.
۲-۱۴ مدل‌های کسب‌وکار اینترنتی
مدل کسب‌وکار بیانی است از اینکه یک شرکت چگونه منافع خود را در طی زمان حفظ می‌کند شناسایی و تعریف مدل کسب‌وکار از آن جهت حائز اهمیت است که روش انجام تجارت را به شرکت‌ها نشان می‌دهد و درک رسالت و اهداف شرکت‌ها را امکان پذیر می‌سازد. مدل‌های کسب‌وکار الکترونیک از دیدگاه‌های متفاوت مورد طبقه بندی قرارگرفته است اما بهترین مدل‌های کسب‌وکار الکترونیک مدل هایی است که باعث سودمندی شرکت از طریق افزایش درآمد و کاهش هزینه می‌شود (خداداد حسینی و دیگران، ۱۳۵۸).
جودی استراس و ریموند فراست مدل‌های کسب‌وکار الکترونیک را به سه دسته مدل‌های توزیع، مدل‌های پیشبرد، مدل‌های روابط مشتری تقسیم نموده‌اند (کفاش پور، ۱۳۸۶).
جدول ۲- ۲: مدل‌های کسب‌وکار الکترونیک جودی استرس و ریموند فراست (۲۰۰۱)

 

 

مدل‌های توزیع

 

مدل‌های پیشبرد

 

مدل‌های مدیریت روابط مشتری

 

 

 

مدل ضمانت محتوا
مدل فروش مستقیم
مدل واسطه‌های اطلاعاتی
مدل واسطه‌ها

 

مدل تبلیغات آنلاین
مدل پیشبرد فروش آنلاین
مدل انتشار محتوا
مدل پست الکترونیک

 

مدل ساختن اتحاد

 

 

 

