کامپیوتر رومیزی

 

-۱/۲۱۴

 

۰/۲۳۳

 

۰/۳۰

 

۰/۱۹

 

۰/۴۷

 

۰/۰۰۰

 

 

 

بیش از یک وسیله

 

گروه مرجع

 

 

 

جدول ۱۴ ضرایب رگرسیونی عوامل مرتبط فردی-اجتماعی و نحوه استفاده از اینترنت با وضعیت اعتیاد به اینترنت براساس مدل رگرسیون رتبه ای را نشان می دهد.در این مدل متغیر وضعیت اعتیاد به اینترنت به صورت سه حالت: سالم،در معرض خطر و وابستگی خفیف و به صورت یک متغیر رتبه ای در نظر گرفته شده است.براساس آنالیز تحلیلی جدول شماره ۱۴ متغیرهای سن،سابقه بیماری روحی(افسردگی،هراس اجتماعی و اضطراب) و اعتیاد(به سیگار و سایر مواد)،بخش مورد استفاده در اینترنت،نحوه استفاده همراه با دیگران یا به تنهایی و هم چنین وسیله اتصال به اینترنت از عوامل مرتبط و پیش بینی کننده وضعیت اعتیاد به اینترنت بوده اند.به طوری که هر چقدر سن دانشجو کمتر باشد درجات اعتیاد به اینترنت افزایش مییابد(OR=0/92 و-۰/۸۷ ۰/۹۷= فاصله اعتماد OR و ۰/۰۰۴>P).
در ارتباط با سابقه بیماری روحی(افسردگی،هراس اجتماعی و اضطراب) و اعتیاد(به سیگار و سایر مواد)،افرادی که سیگاری هستند یا به گونه ای با مواد مخدر در ارتباط هستند نسبت به افرادی که هیچ گونه اختلال روحی روانی یا اعتیاد ندارند ۳۴/۴ برابر شانس بیشتری برای افزایش درجات اعتیاد به اینترنت دارند(OR=4/34 و
مقاله - پروژه
۳۱/۱۱- ۶۶/۱ = فاصله اعتماد OR و ۰۰۳/۰> P).
براساس اطلاعات جدول بالا افرادی که بیشتر به قسمت های علمی اینترنت رجوع می کرده اند نسبت به افرادی که اینترنت را به عنوان یک وسیله برای دانلود انتخاب می کرده اند از نظر درجات اعتیاد به اینترنت در معرض خطر کمتری بودند(۲۴/۰-۶۹/۰=فاصله اعتماد OR،۴۱/۰=OR،۰۰۱/۰> P).
دانشجویانی که اینترنت را با دیگران مانند خانواده یا دوستان استفاده می کرده اند نسبت به دانشجویانی که به تنهایی به اینترنت رجوع می کرده اند از نظر درجات اعتیاد به اینترنت در معرض خطر کمتری بودند (۹۵/۰-۴۶/۰=فاصله اعتماد OR،۶۶/۰=OR،۰۲۴/۰> P).
همچنین دانشجویانی که از موبایل یا لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی جهت اتصال به اینترنت استفاده می کرده اند کمتر در معرض خطر اعتیاد به اینترنت بودند(OR و فاصله اطمینان این سه گروه به تفکیک در جدول ۱۴ آمده است).
فصل پنجم
در این فصل یافته های پژوهش براساس هدف و سوالات پژوهش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.این فصل مشتمل بر بحث و بررسی یافته ها،نتیجه گیری نهایی،پیشنهاد برای کاربرد یافته های پژوهش و پیشنهاد برای پژوهش های بعدی می باشد.
تجزیه و تحلیل داده ها
پژوهش حاضر با هدف کلی تعیین وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۹۱ صورت گرفته است.به منظور نشان دادن نتایج پژوهش و دستیابی به هدف آن یافته ها در ۱۴ جدول تنظیم گردید.
جدول ۱نمایانگر خصوصیات فردی و اجتماعی واحدهای مورد پژوهش است. اطلاعات این جدول حاکی از آن است که بیشتر واحدهای مورد پژوهش مونث(۵/۶۵%) و مجرد(۸/۷۹%) بودند. میانگین سنی این دانشجویان
