دانلود پایان نامه در رابطه با استعداد یابی ماده هفتگانه دو و میدانی بر اساس ویژگی ... |
آنتروپومتریکی(پینار و همکاران[۱۳]، ۱۹۹۸)، عوامل فیزیولوژیکی، اجتماعی و روانی (فالک و همکاران[۱۴]، ۲۰۰۴)، عوامل ژنتیکی(هاپکینز[۱۵]، ۲۰۰۱، پتل و گریدانوس، ۲۰۰۲، پراس و همکاران[۱۶]، ۲۰۰۳، مک آرتور، ۲۰۰۵) در استعدادیابی پرداخته اند. اما تا کنون تحقیقی در زمینه استعدادیابی با در نظر گرفتن تمام پارامترهای بیومکانیک، آنتروپومتریک و آمادگی جسمانی انجام نشده است. هدف از این تحقیق استعدادیابی در ماده هفتگانه دو و میدانی بر اساس این ویژگیها میباشد.
۲٫۱٫ بیان مسئله
یکی از مفاهیم بسیار مهم در علوم ورزشی و تربیت بدنی، فرایند شناسایی استعداد است. معنی عینی شناسایی استعداد ورزشی، شناسایی و انتخاب افرادی است که در مقایسه با سایرین، توانایی زیادی برای یک ورزش خاص دارند(بومپا[۱۷]، ۱۹۹۹). استعدادیابی و پرورش استعداد یک بخش حیاتی در بیشتر برنامه های ورزشی است(فالک و همکاران، ۲۰۰۴). در استعدادیابی خردسالان بر اساس معیارهایی که توسط آزمونهای جامع بدست می آید به سمت ورزشهایی که بیشترین احتمال موفقیت را در آنها دارند هدایت میشوند(پلتولا[۱۸]، ۱۹۹۲). از نظر دانشمندان علوم ورزشی، استعدادیابی ورزشی، راهی منطقی، کوتاه و مقرون به صرفه برای حضور موفقیت آمیز ورزشکاران در صحنههای بین المللی است(ابراهیم و حلاجی، ۸۵). بر اساس یافتههای علوم ورزشی مرتبط با ورزش قهرمانی، موفقیت ورزشکاران در سطوح مختلف از یکسو و موفقیت مدیریت فدراسیونها و هیئتهای ورزشی از سویی دیگر بستگی به انتخاب به موقع و پرورش صحیح منابع انسانی دارد(علیجانی، ۸۱).
تاکنون ستاد مربیان در طول یک ورزش به کشف و یافتن استعداد میپرداختند، اگر چه توانایی مربیان برای شناسایی استعداد افراد هرگز نمیتواند ناچیز پنداشته شود، با این حال این یک فرایند بسیار ذهنی و شخصی محسوب می شود اما روشهای علمی بی طرف و بی نظری را فراهم نمینماید (ویلیامز و ریلی[۱۹]، ۲۰۰۰)، چرا که جهت شناسایی دقیق نخبگان، بایستی بر شناسایی برخی از تواناییهای فیزیولوژیک، بیومکانیک، روانشناسی و. . . . تأکید ورزید. اما شناخت دقیق این ویژگی هادر حوزه علوم انسانی، واجد دشواریهای فراوانی است. چرا که سیستم استعداد یابی در کشورهای مختلف متفاوت است و نمی توان بر اساس یک الگوی خاص نسخه مشترکی را برای مقوله استعدادیابی طراحی و اجرا کرد.
یک دیدگاه در فرایند استعدادیابی و گزینش افراد این است که از هر جهت شایستگی لازم را برای ادامه در رشته ورزشی مورد نظر داشته باشند که از این طریق میتوان به این مهم نائل گردید، از یک طرف تحلیل نیازهای یک رشته معین از لحاظ بدنی، فیزیولوژیک، روانی و حتی اجتماعی که امکان تعیین معیارهایی را برای گزینش افراد فراهم می آورد و از طرف دیگر داشتن الگوهایی از ورزشکاران نخبه به عنوان الگو که خصوصیات و ویژگیهای آنان می تواند معیارهای مورد نظر را در گزینش افراد مشخص نماید. گزینش مطلوب گزینشی است که به طور صحیح تمامی جنبه های مختلف و مرتبط با آن رشته را به خوبی مد نظر قرار دهد (شیخ، ۸۷).
