مقالات و پایان نامه ها | ۲-۴-۲- انتظار تلاش – 8 |
استفاده از این سیستم به طور قابل ملاحظه ای میتواند کیفیت خروجی شغل مرا افزایش دهد.
-
- استفاده از این سیستم میتواند اثربخشی اجرای وظایف شغلی را افزایش دهد.
- با در نظر گرفتن تمام وظایف، این حوزه کلی، چه استفاده ای از این سیستم میتواند به شغل من کمک کند (مقیاس متفاوت استفاده شده برای این آیتم).
مزیت نسبی (مور و بنباسات، ۱۹۹۱)میزانی که چه استفاده از یک نوآوری به نظر بهتر از به کارگیری از نوع قبلیش میرسد.
-
- استفاده از این سیستم مرا قادر میسازد تا وظایف را به سرعت انجام دهیم.
-
- استفاده از این سیستم کیفیت شغلی که من انجام میدهد را افزایش میدهد.
-
- استفاده از این سیستم انجام شغل مرا آسانتر میکند.
-
- استفاده از این سیستم اثر بخشی مرا در شغلم افزایش میدهد.
- استفاده از این سیستم بهره وری مرا افزایش میدهد.
مزیت نسبی (مور و بنباسات، ۱۹۹۱)میزانی که چه استفاده از یک نوآوری به نظر بهتر از به کارگیری از نوع قبلیش میرسد.
-
- استفاده از این سیستم مرا قادر میسازد تا وظایف را به سرعت انجام دهیم.
-
- استفاده از این سیستم کیفیت شغلی که من انجام میدهد را افزایش میدهد.
-
- استفاده از این سیستم انجام شغل مرا آسانتر میکند.
-
- استفاده از این سیستم اثر بخشی مرا در شغلم افزایش میدهد.
- استفاده از این سیستم بهره وری مرا افزایش میدهد.
انتظارات خروجی (کامپیو و هاگینز، ۱۹۹۵ب؛ کامپیو و همکاران، ۱۹۹۹)انتظارات خروجی به نتایج برآمده از رفتار، مرتبط است. بر اساس شواهد تجربی، آن ها به انتظارات عملکرد (مرتبط با شغل) و انتظارات شخصی (اهداف فردی) تقسیم بندی شده اند. به دلایل عملی، چهار تا از آیتم ها با بالاترین بار حاصل از انتظارات عملکرد و سه تا از بالاترین آیتم ها با بالاترین بار حاصل از انتظارات شخصی از کامپیو و هاگینز (۱۹۹۵ب) و کامپیو و همکاران (۱۹۹۹) برای نتیجه گیری در تحقیق حاضر انتخاب شدند. با اینجال، تحلیل عاملی ما، دو بعد برای بارگذاری بر روی یک عامل منحصر را نشان داد.
اگر من از این سیستم استفاده می کنم…
-
- من اثربخشی خودم در شغل را افزایش خواهم داد.
-
- من زمان کمتری را برای وظایف شغل روتین صرف خواهم کرد.
-
- من کیفیت خروجی شغلم را افزایش خواهم داد.
-
- من کمیت خروجی را برای مقدار مشابه تلاش افزایش خواهم داد.
-
- همکاران من مرا به عنوان رقیب در نظر خواهند داشت.
-
- من شانس های خود را برای کسب ترفیع افزایش خواهم داد.
- من شانس خود را برای افزایش حقوق بیشتر خواهم کرد.
همانند جنسیت، سن برای ایفای نقش تعدیل کننده فرضیه پردازی می شود. تحقیق بر روی نگرش های مرتبط با شغل (همانند، هال و مانس فیلد[۴۶]، ۱۹۷۵؛ پورتر[۴۷]، ۱۹۶۳) پیشنهاد میکند که کارکنان جوانتر ممکن است اهمیت بیشتری را به پاداش های خارجی بدهند. تفاوت های جنسیت و سن نشان داده شده که در زمینههای اتخاذ تکنولوژی نیز وجود دارند (موریس و ونکاتش، ۲۰۰۰؛ ونکاتش و موریس، ۲۰۰۰). با نگاهی بر اثرات جنسیت و سن، قابل ذکر است که لوی[۴۸] (۱۹۸۸) پیشنهاد میکند که مطالعات بر روی تفاوت های جنسیتی بدون مراجعه به سن میتواند گمراه کننده باشد. برای مثال، نقش های جنسیتی اجتماعی معین، اهمیت فاکتورهای مرتبط با شغل ممکن است به طور معناداری (به طور مثال، جابجا شدن با مسئولیت های خانواده محور) برای زنان شاغل میان زمانی که آن ها وارد نیروی کار میشوند و زمانی که آن ها به سالهای پرورش فرزند میرسند، تغییر کند (به طور مثال، بارنت و مارشال[۴۹]، ۱۹۹۱). بنابرین، انتظار می رود که تاثیر انتظار عملکرد هم توسط جنسیت و هم توسط سن تعدیل گردد.
