا زمان انتشار آینده جهت تکرار آگهی صبر کند و چه بسا که در این فاصله مصرفکننده احتمالی ممکن است در تحت تأثیر مستقیم و مداوم آگهی قرار نگیرد. براساس خواص حتی انتشار مجله، امکان تغییر آگهی و متن پیام در آخرین انعطاف غیرممکن است.
تلویزیون
تلویزیون و رادیو برخلاف روزنامه و مجلات که از نظر محل آگهی و نشر مورد توجه بودند، از نظر زمان مورد نظر میباشد. در حقیقت «زمان و وقت» به عوض «مکان و محل آگهی» خریداری میگردد.
مزایای آگهی در تلویزیون
۱) تلویزیون تمام عوامل مؤثر در فروش مستقیم، نظیر منظره، صدا، حرکت و نمایش کالا را یک جا با یکدیگر ترکیب و عرضه مینماید.
۲) تبلیغات تلویزیونی باعث جلب توجه به کالا میشود و مصرفکننده را از راه عرضه و ارائه مشخصات و مزایای کالا به خرید کالا ترغیب و تحریک مینماید.
۳) در وسایل ارتباط جمعی ثابت و ساکن، خوانندگان بایستی برای دریافت پیام عمل خواندن را انجام بدهند ولیکن در وسایل ارتباط جمعی متحرک مردم در حال تماشا هستند و لزومی به جلب توجه و علاقه آنان برای تماشا نیست.
۴) در تبلیغات تلویزیونی تمام بودجه تبلیغات میتواند جهت بالا بردن محصول، هزینه شود و لازم نیست که هزینه دیگری جهت تبلیغ متن آگهی به عمل آید.
۵) موقعیت تبلیغ تلویزیونی بستگی تامی به پرستیژ دارد و اکثر مؤسسات که از تلویزیون جهت نشر پیام آگهی تبلیغ استفاده به عمل میآورند و لذا تماشاچی با دقت بیشتری به آنها ممکن است توجه بنماید.
معایب تلویزیون
۱) هزینه گزاف
۲) عدم انتخاب
۳) کنترل در دست پخشکننده است.
رادیو
میتوان تبلیغات رادیویی را براساس ایستگاههای فرستنده طبقهبندی نمود. این طبقهبندی به علت آنکه در مواقع خرید، زمان لازم، جهت تبلیغ باید از نوع فرستنده آگاهی داشت کمال اهمیت را دارد. زیرا هر کدام از فرستنده ها با مشخصات مختلف در محلهای مخصوصی به عملیات مشغول هستند. اصولاً ایستگاههای فرستنده رادیویی را به موج برد کوتاه و برد بلند طبقهبندی میکنند. مزیت این نوع تبلیغ، خاصیت انعطافپذیری آن است، مؤسسه تبلیغکننده میتواند هر زمان که مایل باشد از رادیویی هر بازار وقت مؤثر را جهت پخش آگهی خریداری نماید.
مزایای آگهی در رادیو
۱) فوریت
۲) کم خرج بودن
۳) قابلیت انعطاف
۴) انتخابشوندگان
۵) تحرک
معایب آگهی در رادیو
۱) از بین بردن اثر تبلیغ
۲) عدم تترب (کمبود خاصیت جذب)
انواع تبلیغ در محیط آزاد
انواع مختلف تبلیغ در محوطههای باز، تا به حال از طرف مؤسسات و بنگاههای تبلیغاتی در دنیا تهیه و مورد استفاده قرار گرفته است. لکن به منظور یکنواخت بودن، عملیات و سادگی روش تجزیه و تحلیل و ارزیابی اثرات هر کدام از آنها، میتوان نمونه های مختلف را در سه نوع طبقهبندی نمود.
۱) پوسترها: پوسترها هم به علت تنوع در اندازه و سلیقه مؤسسه تبلیغاتی و همچنین محدود بودن محل نصب به چندین گروه مختلف تقسیم شدهاند. معمولاً پوسترهای ۲۴ ورقی رایجترین نوع پوستر بوده و به نام «بیلبرد» مشهور است. پوسترهای ۳۰ ورقی معمولاً پرده عریض مشهور است و ۲۰ درصد از پوسترهای قبلی بزرگتر میباشد. پوسترهای یک ورقی همانطور که از اسم آنها پیداست از یک ورق صفحه کاغذ تشکیل شده که مطالب آگهی در روی آن چاپ شده است. نظیر چنین پوسترهایی معمولاً در ایستگاههای اتوبوس و قطار زیاد مورد استفاده واقع میشوند.