۶۴/۳ ± ۴۱/۲۲ با دامنه(۴۲- ۱۸) سال بود.بیشترین درصد تعداد نمونه ها را به ترتیب دانشجویان پزشکی(۶/۳۴%)، پرستاری(۸/۱۴%) و دندان پزشکی(۱۱%) تشکیل می دادند.اکثریت واحدهای مورد پژوهش در مقطع کارشناسی(۵/۴۸%) و سپس دکتری عمومی (۷/۴۰%)،مشغول به تحصیل بودند.از لحاظ ترم تحصیلی اکثریت واحدهای مورد پژوهش در محدوده ترم ۱۳-۵ بودند.میانگین معدل این دانشجویان ۰۹/۱ ± ۸۹/۱۵ با دامنه (۱۸٫۹۹- ۱۲) بود. .بیشترین درصد دانشجویان(۸/۴۶%) ساکن خوابگاه بوده و محل زندگی اکثریت نمونه ها(۸/۹۸%) شهر بود.از لحاظ شغل واالدین و تحصیلات:مادران واحدهای مورد پژوهش اکثراً خانه دار(۷/۷۶%) و دارای مدرک دانشگاهی(۱/۳۴%) بودند.تحصیلات پدران اکثریت واحدهای مورد پژوهش دانشگاهی(۹/۴۷%) و بیشتر آنها(۶/۴۴%) بازنشسته بودند.در خصوص وضعیت اشتغال نمونه ها،بیشتر نمونه ها(۸۸%) شاغل نبودند.از لحاظ میزان درآمد،خانواده اکثریت نمونه ها(۱/۵۷%)،درآمدی بین پانصد هزار تا یک میلیون تومان داشتند.بیشتر واحدهای مورد پژوهش(۸/۸۲%) سابقه هیچ گونه بیماری روحی(افسردگی،هراس اجتماعی،اضطراب) و اعتیاد(به سیگار و سایر مواد) نداشتند .میزان آشنایی اکثریت نمونه ها با کامپیوتر(۸/۶۳%) متوسط و میزان آشنایی اکثریت آنها (۵/۵۳%) با اینترنت زیاد بود.
جدول ۲ در ارتباط با فراوانی واحدهای مورد پژوهش بر حسب متغیرهای نحوه استفاده از اینترنت تنظیم شده است. اطلاعات جدول ۲ حاکی از آن است که میانگین سنی شروع به کار با کامپیوتر و استفاده از اینترنت در واحدهای مورد پژوهش به ترتیب (۰۳/۴ ± ۱۶/۱۳) و (۵۴/۳ ± ۹۶/۱۴) با دامنه (۳۵-۶) و (۴۰-۷) بود.میانگین زمان هر بار اتصال به اینترنت ۲ ساعت و ۱۸ دقیقه با دامنه (۷-۵۰/) بود.مهم ترین هدف دانشجویان در استفاده از اینترنت بترتیب تفریحی ( ۲/۲۹%) ، علمی ( ۷/۲۷%) و ارتباطی (۳/۲۴%) بوده است.اکثر دانشجویان مورد بررسی(۵/۶۰%) از اینترنت به تنهایی استفاده می کردند. محمدبیگی و همکاران(۷) مهمترین هدف دانشجویان در استفاده از اینترنت را به ترتیب:تحقیق و بررسی های علمی،بازی های یارانه ای و سرگرمی،چک کردن پست الکترونیکی،بازی های اینترنتی و سرگرمی،آگاهی از اخبار سیاسی اجتماعی و در نهایت استفاده از تالار گفت و گو بیان کرده است.
بیشتر دانشجویان(۲/۳۵%) جهت اتصال به اینترنت از بیش از یک وسیله(لپ تاپ،کامپیوتر رومیزی و تلفن همراه) استفاده می کردند.سه اولویت اول در خصوص بیشترین بخش مورد استفاده در اینترنت عبارتند از:جست و جوی علمی(۷/۲۲%)،استفاده از فیس بوک(۵/۲۰%) و دانلود(۹۲/۱۴%).
جداول۵-۳ در ارتباط با هدف اول پژوهش “تعیین وضعیت اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر حسب مشخصات فردی-اجتماعی” تنظیم شده است.
جدول ۳ وضعیت اعتیاد به اینترنت در دانشجویان را نشان می دهد. اطلاعات جدول ۳ بیانگر اینست که ۴۴% (۲۵۷ نفر) ازنمونه هادر معرض خطر اعتیاد به اینترنت بوده و۷/۵% وابستگی خفیف به اینترنت داشته اند.در مورد شیوع اعتیاد به اینترنت آمارهای مختلفی ارائه شده است؛اما به طور متوسط نسبت معتادان به اینترنت حدود ۲ تا ۵ میلیون در ازای هر ۵۰ میلیون کاربر عادی است؛به عبارت دیگر،تقریباً ۵ تا ۱۰ درصد از کاربران اینترنت دچار مشکل اعتیاد به اینترنت هستند(۲۶).میزان اعتیاد به اینترنت در جمعیت دانشجویان آمریکا،چین،کره،انگلستان،استرالیا،تایوان،ژاپن،کشورهای اروپای شرقی و غربی ۵ تا ۲۵ درصد گزارش شده است(۱۶،۱۷،۱۸).
