(دولت آبادی، ۱۳۷۲، ص ۲۲۲)

 

 

 

- کاربرد اوستا به جای استاد:

 

 

سرود بامدادها
نوای شاد ما
کلام اوستاد ما
نمیرود ز یاد ما
(همان، ص ۲۰۸)

 

 

 

- کاربرد از چه به جای به خاطرچه و یا چرا:

 

 

از چه ویرانگرست دستانم
از چه نامهربان و بد خویم
(همان، ص ۳۶۵)

 

 

 

- کاربرد رو سوی به جای به سوی:

 

 

آن روز بابا
چون باد میرفت
رو سوی جبهه
آزاد میرفت
(همان، ص ۳۶۷)

 

 

 

با توجه به موارد یاد شده به این نتیجه میرسیم که کهنگی زبان، امروزه حدّاقل در شعر کودک کاربردی نمیتواند داشته باشد و استفاده از واژگان کهنه ودور از ذهن، موجب از بین رفتن سادگی زبان و امروزی بودن زبان شده و در نهایت از جذابیت شعر، کاسته میشود. پس پسندیده است شاعران کودک، بیشتر از دیگرانی که در سرودن شعر کار میکنند در سرودن شعر کودک کوشا باشند، تا شعری موفقتر و ماندنیتر ارائه دهند. بی گمان راز ماندگاری شعرهای خوب، در دقت شاعران و نیز در زبان پویا و مستحکم شعر قرار دارد.
- درهم ریختگی اجزای جملات
یکی از عواملی که زبان شعر کودک را دشوار مینماید و فهم آن، برای کودکان اندکی سخت
دانلود پایان نامه
میشود، همین درهم ریختگی اجزای جملات است، وقتی شاعر توانمندی درسرودن شعر کودک، به نحو جملات توجه نماید و به تقدم و تأخر جمله ها ارزش قایل شود، بیگمان شعرش ساده و زیبا خواهد بود. «بنابراین شاعران شعر کودک ، باید به طبیعی بودن کلام ارزش بیشتری قایل شوند وشعر را به زبان گفت و شنود روزمره نزدیک نمایند.» (علی پور، ۱۳۸۳، ص ۱۵۶)
«تغییر محل طبیعی ارکان و اجزای جمله، اگر تنها ناشی از ضرورت وزن نباشد و به منظور جلب توجه خواننده ودقت او بر روی کلمه یا کلمههای خاص باشند، از جنبه های بلاغی کلام محسوب
میشود؛ زیرا جدا از معنی حاصل از دلالت حقیقی کلمات، معانی ثانوی دیگری از قبیل غافل گیر کردن خواننده ، رفع شک و تردید، القای تعظیم و تکریم و شدت و توجه و تأثر گوینده را به خواننده نیز بر عهده میگیرد.» (پور نامداریان ،۱۳۷۴، ص ۳۲۸)
بنابراین در شعر کودک، توجه به نحو جملات بسیار ارزشمند است وشعر را زیباتر و رساتر
مینماید. حال نمونههایی از اشعار شاعران را ذکر میکنیم و سپس به بررسی نحوی آن میپردازیم تا مشخص شود درهم ریختگی جملات در شعر کودک تا چه اندازه میتواند باعث نارسایی در شعر شود.

 

 

 

ببین چه ریختی کرده
قبای مخملش خیس
کلاه و کفش و جوراب

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...