روایی این مقیاس از نوع روایی محتواست. در تعیین روایی محتوا، تک تک سوالات و آنچه را که آنها به کار می گیرند به حساب می آورند. منظور از روایی محتوا این است که سوالات باید جنبه های مختلف پرخاشگری را شامل شوند. روایی این آزمون را خود آیزنگ تعیین کرده است. بدین ترتیب که آن را، برای انجام دادن کارهای کلینیکی تهیه و روی بیش از ۱۲۰۰۰۰ زن، مرد، کودک، افراد بالغ، بهنجار، عصبی، بیمار روانی، تبهکار و ضمنا ۲۰۰۰ زوج دوقلو و علاوه بر آن تعداد زیادی افراد بالغ و کودک نیز، که در تهیه الگوهای اولیه هنجارها از آنها استفاده شده بود، اجرا کرده است (آیزنگ، ۱۹۷۵ ؛ به نقل از گنجی، ۱۳۹۱).
دانلود پایان نامه
۳-۶- جامعه آماری پژوش
جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزانی که در آموزشگاه های شهرستان شاهرود در مقطع دوره اول دبیرستان تحصیل می کنند که آمار آنها ۴۰۱۳ نفر می باشد را تشکیل می دهد.
۳-۷- روش نمونه گیری، فرمول و برآورد حجم نمونه
روش نمونه گیری اتخاذ شده برای این بخش ازپژوهش،به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ابتدا مدارس را سه بخش از نظر موقعیت مکانی ۳۹%از بالای شهر ،۴۰%از مرکز شهر و۲۱%از روستاهای اطراف شهر با توجه به پراکندگی جمعیت جامعه آماری مشخص گردید و مدارسی انتخاب و بطور تصادفی از دانش آموزان طبق جدول کرجسی و مورگان از تعداد کل تقریباً ۴۰۰۰ نفر تعداد ۳۵۱ نفر بدست آمده که ۱۳۷ نفراز دانش آموزان آموزشگاه شهید وکیلیان واقع در بالای شهر و تعداد۱۴۰ نفر از دانش آموزان آموزشگاه حافظ واقع در وسط شهر و تعداد ۷۴ نفر از دانش آموزان آموزشگاه های شهید باقریه،بعثت و فضیلت واقع در روستاهای اطراف شهر که در سال ۹۲-۹۳مشغول تحصیل بودند انتخاب شدند.که محقق شخصاً در کلاس ها حاضر شده وپس از توضیحات لازم پرسشنامه ها تکمیل گردیده است.
۳-۸- روش های تجزیه و تحلیل داده ها
با بهره گرفتن از نرم افزار آماری spssو Amos به بررسی روابط احتمالی و خطی متغییرهای مورد نظر پرداخته میشود.در این مطالعه با توجه به ماهیت تحقیق ازروش رگرسیون و همبستگی استفاده می شود.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها (یافته ها)
۴-۱مقدمه
نتیجه گیری مطلوب، حاصل تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعاتی است که بر مبنای سئوالات مدل تحقیق گردآوری شده است. بنابراین تجزیه و تحیل اطلاعات به عنوان بخشی از فرایند روش تحقیق علمی، یکی از پایه های اصلی هر مطالعه و بررسی است. هدف از تجزیه و تحلیل، درآوردن داده ها به شکل قابل فهم وقابل تفسیر است.
در این تحقیق ابتدا آمار توصیفی داده های گردآوری شده ارائه می شود و سپس تحلیل داده ها بر مبنای آمار استنباطی به کمک فنون مناسب به منظور آزمون فرضیه ها صورت می گیرد.
اولین مرحله توصیف داده ها توصیف و تلخیص داده ها با بهره گرفتن از آمارهای توصیفی می باشد.در این فصل محقق پس از استخراج داده ها به خلاصه کردن و طبقه بندی داده ها با بهره گرفتن از جداول توزیع فراوانی و نمودارها پرداخته است و سپس با کمک داده های جمع آوری شده و روش اماری استباطی در صدد پاسخگویی به فرضیات پژوهش برآمده است.لذا این فصل در دو قسمت آمار توصیفی(همبستگی) و آمار استنباطی (آزمون رگرسیون) ارائه می گردد.
بخش اول: آمار توصیفی
پس از جمع آوری و طبقه بندی داده های حاصل از پرسشنامه اقدام به سنجش فرضیه های پژوهش می نماییم که ضرایب همبستگی و ناحیه معنی داری آزمون در جدول ۴-۱ نشان داده شده است.
جدول۴-۱

 

سلامت اجتماعی و مولفه های آن پرخاشگری ناحیه معنی داری
صداقت و پایبندی به پیمان ۰.۱۲- ۰.۰۰۰
معنویت ۰.۳۴- ۰.۰۰۰
رعایت حقوق ۰.۴۵- ۰.۰۰۰
ادب و عفت ۰.۵۳- ۰.۰۰۰
مشارکت و همبستگی ۰.۵۷- ۰.۰۰۰
سلامت اجتماعی مبتنی بر آموزه های اسلامی ۰.۶۷- ۰.۰۰۰

همانگونه که در جدول ۴-۱ نشان داده شده است ناحیه معنی داری سلامت اجتماعی و مولفه های سلامت اجتماعی با پرخاشگری معادل ۰.۰۰۰ استخراج گردیده است که از ۱% خطای مفروض کمتر بوده لذا می توان رابطه آنها را معنی دار دانست و بدلیل اینکه ضریب معنی داری منفی می باشد نتیجه گرفته می شود بین سلامت اجتماعی و مولفه های آن با پرخاشگری رابطه منفی و معکوس وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...