در مطاالعه آندرسون(۱۹) میزان اعتیاد به اینترنت در دانشجویان آمریکایی ۸/۹% گزارش شده است.تسای و همکاران(۲۱) شیوع اعتیاد به اینترنت در دانشجویان جدید الورود را ۹/۱۷% گزارش کرد..در مطالعه فرانگوس و همکاران(۲۲)، ۶/۱۱% از دانشجویان یونانی معتاد به اینترنت شناخته شدند.کانن و همکاران(۲۳) میزان اعتیاد به اینترنت را در دانشجویان ترکیه ۷/۹%بیان کردند.لیو[۹۰]و همکاران(۶۳) شیوع اعتیاد به اینترنت در دانشجویان علوم پزشکی چین را ۳/۴% گزارش کردند.نتیجه برخی از مطالعات در ایران هم حاکی از شیوع این پدیده در میان دانشجویان است:در مطالعه محمدبیگی و همکاران(۴) با حجم نمونه (۴۲۶) نفر،شیوع اعتیاد به اینترنت در دانشجویان ۸/۱۰% بود که ۸/۲% اعتیاد شدید و ۸% اعتیاد خفیف داشتند.در مطالعه علوی و همکاران(۲۵) با حجم نمونه (۴۰۰) نفر میزان اعتیاد در کاربران دانشجو ۱۳% گزارش شد.خدادوست و همکاران(۲۶) با حجم نمونه (۴۰۰) نفر این میزان را در جمعیت دانشجویی ۵/۹% گزارش کردند.مشایی و همکاران(۶۴) با حجم نمونه (۲۲۴) نفر میزان وابستگی خفیف به اینترنت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان را ۴/۵%درصد گزارش کردند.در تمامی مطالعات فوق الذکر از ابزار استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ استفاده شده است.آمار گزارش شده در مطالعات مختلف با مطالعه اخیر کمی متفاوت است.علت آن را می توان گستردگی مطالعه حاضر و حجم نمونه بیشتر(۵۸۳) دانست.از طرفی عوامل پیش بینی کننده وضعیت اعتیاد به اینترنت عموماً متاثر از تفاوت های فرهنگی اجتماعی[۹۱] هستند(۳۱).لذا این مساله می تواند بر نتایج حاصل از مطالعه تاثیرگذار باشد.خوشبختانه آمار اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان(۷/۵%) نسبت به شیوع کلی اعتیاد به اینترنت در جهان(۱۰-۵%) و شیوع اعتیاد به اینترنت در دانشجویان
(۲۵-۵%) پایین تر است.اما مساله مهم این است که حدود نیمی از دانشجویان مورد پژوهش در معرض خطر اعتیاد به اینترنت شناسایی شدند.پس هم اکنون بهترین زمان برای انجام مداخلات پیشگیرانه حهت کنترل اعتیاد به اینترنت در این دانشجویان می باشد.
جدول شماره ۴ میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در واحدهای مورد پژوهش را بر حسب مشخصات کیفی فردی اجتماعی نشان می دهد.براساس اطلاعات این جدول بین متغیرهای جنس،وضعیت تاهل،رشته و مقطع تحصیلی،محل اسکان دانشجو،وضعیت اشتغال دانشجو،تحصیلات مادر،سابقه بیماری روحی(افسردگی،هراس اجتماعی،اضطراب) و اعتیاد(به سیگار و سایر مواد) و نمره اعتیاد به اینترنت ارتباط معنادار آماری وجود دارد و بین متغیرهای محل زندگی،وضعیت اشتغال والدین،میزان درآمد خانوار،میزان تحصیلات پدر،میزان آشنایی با کامپیوتر و اینترنت و نمره اعتیاد به اینترنت ارتباط معنادار آماری وجود ندارد.
* براساس اطلاعات جدول ۴ میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در پسران( ۲۶/۱۵± ۵۴/۲۵) بیش از دختران(۲۸/۱۲± ۳۳/۲۰) می باشد واین اختلاف از لحاظ آماری معنی داراست(P=0/0001).در زمینه نقش جنسیت در اعتیاد به اینترنت نتایج متفاوتی وجود دارد.در مطالعه ای که در دانشجویان دانشگاه ویرجینیا انجام گردیده مشخص شده که بین میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در دختران و پسران اختلافی وجود ندارد(۱۴).اما در مطالعه سیهان[۹۲](۳۱) در ترکیه بین دو جنس اختلاف معناداری دیده شد.به طوری که میزان اعتیاد به اینترنت در جنس مذکر بیشتر بود.در سایر مطالعات انجام شده(۶۶،۶۵،۶۳،۳۸،۲۱) نیز اعتیاد به اینترنت در جنس مذکر بیشتر بود.اما پژوهش هایی هم وجود دارد که اعتیاد به اینترنت را در زنان بیشتر عنوان کرده اند(۱۳،۴۱،۴۳،۵۵).
