بعلاوه در صورتی که خرابی در سازه وجود داشته باشد باید محل و اندازه آن دقیقاً مشخص شود.

 

      1. برای مدلسازی پل، جنس فولاد مصرفی در ساخت آن باید مشخص گردد. به گفته کارشناسان تمامی پل‌های فولادی راه آهن که در مسیر خطوط قدیمی راه آهن ساخته شده ­اند از جنس فولاد ST52 هستند؛ که مشخصات آن در جدول زیر قید شده است و برای همه پل‌های خرپایی قدیمی راه آهن ایران قابل استفاده می­باشد:

    دانلود پروژه

 

جدول (۴-۱) مشخصات مصالح

 

پارامتر واحد مقدار
مدول الاستیسیته Pa (N/m2) ۲۱E+10
مدول برشی Pa (N/m2) ۸.۱۴E+10
چگالی Kg/m3 ۷۸۵۰
ضریب پواسون - ۰.۲۹

 

 

    1. در این مرحله باید اطلاعات مربوط به بارگذاری قطار سریع­السیر جمع آوری شود.

 

منظور از اطلاعات بارگذاری عبارت‌اند از :

 

    • الگوی بار: منظور از الگوی بار چیدمان چرخ­های بوژی در هر واگن است، شکل (۴-۲). برای مشخص شدن الگوی بار قطار باید ابعاد واگن، تعداد چرخ­های هر بوژی، فاصله چرخ­ها در یک بوژی از یکدیگر و همچنین فاصله چرخ­های مجاور در دو واگن متوالی، نیاز داریم.

 

    • اندازه نیروی محوری چرخ‌ها : این پارامتر با بهره گرفتن از وزن خالص قطار، ظرفیت مسافر، وزن بوژی­های واگن محاسبه می­ شود.

 

    • اطلاعات سیستم تعلیق هر بوژی:

 

بوژی یک قطعه مکانیکی قطار است که شامل مجموعه ­ای از چرخ­های قطار، کمک‌فنرها، بالشتک هوا و همچنین میراگر­هایی می­ شود که واگن روی آن قرار می­گیرد. در شکل (۴-۱) یک نمونه بوژی نشان داده شده است.
شکل (۴-۱) یک بوژی ساخته شده توسط شرکت زیمنس
- با توجه به اینکه در حال حاضر تنها قطارهای سریع­السیر در ایران، قطارهای پردیس هستند، و بوژی این قطارها توسط شرکت زیمنس[۶۸] ساخته می­ شود، پس می­توان برای مدلسازی این دسته از قطارها از اطلاعات جمع آوری شده در کاتالوگ واگن­ قطار پردیس استفاده نمود. الگوی چرخ­های قطار پردیس در شکل­های (۴-۲) و (۴-۳) آورده شده است. [۵۸]
شایان ذکر است دستور العمل حاضر بار سایر انواع قطارهای سریع­السیر دیگر را در برمی­گیرد و تنها به الگوی بار قطار پردیس محدود نمی­ شود.
شکل (۴-۲) آرایش واگن قطارهای پردیس[۵۸]
هر قطار پردیس می ­تواند مطابق شکل (۴-۳) ترکیبی از آرایش واگن‌های فوق باشد:
شکل (۴-۳) ترکیب چندگانه واگن‌های پردیس[۵۸]
ابعاد مربوط به واگن‌های پردیس در جدول زیر قید شده است:
جدول (۴-۲) : اطلاعات کامل ابعاد ترنست پردیس بر حسب mm [58]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...