برگولاتور ۵ ولتاین رگولاتور قادر است ولتاژ بالای ۵ ولت تا ۱۲ ولت را به ولتاژ ۵ ولت ثابت تبدیل کند که تقریبا برای کل مدار بجز سنسور دمای مادون قرمز از این ولتاژ استفاده می شود.
پایان نامه
ج) رگولاتور ۳٫۳ ولت: با توجه با این که امروزه اکثر وسایل الکترونیکی به طرف پرتابل بودن در حال حرکت است, لازم است که از باطری استفاده شود و باید تلفات را به حداقل رساند یکی از راه های کم کردن تلفات، کاهش ولتاژ سیستم می باشد. امروزه بیشتر ماژول ها با ولتاژ کم تر از ۵ ولت کار می­ کنند و برای راه اندازی آنها به ولتاژی مجاز و تثبیت شده نیاز است. رگلاتور ولتاژ، LF33CV خروجی برابر ۳٫۳ ولت  تولید و تا حدود ۰٫۵ آمپر را بدون مشکل می ­تواند تامین کند. شکل (۳-۷) بلوک دیاگرام عملکرد رگولاتور را نشان می دهد.
شکل ۳- ۷ بلوک دیاگرام عملکرد رگولاتور
۳-۲-۶ هشدار دهنده ها
خروجی این سیستم هوشمند نهایتا برای روشن کردن یک سیستم تبرید استفاده می­ شود، ولی در این پایان نامه بدلیل گران بودن یک سیستم تهویه مطبوع، این خروجی به شکل آلارم ظاهر می­ شود. برای این سیستم از سه هشدار دهنده استفاده شده است، اول اینکه موقع یافتن هدف از دمای مورد نظر روی نمایشگر نمایش می دهد، دوم اینکه از یک بوق اخطار (buzzer) برای هشدار صوتی استفاده شد تا هر وقت سنسور هدف را یافت بوق اخطار نیز اعلام یافتن کند، سوم موقع یافتن هدف یک LED با روشن شدن اطلاع دهد. شکل (۳-۸) نحوه اتصال بوق اخطار و LED به میکرو در پروتئوس را نشان می دهد.
شکل (۳-۸) نحوه اتصال بوق اخطار و LED به میکرو در پروتئوس
الف) هشدار دهنده صدا (buzzer)
برای به صدا در آوردن بازر از بیت اول پورت بی استفاده شده است. یک خروجی از pb0 گرفته و اتصال منفی را نیز مستقیم به بازر متصل می شود. خروجی میکرو ولتاژ ۵ ولت را تامین می کند ولی جریان لازم برای راه اندازی و به صدا در آوردن بازر را ندارد برای تقویت جریان از یک ترانزیستور استفاده می شود تا جریان مورد نیاز را تامین کند.
ب) هشدار دهنده LED
وقتی هدف یافت شد برای روشن شدن LED از همان پورت pb0 استفاده کرده و به یک LED وصل می کنیم اما LED، ۳ ولت است و خروجی پورت ۵ ولت است و اگر به LED وصل شود آن را می سوزاند به همین دلیل از یک مقاومت ۳۹۰ اهمی بر سر راهش استفاده می شود تا به LED آسیب نرسد.
۳-۲-۷ پایه سیستم
برای ساخت پایه دستگاه که همه قطعات روی آن سوار شود از ورق پلکسی گلاس استفاده شد. این ورق ها با برش لیزر به ابعاد مورد نیاز و اشکال مورد نیاز تقسیم شده و با چسب به یکدیگر متصل شد. سنسور و موتور که باید دما را حس می کرد از همه قسمت ها بالاتر و جلوتر نصب گردید. شکل (۳-۹) بلوک دیاگرام شبیه سازی انجام شده با نرم افزار پروتئوس را نشان می دهد و شکل (۳-۱۰) عکس دستگاه ساخته شده را نشان می دهد.

 

 
شکل (۳- ۹)شبیه سازی پروژه در پروتئوس
 
شکل (۳-۱۰) عکس دستگاه ساخته شده

۳-۳ برنامه عملکردی دستگاه
برنامه ی کارکرد میکرو کنترلر در نرم افزار کد ویژن نوشته شده و در ضمیمه الف آورده شده است. فلوچارت و الگوریتم عملکرد این برنامه در شکل (۳-۱۱) آمده است.
شکل ۳- ۱۱٫ فلوچارت نحوه عملکرد سیستم هوشمند ساخته شده
فصل چهارم
آزمایشات عملکرد سیستم هوشمند تبرید
۴-۱ نتایج آزمایشات سیستم هوشمند تبرید
برای ارزیابی عملکرد سیستم هوشمند ساخته شده، این سیستم در چند دمای محیطی مختلف برای چند پوشش لباسی مختلفی آزمایش و بررسی شد. در آزمایشات انجام گرفته حداقل قد ۱۵۰ سانتی متر و عرض بدن ۴۰ سانتی متر برای شخص هدف مد نظر قرار گرفت. لازم به ذکر است که دمایی که این سنسور از بدن انسان دریافت می­ کند بستگی به نوع پوشش، فاصله از سنسور و دمای محیط دارد و می بایستی با توجه به این عوامل دمای تشخیص انسان را تنظیم کرد. بعنوان مثال دمایی که این سنسور از یک شخص در زمستان با دمای محیط کمتر از ۲۰ درجه دریافت می­ کند به دلیل اثر انعکاس پرتوهای مادون قرمز محیط کمتر از دمایی است که در تابستان و دردمای بالای ۲۰ درجه دریافت می­ کند. برای مقایسه حالات مختلفی که در تشخیص دمای بدن انسان پیش می آید آزمایشات مختلفی انجام گردید و دمایی که سنسور نشان می­دهد ثبت گردید.
جدول (۴-۱) نتایج آزمایشاتی را نشان می­دهد که در تابستان و با دمای محیطی ۲۸ درجه سانتیگراد در اتاقی با پیش سرمایش انجام شده است. در این آزمایشات پوشش لباسی شخص هدف یک تی شرت پارچه ای معمولی بوده است.

 

جدول (۴-۱) دمای اندازه گیری شده از یک هدف با لباس تی شرت و دمای محیط ۲۸ درجه سانتیگراد در فواصل مختلف
ردیف فاصله هدف تا سنسور (سانتیمتر) دمای حس شده از هدف (سانتیگراد С˚)
۱
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...