۵) بکارگیری دانش
شکل ۴-۱۷: مدل مفهومی بکارگیری دانش
فرضیات مربوط به مدل اندازه‌گیری به کارگیری دانش
۱) بین بکارگیری دانش و بکارگیری مهارت رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد.
۲) بین بکارگیری دانش و وظیفه سازمانی رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد.
۳) بین بکارگیری دانش وتوانایی کسب شده رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد.
الف) مدل تخمین غیراستاندارد
شکل ۴-۱۸: مدل تخمین غیراستاندارد بکارگیری دانش
با توجه به شکل ۴-۱۸ ، شاخص‌های برازش کای - دو و RMSEA در وضعیت مناسبی قرار دارند.
ب) مدل تخمین استاندارد
شکل ۴-۱۹: مدل تخمین استاندارد بکارگیری دانش
با توجه به شکل ۴-۱۹ در بین متغیرهای تبیین کننده بکارگیری دانش، بالاترین درصد همبستگی وتبیین مربوط به بکارگیری مهارت با درصد همبستگی ۶۰/۰ است وبعد به ترتیب توانایی کسب شده و وظیفه سازمانی می‌باشد.
ج) مدل اعداد معنی داری
شکل ۴-۲۰: مدل اعداد معنی‌داری بکارگیری دانش
همانگونه که در شکل ۴-۲۰ ملاحظه می‌شود، اعداد معناداری بین بکارگیری دانش و متغیرهای مهارت، وظیفه و توانایی به ترتیب ۲۶/۲، ۹۰/۱، ۱۳/۲ می‌باشد که درنتیجه تمامی پارامترهای مدل به غیر از وظیفه معنادار شده است چون که عدد معناداری وظیفه از ۹۶/۱ کمتراست. بنابراین نتایج آزمون فرضیات مدل اندازه‌گیری به این صورت می‌باشد:
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱) بین بکارگیری دانش و بکارگیری مهارت رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد، تأیید شده است.
۲) بین بکارگیری دانش و وظیفه سازمانی رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد، تأیید نشده است.
۳) بین بکارگیری دانش و توانایی کسب شده رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد، تأیید شده است.
۴-۲-۳- آزمون فرضیات مدل
بعد از اطمینان از صحت مدل‌های اندازه‌گیری وارد مرحله آزمون فرضیات مدل تحقیق می‌شویم که مدل مفهومی آن به شکل زیر است:
شکل ۴-۲۱: مدل مفهومی تحقیق
در این مدل مفهومی، مسیرشغلی به عنوان متغیر درونزا و جذب دانش، ذخیره دانش، اشتراک دانش و بکارگیری دانش به عنوان متغیرهای برونزا در نظر گرفته شده‌اند که فرضیات مدل بدین صورت می‌باشد:
۱) ارتباط معناداری میان جذب دانش و مسیر شغلی وجود دارد.
۲) ارتباط معناداری میان ذخیره دانش و مسیر شغلی وجود دارد.
۳) ارتباط معناداری میان اشتراک دانش و مسیر شغلی وجود دارد.
۳) ارتباط معناداری میان بکارگیری دانش و مسیر شغلی وجود دارد.
الف) مدل تخمین غیراستاندارد
شکل ۴-۲۲: مدل تخمین غیراستاندارد تحقیق
با توجه به شکل ۴-۲۲ شاخص‌های برازش کای - دو و RMSEA در وضعیت مناسبی قرار دارد.
ب) مدل تخمین استاندارد
شکل ۴-۲۳: مدل تخمین استاندارد تحقیق
همانگونه که در شکل ۴-۲۳ ملاحظه می‌شود، جذب واکتساب دانش با ۹۷/۰ دارای بیشترین اثر مثبت بر مسیرشغلی است و بعد از آن به ترتیب اشتراک دانش با ۶۵/۰، ذخیره دانش با ۵۰/۰ و بکارگیری دانش با ۵۰/۰ دارای بیشترین اثر مثبت بر مسیرشغلی هستند.
ج) مدل اعداد معنی داری
شکل ۴-۲۴: مدل اعداد معنی‌داری تحقیق
همانگونه که در شکل ۴-۲۴ ملاحظه می‌شود، تمامی پارامترهای مدل معنادار شده است چون که اعداد معناداری آنها از ۹۶/۱ بیشتراست.بنابراین نتایج آزمون فرضیات اصلی مدل اندازه‌گیری به این صورت می‌باشد:
۱) ارتباط معناداری میان جذب دانش و مسیر شغلی وجود دارد، تأیید شده است.
۲) ارتباط معناداری میان ذخیره دانش و مسیر شغلی وجود دارد، تأیید شده است.
۳) ارتباط معناداری میان اشتراک دانش و مسیر شغلی وجود دارد، تأیید شده است.
۴) ارتباط معناداری میان بکارگیری دانش و مسیر شغلی وجود دارد، تأیید شده است.
۴-۲-۳-۱- ارتباط میان عناصر چرخه دانش و مسیرهای شغلی
پس از به اثبات رسیدن فرضیه‌های تحقیق، به بررسی ارتباط میان عناصر چرخه دانش و مسیرهای شغلی (عمودی، چرخشی، انتقالی، افقی) می‌پردازیم.
۱) مدل مسیر شغلی عمودی: شکل ۴-۲۲ مدل تخمین استاندارد مسیرشغلی عمودی را نشان می‌دهد.
شکل ۴-۲۵: مدل تخمین استاندارد مسیرشغلی عمودی (ارتقایی)
همانگونه که در شکل ۴-۲۵ ملاحظه می‌شود، در بین متغیرهای تبیین کننده متغیر مسیر شغلی عمودی (ارتقایی)، بالاترین درصد همبستگی و تبیین مربوط به بکارگیری دانش با درصد همبستگی ۰۹/۰ می‌باشد وبعدازآن به ترتیب ذخیره دانش و اشتراک دانش وجذب دانش بیشترین همبستگی را با مسیر شغلی عمودی (ارتقایی) دارند.
۲) مدل مسیر شغلی چرخشی: شکل ۴-۲۳ مدل تخمین استاندارد مسیرشغلی چرخشی را نشان می‌دهد.
شکل ۴-۲۶: مدل تخمین استاندارد مسیرشغلی چرخشی
همانگونه که در شکل ۴-۲۶ ملاحظه می‌شود، در بین متغیرهای تبیین کننده متغیر مسیر شغلی چرخشی، بالاترین درصد همبستگی و تبیین مربوط به اشتراک دانش با درصد همبستگی ۱۶/۰ می‌باشد وبعدازآن به ترتیب ذخیره دانش و بکارگیری دانش وجذب دانش بیشترین همبستگی را با مسیر شغلی چرخشی دارند.
۳) مدل مسیر شغلی انتقالی: شکل ۴-۲۴ مدل تخمین استاندارد مسیرشغلی انتقالی را نشان می‌دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...