دفتر مرکز اسکو در شهر آبادان قرار داشت. در کنار اسکو، «شرکت عملیات غیرصنعتی» نیز تمامی فعالیت‌های غیرصنعتی را که از وظایف اصلی تولیدی در مراحل مختلف تفکیک می‌باشد، عهده‌دار شد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران و آغاز جنگ ایران و عراق، وظایف شرکت‌های فوق به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب واگذار شد و دفتر اصلی شرکت نیز، از شهر آبادان به اهواز منتقل گردید.
منطقه نفتخیز گچساران در سالهای ۳ و ۱۳۰۲ هجری شمسی مورد مطالعه قرار گرفت . در سال ۱۳۱۰ عملیات حفاری برای چندمین بار آغاز شد و پس از حفر چاه های بسیار در لایه آسماری ، بالاخره تولید نفت از مخزن گچساران از سال ۱۳۱۸ هجری شمسی باچاه شماره ۱۳ آغاز شد .
دانلود پروژه
میدان نفتی گچساران در فاصله ۲۲۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار گرفته و شامل سازندهای شکافدار آسماری و بنگستان بوده که در جهت عمومی شمال غربی ، جنوب شرقی طاقدیسهای میادین نفتی جنوب ایران واقع شده است . این میدان ، طاقدیسی به طول حدود ۷۰ کیلومتر و عرض ۶ تا ۱۵ کیلومتر است . عمده تولید نفت از سازند آسماری این میدان صورت می گیرد که عمدتاً از سنگهای کربناتی تشکیل شده است . اولین چاه بنگستانی که به تولید درآمد ، چاه شماره ۳۶ بود که بهره برداری از آن از سال ۱۳۴۰ آغاز گردید . تاریخچه بهره برداری از مخزن نشان می دهد که بجز یک دوره کوتاه بین سالهای ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ ، تولید از مخزن گچساران همواره ادامه داشته و میزان تولید نیز همیشه سیر صعودی داشته است بطوریکه در سال ۱۳۵۳ به حداکثر میزان خود یعنی بالغ بر ۹۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است . مطالعات میزان بهره دهی چاه ها نشان می دهد که شاخص بهره دهی از ۲ تا بیش از ۵۰۰ پام / بشکه در روز متغیر می باشد که این اختلاف زیاد بین شاخص بهره دهی چاه ها ، بیانگر تاثیر شدید سیستم شکافدار و تراکم شکاف ها و نهایتاً برخورد دهانه چاه با شکافها می باشد .
مخازن و تأسیسات :
شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران مسئولیت تولید صیانت شده از ۱۸ میدان نفتی را با بهره گرفتن از ۶۵۴ حلقه چاه ، ۱۰ واحد بهره برداری ، ۳ کارخانه نمکزدائی ، ۱۱ ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز ، ۳ مجتمع بزرگ گاز و گازمایع شامل کارخانه گازوگازمایع-۹۰۰ پازنان-۲ و پالایشگاههای گازوگازمایع-۱۲۰۰ گچساران و ۱۳۰۰ بی بی حکیمه ، سیستم تولید و تزریق گاز پازنان/گچساران ،‌ سیستم گاز آغارودالان مشتمل بر ۱۲ دستگاه ، شیرگاه و لخته گیر مایع ، ۵ آزمایشگاه شیمیائی ، ۵ واحد آبرسانی ، ۷۰ مجموعه تفکیک گر سرچاهی ، ۲ مجموعه تفکیک و تقویت فشار سرچاهی ، ۳ ایستگاه برق و حدود ۶۲۴۷ کیلومتر خط لوله ۴ تا ۴۲ اینچ را برعهده دارد . این شرکت دارای ۱۳ مخزن در مدار می باشد که عمده تولید نفت به ترتیب از مخازن گچساران با حدود ۴۷۸ هزار بشکه در روز ، بی بی حکیمه با حدود ۱۰۸ هزار بشکه در روز و رگ سفید-۲ با حدود ۶۶ هزار بشکه در روز صورت می گیرد . مخازن بینک ، گلخاری ، نرگسی ، چلینگر ، پازنان-۲ ، سیاهمکان ، گرنگان ، سولابدر ، رودک و خویز نیز به ترتیب چهارمین تا سیزدهمین مخزن در مدار این شرکت محسوب می شود . علاوه بر این مخازن ، کیلورکریم ، زاغه ، ‌ چهاربیشه ، منصور آباد و کوه کاکی جمعاً با ظرفیت مجاز تولید ۱۸ هزار بشکه در روز ، بعنوان مخازن برنامه شده این شرکت تلقی می شوند .
تولید نفت :
