راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید در ... |
۵-۱- مقدمه
در فصل حاضر ضمن مروری مختصر به هدف، مسئله تحقیق و چگونگی کار به نتیجهگیری، بحث و مقایسه، پیشنهادها و کاربردهای مدیریتی و پیشنهادها برای سیاستمداران بر اساس ادبیات موضوعی مربوط و نتایج آزمونها پرداخته خواهد شد و در ادامه برای محققین آتی که سعی در انجام پژوهشهایی مرتبط با عنوان تحقیق دارند، پیشنهادهایی را ارائه خواهیم نمود.
۵-۲- مروری مختصر بر هدف، مسئله و چگونگی کار
در تحقیق حاضر به شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در توسعه محصول در صنایع پوشاک ورزشی کشور اولویتبندی این عوامل پرداخته شده است. همانگونه که در فصل اول بدان اشاره شد مسئله تحقیق حاضر، نامشخص بودن عوامل حیاتی موفقیت در توسعه محصول جدید در صنایع پوشاک ورزشی کشور بوده است، بر این اساس هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در توسعه محصول جدید اولویتبندی این عوامل بوده است. منظور دسترسی به هدف بیانشده فوق، در تحقیق، ضمن مروری جامع و فراگیر بر ادبیات موضوعی مربوط در دنیای خارج (به علت جدید بودن تحقیق)، مدل مفهومی، تهیه و تنظیمشده و در ادامه بر مبنای آن، اهداف و سوا لات تحقیق بیانشده است.
همانطور که در متن تحقیق، هم آمده است با توجه به اینکه در قلمرو اجرایی بیانشده تاکنون تحقیقی در این مورد انجامنشده است، بنابراین جهت شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در توسعه محصول جدید، ابتدا از طریق مصاحبه با ۷ نفر از افراد باتجربه بالاتر از ۱۵ سال در این صنعت، عوامل حیاتی موفقیت جهت توسعه محصول جدید بهصورت مقدماتی شناسایی گردید و پس از نمونهگیری از جامعه تحقیق عوامل مورد آزمون قرار گرفتند تا اولاً مطلوبیت عوامل شناساییشده مورد تأیید یا رد قرار گیرند و ثانیاً عوامل شناساییشده و اولویتبندی شوند و ثالثاً مشخص شود که همه این عوامل جز عوامل بحرانی موفقیت در توسعه محصول جدید به شمار میآیند یا خیر.
جهت حل مسئله و پاسخگویی به سؤالات تحقیق، گامهای زیر پیموده شد: مطالعه ادبیات موضوع، استخراج متغیرها، طراحی ابزارهای اندازهگیری دادهها و اطلاعات، تهیه پرسشنامه نهایی و توزیع در بین جامعه تحقیق، مطالعات میدانی اصلی و جمع آوری دادهها و اطلاعات، انجام آزمونهای آماری مختلف و درنهایت تجزیهوتحلیل بهدستآمده که البته در مبحث تجزیهوتحلیل نتیجههای بهدستآمده از آزمونهای مختلفی همچون آلفای کرونباخ، آزمون تی آزمودن، فریدمن و برازش مدل هست و نرمافزار آماری مورداستفاده همینطور تجزیهوتحلیلها Spss و Lisrel بودهاند.
۵-۳- بحث و بررسی نتایج
ازآنجاکه در این تحقیق از دور روش کیفی و کمی بهطور توامان استفاده شد و عوامل حیاتی موفقیت و شاخصهای آنها بر اساس بازار ایران و شرایط اجتماعی و سیاسی و اقتصادی آن از دیدگاه خبرگان با روش مصاحبه با کارشناسان این صنعت شناسایی و اولویتبندی شده و ساختار مدل نیز از دو بخش کل و جزئی تشکیلشده است، لذا نتایج تحقیق بر اساس همین مدل و بر اساس ساختار مدل نیز از دو بخش کل و جزئی تشریح میشود که در نتایج کلی به سؤال اصلی مسئله تحقیق بهطور مبسوط پاسخخواهیم داد و در نتایج جزئی به سؤالات فرعی پرداخته خواهد شد.
۵-۳-۱-نتایج پژوهش:
نتایج بهدستآمده بر اساس آزمودن (تی تک نمونه) نشان میدهد که عاملهای تکنولوژی، تجاریسازی، بازاریابی، طراحی و تولید، تیم توسعه محصول و توانایی سازمانی و مدیریتی از مطلوبیت کافی برخوردار هستند و به نظر میرسد عوامل مطرحشده بهعنوان عوامل حیاتی مؤثر برای موفقیت توسعه محصول جدید لحاظ شود و توجه به این عوامل در شرایط کنونی و جامعه رقابتی کمک شایانی به شرکتهای درحالتوسعه و آن دسته از سازمانهایی که خواستار افزایش سهم بازار هستند بکند.
همچنین مطابق جدول زیر نتایج حاصل از آزمون فریدون نشان میدهد که از بین شش عامل اصلی مدل ارائهشده که پیشازاین نحوه شناسایی آن توضیح دادهشده عامل بازاریابی و فروش بهعنوان مهمترین وبرترین عامل شناختهشده است و باقی عوامل در اولویتهای بعدی قرار گرفتهاند.
