تحقیقات انجام شده درباره معناشناسی « ألم » در نهج البلاغه بر اساس مدل ... |
paid to analyze the meaning of words and sentences of a text and exact
place of word and its compositions according to its place of meaning
system. Cognition of semantic areas of this word proves its semantic
coordination in Qur’an and Nahj ul-Balāghah, but meaning of pain in
Nahj ul-Balāghah is broader than the text of Qur’an and expresses this
fact that has involved in the meaning of pain; both verbal - internal
factors like texture and context and eloquence and verbal - external
factors like culture and society and politic issues. In historical
semantic method we concluded that ignorant Arabs often were known pain
to bodily area and restricted human relation with others. Descriptive
study shows that pain based on paradigmatic axis with words like
disease, illness and suffering and syntagmatic axis with words like
meditation, patience, world in one semantic area in Nahj ul-Balāghah.
Also pain has located in Nahj ul-Balāghah such as Qur’an as semantic
contrast in the contrary of faith and piety. In fact we can say this
word has some places and relative concept in Nahj ul-Balāghah.
Keywords: Nahj ul-Balāghah, semantic, pain, suffering, disease, world,
piety, faith.
Quran and Hadīth University
A Thesis
Presented for Hadith Sciences
nahj albalagha Master degree in
Title
Semantic of Pain in Nahj al Balaghah According to model of Ezutso
Supervisor
Dr.Bakhshali Ghanbari
Advisor
Dr.Mostafa Gorji
By
Zahra Khanjankhani
Month and year
۲۰۱۴ february
. میگل د. اونامونو، درد جاودانگی ،ترجمه بهاء الدین خرمشاهی، ۱۳۸۰، تهران، ناهید، ص۷۹. ↑
. همان، ص ۹۰. ↑
. رنج وجودی رنجی را گویند که به انسان از آن جهت که انسان است عارض میشود و همه مصادیق انسان را هم به طور یکسان شامل میشود. رنجی است معنا دار که انسان را به تلاش و تغییر وادار میسازد. رنج وجودی و رهایی بخش که نمونۀ تاریخی آن را میتوان در آلام پیامبر خاتم و اهل بیت، مشاهده کرد؛ رنجی است خاتم و کمالیافته (بهلحاظ تاریخی) که کمال آن را میتوان در چهار عنصر اجتماعی بودن، عقلانی بودن، احساسیبودن و وجودی بودن برشمرد. ر.ک: حبیبالله، بابایی، «کارکردهای رهاییبخشِ «یاد رنج متعالی» در رویارویی با رنجهای انسانِ معاصر»، نقد و نظر،شماره ۵۴، سال چهاردهم، ش دوم، ص۸-۱۰. ↑
. برای تبیین مسئله رنج در مسیحیت، ر.ک: کلیپاتریک، بی.تی، «رنج » ، دایره المعارف دین و اخلاق،ترجمه محمد پهلوان، مجله کتاب ماه دین، شماره۱۶۵، تیرماه ۱۳۹۰، صص۳۷-۵۱. ↑
. کدارنات تیواری، دین شناسی تطبیقی، ترجمه مرضیه شنکایی، تهران، سمت، ۱۳۸۱، صص۲۳۷-۲۳۸. ↑
“.suffering of" ↑
“.suffering from". ↑
. بابایی، حبیب الله، «کارکردهای رهایی بخش یاد رنج متعالی در رویارویی با رنج های انسان معاصر»، پیشین، ص۱۰. ↑
. همان طور که در کتب لغت “آلم” را مفهومی عام تر از “وجع"(درد جسمی) و “عذاب"(درد مستمر) دانند. معنای لغوی آلم رادر فصل دوم به آن برذسی میکنیم. ↑
. Toshihiko Izutsu. ↑
. Gadamer, Truth and Method, p. 277. ↑
. Gadamer. ↑
. حسنی، حمیدرضا، عوامل فهم متن، ص۱۶۹. ↑
. آذرنوش، آذرتاش، تاریخ زبان و فرهنگ عربی، چاپ اول، تهران، سمت، ۱۳۷۷، ص۱. ↑
. ایزوتسو، توشیهیکو، خدا وانسان در قرآن، ترجمه احمدآرام، تهران، شرکت سهامی انتشار،۱۳۶۱، ص ۳۶. ↑
. قنبری، بخشعلی، معناشناسی به مثابه روش، این اثر بزودی در انتشارات اساطیر به چاپ خواهد رسید. ↑
. Ferdinand de Saussure ، فردینان دو سوسور(۱۸۵۷- ۱۹۱۳) زبان شناس سوئیسی و بنیانگذار زبان شناسی جدید است که به سبب تمایز های دو گانهاش مشهور است .تمایز میان رابطه هم نشینی و رابطه جانشینی از تمایزهایی است که بیشترین کارایی را در نمایش نظام مفهوم سوسوری دارد ("ر.ک: “صفوی، کورش، ۱۳۶۰،ص۳۳). ↑
. شعیری، حمیدرضا، مبانی معناشناسی نوین، تهران، سمت، ۱۳۸۸ش، ص۲۴. ↑
. Approach. ↑
. Historical. ↑
. Linguistic. ↑
. Textual. ↑
. Meaning. ↑
. Semantic. ↑
. Michel Breal، میشل برآل (۱۹۱۵-۱۸۳۲)، زبان شناس فرانسوی است که وی به عنوان یکی از بنیانگذاران معناشناسی مدرن شناخته میشود. ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 12:32:00 ب.ظ ]
|