1. سازمان ها

 

مدیریت استراتژیک نوآوری
مدیریت استراتژیک منابع انسانی
ایجاد شایستگی
مدل های جدید برای سازماندهی کار
پایان نامه - مقاله - پروژه
موفقیت های نوآوری

 

    1. ناحیه ای و بخشی

 

توسعه گروهی(خوشه ای)
شبکه ها و مشارکت ها برای نوآوری
پایه های نوآوری
برنامه هایی برای توسعه بخشی(ناحیه ای)
یادگیری ناحیه ای.
۳٫ملی
هماهنگی(سازگاری) استخدام، نوآوری، تحصیلات و سیاست های بازرگانی
سیستم های ذینفع در جهت تغییر
سیستم های پیش بینی برای منابع جدید جهت ایجاد شغل
برنامه های فعال برای تعلیم و تربیت و آموزش
استراتژی یادگیری در طول زندگی
تنظیم بازار نیروی کار: انتقال و ایجاد صلاحیت ها و شایستگی.(کاوسی وچاوش باشی،۱۳۸۹: ۲۰و۲۱)
۲۰٫۲٫ ابعاد سه گانه مسئولیت اجتماعی در سطح کلان
شکل زیر ابعاد کلیدی مسئولیت اجتماعی و همچنین نحوه ارتباط هر یک از ابعاد را نشان می دهد:
اجتماعی
زیست محیطی
شکل۶٫۲٫ ابعاد سه گانه مسئولیت اجتماعی در سطح کلان اجتماعی
اقتصادی

 

    1. مسئولیت های اقتصادی: صداقت، کنترل و نظارت سازمان،توسعه اقتصادی جامعه، شفافیت، جلو گیری از رشوه خواری و فساد، انجام پرداخت های لازم به مقامات ملی و محلی، استفاده از تأمین کنندگان محلی، استخدام نیروی کار محلی و غیره.

 

    1. مسئولیت های اجتماعی: حقوق بشر، حقوق کارگر، آموزش و توسعه کارگران محلی، کمک به تخصص های مربوط به برنامه های جامعه و غیره.

 

    1. مسئولیت های زیست محیطی: رویکردهای احتیا ط آمیز برای جلوگیری یا به حداقل رساندن عوارض نامطلوب، حمایت از اقدامات و ابتکاراتی که مسئولیت های بیشتر زیست محیطی را ترویج می دهند، توسعه و انتشار فناوری های مطلوب و مساعد زیست محیطی و غیره (کاوسی وچاوش باشی،۱۳۸۹: ۲۲و۲۱).

 

۲۱٫۲٫ تأثیرات توجه به مسئولیت اجتماعی در سازمان:
جلوگیری از غفلت مدیریت سازمان نسبت به محیط
تلاش سازمان ها در جهت اهداف سازمانی و عدم توجه به مسئولیت اجتماعی غالباً باعث می شود تا مدیریت از محیط خود غافل بماند و وظیفه خود را محدود و منحصر به درون سازمان نماید(الوانی و قاسمی،۱۳۷۷: ۲).برخلاف دیدگاه سنتی، وظیفه شرکتها و سازمانها تنها کسب سود و سودرسانی نیست بلکه تمام شرکتها و سازمانها در قبال محیط و فضای کسب و کار خود چه در منطقه و چه جهان، مسئولیتهایی دارند. آنها باید سعی کنند تا به توسعه همه جانبه اقتصادی برای خود، کشورشان و توسعه پایدار جهانی دست یابند. نباید فراموش شود که کسب و کار به دنبال بازسازی و توسعه محیط،رشد می یابد پس باید فضا و محیط کسب و کار خود را خوب بشناسید. محیط زیست خوب،بازار خوب و دولت خوب، شاخصهای مهمی هستند که اگر بهینه باشند، فضا و محیط کسب و کارخوب نیز حاصل می شود(خلیلی عراقی ومهرانگیز یقین لو،۱۳۸۳).
ایجاد مدیریت اثربخش
مدیریت مؤثر در عصر ما،مدیریتی است که از محدود اندیشی سازمان، خود را رها ساخته و به جامعه و محیط های وسیعتری بیاندیشد و به عبارتی دیگر علاوه بر مسئولیت سازمانی، «مسئولیت اجتماعی» نیز احساس نماید(الوانی و قاسمی،۱۳۷۷: ۳).
افزایش عظمت ،اعتبار و شهرت سازمان و بهبود چهره عمومی سازمان
سازمان باید احساس اجتماعی و ارزشهای انسانی را به حدی گسترش دهد تا با ارزشهای اقتصادی اش همراه شود، به نحوی که گویی به اندازه ای که از منطق و عقلش استفاده می کند، به همان اندازه از وجدان و قلبش هم استفاده می نماید.در بلند مدت،عظمت،اعتبار و شهرت یک سازمان به اندازه ای که به عقل و منطقش بستگی دارد،به قلب و عاطفه اش هم وابسته است.پاسخگویی اجتماعی،چهره عمومی سازمان را بهبود می بخشد و از سازمان یک سیمای مطلوب به جامعه عرضه می دارد و سازمانهایی که می خواهند چهره عمومی مطلوبی داشته باشند ،باید عملاً نشان دهند که از هدفهای اجتماعی حمایت می کنند و چهره مطلوب داشتن نیز در بازار سرمایه خیلی مهم است(الوانی و قاسمی،۱۳۷۷: ۴۳).براساس گزارش مجله فورچون، ۶۳ درصد مدیران عالی شرکتهای برتر بر این باورند که رعـایت اخلاقیات، موجب افزایش تصویر مثبت و شهرت سازمان شده، منبعی برای مزیت رقابتی به شمار می‌آید (باکلی و همکاران[۷۲]،۲۰۰۱: ۱۵).مسئولیت اجتماعی، برنامه و ابزاری است برای گفتمان… بخش اقتصاد، سیاست و جامعه با هدف ایجاد ارتقای اعتماد عمومی به سرمایه گذاران و بنگاههای اقتصادی آنان(خلیلی عراقی ویقین لو،۱۳۸۳).
ارائه خدمت مؤثر به مردم
عدم احساس مسئولیت در قبال مردم مانع از خدمت مؤثر مدیران به ایشان می شود(الوانی و قاسمی،۱۳۷۷: ۱۳).
مانع گریبان گیر شدن مشکلات جامعه به سازمان
سازمانها اگر به اهداف اجتماعی خود حرمت ننهند،آلودگی محیط،فقر و بیماری،تبعیض و نابسامانی،محیط شان را فرا خواهد گرفت و اگر با اندکی دوراندیشی به قضیه ننگرند،این مشگلات ،آخرالامر گریبان خودشان را نیز خواهد گرفت.زمانی که آلودگی محیط جامعه را فراگرفت سازمان نیز به عنوان جزئی از آن دچار آلودگی خواهد شد(الوانی،۱۳۸۴: ۳۱۵).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...