فروردین

 

 

 

۰.۰۰

 

۰.۰۰

 

۰.۰۰

 

۰.۰۰

 

۵.۰۰

 

۵.۰۰

 

اردیبهشت

 

 

 

۲.۴۹

 

۰.۰۰

 

۱.۴۶

 

۰.۵۰

 

۱.۰۵

 

۴.۵۰

 

خرداد

 

 

 

۳.۳۵

 

۲.۴۰

 

۱.۱۰

 

۱.۲۵

 

۰.۵۵

 

۱.۳۵

 

تیر

 

 

 

۳.۴۳

 

۲.۵۳

 

۱.۰۵

 

۱.۱۲

 

۰.۵۲

 

۱.۳۵

 

مرداد

 

 

 

۳.۵۳

 

۲.۸۵

 

۱.۰۲

 

۱.۰۷

 

۰.۴۵

 

۱.۰۸

 

شهریور

 

 

 

شکل­های ۴-۵ و ۴-۶ به ترتیب مقادیر تخصیص­ها و کمبودهای مربوط به بالادست و پایین­دست را نشان می­ دهند. برای مثال در ماه آبی ۱، مقدار نیاز آبی برابر با ۵ mcm، مقدار برداشت از رودخانه ۱.۸۲ mcm، مقدار برداشت از آبخوان ۱.۳۲ mcm و مقدار کمبود آبی در این ماه ۱.۸۶ mcmمی­باشد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل ‏۴‑۵: مقادیر تخصیص و کمبود حاصل از شبیه­سازی وضع موجود برای مصرف ­کننده­ بالادست
شکل ‏۴‑۶: مقادیر تخصیص و کمبود حاصل از شبیه­سازی وضع موجود برای مصرف ­کننده­ پایین­دست
شکل ‏۴‑۷ نتایج حاصل از شبیه­سازی وضع موجود را به صورت گراف­ نشان می­دهد تا تفاوت میان مقادیر برداشت­ها و مقادیر برگشتی و مقادیر جریان ورودی و خروجی کاملاً مشخص باشند.
شکل ‏۴‑۷: نتایج حاصل از شبیه­سازی وضع موجود
نتایج حاصل از مدل شبیه­سازی- بهینه­سازی چنان که انتظار می­رود نشان داد که در وضعیت موجود مصرف ­کننده­ بالادست با صرف هزینۀ کمتر نیاز آبی خود را تأمین کرده و در ماه­های کم­آبی با کمبود آبی کمتری مواجه خواهد بود و این در حالیست که مصرف ­کننده­ پایین­دست برای تأمین نیاز آبی خود از آب سطحی دچار مشکل شده و برای جبران نیاز خود به پمپاژ بیشتری از آب زیرزمینی احتیاج پیدا می­ کند که این موضوع علاوه بر افزایش هزینه­ها برای مصرف ­کننده­ پایین­دست با محدودیت­هایی نیز همراه است چرا که افت آبخوان محدود شده است. (شکل ‏۴‑۷).
همانطور که ملاحظه می­ شود مقدار برداشت از رودخانه برای بالادست در تمامی ماه­ها بیشتر از برداشت پایین­دست می­باشد که این موضوع روی میزان جریان برگشتی بالادست تأثیر می­ گذارد. مصرف ­کننده­ پایین­دست به دلیل کمبود آبی بیشتر مقدار بیشتری آب را از آبخوان برداشت می­ کند. در ماه­های اسفند تا اردیبهشت میزان جریان ورودی بالا بوده و به همین علت هر دو مصرف ­کننده کل نیاز خود را از رودخانه برداشت کرده ­اند. نیاز ماهانه­ی هر دو مصرف ­کننده مقداری ثابت و برابر با ۵ mcm می­باشد.
مدل بهینه­سازی
در این بخش ساختار مدل بهینه­سازی تک­هدفه شرح می­گردد، در این مدل فرض بر این است که هیچ یک از مصرف­ کنندگان دخالتی در توزیع آب نداشته و تخصیص آب، تنها با بهره گرفتن از مدل بهینه­سازی انجام می­پذیرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...