بر اساس سیاست گذاری های کلان وزات نفت و برنامه ارائه شده از سوی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ، ظرفیت تولید مؤثر (PGR ) این شرکت ۷۰۷ هزار بشکه در روز در سال ۸۵ اعلام گردیده که با رعایت تولید صیانتی از مخازن ، میانگین تولید واقعی این شرکت طی نیمه اول سال ۸۵ حدود ۵/۷۵۴ هزار بشکه در روز بوده که در مقایسه با PGC و پیش بینی پانزده روزه به ترتیب معادل ۷/۱۰۴ و ۶۱/۹۸ درصد تعهدات این شرکت بوده است . اختلاف اندک میان میزان برنامه شده و تولید واقعی نفت عمدتاً مربوط به مشکلات فنی چاه ها ،‌ انجام آزمایشات ،‌ تعمیرات اساسی و عوامل مختلف دیگر نظیر عملیات اسیدکاری ، ‌قطع برق ، ‌عدم نیاز به نفت و انجام اصلاحیه ها و کارهای تعمیراتی بوده است .
تولید و تزریق گاز
بر اساس مطالعات انجام شده بیشترین بازیافت از مخازن گچساران و بی بی حکیمه زمانی میسر خواهد بود که تزریق گاز دراین مخازن انجام پذیرد و در این راستا از سال ۱۳۵۶ تا کنون گاز گنبدی مخزن پازنان پس از فرآورش در کارخانه گازوگازمایع-۹۰۰ از طریق خط لوله ۲۶ اینچ انتقال گاز در میدان گچساران تزریق می گردد که طی نیمه اول سال ۱۳۸۵ روزانه حدود ۱/۲۹۷ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت مخزن گچساران جمع آوری شده که پس از فرآورش در ۴ ایستگاه تقویت فشار ضعیف و مایع گیری و شیرین سازی در پالایشگاه گازوگازمایع-۱۲۰۰ ، ‌۵/۱۳۷ میلیون فوت مکعب از آن به اضافه ۲/۷۰۰ میلیون فوت مکعب گاز گنبدی پازنان در ۱۷ حلقه چاه تزریق شده است . در مخزن بی بی حکیمه نیز از آبان ماه سال ۱۳۷۴ تا کنون تزریق گاز آغاز گردیده که طی نیمه اول سال ۸۵ روزانه حدود ۳۱/۱۷۸ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت میادین رگ سفید و بی بی حکیمه جمع آوری شده و پس از فرآورش در ۴ ایستگاه تقویت فشار ضعیف (ایستگاه رگ سفید-۱ در شرکت آغاجاری ) ،‌مایع گیری و شیرین سازی در پالایشگاه گاز و گازمایع-۱۳۰۰ و فشارافزائی در ایستگاه تقویت فشار قوی سیاهمکان ،‌۶۷/۵۶ میلیون فوت مکعب از آن باضافه حدود ۸۳/۷۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز گنبدی مخزن پازنان در ۴ حلقه چاه تزریق شده است .
گاز بعنوان یک انرژی استراتژیک و سرمایه ارزشمند ملی ، یکی دیگر از نعمتهائی است که به حد وفور در اختیار ملت بزرگ ایران قرار دارد . بطوریکه کشور ما از حیث ذخایر گاز ، مقام دوم را در جهان داراست . ذخائر عظیم گازی در شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران نیز از موقعیت ممتازی برخوردار است . درنیمه اول سال ۱۳۸۵ بیش از ۸۸ میلیارد فوت مکعب گاز همراه و ۱۶۶ میلیارد فوت مکعب گاز گنبدی پازنان-۲ ،‌ تولید و پس از جمع آوری و فرآورش در ۲۲ حلقه چاه مخازن گچساران و بی بی حکیمه تزریق شده است .
تولید گاز مایع و نفتا :
علاوه بر تولید نفت و گاز ، گازمایع و نفتا نیز از دیگر تولیدات با ارزش این شرکت است که در مجتمعهای پالایشگاهی گازوگازمایع-۱۲۰۰و۱۳۰۰ گچساران و بی بی حکیمه و مجتمع گازوگازمایع-۹۰۰ پازنان-۲ تولید می شود .
نفتا به مایعات سنگین گازی اطلاق می شود که پس از فرآورش گازومایعات گازی در مجتمع گازوگازمایع-۹۰۰ بدست می آید . این محصول بعنوان خوراک مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا استفاده می شود و در نتیجه ارزش افزوده بسیار بیشتری را ایجاد می نماید .
گازمایع یا NGL نیز پس از شیرین سازی گازهای ترش دریافتی از واحدهای تقویت فشار و تزریق گاز در مجتمعهای پالایشگاهی ۱۳۰۰/۱۲۰۰ و طی فرآیندهای خاص آبزدایی ، ایجاد سرمایش با بهره گرفتن از سیکل تبرید پروپان ونهایتاً پایین آوردن درجه حرارت سیال تا ۳۰- درجه سانتی گراد تولید و جهت تأمین بخشی از خوراک مجتمعهای پتروشیمی بندرامام ارسال می گردد .
بخش دوم: پیشینه تحقیق
۲-۲۲) مقدمه
در رابطه با ارزیابی عملکرد، مدل تعالی سازمان EFQM و جوانب آنها تحقیقات مختلفی انجام شده است که به چند مورد از این تحقیقات در قالب دو دسته بشرح زیر اشاره میگردد:
۲-۲۲-۱) تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور

 

    • ارزیابی تجربی از مدل سرآمدی EFQM ارزیابی به عنوان چارچوبی برای مدیریت کیفیت جامع و ارتباط با مدل مالکوم بالدریج، در سال ۲۰۰۸ توسط جی کارلوس بو- لیوزار و دیگران. در این پژوهش دو بعدی فنی و اجتماعی مدیریت کیفیت جامع در دستیابی به نتایج متعالی مورد بررسی قرار گرفتند. هدف دیگر این تحقیق تجزیه و تحلیل و سعت و اندازهای که مدل سرآمدی EFQM از مفروضات مدیریت کیفیت جامع را در بر میگیرد، میباشد.

 

یافته های این پژوهش که از طریق پسشنامه ساختار یافتهای که با پاسخگویی مدیران ۴۴۶ شرکت اسپانیایی بدست آمده عبارتند از: الف) ابعاد اجتماعی و فنی در مدل ریشه دار میباشند. ب) هر دو بعد وابستگی متقابل دارند. ج) هر دو بعد(فنی و اجتماعی) مشترکاً نتایج را ارتقاع میدهند. و همچنین به این نتیجه رسیده که مدلهای جایزه کیفیت را میتوان به عنوان چارچوبی واقعی برای مدیریت کیفیت جامع قلمداد کرد (بهبودی،, ۱۳۸۸).

 

    • کاربرد عوامل توانمند سازی مدلEFQM در مدیریت مؤسسات آموزش عالی، توسط آرتور کالمورا و همکارانش در دانشکده علوم اقتصادی و بازگانی دانشگاه سِویل اپانیا در سال ۲۰۰۶ هدف از تحقیق تجزیه و تحلیل روابط پیچیده ما بین عوامل توانمند ساز مدل EFQM و بکارگیری این مدل به عنوان چارچوبی برای مدیریت بهبود کیفیت در مؤسسات آموزش عالی بیان شده است. این پژوهش دارای ۸ فرضیه میباشد. که برای آزمون این فرضیه ها از روش PLS استفاده شده است که منجر به تأیید تمام فرضیه ها گشت. همچنین این پژوهش در جامعه آماری که متشکل از ۱۱۱ مرکز دانشگاهی ملی اسپانیا میباشد صورت گرفته است.

 

۲-۲۲-۲) تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور

 

    • ارزیابی عملکرد شرکت قطارهای مسافری رجاء با بهره گرفتن از مدل تعالی سازمان EFQM توسط مرییم رحمتی به راهنمایی دکتر حسنعلی آقاجانی در دانشگاه مازندران در سال ۱۳۸۵ انجام شده است. این تحقیق با هدف بررسی و شناخت مدل تعالی سازمان EFQM به ارزیابی عملکرد شرکتقطارهای مسافری رجاء با بهره گرفتن از مدل مذکور پرداخته که در این تحقیق از جامعه آماری ۶۰ موردی کارکنان ۱۵ مورد به عنوان نمونه آماری انتخاب کرده است و نتیجه تحقیق نشان داده است که نمره عملکرد شرکت قطارهای مسافری رجاء از ۱۰۰۰ امتیاز موجود در مدل EFQM میباشد که این نمره نشان دهنده عملکرد ضعیف شرکت رجاء در حوزه های مختلف عملکرد میباشد(رحمتی،۱۳۸۵).

