۵-۳- شبکه سازی و برقرار امنیت شبکه

 

 

 

۵-۴- وب سایت

 

 

 

۵-۵- معماری اطلاعات

 

 

 

۶

 

فرایندهای مبتنی بر فناوری اطلاعات

 

۶-۱- مهندسی مجدد فرایند های کسب و کار

 

 

 

۶-۲- میزان اتوماسیون فرایند ها

 

 

 

۶-۳- نحوه ی به روز سازی پایگاه داده و اطلاعات

 

 

 

۲-۳- بخش سوم : معرفی سازمان خدماتی
در سازمان های خدماتی محصول یا بازده سازمان نا مشهود است. معمولا نوع خدمت حالت انتزاعی و تجریدی دارد و اغلب بصورت نوعی اطلاعات ، دانش یا آگاهی می باشد. در سازمان های خدماتی منابع انسانی یا نیروی کار، هسته اصلی سازمان را تشکیل می دهند و باید تعداد زیادی کارمند وجود داشته باشند تا بتوانند نیازهای مشتریان را تامین کنند(کدلیر، ۱۹۸۷، ص۹).
در سازمانهای خدماتی تولید و مصرف همزمان است، یعنی بین مشتری و ارائه کننده خدمت رابطه متقابل ایجاد می گردد. به عنوان مثال دانشجو با استاد در کلاس گردهم آمده و خدمات اموزشی را دریافت می کند، در اینجا دریافت کننده خدمت در فرایند تولید مشارکت داشته و محصولی را دریافت می کند. اما در موسسات تولیدی کالا در یک زمان تولید و در زمان دیگر به فروش می رسد(بیات، علیزاده ثانی، ۱۳۸۳، ص۶).
سازمان خدماتی فقط محدود به صنایع خدماتی نظیر هتلداری ، هواپیمایی، بانکداری و غیره نمی شود، بلکه خدمات جانبی صنایع تولید کننده محصولات فیزیکی، یعنی خدمات حقوقی ، درمانی و آموزشهای فروشندگی نیز در بر می گیرد.
سازمان های خدماتی بسیار متنوع اند. بخش دولتی از طریق دادگاهها، اداره های کار، بیمارستانها، مراکز اعطا کننده تسهیلات مالی، مراکز نظامی، اداره های پلیس و آتش نشانی، پست، مراکز قانون گذاری و مراکز آموزش، به ارائه خدمات می پردازند. بخش خصوصی غیر انتفایی نیز از طریق موزه ها، موسسات خیریه، کلیساها، مراکز آموزش عالی، بنیادهاو بیمارستانها ارائه کننده خدمات است.
در سال‌های اخیر در تحقیقاتی که روی سازمان‌ها انجام شده بر ابعاد خاصی از تکنولوژی خدماتی توجه زیادی شده است. تکنولوژی خدماتی بر اساس پنج عامل تعریف می‌شود:
۱) تولید و مصرف همزمان؛
۲) مشتریان نوع محصولی را که به آن عادت کرده‌اند دریافت می‌کنند؛
۳) مشتری در فرایند تولید مشارکت می‌کند؛
۴) خدمت حالت انتزاعی و تجریدی دارد و اغلب به‌صورت نوعی اطلاعات، دانش یا آگاهی است؛ در حالی‌که محصولات مؤسسات تولیدی قابل لمس هستند.
۵) در سازمان‌های خدماتی، منابع انسانی یا نیروی کار، هسته اصلی سازمان را تشکیل می‌دهند؛ در حالی‌که در سازمان‌های تولیدی، سرمایه، هسته اصلی سازمان را تشکیل می‌دهد. (دفت، ریچارد ال ، جلد دوم ، ص۲۲۳)
با توجه به ویژگی تکنولوژی‌های خدماتی و اثراتی که بر سیستم‌های کنترل و ساختار سازمانی دارد، ایجاب می‌کند که هسته فنّی یعنی نیروی انسانی یا اعضای سازمان با مشتری تماس نزدیک داشته باشند.
اثری که مشتری بر ساختار سازمانی دارد در ویژگی‌های ساختاری مشخص می‌شود. مشتریان این‌گونه سازمان‌ها باید با هسته‌های مرکزی (اعضای اصلی) سازمان تماس رو در رو و مستقیم داشته باشند. یک سازمان خدماتی با اطلاعات و محصولات نامشهود سر و کار دارد؛ بنابراین، نباید چندان بزرگ باشد. اعضای سازمان و کسانی که هسته مرکزی سازمان را تشکیل می‌دهند، باید از مهارت‌های بالاتر برخوردار باشند. این افراد باید دانش و آگاهی‌های کافی داشته باشند؛ تا بتوانند مسائل مشتریان و ارباب رجوع را حل کنند. بنابراین کسانی که در سازمان‌های خدماتی کار می‌کنند باید برای ایجاد ارتباط شخصی با افراد و نیز در زمینه فنّی مهارت‌های بالایی داشته باشند( همان منبع ، ص ۲۲۶).
پایان نامه
۲-۴- نتیجه گیری
با توجه به ابعاد مختلف در مدل‌های مورد بحث می‌توان به مقایسه نوع نگرش و توجه هر مدل نسبت به سایر مدل‌ها پرداخت و کلیه مدلها از نظر هدف، تمرکز، معیارهای سنجش و موارد مناسب جهت استفاده با یکدیگر مقایسه کرد. در جداول زیر مقایسه مفهومی و ساختاری مدل‌های موجود پرداخته شده است.
۲-۴-۱- مقایسه مفهومی و ساختاری مدل‌ها موجود در سطح ملی

 

 

  • مقایسه مفهومی و ساختاری مدل‌ها موجود در سطح ملی

 

 

 

 

 

ابزار/ مدل

 

هدف

 

تمرکز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...