فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ­ها
۴-۱- یافته­های پژوهش
۴-۱-۱- اطلاعات مربوط به مشخصات پاسخگویان پرسشنامه
نمودار (۴-۱): درصد فراوانی مربوط به جنسیت پاسخگویان
با توجه به نمودار (۴-۱)، )درصد فراوانی مربوط به جنسیت پاسخگویان) مشاهده می­گردد که از بین ۳۸۳ نفر پاسخگویان به پرسشنامه ­ها ۵۷ درصدمرد و ۴۳ درصد دیگر زن می­باشند.
نمودار (۴-۲): درصد فراوانی مربوط به وضعیت تاهل پاسخگویان
با توجه به نمودار (۴-۲)، (درصد فراوانی مربوط به وضعیت تاهل پاسخگویان) مشاهده می­گردد که ۷۵٫۶ درصد نمونه متاهل و از بین افراد متاهل ۵۳ درصد مرد و ۴۷ درصد از این تعداد را زن تشکیل می دهد. در بین ۲۴٫۴ درصد دیگر مجرد ۹۳٫۷ درصد را پسر و ۶٫۳ درصد را دختر تشکیل می­دهد.
نمودار (۴-۳): درصد فراوانی مربوط به سطح تحصیلات پاسخگویان
با توجه به نمودار (۴-۳)، (درصد فراوانی مربوط به سطح تحصیلات پاسخگویان) مشاهده می­گردد که ۷۷٫۶ درصد از پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
نمودار (۴-۴): درصد فراوانی مربوط به وضعیت اشتغال پاسخگویان
با توجه به نمودار (۴-۴)، (درصد فراوانی مربوط به وضعیت اشتغال پاسخگویان) مشاهده می­گردد که پاسخوگان به پرسشنامه ­ها، از همه مشاغل مختلف انتخاب شده است.
نمودار (۴-۵): درصد فراوانی مربوط به سن پاسخگویان
با توجه به نمودار (۴-۵)، (درصد فراوانی مربوط به سن پاسخگویان) مشاهده می­گردد که ۷۰٫۸ درصد از پاسخگویان جوان (زیر چهل سال) هستند.
۴-۲-آزمون فرضیه ­ها
به منظور آزمون فرضیه ­های پژوهش ابتدا فرضیه ­های آماری تدوین گردید و سپس مورد آزمون و تحلیل قرار گرفتند. به منظور سنجش پایایی پرسشنامه پژوهش مناسب­ترین روش استفاده از طیف ۵ درجه­ای لیکرت، روش آلفای کرونباخ است که در این پژوهش از آن استفاده شده است.
جدول (۴-۱): آلفای محسابه شده برای فرضیه ­ها
پایان نامه - مقاله

 

فرضیه۱: امکانات تفریحی و رفاهی منطقه ایلام و جذب گردشگر فرضیه۲: تبلیغات و تعدادگردشگر فرضیه۳: سازماندهی جاذبه­های طبیعی منطقه ایلام برای تبدیل به قطب گردشگری
۸۶٫۵٪ ۸۳٪ ۷۷٫۸٪

طبق قاعده تجربی، آلفا دست کم باید ۷/۰ باشد تا بتوان مقیاس را دارای پایایی به شمار آورد (داوس، ۱۳۸۱:۲۲۳) در این پژوهش آلفای محاسبه شده بیشتر از ۷/۰ می­باشد و نشان می­دهد که گویه ­ها از همسازی و پایداری درونی بسیار بالایی برخوردارند.
۴-۲-۱-آزمون فرضیه۱
فرضیه ۱: به نظر می­رسد عدم رشد گردشگری در چنین مناطقی نداشتن زیرساخت­های تفریحی و رفاهی در مناطق طبیعی اطراف شهرها می­باشد.
به منظور آزمون فرضیه پژوهشی فوق فرضیه ­های اماری زیر تدوین گردید:
بین عدم رشد گردشگری و نداشتن زیرساخت­های تفریحی رفاهی در مناطق طبیعی اطراف شهرها رابطه معنی داری وجود ندارد. ۰ :H0
بین عدم رشد گردشگری و نداشتن زیرساخت­های تفریحی رفاهی در مناطق طبیعی اطراف شهرها رابطه معنی داری وجود دارد. ۰≠ :H1
ضریب همبستگی پیرسون
نتایج تحلیل آماری داده ­های پرسشنامه به منظور آزمون فرضیه فوق با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون در جدول زیر بیان شده است.
جدول (۴-۲): نتایج حاصل از آزمون معنی داری ضریب همبستگی پیرسون فرضیه ۱

 

میزان همبستگی سطح معنی داری سطح خطا نتیجه آزمون
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...