S2-f

 

 

 

۳.۴۴

 

۴۸۷.۰۸

 

۵۰-۷۵

 

S2-fs

 

 

 

۳.۴۴

 

۴۸۶.۸۳

 

۵۰-۷۵

 

S2-nf

 

 

 

۲.۶۰

 

۳۶۸.۱۷

 

۲۵-۵۰

 

S3-sf

 

 

 

۱۰۰

 

۱۴۱۷۲

 

 

 

 

 

 

 

۴-۲-۴-۳ مقایسه روش های استوری، ریشه دوم و کالوگیرو در تعیین تناسب اراضی برای کشت پنبه در دشت ایذه
پایان نامه - مقاله - پروژه
اراضی مورد مطالعه از نظر درجه تناسب کیفی اراضی به روش استوری، برای کشت پنبه در زیر کلاس های S3-f، S3-s، N1-f، N1-n و N2-sf قرار دارند. در زیر کلاس S3-f مهم ترین عامل محدود کننده درصد آهک می باشد. در زیر کلاس S3-s مهم ترین عامل محدود کننده عمق خاک می باشد. در زیر کلاس N1-f مهم ترین عامل محدود کننده درصد آهک می باشد. در زیر کلاس N1-n مهم ترین عامل محدود کننده ESP می باشد. در زیر کلاس N2-sf مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب عمق خاک، درصد آهک می باشد.
اراضی مورد مطالعه از نظر درجه تناسب کیفی اراضی به روش ریشه دوم، برای پنبه در زیر کلاس های S2-f، S3-f، S3-s، N1-f، N1-n و N2-sf قرار دارند. در زیر کلاس S2-f و S3-f، مهم ترین عامل محدود کننده درصد آهک می باشد. در زیر کلاس S3-s مهم ترین عامل محدود کننده عمق خاک می باشد. در زیر کلاس N1-f مهم ترین عامل محدود کننده درصد آهک می باشد. در زیر کلاس N1-n مهم ترین عامل محدود کننده ESP می باشد. در زیر کلاس N2-sf مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب عمق خاک، درصد آهک می باشد.
اراضی مورد مطالعه از نظر درجه تناسب کیفی اراضی به روش کالوگیرو، برای کشت پنبه در زیر کلاس های S1-f، S2-f، S2-n، S2-s و S2-sf قرار دارند. در زیر کلاس S1-f مهم ترین عامل محدود کننده درصد آهک می باشد. در زیر کلاس S2-f مهم ترین عامل محدود کننده درصد آهک می باشد. در زیر کلاس S2-n مهم ترین عامل محدود کننده ESP می باشد. در زیر کلاس S2-s مهم ترین عامل محدود کننده عمق خاک می باشد. در زیر کلاس S2-sf مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب عمق خاک، درصد آهک می باشد.
نتایج بدست آمده شاخص سرزمین به تفکیک سری های خاک در منطقه مورد مطالعه نشان داد که دامنه تغییرات درجه تناسب سرزمین برای محصول پنبه آبی در دشت ایذه به روش استوری از ۱ تا ۳۰ معادل با کلاس نامناسب همیشگی (N2) تا تناسب کم(S3) می باشد (شکل۴-۱۱). دامنه تغییرات مزبور در روش ریشه دوم از ۳ تا ۳۹ به عبارتی از کلاس نامناسب همیشگی(N2) تا تناسب کم(S3) می باشد(شکل۴-۱۲). در روش کالوگیرو دامنه تغییرات شاخص سرزمین از ۴۹ تا ۸۱ یعنی از کلاس تناسب کم (S3) تا کلاس مناسب (S1) گزارش می شود(شکل۴-۱۳).
نتایج درجه تناسب سرزمین در هر سه روش استوری ، ریشه دوم و کالوگیرو در جداول شماره ۴-۱۵، ۴-۱۶، ۴-۱۷ و ۴-۱۸ ارائه شده است. بر این اساس در روش استوری ۵۲/۳۷ درصد و در روش ریشه دوم ۵۲/۱۱ درصد برای کشت پنبه آبی در دشت ایذه دارای تناسب N2 است. کلاس تناسب S1 فقط در روش کالوگیرو طبقه بندی شده و ۹۹/۳۵ درصد از اراضی دشت مذکور در این کلاس قرار گرفته اند. در روش های استوری و ریشه دوم به ترتیب ۰۳/۳۵ و ۲۵/۳۰ اراضی در کلاس نامناسب کنونی قرار گرفته است. ۴۵/۲۷ و ۴۲/۵۸ و ۶/۲ درصد سهم کلاس S3 در روش های استوری، ریشه دوم و کالوگیرو می باشد. روش کالوگیرو ۴۱/۶۱ درصد از اراضی دشت ایذه را در کلاس نسبتا مناسب قرار می دهد.
در ارزیابی پارامتریک دشت ایذه برای کشت پنبه محدودیت عمده ناشی از فاکتورهای درصد آهک، Ph و CEC بوده است (ملکیان و جعفرزاده ۱۳۸۸، سرمدیان و همکاران ۱۳۸۲، محنت کش ۱۳۷۸، دادگر و همکاران ۱۳۸۸). دشت ایذه از لحاظ کشت پنبه مساعد است ولی به دلیل اینکه این گیاه یک گیاه تابستانه می باشد و سیکل رشد آن با تاریخ کاشت گیاه پاییزه گندم تلاقی دارد امکان دارد مردم از کشت و کار آن مبادرت ورزند. این تحقیق نشان داد سری خاک پرچستان و خنگ اژدر که در شمال دشت ایذه و در دامنه کوه قرار دارند به دلیل محدودیت عمق خاک سطح کلاس تناسب اراضی پایینی در هر سه روش خود گرفنه اند (محنت کش ۱۳۷۸، حاتمی و همکاران۱۳۸۷، شاکری و همکاران ۱۳۸۶). پروفیل شماره ۱۲ در شمال غربی دشت ایذه در اثر محدودیت درصد سدیم تبادلی PSE در تمامی سه روش پارامتریک کلاس تناسب اراضی پایینی به واحد مربوطه اختصاص داده اند و آن واحد اراضی را در تحت کلاس n جای داده اند (کمالی ۱۳۸۲). پارامتر اقلیمی محاسبه شده در هر سه روش استوری ، ریشه دوم و کالوگیرو در کلاس تناسب S1 برای دشت ایذه طبقه بندی شده است. فاکتور pH در پروفیل های ۱۷،۱۶،۱۵ محدودیت ایجاد کرده و سبب شده است تا این اراضی شاخص سرزمین پایینی داشته باشند. CEC یکی دیگر از پارامترهای خاک می باشد که سبب محدودیت و قرار گرفتن اراضی منطقه در تحت کلاس f شده است محدودیت این پارامتر در پروفیل های ۳ و ۱۴ بیشتر از بقیه بوده است.
۴-۲-۵ سورگوم
۴-۲-۵-۱ تعیین و محاسبه شاخص و درجه اقلیمی سورگوم

 

 

  • میانگین دما در چرخه رشد: ℃۲۶.۶۴

 

 

شاخص محاسبه شده میانگین دما در چرخه رشد ۹۴

 

 

  • میانگین ماگزیمم دما در چرخه رشد: ℃۳۵.۱۳

 

 

شاخص محاسبه شده ماگزیمم دما در چرخه رشد ۸۳

 

 

  • میانگین مینیمم دما در چرخه رشد: ℃۱۸.۱۲

 

 

شاخص محاسبه شده مینیمم دما در چرخه رشد ۱۰۰

 

 

  • رطوبت نسبی در چرخه رشد: ۲۹.۴%

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...