.
.
.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حیطه n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لازم به ذکر است که تعیین ارتباط بین منابع و عوامل، با در نظر داشتن وضعیت رقابتی کنونی منابع انجام میشود. روشن است که حفظ مزایای رقابتی و بکارگیری مناسب آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین توسعه و بکارگیری منابعی که دارای ضعف رقابتی میباشند، جهت ارتقاء وضعیت رقابتی آنها دارای اهمیت زیادی میباشد. در جدول ۳-۱ یک مثال فرضی جهت روشنتر شدن چگونگی تعیین ارتباط بین منابع و عوامل آمده است.
تعیین اهداف کلان[۹۶]
اهداف به نتایجی گفته میشوند که در مدت زمان معین آرزوی تحقق آنها وجود دارد. اهداف میتوانند عینی یا ذهنی، مادی یا معنوی، انسانی یا اجتماعی و کیفی یا کمی باشند[۱]. اگرچه معمولاً هرچه محدوده زمانی اهداف کوچکتر باشد، بر میزان کمی بودن آنها افزوده میشود.
در این مرحله از مدل تلفیقی، مدیریت ارشد سازمان بر اساس مأموریت و چشمانداز سازمان اهداف کلان را مشخص مینماید. اهداف کلان سازمان در تعیین مسیر کلی جهت تدوین استراتژیها حائز اهمیت میباشند. این اهداف دارای بعد زمانی بلندمدت میباشند و به صورت کلی و برای کل سازمان تعیین میگردند. در تعیین اهداف باید به ویژگیهای کلی اهداف نیز توجه نمود. اهداف سازمان باید قابل قبول، قابل دسترس، صریح و روشن، برانگیزاننده و سازگار با یکدیگر باشند[۵۴].
دانلود پایان نامه
تعیین گزینههای استراتژی در هر حیطه
در این قسمت گزینههای استراتژی در راستای حفظ، توسعه و بکارگیری منابع فعلی و شناسایی منابع جدید در پاسخ به تعدادی سؤال کلیدی تعیین میگردند.[۹۷] در هر حیطه، سه سؤال در راستای حفظ، توسعه و بکارگیری هر منبع مطرح میگردد و یک سؤال کلی هم در مورد شناسایی منبع جدید در آن حیطه مطرح میشود. برای پاسخگویی به سؤالات از ارتباطات تعیین شده بین منابع و عوامل (قسمت ۳-۳-۷ )، استفاده خواهد شد. در واقع در پاسخگویی به هر سؤال تنها تعداد محدودی منبع یا عامل مدنظر خواهد بود. نکته مهم دیگر این است که در تعیین گزینههای استراتژی، گزینههایی مدنظر میباشند که با اهداف کلان تعیین شده در قسمت قبل همسو باشند. سؤالات مذکور به شرح زیر میباشند:
حفظ منابع: با بهرهگیری از سایر منابع، قوتها یا فرصتها و حذف یا کاهش ضعفها ویا تهدیدها چه اقداماتی میتوان برای حفظ وضعیت منبع مربوطه انجام داد؟
توسعه منابع: با بهرهگیری از سایر منابع، قوتها یا فرصتها و حذف یا کاهش ضعفها ویا تهدیدها چه اقداماتی میتوان برای توسعه و ارتقاء وضعیت رقابتی منبع مربوطه انجام داد؟ و یا با بهرهگیری از سایر منابع، قوتها یا فرصتها و حذف یا کاهش ضعفها ویا تهدیدها چه اقداماتی میتوان در جهت افزایش میزان استفاده و یا وسعت بخشیدن به منبع مربوطه انجام داد؟
بکارگیری منابع: با بهرهگیری از سایر منابع، قوتها یا فرصتها و حذف یا کاهش ضعفها ویا تهدیدها چه اقداماتی میتوان برای بکارگیری مناسبتر منبع مربوطه انجام داد؟ و یا با بکارگیری منبع مربوطه چه اقداماتی در راستای کاهش ضعفها و تهدیدها یا استفاده مناسب از قوتها و فرصتها میتوان انجام داد؟
همچنین یک سؤال کلیدی هم در هر حیطه به صورت زیر مطرح میشود:

 

 

  • شناسایی منابع جدید: با بهرهگیری از سایر منابع، قوتها یا فرصتها و حذف یا کاهش ضعفها ویا تهدیدها چه اقداماتی در راستای شناسایی منابع جدید میتوان انجام داد؟

 

 

در جدول ۳-۲، مطالب مذکور به صورت مثالی فرضی برای حیطه شماره۱ نشان داده شده است. دو ستون
جدول ۳-۲ : مثالی فرضی از تعیین گزینههای استراتژی در حیطه۱

 

 

منبع

 

نوع استراتژی

 

سایر منابع

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...