۲) بولتنهای رنگآمیزی شده: بولتنها ممکن است بر روی دیوار رنگآمیزی و نوشته شود و یا امکان دارد که کارگاهها بر روی تابلوها نوشته و رنگآمیزی شده و سپس در محل مورد نظر نصب گردند.
۳) تابلوهای نمایشی با چراغهای روشن: معمولاً این نوع علامات و تابلوها در یک اندازه های استاندارد نیستند و بنا به مقتضیات محل و نوع تبلیغ و هدف آن، از آنها استفاده به عمل میآید. بیشتر این تابلوها توسط چراغهای رنگین نئون تزیین شده و نوشته ها هم به صورت خاصی در میان آنها خودنمایی میکنند. این گونه تابلوها معمولاً در نقاط حساس و پر جمعیت برای جلب توجه عابرین نصب میگردد.
هزینه این تابلوها معمولاً نسبتاً زیاد است.
معایب و محاسن تبلیغ در محیط باز
۱) تبلیغ در محیط باز را میتوان هم برای بازار به خصوصی عمل آورد و هم میتوان در بازارهای مختلف اجرا نمود.
۲) همزمان با اجرای برنامه تبلیغ برای بازار در سطح ملی، میتوان تعداد دفعات تبلیغ و محیطی که بایستی شعاع محل تبلیغ گسترش یابد به نحوی انتخاب کرد که مسایل و مشکلات فروش را در یک بازار به خصوص هم حل کند.
۳) این نوع وسیله میتواند کلیه گروه های اقتصادی و اجتماعی را به سمت خود جلب نموده و در هر مکانی، چه هنگام رفتن به محل کار، چه زمان خرید کردن و حتی در محلهای تفریح، پیام تبلیغ را به رویت آنها برساند.
۴) این نوع وسیله تبلیغ بایستی قادر باشد که به طور سریع، قابل فهم، درک و ضوابط مطالب خود را بیان نماید.
۵) به علت کم بودن و پائین بودن هزینه عملیات تبلیغ، میتوان به دفعات متوالی از آن به عنوان محرک خرید در مواقعی که لازم است استفاده به عمل آورد.
۶) این نوع تبلیغ قادر است که از راه نقل پیام و جذب بیننده در سرتاسر مملکت به جای یک وسیله ارتباط جمعی، مورد استفاده واقع شود.
اینترنت
اینترنت، رسانهای با توان بسیار گسترده و بالاست، اما شرکتهای نسبتاً کمی توانستهاند از آن به شکل موفقیتآمیز، بهرهبرداری کرد و در جهت مقاصد تبلیغ خود، به کار گیرند. جذابیت اینترنت در وهله اول، به دلیل آن است که از طریق آن به شکل مستقیم و یک به یک، میتوان با تکتک مصرفکنندگان ارتباط برقرار کرد. در تئوری، سازمانها و مصرفکنندگان میتوانند با بهره گرفتن از این دستاورد، کالا خریداری کنند، به تبادل اطلاعات بپردازند و به پژوهشهای ارزشمند دسترسی یابند.
شبکه اینترنت دارای مزایای زیر است:
۱) بازار هدف[۱۰۵]
یکی از مزایای اصلی شبکه اینترنت توانایی هدف قرار دادن گروه های بسیار مشخصی از افراد با حداقل اتلاف پوششی شبکه است.
۲) طراحی پیام[۱۰۶]
در نتیجه هدف قرار دادن دقیق و معین مخاطبان، پیامها را میتوان برای جذب نیازها و خواسته های شخص مخاطبان مورد نظر، طراحی کرد. هنگامی که ما دقیقاً مخاطبان را شناسایی میکنیم. اطلاعات بهتری در خصوص نیازها و خواسته های آنها فراهم میکنیم. از این رو پیام آگهی ما بسیار جذبکننده خواهد بود.
۳) قابلیت تعاملی[۱۰۷]
ماهیت تعاملی شبکه اینترنت، باعث درگیری بیشتر مشتری میشود. کسانی که از سایتهای شبکه دیدن میکنند، به حد کافی علاقمند به شرکت و یا محصولات آن هستند. در واقع هنگامی که با مخاطب از طریق اینترنت ارتباط برقرار میشود این ارتباط یک ارتباط دوطرفه است. او اگر خواستهای داشته باشد، احتیاج به اطلاعات بیشتر داشته باشد و یا خواهان برخی از مطالب خاص باشد به شکل همزمان با ما ارتباط داشته و اطلاعات خواسته شده را کسب کند، این برخلاف سایر رسانههاست که تقریباً یکطرفه هستند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...