دراین رابطه نتایج مطالعات مختلف بیانگر این نکته است که جنسیت مذکر یکی از عوامل مهم در اعتیاد به اینترنت است(۱۰،۲۲،۲۳).به طوری که شانس ابتلای دانش جویان مذکر ۵/۳ برابر دانشجویان دختر است(۴،۳۹،۵۷).موراهان-مارتین(۵۷) می گوید درست است که مردان به خاطر کلیشه های جنسیتی و نوع استفاده ای که از اینترنت دارند در معرض خطر بیشتری برای اعتیاد به اینترنت هستند (۱۲% در مردان و ۳% در زنان) اما جنس مونث احتمال بیشتری دارد که بدون علامت باشد یا علائم محدودی داشته باشد.
از نظر پژوهشگر بالاتر بودن میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در دانشجویان پسر،می تواند به دلیل نظارت کمتر والدین،داشتن مهارت بیشتر در استفاده از اینترنت و یا تمایل بیشتر برای استفاده تفریحی از آن باشد.
* میانگین نمره اعتیاد در افراد مجرد بالاتر از متاهلین بود و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود(۰۰۰۱/=p).نتایج مطالعه حاضر با سایر پژوهش های انجام شده در این زمینه همسو می باشد(۴۱).در مطالعه ای که کیم و همکاران(۳۹) با عنوان بررسی پیش بینی کننده های اعتیاد به اینترنت و ارتباط آنها با رفتارهای ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان هنگ کنگ انجام دادند مشخص شد که وضعیت تاهل یکی از عوامل پیش بینی کننده اعتیاد به اینترنت است به طوری که دانشجویان مجرد،احتمال اعتیاد به اینترنت بالاتری دارند.مجردین در حدود ۳٫۵ برابر بیشتر در معرض خطر اعتیاد به اینترنت هستند(۱۱).در مطالعه تورز(۱۶) ارتباط بین وضعیت تاهل و اعتیاد به اینترنت به اثبات نرسید.تجرد،وضعیت خانوادگی مختل و مطلقه بودن از عوامل خطر اعتیاد به اینترنت می باشد.این مساله توسط مدل شناختی رفتاری دیویس قابل توضیح می باشد.از آنجا که فرد با بهره گرفتن از اینترنت احساس شایستگی و اجتماعی تر بودن و احساسات مثبت می کند این مساله استفاده بیشتر از اینترنت را تقویت می کند(۲۲).
دانشجویان به اقتضای شرایط سنی در جست و جوی پاسخ برای نیازهایی هستند که در دنیای واقعی برآورده نشده است،احساس صمیمیت و تعلق،شکوفایی و نیاز جنسی که احتمالاً افراد مجرد در اینترنت به دنبال آن هستند،ممکن است به مرور زمان موجب اعتیاد آنان به اینترنت شود(۵۴).
*میانگین نمره اعتیاد به اینترنت به تفکیک رشته های تحصیلی بر اساس آزمون کروسکال والیس از لحاظ آماری معنی دار(P =0/016) بود.بطوریکه گروه رشته های پیراپزشکی دارای بیشترین نمره اعتیاد به اینترنت و گروه رشته های بهداشت دارای کمترین نمره بودند.نتایج مطالعات(۱۰،۳۹) نشان داده که استفاده بیش از حد از اینترنت با اشتغال به تحصیل در رشته های علوم کامپیوتر و مهندسی مرتبط می باشد.در بین مطالعاتی که روی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفته یافته های متفاوتی وجود دارد. در مطالعه فرانگوس(۲۲)،آندرسون(۱۹) و در مطالعه محمدبیگی و همکاران(۴) بین رشته تحصیلی و اعتیاد به اینترنت رابطه ای مشاهده نشد.
از نظر پژوهشگر دانشجویان رشته های پیراپزشکی احتمالا به دلیل داشتن حجم دروس کمتر،داشتن وقت آزاد بیشتر و گاهاً استفاده برنامه ریزی نشده و غیر هدفمند از اینترنت میانگین نمره اعتیاد به اینترنت بالاتری نسبت به سایر رشته ها دارند.دانشجویان سایر رشته ها به خصوص پزشکی و پرستاری جهت انجام تکالیف درسی و احتمالاً جست و جوی علمی وارد اینترنت می شوند.ضمناً گذراندن وقت زیادی در محیط های بالینی به دانشجو اجازه اتلاف وقت در اینترنت را نمی دهد.
*میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در مقطع دکتری عمومی،کارشناسی و کارشناسی ارشد نسبت به سایر مقاطع بالاتر بود و آزمون کروسکال والیس ارتباط معنی داری (P=0/001) بین مقطع تحصیلی و اعتیاد به اینترنت نشان داد.در مطالعه تورز(۱۶) ارتباط مقطع و اعتیاد به اینترنت به اثبات نرسید.اما در مطالعه لشکر آرا و همکاران(۶۷) مشخص شد که در دانشجویان تحصیلات تکمیلی شیوع اعتیاد به اینترنت بیش از دانشجویان کارشناسی است.در مطالعه کامران و همکاران(۶۸) که به بررسی ارتباط اعتیاد به اینترنت با سیگار و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان پرداخته است مشخص گردید که اعتیاد به اینترنت در مقطع دکتری عمومی بیش از سایر مقاطع است که با نتایج مطالعه حاضر همسو می باشد.از نظر پژوهشگر تحصیل در مقاطع بالاتر نیاز به انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی بیشتر دارد لذا دانشجویان را وادار به استفاده بیشتر از اینترنت می کند.به علاوه تحصیل در مقاطع بالاتر به دلیل حجم کاری بیشتر،سنگین تر بودن دروس و فشارهای روانی ناشی از این امر ممکن است این دانشجویان را بیشتر در معرض اعتیاد به اینترنت قرار دهد.
*میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در دانشجویانی که در شهر زندگی می کردند نسبت به کسانی که در روستا زندگی می کردند بیشتر بود ولی آزمون من ویتنی ارتباط معنا داری بین محل زندگی و اعتیاد به اینترنت نشان نداد.در مطالعه کرمشایی(۴۳) و کیم و همکاران(۳۹)(۳۵) بین محل زندگی واعتیاد به اینترنت ارتباط معناداری وجود داشت.به طوری که کسانی که در روستا زندگی می کردند نمره اعتیاد به اینترنت کمتری داشتند.این تفاوت ها می تواند به دلیل کم بودن حجم نمونه ساکن در روستا و تفاوت های فرهنگی اجتماعی باشد.
*میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در افرادی که به تنهایی و یا در خوابگاه زندگی می کردند نسبت به کسانی که با خانواده زندگی می کردند،بیشتر بود و آزمون کروسکال والیس ارتباط معنی داری (P=0/014) بین محل اسکان دانشجو و اعتیاد به اینترنت نشان داد.محمدبیگی و همکاران(۴) در مطالعه ای که به منظور بررسی شیوع اعتیاد به اینترنت و عوامل موثر بر آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام داند ارتباط معناداری بین محل اسکان دانشجو و نمره اعتیاد به اینترنت به دست نیاورند.از نظر پژوهشگر زندگی به تنهایی در خانه های دانشجویی یا در خوابگاه به معنی دوری از خانواده و شبکه روابط قبلی فرد است.به علاوه فقدان نظارت والدین،استرس های محیطی و محدودیت های موجود در این فضاها می تواند فرد را به سوی استفاده افراطی از اینترنت سوق دهد.
*ارتباط معنادادری بین وضعیت اشتغال والدین و نمره اعتیاد به اینترنت وجود نداشت و آزمون های من ویتنی و کروسکال والیس معنی دار نبودند.در مطالعه محمدبیگی و همکاران(۴) بین شغل پدر و اعتیاد به اینترنت رابطه آماری معناداری دیده شد.
*میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در دانشجویانی که شاغل نبودند،بیش از سایرین و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود(۰۰۱/۰=p).نتایج مطالعه کنونی با نتایج مطالعه ویزشفر(۴۲) همسو می باشد.از نظر پژوهشگر دانشجویانی که در حین تحصیل مشغول به کار نیز هستند به دلیل داشتن مشغله فکری بیشتر،فعالیت اجتماعی بیشتر،احتمالا سنین بالاتر و کمبود وقت آزاد کمتر در معرض خطر اعتیاد به اینترنت اند. از نظر پژوهشگر دانشجویانی که درآمد کافی دارند علاوه بر اینکه احساس شایستگی و خودکارآمدی بالاتری دارند به دلیل وضعیت مالی بهتر دارای امکانات رفاهی بیشتری هستند و جهت برطرف کردن نیازهای اوقات فراغت خود گزینه های بیشتری را جهت انتخاب در اختیار دارند.
*با افزایش میزان درآمد خانوار میانگین نمره اعتیاد به اینترنت افزایش می یابد اما آزمون کروسکال والیس ارتباط معناداری بین میزان درآمد خانوار و اعتیاد به اینترنت نشان نداد.در مطالعه احمدی و همکاران(۳۵) وضعیت مالی خانواده با میزان استفاده از اینترنت رابطه معکوس و با استفاده های آسیب زا(استفاده از سایت های پورنو[۹۳]،صرف وقت در تالارهای گفتگو،بازی های آنلاین،وبگردی بی هدف،دانلود بی رویه) رابطه مستقیم دارد.
*میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در دانشجویانی که مادرانشان تحصیلات دانشگاهی دارند نسبت به سایر گروه ها بالاتر بود و ارتباط معناداری بین میزان تحصیلات مادر و نمره اعتیاد به اینترنت وجود داشت(۰۲/۰=p). در مطالعه محمدبیگی و همکاران(۴) ارتباط معنی داری بین تحصیلات مادر و اعتیاد به اینترنت دیده نشد.از نظر پژوهشگر تحصیلات بالاتر مادر امکان آشنایی زودهنگام با اینترنت و مهارت بیشتر در استفاده از آن را فراهم می کند.از طرف دیگر،مادران با تحصیلات بالاتر،عموماً آزادی بیشتری به فرزندانشان می دهند و سخت گیری کمتری نسبت به آنها دارند.در نتیجه احتمال کاربرد بی رویه و اعتیاد به اینترنت افزایش می یابد.
*میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در دانشجویانی که سطح تحصیلات پدرشان بی سواد و ابتدایی بود بیش از سایر گروه ها بود ولی آزمون کروسکال والیس ارتباط معناداری بین میزان درآمد خانوار و اعتیاد به اینترنت نشان نداد.در مطالعه کیم و همکاران(۳۹) و در مطالعه احمدی(۳۵) بیان شده که سطح تحصیلات پایین تر پدر،با افزایش خطر اعتیاد به اینترنت همراه است.اما در مطالعه محمدبیگی و همکاران(۴) بین سطح تحصیلات والدین و اعتیاد به اینترنت رابطه معناداری مشاهده نشد.از نظر پژوهشگر سطح تحصیلات پایین تر پدر با سواد کامپیوتر کمتر و نظارت کمتر در استفاده از اینترنت همراه است که این مساله می تواند فرزندان را به سوی اعتیاد به اینترنت سوق دهد.
*در کسانی که سابقه اعتیاد(به سیگار و سایر مواد) داشتند،میانگین نمره اعتیاد به اینترنت بالاتر و این اختلاف از لحاظ آماری معنادار بود(۰۰۱/۰=p). نتایج پژوهش حاضر با نتایج مطالعه کامران و همکاران(۶۸) که به بررسی ارتباط اعتیاد به اینترنت با سیگار و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان پرداخته همسو می باشد. مطالعات متعددی به ارتباط بعضی اختلالات روانی،ویژگی های خاص شخصیتی و اعتیاد به اینترنت اشاره کرده اند(۷۲-۶۹).معتادان به اینترنت افرادی هستند که به سادگی خسته و ملول می شوند(۵۳)..به علاوه آنها تنها،کمرو،افسرده،خجالتی،درون گرا و دچار سایر انواع اعتیادها هستند(۶۱).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...