ـ حفاظت از منابع طبیعی
ـ ایجاد مناطق حفاظت شده و پارکهای ملی
ـ آگاهی مردم نسبت به ارزش ثروت طبیعی
ـ بهسازی محیط زیست و چشم‌اندازهای طبیعی

 

ـ تخریب مناطق طبیعی
ـ تخریب ایستگاههای حیات وحش و پوشش گیاهی
ـ آلودگی آب، هوا، صوتی و …
ـ تخریب یادمانهای باستانی

 

 

 

مأخذ : ضرغام، ۱۳۷۵ ، ص ۹۴
۲-۹- اجزاء و عناصر صنعت گردشگری
در خصوص اجزاء و عناصر گردشگری دیدگاه های و نظریه های مختلفی وجود دارد که در زیر به تعدادی از آنها پرداخته شده است .
الف ) دیدگاه Edward Inskeep
از نظر اینسکیپ، گردشگری و بازار گردشگران داخلی و خارجی به عنوان بستر تمامی فعالیت های گردشگری و خدماتی می باشد. در این بستر گردشگران داخلی و خارجی به عنوان استفاده کنندگان خدمات و زیر ساخت ها می باشند و محیط طبیعی ، اقتصادی ـ اجتماعی و اجزاء آن ( از جمله جاذبه ها، تاسیسات حمل و نقل، تاسیسات زیر ساختی، اقامتی و ….) به صورت یک نظام به هم پیوسته در حال خدمات رسانی به گردشگران می باشند. محیط مذکور علاوه بر خدمات رسانی به گردشگران در اختیار ساکنین و اهالی بومی منطقه نیز می باشند.
از نظر اینسکیپ تاسیسات حمل و نقل و زیر ساختی به صورت جداگانه و در ارتباط با دیگر عناصر محیط طبیعی، اقتصادی ـ اجتماعی، بستر ساز حضور گردشگران در مقاصد گردشگری می باشند.
شکل شماره = ۵ بازار گردشگری داخلی و بین المللی
منبع : Inskeep, Edward,”tourism planning” ۱۹۹۱: ۳۹))
ب )دیدگاه Gunn
گان معتقد است که تمام عناصر و اجزای نظام جهانگردی به دو گروه عرضه و تقاضا تقسیم می شود که تقاضا شامل بازارهای داخلی و بازارهای بین المللی و عرضه شامل جاذبه ها و فعالیت ها، تاسیسات اقامتی و دیگر امکانات و خدمات جهانگردی را در بردارد و ساکنین محلی که از جاذبه ها، تسهیلات و خدمات جهانگردی استفاده می نمایند
جدول شماره = ۴ نظام گردشگری از دیدگاه گان

 

 

عوامل تقاضا

 

عوامل عرضه

 

 

 

· بازارهای بین المللی جهانگردی

 

· جاذبه ها و فعالیت های خدماتی

 

 

 

· بازارهای داخلی جهانگردی

 

· اسکان

 

 

 

· بازارهای داخلی جهانگردی ، بازارهای خارجی

 

· سایر امکانات و خدمات جهانگردی

 

 

 

· استفاده ساکنین محلی از جاذبه ها، امکانات و خدمات جهانگردی

 

· حمل و نقل
· دیگر زیرساخت ها
· عناصر سازمانی

 

 

 

مأخذ: راجر داس ویل، مدیریت جهانگردی ، ۱۳۷۸ ، ص ۶۷
از نظر گان، سیستم و کارکرد سیستم گردشگری دارای دو بعد عرضه و تقاضا می باشد. تمام عناصر گردشگری به طور مجازی می توانند به عنوان اجزایی از این دو بعد نمایش داده شوند. به لحاظ پیوستگی بین این عناصر، برنامه ریزی برای گردشگری بدون درک روابط درونی هر یک از ابعاد و هم چنین روابط بین عرضه و تقاضا کارساز نخواهد بود.این عناصر در یک ساز و کار سیستمی، نواحی اعزام کننده گردشگر را به نواحی میزبان از طریق مسیر حمل و نقل متصل می کنند.
پایان نامه
همان طور که در جدول و شکل مشاهده می گردد، تاسیسات حمل و نقل و زیرساختی، بخشی از عوامل عرضه گردشگری می باشد که در مقابل عوامل تقاضای گردشگری، مشغول خدمات دهی به نیاز های گردشگران می باشند. به دیگر سخن بخش حمل نقل و تاسیسات زیر ساختی بخش از عوامل موجود در مقاصد گردشگری و بستر گردشگری داخلی و بین الملی می باشد.
شکل شماره = ۶ سیستم گردشگری از دیدگاه گان
ماخذ:p 43 . Gunn, Clare, 2002

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...