جدول ۵-۱- رتبهبندی عوامل
عوامل حیاتی مؤثر موفقیت توسعه محصول جدید | رتبه بهدستآمده از نتایج آزمون | |
بازاریابی و فروش | ۱ | |
توسعه محصول | ۲ | |
طراحی و تولید | ۳ | |
توانایی سازمان و مدیریت | ۴ | |
تجاریسازی | ۵ |
مرور مطالعات و تحقیقات مرتبط با موضوع از منابع مختلف نظیر دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی داخل کشور و نیز سایتهای اینترنتی متصل به مؤسسات، دانشگاهها و مراکز تهیه و تدارک کننده منابع علمی و پژوهشی، مؤید این نکته هستند که در ایران تحقیقی در این بازه انجامنشده، ولی در یک نمونه در صنعت دیگر صورت گرفته که محقق با توجه به پیشنهادها برای تحقیقات آتی پژوهش ذکرشده اهمیت این موضوع را درک کرده و به این پژوهش پرداخته است ولی در سایتها و منابع خارجی تحقیقات تقریباً مشابه تحقیق حاضر صورت گرفته است که هریک از آنها بهعنوان جزئی از تحقیق حاضر به شمار میروند. در مقایسه تحقیق با تحقیقهای دیگر در قسمت نتیجهگیری جانی به موارد مشابه اشاره شد و در اینجا نیز به مدلهای مختلف میپردازیم که مدل کوپر، عامل بازاریابی و فروش، توسعه محصول، طراحی و تولید، توانایی سازمان، تکنولوژی و تجاریسازی را عوامل حیاتی موفقیت توسعه محصول بیان کرده است و در یکی از مقالات خود بر عامل تکنولوژی تأکید کرده است که در این پژوهش ۵ عامل بازاریابی و فروش، توسعه محصول، طراحی و تولید، توانایی سازمان و تجاریسازی مورد تابید قرارگرفته و عامل تکنولوژی پذیرفتهنشده است. در مقایسه با جیمفنگ مو، گنگ جنگ، بی تن ۲۰۰۷ چهار عامل تجاریسازی، تکنولوژی، بازاریابی و مدیریتی نیز تابید شده است.
در مقایسه با تحقیقات پولتن در سال ۱۹۹۸، لین در سال ۱۹۹۹ و لستر در سال ۱۹۹۸. میتزی منتایا ویز، راجر کلانتون ۱۹۹۴ و رابرت کوپر، الکو کلینزشمیت ۱۹۹۵، ۱۹۹۳a و ۱۹۹۳b، سنجاری میشرا، دونگووک کیم، دی هان لی ۱۹۹۶ و آنتونی دی بندتو در سال ۱۹۹۹ و رابرت کوپر، سکات ادگار، الکو کلنزشمیت ۲۰۰۴، هانگی سان، ونگ چاگ وین ۲۰۰۵، پیرسانا سواناپورن، ۲۰۱۰ و در نهایت کواکی آتواهن گیما، وینگ هانگ وی مارک سپیس در سال ۲۰۱۱، فرناز فرزانفر ۱۳۹۰، ۳۱ سنجه های موثر موفقیت جهت توسعه محصول جدید شناسایی شدند. همچنین در مقایسه با آن تحقیقات تحقیق حاضر ۴۷ سنجه شناسایی شده را در قالب ۶ عامل کلی طبقه بندی نموده و به اولویتبندی آنها نیز پرداخته ایم؛ که در هیچ کدام از تحقیقات به جز فرزانفر ۹۰ عوامل اولویتبندی نشده است. البته شایان ذکر است که اولویتبندی پژوهش حاضر در جامعه و محیط خاص خود بدست مده که تا به حال پژوهشی در این باب صورت نگرفته است.
در پاسخ به سوال اصلی، ۶ عامل ذکر شده شناسایی شده است در وحله اول که در نتیج بدست آمده از نرم افزار لیزرل بار عاملی عامل تکنولوژی تایید نشده و ۵ عامل دیگر از عوامل اصلی محسوب می شود.
-
- پرواقع است که امروزه نقش بازاریابی و ایجاد یک واحد اختصاصی به مجموعه فعالیت های آن مثل فروش در زمینه های مختلف، تبلیغات بطور تخصصی (در زمینه صنعت پوشاک ورزشی استفاده از مجلات تخصصی) و مستمر و فعالیت های دیگر، در شناساندن محصول به مشتریان بازارهای داخلی و خارجی، نقش بسیار مهم و قابل توجه ای را در موفقیت توسعه محصول جدید خواهد داشت، چرا که با وجود رقبای مختلف و زیاد در این بازار و کوتاه تر شدن عمر محصول، به خصوص محصولات پوشاک ورزشی که با توجه به رشد بالای صنعت ورزش جزئی از محصولات مصرفی بشمار می آیند، یکی از راه های رویارویی با دنیای صنعتی پرداختن به مشتری و برآورده ساختن نیاز های ایشان و در نهایت جلب رضایت مشتری می باشد که همه فعالیت های ذکر شده از جمله وظایف واحد بازاریابی یک سازمان بشمار می رود و شرکت های موفق چه در داخل و چه در خارج از کشور همواره برنامه ها و استراتژی های بلند مدت و متنوعی را برای ارتقاء واحد و بازاریابی سازمان شان در نظر می گیرند.
