درجه عضویت
دامنه متغیر
فرهنگ بالا
فرهنگ متوسط
فرهنگ پایین
از این متغیر در محاسبات و رسم نمودار با اختصار CLT یادشده است. از بعدها و جزئیات این عامل‌ صرف‌نظر شده و تنها خود عامل‌ فرهنگ مورداستفاده قرارگرفته است.
۴-۲-۲-۲- عامل‌های جمعیت‌شناسی[۲۸]
جمعیت‌شناسی، به مطالعات بر روی جمعیت نسبت به عامل‌هایی همچون سن، نژاد، سطح تحصیلات، سطح درآمد و اشتغال گفته می‌شود. این عامل‌ توسط سازمان‌های زیادی برای یادگیری خصوصیات جمعیتی به‌منظور توسعه سیاست‌های سازمانی و مطالعات بازار استفاده می‌شود.
دانلود پایان نامه
خصوصیات جمعیت‌شناسی همچنین با توجه به تغییر اندازه جمعیت به‌مرورزمان بر روی عامل‌های دیگری همچون اقتصاد، فرهنگ و سیاست تأثیرگذار است. علاوه بر این، سازمان‌ها از این عامل‌ برای تقسیم‌بندی بازار[۲۹] استفاده می‌کنند. (ستینا و همکاران، ۲۰۱۲)
در این پایان‌نامه منظور از عامل‌ جمعیت‌شناسی بیشتر میانگین سنی جمعیت است و از دیگر زیرعامل‌ها صرف‌نظر شده است. می‌توان این عامل‌ را در مجموعه‌های فازی به‌صورت زیر نشان داد:
درجه عضویت
دامنه متغیر
جمعیت سالخورده
جمعیت جوان
جمعیت خردسال
شکل ۴- ۳ مجموعه‌های فازی تعریف شده بر روی دامنه متغیر جمعیت شناسی (میانگین سنی جمعیت)
از این متغیر در محاسبات و تحلیل به‌اختصار DGF یادشده است.
۴-۲-۲-۳- عامل‌های اقتصادی[۳۰]
عامل‌های اقتصادی مجموعه‌ای از اطلاعات‌پایه هستند که بر ارزش یک سازمان یا سرمایه تأثیرگذار می‌باشند. عامل‌های بسیاری در این عامل‌ برای تعیین ارزش کنونی و آتی دخیل است. برای یک سازمان، عامل‌های اقتصادی کلیدی شامل هزینه کار، نرخ سود، سیاست‌های دولتی و مالیات است. در یک جامعه به‌طور کل می‌توان عامل‌های اقتصادی را در قدرت خرید مردم خلاصه نمود. (ستینا و همکاران، ۲۰۱۲)
این عامل‌ را می‌توان در مجموعه‌های فازی به‌صورت زیر نشان داد:
شکل ۴- ۴ مجموعه‌های فازی تعریف شده بر روی دامنه پارامتر اقتصادی (قدرت خرید)
درجه عضویت
دامنه متغیر
قدرت خرید بالا
قدرت خرید متوسط
قدرت خرید پایین
از این عامل‌ در محاسبات و تحلیل به‌کاررفته در این پایان‌نامه به‌اختصار ECF یادشده است.
۴-۲-۳- عامل‌های مربوط به کاربر
عامل‌های مربوط به کاربر به‌صورت مستقیم در رفتار کاربر تأثیرگذارند و معمولاً جزئی از رفتار او محسوب می‌شوند. این عامل‌ها اغلب به‌عنوان عامل‌های هدف در نظر گرفته می‌شوند. مطالعه تغییرات این عامل‌ها برای تحلیل‌کنندگان بسیار مهم است؛ زیرا بیان‌کننده رفتار کاربر می‌باشند.
۴-۲-۳-۱- جنسیت[۳۱]
مطالعه تأثیر جنسیت بر روی رفتار کاربر یکی از حوزه‌های مطالعاتی پرکاربرد بوده و از دیرباز تفاوت رفتار جنسیت‌های مختلف در فرایندهای خرید و مبادله موردبررسی قرارگرفته است (ریچارد و همکاران، ۲۰۱۰). این عامل‌ به‌خودی‌خود فازی نیست ولی می‌توان آن را به‌عنوان عامل‌ فازی در نظر گرفت. هر دو جنسیت مرد و زن را می‌توان به‌عنوان مجموعه‌های مختلف فازی فرض کرد و کاربران را با درجه عضویت صفر و یک بین دو مجموعه تقسیم نمود. در به دست آوردن نتایج نیز مقدار نهایی به‌دست‌آمده برای این عامل‌ را به صفر یا یک گرد می‌نماییم.
درنتیجه نمودار مجموعه‌های فازی آن به‌صورت زیر می‌شود:
شکل ۴- ۵ مجموعه‌های فازی مربوط به پارامتر جنسیت
درجه عضویت
دامنه متغیر
مذکر
مؤنث
از این عامل‌ در محاسبات به‌اختصار GND یادشده است.
۴-۲-۳-۲- رفتار اکتشافی[۳۲]
رفتار اکتشافی عبارت است از «رفتار حاصل‌شده از تغییر حوزه محرک» (برلین، ۱۹۶۳). این جمله به معنای رفتاری است که یک فرد در مواجهه با موقعیت جدید یا یک تغییر موقعیت از خود نشان می‌دهد و مقدار زمانی که طول می‌کشد تا به ثبات رفتاری برسد. این رفتار زمانی اتفاق می‌افتد که جست‌وجو کننده آگاهی دقیقی از اطلاعات فراهم‌شده ندارد و نمی‌داند که آیا نیازهای او برطرف خواهد شد یا خیر و در صورت برآورده شدن روند انجام آن چگونه خواهد بود. جست‌وجو در یک وب‌سایت ممکن است هدفمند و یا بدون هدف (جست‌وجوی عمومی) باشد. جست‌وجوی هدفمند زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر نیازهای خاص و مشخصی داشته باشد. درحالی‌که جست‌وجوی عمومی فرصتی است برای جست‌وجوگران تا نیازهای خود را بهتر بشناسند و یا اطلاعات خود را در مورد تغییرات به‌روز نگه‌دارند. هرچقدر کاربر رفتار اکتشافی بیشتری داشته باشد، نیازمندی‌های خود را بهتر درک نموده و نظر مثبتی در مورد وب‌سایت در ذهن خود خواهد داشت (لارچ و ریچارد، ۲۰۱۴).
رفتار اکتشافی به‌صورت یک متغیر فازی با مجموعه‌های زیاد، متوسط و کم تعریف می‌شود و به‌اختصار با EXB نشان داده می‌شود.
شکل ۴- ۶ مجموعه‌های فازی تعریف شده بر روی پارامتر رفتار اکتشافی
درجه عضویت
دامنه متغیر
رفتار اکتشافی زیاد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...