۷٫۰۵

 

۷٫۳۹

 

-۱٫۷۱

 

-۱٫۸۱

 

-۰٫۱۵

 

 

 

R26

 

-۰٫۲

 

-۰٫۳۷

 

۲٫۲۵

 

۱٫۹۲

 

-۱٫۳۴

 

-۱٫۸۵

 

۰٫۷۵

 

-۰٫۲۵

 

۲٫۳۲

 

۱٫۷۴

 

۲٫۸۵

 

-۱٫۳۵

 

-۲٫۵۳

 

۰٫۴۹

 

 

 

R27

 

۰٫۷۷

 

۰٫۴۹

 

۳٫۵۶

 

۳٫۴۴

 

۰٫۰۷

 

۰٫۰۰

 

۲٫۵۳

 

۲٫۳۶

 

۲٫۷۸

 

۳٫۲۵

 

۳٫۲۰

 

-۰٫۷۱

 

-۳٫۸۱

 

۲٫۳۲

 

 

 

۳-۴-۵- شاخص خطر بالقوه بوم‌شناختی فلزات سمناک(potential ecological risk index (RI))
برای ارزیابی خطر بوم‌شناختی فلزات سمناک در غبار خیابان از شاخص خطر بالقوه بوم‌شناختی(potential ecological risk index (RI)) استفاده می‌شود. این روش اولین بار توسط هاکانسون(Hakanson, 1980) ارائه شد. روش RIدر محدوده وسیعی از پژوهش‌ها مانند سم­زیست­شناختی، شیمی محیط­زیست و همچنین بوم­شناختی کاربرد دارد و به طور جامع، توانایی ارزیابی خطر بوم‌شناختی فلزات سمناک را دارد. این شاخص توسط زیر رابطه زیر محاسبه می‌شود:
پایان نامه - مقاله - پروژه
در این روابط Cif شاخص آلودگی فلز، Cin غلظت فلز در نمونه، Ci0 غلظت فلز در نمونه زمینه، Eirضریب خطر بالقوه بوم‌شناختی، Tir ضریب پاسخ فلز سنگین است که توسط هاکانسون برای عناصر مختلف تعیین شد(Zn = 1 < Cr = 2 < Cu = Ni = Pb = 5 < As = 10 < Cd = 30 < Hg = 40)، RI شاخص خطر بالقوه بوم‌شناختی توسط آلودگی کلی فلزات، رده‌بندی Eir و RI در جدول۳-۹ ارائه شده­است(Hakanson, 1980).
جدول۳-۸-رده‌بندیعناصر و نمونه‌های غبار خیابان با توجه به شاخص خطر بالقوه بوم‌شناختی
نتایج ارزیابی خطر بوم‌شناختی فلزات سمناک در نمونه‌های غبار خیابان در جدول۳-۱۰ارائه شده است. نتایج نشان می‌دهد که شاخص خطر فلزات سنگین در شهر از روند زیر پیروی می­ کند:
Cd > Pb > As > Ni > Cu > Zn > Cr
با توجه به میانگین شاخص خطر، عنصر کادمیم در رده خطر بسیار زیاد، عناصر سرب و آرسنیک در محدوده خطر زیاد و عناصر نیکل، مس، روی و کروم در محدوده خطر کم قرار دارند(شکل۳-۷ تا ۳-۱۴). به منظور کمی کردن خطر کلی بوم‌شناختی فلزات در غبار خیابان با بهره گرفتن از مجموع ضرایب خطر بوم‌شناختی، RI برای تمام نمونه‌ها محاسبه شد(جدول ۳-۹). نتایج نشان می‌دهد کهRI در نمونه‌ها بین ۲۶۴ تا ۱۵۲۷۴ با میانگین ۱۴۶۷ متغیر است. ۶۳% مقادیر RIدر نمونه‌های غبار خیابان بیش از ۶۰۰ است که با توجه به جدول رده‌بندی، نشان­دهنده خطر بوم‌شناختی بسیار زیاد است. ۳۳% نمونه دارای مقادیر RI بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ و نشانگر خطر بالقوه بوم‌شناختی قابل توجه هستند. و ۱% نمونه نیز RI بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دارند که نشان­دهنده خطر متوسط بوم‌شناختی هستند.
در ایستگاه­های (R3)تقاطع بعثت-عاشق اصفهانی، (R5)بزرگراه معلم، (R12) بزرگراه شهید کاظمی، R13))ترمینال صفه، R14)) و (R15)کمربندی اصفهان، R16))بزرگراه شهید کشوری، (R22)پلیس­راه مورچه­خورت، (( R24بزرگراه معلم، R27))اتوبان ذوب آهن، میزان شاخص خطر بالاتر از عدد ۶۰۰ است، که با توجه به جدول رده­بندی هاکانسون نشان­دهنده خطر خیلی بالا می­باشد. دلیل این موضوع را می­توان حجم انبوه ترافیک، و پرتردد بودن این خیابان­ها دانست. در ایستگاه­های R4))خیابان فرزانگان،(R6) پالایشگاه اصفهان، R7)) میدان استقلال، R8))خیابان امام خمینی، R9))خیابان آتشکده، ( (R10بزرگراه شهیدخرازی، (R11)بزرگراه شهید حبیب­الهی، ( R18)میدان انقلاب، (R19)ترمینال کاوه، (R23)فولاد­شهر، شاخص خطر بین ۳۰۰ تا۶۰۰ است که نشان­دهنده خطر قابل­توجه می­باشد، که دلیل آن حجم انبوه ترافیک و تردد تعداد بیشمار خودروهاست.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...