۲-۴-۲- انتظار تلاش
انتظار تلاش به عنوان میزان سهولت مرتبط با به کارگیری این سیستم تعریف می شود. سه ساخت حاصل از مدل های موجود مفهوم انتظار تلاش را در برمی گیرند: سهولت ادراک شده از به کارگیری (TAM/TAM2)، پیچیدگی (MPCU)، و سهولت به کارگیری (IDT). همان گونه که می توان در جدول ۲-۲ مشاهده کرد، تشابهات اساسی مابین تعاریف ساخت ها و مقیاس های اندازه گیری وجود دارد. تشابهات مابین این ساخت های در تحقیق پیشین ارائه شده است (دیویس و همکاران، ۱۹۸۹؛ مور و بنباسات، ۱۹۹۱؛ پلوفی[۵۰] و همکاران، ۲۰۰۱؛ تامپسون و همکاران، ۱۹۹۱).
ونکاتش و موریس (۲۰۰۰)، با توجه به تحقیق دیگر (به طور مثال، بم و آلن، ۱۹۷۴؛ بوزیونلوس[۵۱]، ۱۹۹۶) پیشنهاد میکنند که انتظار تلاش برای زنان آشکارتر از مردان است. همان گونه که قبلا اشاره شد، تفاوت های جنسیتی می تواند توسط شناخت های مرتبط با نقش های جنسیتی تحریک گردد (همانند، لینات و مک کندلس، ۲۰۰۰؛ موتوویدلو، ۱۹۸۲؛ وانگ[۵۲] و همکاران، ۱۹۸۵). افزایش سن، نشان داده شده که مرتبط با سختی در پردازش تحریکات پیچیده و تخصیص توجه به اطلاعات آن شغل میباشد (پلودی و هویر[۵۳]، ۱۹۸۵)، هر دوی آن ها ممکن است در حین استفاده از سیستم های نرم افزاری لازم باشند. تحقیقات پیشین این مفهوم را تأیید میکند که ساخت های مرتبط با انتظار تلاش تعیین کننده های قویتری برای تمایل فردی زنان خواهد بود (ونکاتش و موریس، ۲۰۰۰؛ ونکاتش و همکاران؛ ۲۰۰۰) و برای کارکنان مسن تر (موریس و ونکاتش، ۲۰۰۰). با بهره گرفتن از بحث های پیرامون انتظار عملکرد، انتظار می رود که جنسیت، سن و تجربه با هم هماهنگ و همساز باشند. از اینرو، مشاهده شد که انتظار تلاش برای زنان برجسته ترین خواهد بود، بویژه برای آنهایی که مسن ترند و در ارتباط با سیستم کمی بیشتر تجربه دارند.
جدول۲-۲ : انتظار تلاش، ساخت های بنیادی، تعاریف و مقیاس ها(ونکاتش وهمکاران۲۰۰۳ ) ساخت تعریف آیتم ها سهولت درک شده از به کارگیری (دیویس، ۱۹۸۹؛ دیویس و همکاران، ۱۹۸۹) میزانی که شخصی باور دارد که به کارگیری یک سیستم بدور از تلاش خواهد بود.
-
- یادگیری کنترل این سیستم برای من آسان خواهد بود.
-
- انجام کارهایی که می خواهم انجام دهم با بهره گرفتن از سیستم آسان خواهد بود.
-
- تعامل من با سیستم واضح و قابل فهم خواهد بود.
-
- سیستم برای تعامل با من انعطاف پذیر خواهد بود.
-
- ماهر شدن در کار با سیستم برای من آسان خواهد شد.
- استفاده از سیستم برای من آسان خواهد بود.
پیچیدگی (تامپسون و همکاران، ۱۹۹۱) میزانی که یک سیستم برای استفاده و فهم به نظر مشکل میآید.
-
- استفاده از ان سیستم زمان خیلی زیادی از تکالیف معمولم را به خود اختصاص میدهد.
-
- کار با این سیستم خیلی پیچیده است، فهم اینک چه چیز اتفاق می افتد مشکل است.
-
- استفاده از این سیستم زمان زیادی را برای انجام عملیات های مکانیکی در برمی گیرد (مانند، داده های ورودی)
- یادگیری استفاده از این سیستم برای اینکه ارزش تلاش را داشته باشد خیلی طول می کشد.
سهولت به کارگیری (مور و بنباسات، ۱۹۹۱) میزانی که یک نوآوری برای استفاده نمودن مشکل به نظر میرسد.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-18] [ 09:25:00 ب.ظ ]
|