نسبت بدهی

 

همبستگی پیرسون

 

۲۰۵/.-

 

۱۷۳/.

 

۱

 

 

 

Sig

 

۰۰۰٫

 

۰۰۱٫

 

-

 

 

 

با توجه به نتایج جدول فوق چون سطح معنی­داری کوچکتر از ۰۱/. است و نتیجه آن بر وجود تاثیر ریسک اقتصادی بر نسبت بدهی دلالت می‌کند. همانگونه که مشاهده می­ شود در سطح ۹۹درصد تاثیر معنی­دار منفی ریسک اقتصادی بر نسبت بدهی وجود دارد و ضریب همبستگی آن برابر با ۲۰۵/. - می­باشد. این بدان معنی است که با یک واحد افزایش در ریسک اقتصادی نسبت بدهی ۲۰۵/.کاهش پیدا می‌کند.
همچنین با توجه به نتایج جدول فوق چون سطح معنی­داری کوچکتر از ۰۱/. است و نتیجه آن بر وجودتاثیر ریسک بازار بر نسبت بدهی دلالت می‌کند. همانگونه که مشاهده می­ شود در سطح ۹۹درصد تاثیر معنی­داری مثبت ریسک بازار بر نسبت بدهی وجود دارد و ضریب همبستگی آن برابر با ۱۷۳/. می­باشد.
۴-۴-۱- آزمون فرضیه اول
همانطور که در فصل سوم اشاره شد برای آزمون فرضیه اول، یک مدل معرفی شد، در مدل شماره۴-۱ تاثیر ریسک اقتصادی بر نسبت بدهی شرکت مورد بررسی قرار گرفته شده و بیان می‏شودکه: ریسک اقتصادی بر نسبت بدهی شرکت تاثیر دارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
مدل رگرسیونی تک متغیره که در این مرحله مورد برررسی قرار می‌گیرد به صورت معادله زیر می­باشد:
DEBTRATi,t, = b+ b1 ECONBETA i t +ei,t(4-1)
به منظور تشخیص معنی داری ضرایب مدل رگرسیون فوق، فرضیه های آماری به شرح زیر تبیین می‌شود:
H0:b1=0
H1:b1≠۰
فرضH0 بیانگر آن است که متغیر مستقل مدل رگرسیون معنادار نمی ­باشد و فرضH1 بیانگر این است که متغیر مستقل در مدل رگرسیون معنادار است.
۴-۴-۱-۱ نتایج آزمون فرضیه اول
طبق جدول(۴-۷)، ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرها (۲۰۵/۰-) است. این نشان دهنده تاثیر معنی دار منفی ریسک اقتصادی بر نسبت بدهی می‌باشد. همچنین ضریب تعیین محاسبه شده نیز برابر ۰۴۲/۰ است که این عدد حاکی از این است که حدود ۴ درصد تغییرات نسبت بدهی توسط ریسک اقتصادی تنیین می‌شود. یکی از مفروضات رگرسیون استقلال خطاهاست؛ در صورتی که فرضیه استقلال خطاها رد شود و خطاها بایکدیگر همبستگی داشته باشند امکان استفاده از رگرسیون وجود ندارد. اماره دوربین واتسون به منظور بررسی استقلال خطاها از یکدیگر استفاده می‌شود که اگر مقدار آماره دوربین واتسون در فاصله ۵/۱ تا ۵/۲ باشد فرض عدم خود همبستگی بین خطاها تایید می‌شود و می‌توان از رگرسیون استفاده کرد. اماره دوربین واتسون طبق جدول (۴-۷) برابر با ۵۵۶/۱ است این عدد نشان دهنده این است که بین داده ها خودهمبستگی وجود ندارد و خطاها از یکدیگر مستقل هستند. همچنین باتوجه به سطح معنی داریF که کمتر از مقدار ۰۵/۰ است و باتوجه به مقدار آماره F فرض معنی داری در سطح خطای ۰۵/۰ پذیرفته می‌شود و این بیان کننده تاثیر ریسک اقتصادی بر نسبت بدهی است. جهت معنی دار بودن ضرایب همبستگی در رگرسیون به آماره T نگاه می‌کنیم. مقدار آمارهT باید بیشتر از مقدار بحرانی (۲+ و۲-) باشد. باتوجه به نتایج جدول(۴-۴) مقدار آماره T برابر ۰۲۵/۴- می‌باشد و سطح معنی دار آن کمتر از خطای ۰۵/۰ می‌باشد لذا فرض معنی داری ضرایب در رگرسیون پذیرفته می‌شود. با عنایت به نتایج جدول (۴-۷) فرضیه اول پژوهش مبنی بر تاثیر ریسک اقتصادی بر نسبت بدهی پذیرفته می‌شود.
جدول(۴-۷) آزمون فرضیه اول

 

 

روش
متغیر

 

 

 

 

 

ضریب

 

احتمال

 

 

 

عرض از مبدا (α)

 

۰

 

۰۰۰۰/۰

 

 

 

نسبت بدهی
ECONBETA(X1)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...