الگوی رگرسیون خطی

 

 

 

 

 

در الگوی فوق، Zi بیانگر وجود یا عدم وجود تمایل به پرداخت اضافی برای هر کیلوگرم برنج هاشمی ارگانیک، Yi* نشانگر متغیر پنهان[۹۶]الگو، Yi بیانگر میزان تمایل به پرداخت خریدار i ام، β و نشانگر پارامترهای الگو، که باید برآورد شوند، و Xi بیانگر متغیرهای توضیحی الگو شامل درآمد خانوار، بعدخانوار، میزان تحصیلات، سن، جنسیت و نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به محصولات ارگانیک است. پارامترهای vi و uiنیز جملات خطا در الگوها محسوب می‌شوند که مستقل از متغیرهای توضیحی بوده و بر فرض توزیع نرمال با میانگین صفر و واریانس ثابت استوارند.
دانلود پایان نامه
متغیر معکوس نسبت میل[۹۷] است که از رابطه (۳-۲۱) بدست می‌آید(هکمن ۱۹۷۶).

 

 

(۳-۲۱)

 

 

 

 

 

در رابطه بالا، و به ‌ترتیب، بیانگر تابع چگالی و تابع توزیع و متغیر نرمال استاندارد است. در مرحله اول از روش هکمن، الگوی پروبیت با بهره گرفتن از روش حداکثر راست‌نمایی[۹۸] برآورد می‌شود. برآورد الگوی دوم (رگرسیون خطی) با اضافه شدن یک متغیر مستقل جدید به ‌نام »معکوس نسبت میل« با بهره گرفتن از روش حداقل مربعات معمولی[۹۹] صورت می‌گیرد؛ این متغیر جدید با بهره گرفتن از پارامترهای برآورد شده الگوی اول (پروبیت) برای کلیه مشاهدات ساخته می‌شود.
چنان که گرین نشان داده است (گرین[۱۰۰] ۱۹۹۳)، حضور متغیر معکوس نسبت میل در الگوی رگرسیون خطی وجود واریانس ناهمسانی الگو را رفع کرده، ضرایب را نااریب و سازگار می­سازد. به ‌منظور سنجش اثر تغییر در متغیر Xiبر Zi، از کشش کل استفاده می‌شود. اثر کل تغییر در متغیر مستقل بر مقدار مورد انتظار متغیر وابسته ( Zi ) از رابطه زیر به ‌دست می‌آید (مک­دونالد و موفیت[۱۰۱]، ۱۹۸۲):

 

 

(۳-۲۲)

 

 

 

 

 

در این رابطه Bj ضریب برآورد شده متغیر Xi و (I)، احتمال حضور در میان مصرف­ کنندگان برنج ارگانیک است که تمایل به پرداخت اضافی دارند. برای انتخاب فرم تابعی مناسب در مرحله دوم از روش‌ هکمن، با بهره گرفتن از آزمون غیرآشیانهای مک‌کینون[۱۰۲]، مدل رابطه (۳-۲۳) برآوردمی‌شود (جاج و همکاران[۱۰۳] ۱۹۸۵) :

 

 

 

(۳-۲۳)

 

 

 

 

 

 

پس از برآورد الگوی بالا، ضریب متغیر vt با بهره گرفتن از آزمون والد[۱۰۴]مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت معنی‌داری، ضریب این متغیر الگوی خطی و در صورت عدم معنی‌داری، الگوی لگاریتمی انتخاب می­ شود و برای تجزیه و تحلیل‌های بعدی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت، با قراردادن مقدار متوسط متغیرهای کمی و میزان متغیرهای کیفی در مدل رگرسیون انتخابی در مرحله دوم، مقدار متوسط تمایل به پرداخت اضافی مصرف­ کنندگان برای هر کیلوگرم برنج هاشمی ارگانیک به ‌دست می‌آید.
فصل چهارم
نتایج و بحث

۴-۱- مقدمه

با توجه به سؤالات مطرح شده و هدف تحقیق حاضر، و پس از بررسی الگوها، ابعاد و شاخص‌های متعدد مورد مطالعه در مهمترین پژوهش‌های داخلی و خارجی مرتبط با اهداف تحقیق و انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش متناسب با هدف پژوهشی با در نظر گرفتن شرایط و خصوصیات مکان تحقیق، پرسش‌نامه‌ای جهت ارزیابی تمایل به پرداخت خانوارهای شهری گیلان برای برنج ارگانیک طراحی گردید. این پرسشنامه با مراجعه حضوری در سطح شهر رشت تکمیل وداده‌های مورد نیاز گردآوری شد. تجزیه تحلیل داده‌های آماری جمع‌ آوری شده در این تحقیق با بهره گرفتن از نرم‌افزارهای Excel Shazam , و SPSS انجام گرفته است که در این بخش سعی شده است که تمام عملیات آماری انجام شده بر روی پرسش‌نامه تحقیق در قالب یک دسته‌بندی معین ارائه شود.

۴-۲- آمار توصیفی

در ابتدا به بررسی ویژگی‌های نمونه مورد بررسی جهت تعیین تمایل به پرداخت خانوارهای شهری گیلانی برای برنج ارگانیک پرداخته می‌شود. جدول(۴-۱)، نشان دهنده‌ی برخی آماره‌های مربوط به متغیرهای سن، اندازه‌ی خانوار، درآمد خانوار می‌باشد. بر اساس نتایج جدول (۴-۱)، میانگین سنی مصرف کنندگان ۹۳/۴۳ سال می‌باشد که از حداقل سن ۲۵ سال تا حداکثر ۸۰ سال را شامل شده است بنابراین اکثر پاسخگویان را افراد جوان تشکیل داده‌اند. همچنین افراد مورد پرسش به طور متوسط دارای بعد خانوار ۳۱/۳ بوده‌اند که از حداقل ۱ نفر تا حداکثر ۶ نفر می‌باشند. میانگین درآمد خانوار ۲/۱۳میلیون ‌ریال می‌باشد که حداکثر ۶۰میلیون ریال و حداقل ۴میلیون ریال را شامل شده است.
جدول ۴-۱- آمار توصیفی ویژگی فردی و متغیرهای هزینه‌ای

 

 

متغیر

 

میانگین

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...