و
که به راهبردهای مبتنی بر رقابت پذیری بیشتر شهر دلالت دارد و یا:
توسعه و ساماندهی سیستم حمل و نقل همگانی به ویژه استفاده از سیستم های حمل و نقل ریلی سریع با اولویت مترو و قطار هوایی (مونوریل) متکی بر مطالعات فنی و اقتصادی“(۱.۴۶)
ساماندهی شبکه بزرگراهی برون شهری و درون شهری با تأکید بر اصلاح نظام سلسله مراتبی شبکه دسترسی های درون شهری و در جهت دستیابی به سامانه حمل ونقل یکپارچه و هماهنگ در مجموعه شهری تهران، براساس قوانین و مقررات مربوطه."(۱.۴۷)
جلوگیری یا کاهش آلودگی هوا و صدا“(۱.۵۵)
عدم توسعه ی سطوح مسکونی و ظرفیت جمعیت پذیری شهر تهران و تامین خدمات مورد نیاز جمعیت ساکن و گردشگران و فعالان اقتصادی شهر“(۲.۳۳)
سیاست ها و راهبردهای توسعه فضاهای باز“(۷.۰۷)
و
که به راهبردهای مبتنی بر زیست پذیری شهر تهران اشاره می کند و یا:
تداوم مرکزیت سیاسی - اداری کشور و استان و مدیریت و نظارت عالی بر فرایندهای توسعه ملی همراه با تعادلبخشی و تمرکززدایی در ارتباط با وظایف حکومت مرکزی و انتقال دستگا ه های دولتی که ضرورتی بر حضور و استقرار آنها در تهران نیست."(۱.۲۴)
و
که راهبردی سیاسی است و یا راهبرد های علمی که از داده هایی مانند:
تبدیل تهران به شهری دانش پایه (دروازه ورودی ایران به عصر اطلاعا ت )، هوشمند و جهانی با افزایش سهم اقتصاد مدرن و دانش پایه و تأمین فضا، زیرساخت ها و ارتباطات لازم در آن، برای ارتقاء زیست پذیری و فعالیت پذیری شهر در سطح جهانی و منطقه ای."(۱.۲۱)
پایان نامه
ساماندهی و جابجائی مراکز آموزش عالی با ایجاد پردیسهای دانشگاهی و پارکهای فناوری و پژوهشی – پژوهشاتی“.(۱.۷۳)
رشد دانایی محور اقتصاد” (۲.۰۵)
نقش و علمکرد شهر تهران به عنوان مرکزی با عملکرد بین المللی تاکید بر استفاده از ظرفیتهای اجتماعی و علمی استانها و مناطق“(۲.۰۷)
کانون فعالیت ها و مراکز عمده و سطح بالای علمی و فرهنگی و در نتیجه سهم بالاتر اقتصاد دانش(۲.۱۶)
تغییر ساختار صنعتی و خدماتی در جهت ازدیاد هدفمند سهم اقتصاد دانش پایه“(۲.۲۸)
و
قابل استنباط است و یا راهبردهای کلی قابل استنباط از داده های زیر:
توسعه شبکه راه های منطقه ای، اصلاح ساختار تامین منابع مالی حمل و نقل، کاهش استفاده از سواریهای شخصی، توسعه شبکه اتوبوسرانی، توجه به جابه جایی افراد کم در آمد“(۷.۰۶)
تحول وضع اسکان گروه های کم درآمد“(۷.۲۳)
راهبردهای توسعه فضاهای باز منطقه ای“(۸.۰۵)
جدول ۵۰ . راهبردهای فضایی شهر تهران“(۴.۳۷)
و
تمامی این داده های و داده های مشابه دیگر نیز در تمی با عنوان “راهبرد های سطح محلی شهر تهران” دسته بندی شده اند.
۴-۳-۵-۴ تم E-4: راهبردهای سطح عملیاتی شهر تهران:
این راهبردها که بیشتر برای سطوح عملیاتی تدوین می شوند در واقع غالبا برنامه های کوتاه مدتی هستند که در راستای پوشاندن جامه عمل به اهداف و راهبردهای سطوح بالاتر حرکت می کنند. طرح جامع شهر تهران در یکی از بخش های خود به طرح برنامه های موضوعی و موضعی می پردازد که این نوع طرح ها همان برنامه های عملیاتی شهر تهران محسوب می گردند.