۲-۱۵ مدل‌های تولید و درآمدزایی متنوع از طریق کسب‌وکار اینترنتی
۱۲-۱۵-۱ مدل‌های درآمدی کاتالوگ مبتنی بر وب
در مدل درآمدی خرده‌فروشی بر مبنای کاتالوگ، فروشندگان یک تصویر ذهنی از نام تجاری خود در ذهن مشتری به وجود می‌آورند و سپس از قدرت نام تجاری برای فروش از طریق ارسال اطلاعات چاپ شده در فرایند جذب خریداران آتی استفاده می‌کنند. خریداران سفارشات خود را از طریق پست یا تماس تلفنی با فروشندگان و از طریق شماره تماس‌های رایگان انجام می‌دهند. این مدل درآمدی که اغلب سفارش پستی یا مدل کاتالوگی نامیده می‌شود و موفقیت خود را برای اقلام متنوع خریداران ثابت کرده است، که شامل پوشاک، وسایل الکترونیکی، وسایل خانه و هدایا می‌شود.
پایان نامه - مقاله
۲-۱۵-۲ مدل‌های درآمدی با محتوای دیجیتالی
شرکت هایی وجود دارند که از راه محتوای سایت خود کسب درآمد می‌نمایند. این شرکت ها، خدمات اطلاعاتی متنوعی را ارائه می‌دهند، ازجمله: اطلاعات قانونی و حقوقی و مالیاتی، اطلاعات آموزشی و دانشگاهی و اخبار. درگذشته شرکت‌ها برای بدست آوردن برخی از این اطلاعات می‌بایست نرم افزارهای مخصوصی را خریداری کرده و بر روی سیستم خود نصب میکردند، ولی امروزه از طریق سایت‌ها اطلاعات لازم را بدست می‌آورند و اینترنت تبدیل به دانش نامه‌ای به روز برای کسب انواع اطلاعات و اخبار مورد نیاز آن‌ها شده است. این وب‌سایت‌ها به مشتریان خود امکان انعطاف پذیری بیشتری را در مورد نحوه خریداری این اطلاعات می‌دهند. سایت‌های فروش مقالات و کتب دانشگاهی نمونه‌ای دیگر از این سایت‌ها هستند.
۲-۱۵-۳ مدل‌های درآمدی حمایت شده تبلیغاتی
مدل درآمدی حمایت شده تبلیغاتی چیزی است که در شبکه‌های تلویزیونی به کار می‌رود. در این مدل تولید کنندگان تلویزیونی، برنامه‌های خود را به‌صورت رایگان نمایش می‌دهند و در خلال پخش برنامه‌های خود از طریق نمایش آگهی بازرگانی درآمد کسب می‌کنند. اینترنت با قابلیت هایی که دارد، امکان پخش فیلم و برنامه‌های تلویزیونی را نیز در خود گنجانده است و سایت هایی که این امکان را در اختیار مخاطبین خود قرار می‌دهند از طریق تبلیغات در سایت خود و یا نمایش آگهی در خلال برنامه‌ها کسب در آمد می‌کنند.
۲-۱۵-۴ مدل درآمدی تبلیغات اشتراکی آمیخته:
در این مدل که برای سالیان متمادی به وسیله ناشران سنتی روزنامه‌ها و مجلات مورد استفاده قرار می‌گرفت، مشترکان هزینه‌ها را پرداخت کرده و برخی سطوح تبلیغات را نیز می‌پذیرند. برخی از شرکت­هایی که از این مدل استفاده می‌کنند پس از چندی به موفقیت دست پیدا می­ کنند و برخی دیگر نیز موفقیت چندانی نصیبشان نمی‌گردد. روزنامه‌های بین‌المللی امروزه اغلب از این مدل درآمدی استفاده می‌کنند.
۲-۱۵-۵ مدل‌های درآمدی حق‌الزحمه‌ای
در این مدل صاحبان شرکت‌ها درازای دریافت هزینه، خدماتی ارائه می‌دهند، این امر بر اساس تعداد و اندازه معاملاتی است که آن‌ها انجام داده‌اند. برای وسعت این موضوع شرکت‌ها می‌توانند به بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها اطلاعات تراکنش و داد و ستد‌ها را با نرخی پایین تر برای مشتریان خود انجام دهند (رود ساز و دیگران ۱۳۹۱).
۲-۱۶ خرید و فروش اینترنتی، مزایا و محدودیت­ها
می‌توان محصول و خدمات را براساس ویژگی‌های خرید آن‌ها در ارتباط با خرید اینترنتی به سه دسته تقسیم کرد:
الف) خرید‌های بی دردسر و آسان: این نوع خریدها مخاطره اندکی را در بردارند. فروشهای اینترنتی می‌توانند در مورد این نوع کالاها بسیار موفق باشند چرا که می‌توانند از هر محصول نمونه‌های متعددی را با ارائه تخفیفات زیاد و ارسال راحت برای خریداران تامین نماید. خرید اینترنتی کتاب نیز در زمره این دسته از خریدها قرار می‌گیرد.
ب) کالاهای تحقیق شده: این دسته از خرید‌ها به برنامه ریزی و کسب اطلاعات فراوان در مورد کالاهای که حضور فیزیکی در حین خرید آن‌ها چندان ضروری نیست نیاز دارند. در عین حالی که کالاهای گران قیمتی هستند و نیاز به اطلاعات قبلی دارند؛ نظیر انواع تورهای تفریحی، لوازم و سخت افزارهای کامپیوتری و لوازم الکتریکی.
ج) کالاهای برگشت پذیر: این گروه کالاهایی با قیمت متوسط و دفعات و تناوب خرید بالا هستند که ارسال آن‌ها برای مصرف‌کننده می‌تواند با موفقیت مواجه شود. ازجمله این کالاها می‌توان از انواع ویتامین ها، لوازم آرایشی و زیبایی و حتی غذاهای مخصوص مراسم تشریفات نام برد. لازم به یادآوری است انجام خریدهای اینترنتی مصرف‌کنندگان به همان دلایلی است که خریدهایشان را از طریق کاتالوگ انجام دهند که این دلایل در جدول (۲-۳) ارائه‌شده است.
جدول ۲- ۳: مقایسه دلایل مصرف‌کنندگان از خرید‌های اینترنتی و کاتالوگی در آمریکا (هاوکینز،‌ای تی ۲۰۰۷)

 

 

دلایل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...