از این رو دور اندیشانهتر است که استعداد یابی را به عنوان فرایندی که گرایشهای جدید را در نظر گرفته و پس از شناسایی با کاربرد روش های تمرینی مناسب زمینه های احتمالی رسیدن فرد را به موفقیت افزایش میدهد، تعریف کرد.
با عنایت به موارد فوق و با توجه به این که مقوله استعدادیابی در ایران مقولهای نو پاست و پژوهشهای انجام شده در این زمینه بسیار انگشت شمار بوده و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. از آنجایی که ماهیت رشته های مختلف با یکدیگر متفاوت است، هدف از این تحقیق استعدادیابی در ماده هفتگانه دو و میدانی بر اساس ویژگیهای بیومکانیک، آنتروپومتریک و آمادگی جسمانی میباشد. انتخاب رشته ورزشی مذکور بر اساس پتانسیل موجود در جامعه است، چرا که رشته دو و میدانی یکی از رشته های است که بیشترین مدال را در مسابقات بخود اختصاص میدهد و نیاز به شناخت و سرمایه گذاری بالاتری دارد تا بتواند سهم بسزایی از این مدالها را به خود اختصاص دهد. همان طوری که در والیبال، بسکتبال، وزنه برداری، تکواندو، کشتی فرنگی و. . . . با استعدادیابی و برنامه ریزی درست به قدرت اول آسیا تبدیل شدیم، در رشته دو و میدانی هم میتوانیم به این قدرت دست یابیم.
۳٫۱٫ اهمیت و ضرورت تحقیق
پیشرفت از سطوح ابتدایی به سطح نخبگی در ورزش فرایندی بسیار پیچیده دارد. فرایند کشف ورزشکاران با استعداد برای شرکت در یک برنامه تمرینی سازماندهی شده، یکی از مهمترین موضوعاتی است که امروزه در ورزش مطرح است. بنابراین، در ورزش، کشف افراد با استعداد و انتخاب آنها در سنین پایین و سپس هدایت، نظارت و ارزیابی آنها در صعود به بالاترین سطح از مهارت اهمیت زیادی دارد(ابراهیم و حلاجی، ۸۶).
از سوی دیگر موضوع تفاوتهای فردی که به عنوان تفاوتهای ثابت و همیشگی در انجام تکالیف مختلف حرکتی، شناختی و غیره در بین افراد مطرح است، امری است که سابقه طولانی در حیطه یادگیری حرکتی داشته و نظریه های متفاوتی در مورد علت وجود آن و چگونگی برخورد با آن ارائه شده است(شریف نژاد، ۷۸).
با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی، ورزش نیز از این قافله عقب نمانده به طوری که نسبت به سالهای قبل رکوردهای ایده آلی به جا گذاشته شده است. در دنیای کنونی که عرصه رقابت در زمینه علم و تکنولوژی بین کشورهای مختلف است، ورزش وسیلهای برای اعلان برتری محسوب می شود و کشورها از آن به عنوان ابزاری برای بیان پیشرفت خود استفاده می کنند(گایینی، ۸۲).
بی تردید، با توجه به تفاوتهای زیادی که بین رشته های مختلف ورزشی از لحاظ نیازهای جسمانی، بیومکانیک، آنتروپومتریک، روانی و مهارت های حرکتی وجود دارد ضروری است تا استعدادیابی با دقت فراوان و لحاظ کردن شاخص های بیشتر صورت پذیرد(خسرو ابراهیم و حلاجی، ۸۶).
با توجه به نظر برخی محققین در بحث استعداد شناسی، چندین جنبه مثبت به شرح زیر هست که باعث پیشرفت ورزشکاران ما می شود:
-
- با هدایت کودکان به طرف ورزشهای خاصی که آنها از نظر بدنی و روانی برای تمرین و تعلیم آن مناسبترین باشند، به نوبهی خود منجر به اکتساب نتایج مطلوب برای آنها و در نتیجه لذت بردن از شرکت در تمرینات و انگیزه بیشتر میشویم.
-
- این افراد تحت نظر مربیان حرفهای و کار آزموده به تمرین میپردازند و تمرینات آنها به صورت مطلوبی زیر نظر تیم پزشکی قرار میگیرد.