داده هایی مانند داده های زیر دلالت بر وجود این نوع راهبردها دارند:
برنامه ها و طرح های موضعی و موضوعی، سطح دیگری از طرح های توسعه شهری تهران و پس از طرح جامع (سطح اول) و تفصیلی (سطح دوم)، به عنوان اسناد پایه ای و مبنا برای ساماندهی توسعه و عمران شهری، برنامه عملیاتی (سطح سوم) آن طرح ها است” (۱.۷۹)
برنامه و طرح های موضوعی توسعه شهری تهران، کلیه زمینه های نیازمند برنامه ریزی و مداخله هماهنگ در مقیاس شهری و فراشهری است که به تفکیک در ۱۸ برنامه و مشتمل بر ۷۸ طرح در پیوست چهارم این سند ارائه شده است“(۱.۸۰)
برنامه ها و طرحهای موضعی فرامنطقه ای، شهری و فراشهری توسعه شهری تهران شامل ۹ برنامه و مشتمل بر ۴۶ طرح و تعدادی ریزطرح است” .(۱.۸۱)
جدول ۴۵ . الزامات و برنامه های نقش ملی و فراملی تهران“(۴.۲۹)
برنامه های مصوب مکان گزینی فعالیت ها در مجموعه شهری تهران“(۸.۲۰)
استفاده از اراضی بایر شهر و ارتقاء سطوح خدماتی“(۱۰.۰۶)
و
این داده ها و داده های مشابه ذیل تم “راهبردهای سطح عملیاتی شهر تهران” دسته بندی گردیده است
۴-۳-۶ تم های نوع F: الزامات پیاده سازی موثر
دسته ششم از تم های پژوهش حاضر آن دسته از داده هایی را در بر می­گیرد که به نوعی بیانگر توجه تدوین کنندگان به الزامات پیاده سازی موثرتر طرح جامع شهر تهران است. این الزامات می توانند وابسته به عملکرد دستگاه های ذی مدخل باشند( اعم از نهادهای مسوول شهری و یا نهاد های حکومتی و یا نهادهای عمومی و….) و یا وابسته به تغییرات ساختاری. تغییرات ساختاری نیز در این تعریف اعم از ساختارهای اجرایی، مدیریتی، قانونی و هماهنگی و… است.
۴-۳-۶-۱ تم F-1: الزامات عملکردی طرح جامع تهران
در خلال بررسی و تحلیل اسناد طرح جامع شهر تهران به دسته ای از داده ها برخورد شد که به بیان الزاماتی می پرداختند که پیاده سازی طرح جامع شهر تهران منوط به برنامه ریزی و اجرای آن ها بود. این الزامات تا اندازه ای اهمیت دارند که برآورده نشدن آن ها، پیاده سازی موثر طرح جامع را با مشکلات جدی روبرو می کند.
داده هایی مانند:
شهرداری تهر ان موظف است، با توجه به محدوده ۲۵ ساله شهر تهران در طرح جامع اول محدوده شهر و به ویژه ترازهای تعریف شده برای آن در شمال شهر , در طرح جامع دوم ( ۱۳۷۱ ) و مصوبات کمیسیون ماده ( ۵) شهر تهران، و با عنایت به اقدامات انجام شده تاکنون و حقوق مکتسبه و قانونی نا شی از ساخت و سازهای موجود اشخاص، ضمن رعایت اصل حفاظت از میراث طبیعی و محی ط زیست، ظرف مدت حداکثر سه ماه از تاریخ تصویب این سند، این محدوده را به صورتی که کلیه نقاط آن قابل شناسایی و پیاده کردن روی زمین باشد، تدقیق نموده و…"(۱.۷۵)
تعادلبخشی و تمرکززدایی از شهر تهران“(۱.۸۴)
ساماندهی برنامه ریزی شده، هدایت شده و حمایت شده و رفع مشکلات و کمبودهای شهر های جدید“(۱.۸۵)
فراهم نمودن زمینه مناسب برای ارتقاء کیفیت ساخت و ساز توسط شهرداری“(۱.۹۳)
دستگاه های اجرائی دولتی موظفند با همکاری شهرداری تهران در تهیه نقشه های GIS تاسیسات زیربنائی (از قبیل شبکه های آب، برق، گاز، تلفن، نفت و …) و هرگونه اطلاعات مکانی از شهر تهران به منظور بهره برداری هرچه بهتر در مدیریت یکپارچه شهری، اقدام نمایند."(۱.۹۷)
کلیه اعتبارات ارزی و ریالی مربوط به بخش حمل و نقل و ترافیک تهران و حومه که در بودج ه های سالیانه و ) برنامههای پنج ساله مجلس شورای اسلامی م صوب و ابلاغ خواهد شد و سایر مصوبات که اجرای آنها مستلزم دخالت شهرداری تهران است، مستقیماً و از طریق مراجع ذیربط در اختیار شهرداری قرار گیرد، تا رأساً از طریق مبادله موافقتنامه با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، هزینه نماید."(۱.۱۰۳)
شرایط تحقق طرح مجموعه شهری راهبردها و الزامات آن“(۸.۰۶)
لزوم حل مسئله مسکن کم درآمدها و اسکان غیررسمی“(۸.۰۸)
راهبردها و الزامات جمعیت پذیری محدود تهران“(۱۴.۰۵)
شرط دوم تحقق طرح: حل مسئله اسکان غیر رسمی“(۷.۰۹)
احیاء و تداوم روند تمرکززدایی جمعیتی از شهر تهران و تقویت کیفیت زندگی شهر مشروط به افزایش ظرفیت اسکان در حوزه های پیرامون شهر است“(۷.۱۰)
تسهیل تمرکز زدایی از فعالیت های شهر تهران در مقیاس مجموعه شهری و افزایش کارآمدی آن مشروط به افزایش فعالیت پذیری در پیرامون است“(۷.۱۱)
لزوم برآورد واحدهای مسکونی و جمعیت پذیری تهران“(۱۱.۰۳)
و
و داده هایی مشابه که همگی به نوعی بیان کننده الزاماتی است که مستقیما به عملکرد دستگاه ها و نهادهای ذیربط اشاذه دارد. تمامی این داده ها تحت تمی با عنوان “الزامات عملکردی پیاده سازی طرح جامع شهر تهران” دسته بندی شده اند.
۴-۳-۶-۲ تم F-2: الزامات ساختاری طرح جامع تهران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...