 

    • ارزیابی، تعیین و اولویت بندی پرژههای بهبود بر اساس مدل تعالی EFQM در شکت برق منطقهای یزد در قالب مقالهای توسط محمد صالح اولیاء استاد یار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه یزد انجام شده است که در این مقاله به منظور ارزیابی، تعیین و اولویت بندی پرژههای بهبود، از بین روش های ارزیابی عملکرد، ارزیابی عملکرد بر اساس مدل تعالی سازمان EFQM انتخاب شد. لذا در راستای این هدف فرایند تدوین اظهار نامه عملکرد در سال ۸۴ شرکت برق منطقهای یزد به همراه جمع آوری مستندات و بر اساس معیارهای تعیین شده وزارت نیرو جهت ارزیابی انجام گردید. در ادامه روش شبه جزیره بر اساس بلوغ سازمانی و شواهد با توجه به موقعیت شرکت برق منطقهای یزد و میزان ارزشمندی صحت اطلاعات، انتخاب شد. پس از آن با بهره گرفتن از ماتریس امتیاز دهی، نمرات هر زیر معیار داده شده و به همراه آن، نقاط قوت و نواحی قابل بهبود، امتیاز کل سازمان و مقایسه بین امتیاز معیارها و همچنین زیر معیارها صورت گرفت.

 

    • تحقیق تحت عنوان « حرکت به سوی تعالی با بهره گرفتن از مدل تعالی سازمانی EFQM در شرکت مهندسی سازه فرافن» توسط محمد امین دشتی زاده در قالب پایان نامه به راهنمایی دکتر اکبر عالم تبریز در دانشکده علوم اداری دانشگاه بهشتی در سال ۱۳۸۳ انجام شده است.

 

از مهمترین اهداف اساسی تحقیق فوق میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

 

    1. کسب میزان آگاهی مدیران شرکت مهندسی سازه فرافن از مدل EFQM و اهمیت و فواید مدل در ایجاد بستری مناسب برای حرکت به سوی تعالی

 

    1. معرفی زوایای مختلف مدل EFQM به میزان و پرسنل این شرکت

 

    1. از اهداف دیگر این تحقیق پی بردن به این نکته مهم میباشد که مدیران ارشد سازمان تا چه اندازه در برقراری این سیستم، تعهد و التزام فکری و عملی دارند.

 

    1. هدف نهایی این تحقیق این است که نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود شرکت را شناسایی و با بهره گرفتن از منطق رادار امتیاز شرکت را مشخص نماید.

 

نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که پس از اینکه مدیران و کارکنان از اصول و مفاهیم EFQM به اندازه کافی مطلع شدند و مشخص گردید که نسبت به این موضوع تعهد و التزام دارند.

 

    • تحقیق تحت عنوان «ارزیابی تاثیر بکارگیری مدل تعالی سازمانی (EFQM) در حوزه استراتژی در واحدهای تولیدی) توسط اقای علی عباس ممتاز جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش سیستمهای اقتصادی اجتماعی در دانشگاه تهران تحت راهنمایی آقای دکتر جعفر رزمی انجام گرفته است.

 

در این تحقیق ابتدا مدل تعالی توسط کارت امتیازی متوازن مورد ارزیابی قرار گرفت. نظرات ۳۰ ارزیاب مدل تعالی سازمانی به کمک پرسشنامه جمع آوری گردیده است و اطلاعات شرکت تراکتور سازی ایران-تبریز به عنوان یک مطالعه موردی تحلیل و ارزیابی شده است.
نتایج بدست آمده در این تحقیق بیانگر این نکات بوده است که:

 

    1. مدل تعالی سازمانی EFQM، و ابزارهای مدیریتی که درک و بکارگیری آنه در سازمانها، اجرای مدل تعالی سازمان را تسهیل میکند، برای کارشناسان سازمانها ایرانی دارای ابهاماتی است که درک و به طبع آن بکارگیری مستمر مدل را دچا مشکل کرده است. بنابر این برای کسب نتایج مطلوبتر لازم است مدل و ابزارهای مدیریتی مؤثر در درک مدل، بصورت سادهتر و شفافتر در اختیار سازمانها قرار گیرد.

 

    1. برای اینکه سازمان در حوزه استراتژیهای به یک سازمان سرآمد تبدیل شود نیاز به بکارگیری توأم مدل تعالی سازمانی EFQM و کارت امتیازی متوازن دارد.

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...