-
- عامل دوم تایید شده تیم توسعه محصول جدید خود نقش بسزایی در ارتقا موفقیت یک سازمان برای توسعه محصول جدید ایفا می کنند. این تیم با تخصص های کسب کرده و آموزش های متنوعی که در سازمان می بیند توانایی انجام کار تیمی و تخصصی را بدست آورده و برای تولید و طراحی یک محصول جدید زیر نظر مدیر تیم توسعه مشغول به فعالیت می شود. لذا شرکت های مختلف باید مد نظر داشته باشند که توجه به این عامل می تواند در افزایش سهم محصول و بازار بیشتر برای آن ها مفید باشد.
-
- عامل تکنولوژی به عنوان سومین عامل شناخته شده برای موفقیت در توسعه محصول جدید محسوب می شود که تایید نشده است در این پژوهش و از آنجا کشور ما جزو کشورهای درحال توسعه است و از تکنولوژی دیگر کشورهای پیشرفته برای تولید محصول خود استفاده می کند. باید توجه داشته باشیم که هر محصول یا خدمتی که در قالب روز و در حال حاضر خود ارائه می شود، خواه ناخواه پس از گذشت چرخه عمر خود از رده خارج می شود و این تکنولوژی های جدیدتر هستند که پاسخ های مناسب تر و شایسته تری به ترجیحات و نیازمندی های متغیر و متفاوت انواع کاربران و مشتریان خواهند داشت. نکته حائز اهمیت دیگر آن است که توسعه محصولات جدید می بایست با توجه به منحنی عمر تکنولوژی صورت گیرد.
-
- عامل طراحی و تولید در رتبه چهارم قرار دارد که از آنجا که در صنایع تولیدی بدلیل استفاده از ماشین آلات و دستگاه های تولیدی بسیار پیچیده و طراحی های تخصصی تر و ملموس تر است، صنعت پوشاک ورزشی از نوعی از صنایع است که هم به نحوی تولیدی و هم به نحوی مصرفی قلمداد می شود، اما پیچیدگی که ذکر شده در این صنعت کمتر به چشم می خورد و اثر این عامل در موفقیت در جایگاه چهارم قرار گرفته است.
-
- همانگونه که در نتایج مشاهده شد، عامل توانمندی سازمان در رتبه پنجم قرار دارد و این عامل در برگیرنده کلیه توانایی های سازمانی از جمله توانایی های جذب منابع مالی، کارکنان و مدیریت است، این عامل به صورت مجموعه ای از فعالیت ها مطرح شده است، مدیریان موفق بسته به نوع و اندازه سازمان شان می توانند با تلاش ها و تخصص ها موفقیت چشم گیری در آن کسب کنند.
-
- عامل تجاری سازی که همانا توانایی تولید انبوه و جهانی یک محصول در بازار بین الملل و داخل را شامل می شود از دیگر عوامل یاد شده در این گروه می باشد. شرکت های چابک به منظور جذب مشتریان بیشتر و جلب توجه دیگر رقبا، باید در زمان لازم و با توجه به شرایط رقابتی در بازار به تجاری سازی بپردازند یا همان پرتاب محصول و با صرف هزینه ها و منابع مالی مناسب به کارایی و اثر بخشی مورد نیاز خود در توسعه محصول جدیدشان دست یابند.
از آنجا که عوامل اصلی و حیاتی ذکر شده موفقیت در توسعه محصول جدید در نتایج کلی، خود دارای شاخص هایی می باشد، لذا در این بخش بر اساس نتایج حاصل شده در تحقیق به بررسی و تشریح زیر مجموعه ها و یا شاخص های مطرح شده برای هر عامل بر اساس اولویت می پردازیم:
در عامل بازاریابی نبود رغبای غالب در بازار به عنوان اولین عامل تاثیر گذار در موفقیت توسعه محصول جدید صنعت پوشاک ورزشی بدست آمده است و این عامل نیز از عواملی است که در تحقیقات دیگر (کوپر ۱۹۷۹، کوپر و کلیشمنت ۱۹۹۳b، دی بنت ۱۹۹۹a، مونتویو ویس وکلانتون ۱۹۹۴، مو و همکاران ۲۰۰۷، پاری و سونگ ۱۹۹۴، یاپ و سوندر ۱۹۹۴) اهمیت بیشتری کسب کرده و در پژوهش حاضر این موضوع تایید شده است طی تحقیقات بدست آمده از افراد خبره به این موضوع رسیده ایم که در این صنعت تولید کننده های کمی وجود دارد که با برند خود کار میکنند و بر بازار حکم رانی دارند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 03:02:00 ق.ظ ]
|