تحقیق حاضر ازنظر هدف جز تحقیقات کاربردی محسوب می‌شود، هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در توسعه محصول جدید در صنعت پوشاک (ورزشی) می‌باشد که برای شناسایی این عوامل تحقیق حاضر با بهره گرفتن از روش کیفی (با بهره گرفتن از روش گلوله برفی) و کمی (با بهره گرفتن از آزمون‌های آماری مناسب)، به‌صورت آمیخته استفاده است و در تقسیم‌بندی تحقیقات برحسب نحوه گردآوری داده‌ها این پژوهش در گروه تحقیقات توصیفی پیمایشی قرارگرفته و با توجه به ویژگی آزمایشی و غیرآزمایشی بودن تحقیقات، روش تحقیق حاضر از نوع روش غیرآزمایشی محسوب می‌شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
-۱-۸-۲ روش نمونه‌گیری و تخمین حجم جامعه:
با توجه به این‌که تحقیق حاضر کیفی و کمی (آمیخته) می‌باشد، در مرحله اول این تحقیق، خبرگان صنعت پوشاک (ورزشی) جامعه آماری را شکل داده‌اند. این افراد کسانی هستند که درزمینهٔ پوشاک ورزشی بیش از پانزده سال سابقه کاری دارندو نمونه‌گیری در این بخش از روش گلوله برفی انجام‌شده است. مرحله دوم در بخش کمی مدیران باسابقه کمتر از ۱۵ سال از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب‌شده‌اند.
برای تعیین حجم نمونه از جامعه آماری به جدول استاندارد مفروض که توسط (مورگان[۱۰]۱،۱۹۷۰) تنظیم و ارائه‌شده است. حداقل حجم نمونه مناسب برای این تحقیق با جامعه‌ای به تعداد ۱۰۰ نفر برابر با ۸۰ نمونه می‌باشد.
-۱-۳- ۳ روش گردآوری اطلاعات و داده‌ها:
در این بخش مصاحبه نیمه ساختاریافته از نوع سازمان‌یافته با خبرگان صنعت پوشاک (ورزشی) در مورد عوامل حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید صورت گرفت و سعی شد تا این عوامل و چگونگی تأثیر آن‌ها در موفقیت شناسایی شود. در بخش کمی با توجه به‌مرور ادبیات و مطالعات کتابخانه‌ای و شاخص‌های حاصل از مصاحبه با خبرگان صنعت پوشاک ورزشی به تهیه پرسشنامه بسته و ساختاریافته پرداخته‌ایم.
۱-۸- ۴ روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها:
در بخش کیفی (مصاحبه) از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی، آزمون‌های آماری مناسب با بهره گرفتن از نرم‌افزار Spss و Lisrel انجام‌شده است.
۱-۹- نوآوری در پژوهش
بر اساس یافته‌های پژوهش‌گر تاکنون مطالعه‌ای بر روی شناسایی عوامل حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید در صنعت پوشاک ورزشی در داخل و خارج از کشور صورت نگرفته است و تحقیق پیش رو اولین گام در شناسایی این عوامل در این صنعت می‌باشد. همچنین با توجه به نو بودن مفهوم توسعه محصول در ایران از یک‌سو و سابقه بلندمدت شرکت‌های ایرانی درزمینهء پوشاک و همچنین رشد روزافزون صنعت ورزش و افزایش سهم این صنعت در GDP ایران از سوی دیگر، انطباق این سه حوزه می‌تواند به بهبود عملکرد توسعه محصول جدید در شرکت‌های فعال در صنعت پوشاک ورزشی کمک کند.
۱-۱۰-مشکلات و تنگناهای احتمالی تحقیق:
معمولاً هر محقق برای شروع و ادامه کار پژوهشی خود با موانع و محدودیت‌های بی‌شماری مواجه خواهد شد. ازجمله محدودیت‌ها و مسائلی که در تحقیق حاضر محقق را با مشکل مواجه نموده و باعث کند شدن سرعت ارائه تحقیق گردانیده را می‌توان به دودسته تقسیم کرد:

 

    • کمبود منابع علمی و تألیفی در ایران به‌ خصوص در مواردی مشابه با موضوع تحقیق و موضوع توسعه محصول جدید به‌طور صریح.

 

    • عدم همکاری لازم مدیران به انجام تحقیقات نوآور و جدید در سازمان و مصاحبه با آن‌ها جهت استخراج عوامل حیاتی موفقیت در بازار و صنعت پوشاک (ورزشی) ایران و مشکلات هماهنگی با سازمان و گروها و افراد نمونه در مرحله توزیع پرسشنامه و تکمیل آن.

 

