مطالب درباره تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه¬ی هشتاد۹۳- فایل ۲۱۸ |
۶-۱۰-تصویرهای شعری پست مدرن
مسأله دیگری که می تواند مورد توجَه قرا بگیرد، « تصویر » در « غزل پست مدرن » است. این کلیت در اجرا، شکل های بسیار متفاوتی را به خود گرفته است. گاهی دوربین راوی ثابت است و چند تصویر ثابت که معمولاً نقش زمینهای دارند، دیالوگ های شخصیّت ها را در بر میگیرد. این تصاویر ثابت گاهی به وضوح بیان میشوند و مواقعی نیز با دادن چند کلید ساختن تصویر کامل را به مخاطب وا میگذارند، اما در بعضی از این گونه غزلها دنیز حرکت دوربین بسیار سرعت میگیرد و شخصیَت ها در مواجهه با تصاویر، اشیا و حوادث هستند که وجود خارجی پیدا می کنند.
به عقیده رومن یاکوبسن هرالگوی ارتباطی متشکل از یک پیام است که از سوی گوینده بیان می شود و نیز یک گیرنده یا مخاطب که پیام را دریافت میدارد. اما این فرایند به تنهایی معنای ارتباط را ممکن نمیسازد مگر به یاری اجرایی دیگر چون زمینه که مفهوم پیام است و رمزگان که مجموعه ای از نشانه های معنادار برای گیرنده و فرستنده است. با توجه به این الگوی ساده اگر یکی از عناصر ارتباط موجود نباشد قطعاً معنا حاصل نخواهد شد. از آن جا که این تئوری یاکوبسن در شعر کاربرد فراوان دارد، پس اگر غزل پست مدرن مخاطب نفهم است، حس آمیزی خواننده با شعر مختل شده و در نهایت افق دریافت از دست خواهد رفت. بنابراین چنین شعری از اساس بی محتوا، غیر منطقی و نازیباست، چرا که اگر دریافت خواننده ممکن نباشد، نشانه آن است که زمینه یا تماس طبق الگوی ارتباطی یاکوبسن از دست رفته است. باید در نظر گرفت عدم حضور بخشی از الگوی ارتباطی با پتانسیل متن برای تأویل سراسر متفاوت است و نباید آکندگی متن ادبی از معانی مستتر را با غیر قابل فهم بودن شعر که ناشی از ضعف بوطیقایی و زیبایی شعر است اشتباه گرفت .
۶-۱۱- بی موضوعی شعر پست مدرن
دلایل پیچیده بودن تصاویراین شعری می تواند بی موضوعی اشعار و نپرداختن به موضوع خاص باشد:
-در مارپیچ ذهنی زن، روبروی باد | چیزی سبکتر، از سبک، که داشت میافتاد |
(اختصاری، ۱۳۸۹: ۱۱۵)
-دوباره یخ زدن زندگیم در « اکنون » | که دست های من از جیبت آمده بیرون |
( همان: ۱۳)
-به عشق/ می کشیام با نفس درون خودت | نشستهام وسط نامهای ته کمدت |
( همان: ۱۴)
تصویر شاعرانه و ذهنی خوشایند و قابل فهمی در تخیل شما ترسیم نخواهد شد. این تصاویر با بی معنایی و بی موضوعی سبب پیچیدگی و بی معنایی این ابیات می شوند.که گاه خشن،سردرگم و بی محتوایند:
-در میان آکواریوم جای ماهی قرمز | قورباغهی سبزی ست قبل ایستگاه ترن |
(موسوی، ۱۳۸۹: ۱۹۴)
-« سعدی » مچاله شده زیر « هایدیگر » |
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-01] [ 11:36:00 ب.ظ ]
|