کیفیت زندگی(عملکرد فیزیکی، محدودیت نقش ناشی از سلامت فیزیکی، محدودیت نقش ناشی از مشکلات احساسی، احساس حیات، سلامتی روانی، عملکرد اجتماعی، درد بدنی و سلامتی عمومی)؛
سلامت روانی(علائم جسمانی، اضطراب و بی خوابی، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی شدید)؛
هوش هیجانی(خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه).
این متغیرها از طریق پاسخ به سوالات پرسشنامه، کمی سازی شده‌اند.
ابزار جمع آوری اطلاعات
به منظور جمع آوری اطلاعات از ابزاری چهار بخشی استفاده شد. بخش اول شامل پرسشنامه اطلاعات فردی[۱۲۸] بود که در برگیرنده‌ی متغیرهایی نظیر سن، وضعیت تحصیلی، وضعیت تأهل، رشته‌ تحصیلی، وضعیت سابقه ورزشی، انگیزه حضور در ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.
برای جمع آوری اطلاعات در مورد کیفیت زندگی از پرسشنامه استاندارد (SF_36)[129] استفاده شد. پرسشنامه SF-36 یک پرسشنامه ژنریک یا عمومی استاندارد بدون محدودیت فرهنگی[۱۳۰] و از معتبرترین پرسشنامه های در ارتباط با کیفیت زندگی میباشد که برای بررسی کیفیت زندگی استفاده میشود. پرسشنامه مذکور دارای ۳۶ سوال و هشت بعد است که ابعاد آن شامل عملکرد فیزیکی[۱۳۱]، محدودیت نقش ناشی از سلامت فیزیکی[۱۳۲]، محدودیت نقش ناشی از مشکلات احساسی[۱۳۳]، احساس حیات[۱۳۴]، سلامتی روانی[۱۳۵]، عملکرد اجتماعی[۱۳۶]، درد بدنی[۱۳۷] و سلامتی عمومی[۱۳۸] میباشد که تمام این ابعاد به دو جزء جسمانی[۱۳۹] و روانی[۱۴۰] خلاصه میشوند. نمره بندی سوالات بر اساس سیستم نمره دهی RAND از صفر تا ۱۰۰ میباشد و با جمع نمرات سوال‌های مخصوص هر بعد و تقسیم عدد به دست آمده بر تعداد سوالات همان بعد، نمره به دست میآید؛ که نمره بالا نشان دهنده کیفیت زندگی مطلوب است. این پرسشنامه به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و اعتبار آن در بسیاری از کشورها تأیید شده است و در ایران نیز در تحقیقات متعددی به کار گرفته شده است. همچنین این پرسشنامه دارای دو نسخه[۱۴۱] است که در این تحقیق از نسخه ۲ که در سال ۱۹۹۹ بازنگری شده، استفاده شده است. در جدول زیر ابعاد و اجزا پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36 نشان داده شده است.
پایان نامه - مقاله
جدول ‏۳-۱ ابعاد و اجزا پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36

 

سوالات خرده مقیاس ها
۳،۴،۵،۶،۷،۸،۹،۱۰،۱۱،۱۲ عملکرد فیزیکی
۱۳،۱۴،۱۵،۱۶ محدودیت نقش ناشی از سلامت فیزیکی
۱۷، ۱۸،۱۹ محدودیت نقش ناشی از مشکلات احساسی
۲۳،۲۷،۲۹،۳۱ احساس حیات
۲۴،۲۵،۲۶،۲۸،۳۰ سلامتی روانی
۲۰،۳۲ عملکرد اجتماعی
۲۱، ۲۲ درد بدنی
۱،۳۳،۳۴،۳۵،۳۶ سلامتی عمومی
عملکرد فیزیکی؛ محدودیت نقش ناشی از سلامت فیزیکی؛ درد بدنی؛ سلامت عمومی بعد جسمانی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...