-
- بسیاری از مدیران و گردانندگان این گونه برنامه ها به فکر فرصتهای حرفهای و کسب درآمدهای مالی و پرستیژ اجتماعی در دوران ورزشکاری و قهرمانی ورزشکاران خود میباشند. بنابراین در طول این برنامه ها، تعلیمات و آموزشهای اصلی و ثانویه و حتی بیشتر از آن را در برنامه های علمی_فرهنگی خود منظور خواهند کرد.
-
- استعدادیابی اساساً زمان مورد نیاز برای رسیدن به یک عملکرد بالا بوسیله اشخاصی که در ورزش با استعداد هستند را کاهش میدهد.
-
- باعث افزایش اعتماد به نفس میشود، زیرا پویایی عملکرد آنها که به درستی استعداد یابی شده اند، نمایشیتر و مهیجتر است نسبت به دیگر ورزشکاران همسن که از یک روند انتخاب درست بیرون نیامده اند.
با توجه به این موضوعات شکی نیست که شناسایی، رشد و پیش بینی استعدادهای ورزشی همچون سایر حیطههای مورد مطالعه در رشته رفتار حرکتی، علومی پیچیده، دشوار و نوپا هستند. از این رو منابع علمی موجود در این زمینه، حتی در کشورهای توسعه یافته، بسیار اندک بوده و نیاز دانش پژوهان، مربیان، ورزشکاران و معلمان تربیت بدنی را برآورده نمیسازد(ارشم و راد نیا۸۵).
در فرایند تحقیق حاضر، تفکر حاکم آن است که چنانچه در رشته دو و میدانی برای شناخت استعدادها و افراد مناسب حاضر در این رشته مشخصههایی تعیین گردد، در میزان پیشرفت رشته مذکور تغییراتی حاصل خواهد شد که به این رشته به عنوان مادر ورزشها کمک کثیری میگردد، محقق نیز با انتخاب ماده هفتگانه و پیچیدگی و تعمیم پذیری این ماده از دو و میدانی با این فرض که ویژگیهای بیومکانیک، آنتروپومتریک و آمادگی جسمانی میتوانند در پیشرفت این رشته موثر باشند، به دنبال یافتن مناسب ترین، ویژگیها میباشد.
۴٫۱٫ اهداف تحقیق
اهداف تحقیق شامل هدف کلی و اهداف اختصاصی تحقیق میباشند.
۱٫۴٫۱٫ هدف کلی
استعدادیابی در ماده هفتگانه دو و میدانی بر اساس ویژگیهای بیومکانیک، آنتروپومتریک و آمادگی جسمانی، هدف کلی تحقیق حاضر است.
۲٫۴٫۱٫ اهداف اختصاصی
-
- تعیین برخی ویژگیهای بیومکانیک موثر در اجرای مادههفتگانه دو و میدانی
-
- تعیین برخی ویژگیهای آنتروپومتریک موثر در اجرای مادههفتگانه دو و میدانی
-
- تعیین برخی ویژگیهای آمادگی جسمانی موثر در اجرای مادههفتگانه دو و میدانی
-
- تعیین کاراترین شرکت کنندهها در اجرای مادههفتگانه دو و میدانی بر اساس ویژگیهای بیومکانیک، آنتروپومتریک و آمادگی جسمانی
۵٫۱٫ پیش فرضهای تحقیق
در این تحقیق پیش فرضهای زیر در نظر گرفته شد:
-
- شرکت کنندهها ۲۴ ساعت قبل از آزمونها هیچ گونه فعالیت شدیدی انجام نمیدهند.
-
- شرکت کنندهها تمام تلاش خود را در طول تحقیق انجام خواهند داد.
۶٫۱٫ قلمرو تحقیق
-
- تمامی شرکت کننده های تحقیق دختر بوده و در محدوده سنی ۱۶ – ۱۲ سال قرار دارند.
-
- تمامی شرکت کنندهها حداقل ۵ سال مداوم در رشته دو و میدانی مشغول به فعالیت هستند و حداقل در سه ماده از مواد هفتگانه دو و میدانی تخصص دارند.
-
- شرکت کنندهها به بیماری خاصی که ممکن است در روند تحقیق تأثیر بگذارد، مبتلا نیستند.
۷٫۱٫ محدودیتهای تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-01] [ 11:35:00 ب.ظ ]
|