۳-۱۰- ویژگی های فنی ابزار پژوهش
۳-۱۰-۱- روایی ابزار پژوهش
روایی به معنای صحیح و درست بودن است ، مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری بتواند ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد ، اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های نا مناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد . اعتبار در اصل به صحت و درستی اندازه گیری محقق بر می گردد ( خاکی ،۱۳۸۲ ،ص ۲۸۸ ).
جهت تعیین روایی ابزار تحقیق ، سؤالات پرسشنامه براساس مدل تحلیل پژوهشبررسی ادبیات تحقیق تعیین شده و از پرسشنامه استاندارد استفاده شده و سپس به تأیید استادان راهنما و مشاور و کارشناسان رسیده است.
۳-۱۰-۲- پایایی ابزار پژوهش
«پایایی بدین معنا است که اگر خصیصه مورد سنجش را با همان وسیله تحت شرایط یکسان و مشابه دوباره اندازه بگیریم نتایج حاصله تا چه حد مشابه ،دقیق و قابل اعتماد است،و بطور ساده تر یعنی ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد.»( خاکی ،۱۳۸۲ ،ص۲۹۷).
برای سنجش پایایی ابزار تحقیق ،معروفترین ابزاری که مورد استفاده اکثر پژوهشگران قرار می گیرد میزان آلفای کرونباخ مربوط به پرسش های های موجود در پرسشنامه و یک آلفای کلی برای ابزار گردآوری است،که این معیار توسط نرم افزار SPSSبه راحتی قابل محاسبه می باشد.برای محاسبه آلفای کرونباخ از فرمول زیر استفاده می شود.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

برای بررسی پایایی ، محقق تعداد۳۰پرسشنامه را توزیع و پس از جمع آوری ، اقدام به محاسبه ضریب آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS برای پرسشنامه مورد نظر نمود که نتایج به تفکیک هر یک از متغیر ها به شرح جدول(۳ـ۴ )حاصل گردید.
جدول(۳-۴) پایایی ابزار اندازه گیری

 

نام متغیّر
تعداد پرسش ها
مقدار آلفا ( α )

 

محیط کنترلی
۶
۰٫۸۹

 

فعالیتهای کنترلی
۵
۰٫۸۴

 

ارزیابی ریسک
۶
.۰٫۷۹

 

برنامه حسابرسی
۴
۰٫۷۴

 

 

میزان پایایی آزمون جهت مجموعه سؤالات پرسشنامه برابر ۷۰ درصد محاسبه شد که با توجه به میزان نوسانات آلفای کرونباخ که بین صفر تا یک بوده و عدد بیشتر از ۷۰ درصد بیانگر سطح مطلوبی از پایایی می باشد ، می توان گفت که سؤالات پرسشنامه به میزان قابل قبولی توانسته موضوع مورد بحث را اندازه گیری کند . لذا ابزار تحقیق از پایایی خوب و قابل قبولی برخوردار بوده است .
۳-۱۱- روش تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه ها
تحقیق در یک زمینه خاص غالبا به چند روش می تواند مورد بررسی قرار داد. اگر چنین باشد، در ابتدا مطالعات توصیفی و همبستگی ممکن است به اجرا درآیندو در ادامه مطالعات علی و تطبیقی. ابتدا با بهره گرفتن از ابزار آمار توصیفی به تجزیه و تحلیل داده ها می پردازیم و ادامه برای آزمون فرضیه ها از تحلیل رگرسیون و همبستگی استفاده می شود؛ بدان معنا که ابتدا اطلاعات مورد نیازبرای انجام آزمون محاسبه و سپس آزمونهای رگرسیون برای مطالعه تاثیر اجزای کنترل داخلی بر اثربخشی برنامه حسابرسی صورت می پذیرد و از نرم افزار spss برای پردازش اطلاعات و آزمونهای آماری استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از:
۱-روش آمارتوصیفی در قالب: جدولهای فراوانی،میانگین ها و انحراف معیار.
۲- روش آمار استنباطی در قالب:آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چند متغیری هم زمان (آزمون F برای تعیین معناداری کل مدل رگرسیون و آزمونt برای تعیین معناداری ضرایب رگرسیون به صورت تک تک) استفاده شده است.
۳-۱۲- تجزیه وتحلیل همبستگی
به منظور همبستگی خطی متغیرها می توان ازضریبهای همبستگی پیرسون(برای توزیع های نرمال) واسپیرمن(برای توزیع های غیر نرمال) استفاده کرد. همبستگی معیاری برای تعیین میزان ارتباط دو متغیربوده ومعمولا با تحلیل رگرسیون بکار برده می شود. موضوع همبستگی، بحث درباره دو معیار ضریب تعیین(   ) وضریب همبستگی ® به صورت زیر دنبال می شود. و با توجه به نتایج حاصل از آزمون کلموگروف – اسمیرنوف، در تحقیق حاضر از ضریب همبستگی اسپیرمن جهت تبیین ارتباط متغیرهای تحقیق استفاده شده است.
۳-۱۲-۱- ضریب همبستگی
ضریب همبستگی بهترین معیار تشخیص وجود همبستگی یا عدم همبستگی وحتی نوع ،جهت و میزان همبستگی خطی است وآن ضریب معیار عددی است که رابطه ترتیب دارد. اما ویژگی نسبت برای آن برقرار نیست.ضریب همبستگی® ریشه دوم ضریب تعیین است که می تواند مقادیری بین ۱+ و۱- باشد.علامت آن همان علامت شیب خط رگرسیون (b)است یعنی اگر شیب خط رگرسیون مثبت باشد ضریب همبستگی مثبت، اگر شیب خط رگرسیون منفی باشد ضریب همبستگی منفی وهمچنین اگر صفر باشد،همبستگی بین دو متغیر x وy وجودندارد.
۳-۱۲-۲- ضریب تعیین(  )
مهمترین معیاری است که با آن می توان رابطه بین دو متغیر X وYرا توضیح داد که میزان انحراف مشاهدات (Y) از برآورد خط رگرسیون را اندازه می گیرد. این ضریب ، بین صفر و یک در نوسان بوده به طوریکه مقدار صفر بیانگر آنست که خط رگرسیون هرگز نتوانسته است تغییرات Yرا به تغییرات متغیر مستقل X نسبت دهد. مقدار یک نیز بیانگر آنست که خط رگرسیون به طور دقیق توانسته است تغییرات Yرا نسبت به X نسبت دهد.
۳-۱۲-۳ - آزمون معنی دار بودن ضریب همبستگی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...