۱-۱۱-جمع‌بندی فصل
در فصل حاضر همان‌گونه که ملاحظه شد ابتدا پس از ذکر چند تعریف، به تشریح بیان مسئله تحقیق و ضرورت و اهمیت تحقیق پرداخته شد و در ادامه به ارائه اهداف و سؤالات تحقیق مطابق مدل مفهومی پرداخته ‌شده است، قلمروها تحقیق در قالب قلمرو زمانی، مکانی و موضوعی و نیز تعاریف مشخص‌شده است. سپس به کلیات روش تحقیق و روش نمونه و حجم جامعه پرداخته ‌شده است و روش گردآوری داده و اطلاعات و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و نوآوری در پژوهش بیان‌شده است. در پایان تنگناهای تحقیق بیان‌شده است
فصل دوم
بخش اول
مرور ادبیات تحقیق
نظریات در علوم انسانی محصول زمان و مکان هستند و بدون درک بهتر طی شده این نظریات نمی‌توان به شناخت درستی از آن‌ها دست‌یافت
دکتر محمود محمدیان
۲-۱ مبانی نظری
۲-۲-۱ مروری بر توسعه محصول جدید
قبل از شروع بحث درباره توسعه محصول جدید لازم است که مفهوم سه سازه کاملاً مشخص گردد. همان‌طور که مشخص است این دو سازه عبارت‌اند از: توسعه و محصول جدید، در اینجا به معرفی این سازه‌ها می‌پردازیم و سپس به بررسی فرایند توسعه محصول جدید خواهیم پرداخت.
توسعه
واژه تحقیق و توسعه همه‌جا باهم به کار می‌روند، حتی بعضی از سازمان‌ها بخشی را به این نام برای خود تعریف می‌کنند، اما این دو واژه باهم تفاوت خاصی دارند. تحقیق یک عملکرد استراتژیک سازمان است، درحالی‌که توسعه یک وسیله عملیاتی هست. توسعه روی ساخت محصولی تمرکز دارد که می‌تواند به فروش برسد و با سود همراه باشد. توسعه با تحقیق در ارتباط است ولی چارچوب زمانی مشخص‌تر دارد و تیم توسعه باید از همه جنبه‌های محصول آگاهی و اطمینان پیدا کند و میان هزینه ساخت و ایمنی و کیفیت محصول به تصمیم‌گیری بپردازد. به‌عبارتی‌دیگر توسعه به معنای برگرداند نیازهای مشتریان به شکل یک محصول استاندار است (آناچینو[۱۱]، ۲۰۰۷).
در حقیقت توسعه، تحقیقات انجام‌شده، دارایی‌های فکری و دانش انجام کار را به محصولی تبدیل می‌کند که قابلیت فروش در قیمتی رادارد که می‌تواند جواب گوی هزینه‌های ساخت خود و دیگر هزینه‌های سازمان نیز باشد. می‌تواند به توسعه به‌عنوان ماشینی نگاه کرد که ورودی آن اطلاعات بازاریابی، اطلاعات عملیاتی و اطلاعات تکنولوژیکی است، درحالی‌که خروجی آن محصولات سود ده و قابل‌تولید هست (آناچینو، ۲۰۰۷).
محصول جدید
طبق نظر کوپر می‌تواند چندین نوع محصول جدید را با بهره گرفتن از دو محور تازگی برای سازمان و تازگی برای بازار تعریف کرد. تازگی برای سازمان به این معناست که محصول در سازمان سازنده آن تابه‌حال ساخته و فروخته نشده است. تازگی برای بازار نیز به این معناست که محصول در بازار خود اولین است و قبلاً این محصول وجود نداشته است (کوپر، ۲۰۰۵).
به گفته Multhy و همکاران (۲۰۰۸) محصولات جدید هرروزه جایگزین محصولات موجود می‌روند و سرعت ظهور آن‌ها در بازار با شتاب فزاینده‌ای افزایش می‌یابد. دلایل این موضوع فراوان‌اند و شاید یک یا چند مورد از موارد زیر را شامل شوند:

 

    1. ایجاد تمایز محصول

 

    1. حمایت از ادامه رشد تولیدکننده

 

    1. سرمایه‌گذاری روی پیشرفت‌های فناوری

 

    1. واکنش به تغییرات جمعیت شناختی

 

در دهه اخیر عرضه محصولات جدید به بازار رشد چشمگیری داشته که علت آن آگاهی شرکت‌ها از اهمیت محصولات جدید برای کسب‌وکارها بوده است. پژوهش‌های زیادی انجام‌گرفته برای یافتن نحوه تحقق موفقیت، محصولات جدید همچنان شکست می‌خورند و درنتیجه توسعه محصول جدید یکی از پرمخاطره‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت‌هاست. به‌طور متوسط ۴۶ درصد منابع تخصیص داده‌شده به توسعه محصول جدید خرج محصولاتی می‌شود که لغو می‌روند یا نمی‌توانند بازگشت‌های معقولی را محقق کنند (بیویاین[۱۲]، ۲۰۱۱).
۲-۲-۱-۱ فرایند کلی تولید
فرایند توالی، مراحلی است که یک سری از ورودی‌ها را به یک سری خروجی مبدل می کند. فرایند تولید محصول، توالی مراحل و فعالیت‌هایی است که در بنگاه‌ها برای طرح‌ریزی، طراحی و تجاری نمودن محصولات به کار گرفته می‌شود.
فرایند کلی تولید از شش مرحله تشکیل‌شده است:

 

    1. برنامه‌ریزی:

 

فعالیت‌هایی که در راستای برنامه‌ریزی به انجام می‌رسند، اغلب تحت عنوان مرحله صفر شناسایی می‌روند؛ زیرا قبل از تأیید پروژه و مشخص شدن فرایند تولید محصول صورت می‌گیرند. این مرحله با استراتژی یکپارچه آغازشده و ارزیابی توسعه تکنولوژی و اهداف بازار را شامل می‌گردد. نتیجه این مرحله بیانیه مأموریت پروژه هست که بازار هدف موردنظر برای محصول، اهداف تجاری، فرضیات کلیدی و محدودیت‌ها را مشخص می‌سازد.

 

    1. شکل‌گیری ایده و مفاهیم اولیه:

 

در این مرحله نیازهای بازار هدف شناسایی‌شده و برای محصول نیز مفاهیم جایگزین ایجاد و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. یک یا تعداد بیشتری از ایده‌های مذکور برای توسعه و بررسی بیشتر انتخاب می‌روند. مفهوم یا ایده اولیه تشریحی از فرم، عملکرد و خصوصیات محصول است و معمولاً مجموعه‌ای از ویژگی‌ها چون تجزیه‌وتحلیل محصولات رقیب و توجیه اقتصادی پروژه‌ها را شامل می‌شود.

 

    1. طراحی در سطح سیستمی:

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...